Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: DSTWO eller M3?

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    DSTWO eller M3?

    Hej!

    Är i valet och kvalet mellan att välja ett M3 kort eller DSTWO. Har inte hittat nån direkt tråd i forumet om hur det faktiskt fungerar med DSTWO. Är den lika problemfri som övriga eller finns det lite barnsjukdomar etc.

    Har en NDSi 1.4 och vill kunna spela NDS, GBA, MP3 och filmer (helst, vet att uppgradering är på G till DSTWO). Även homebrew är av intresse.

    Behöver ett bra köpråd helt enkelt. Varför verkar R4 vara mindre populärt t.ex? Den är ju billigare än M3? Är det enklare att navigera och använda övriga funktioner i de dyrare korten, eller vad är det egentligen som skiljer?

    Jag är programmerare och tekniker till yrket så krångligheten runt installation är inget problem. Däremot ska ju grejerna vara enkla att använda för barnet.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    GBA på DSi tror jag bara går med DSTwo eller motsvarande flashkort som har alla dom här funktionerna inbyggda, M3i Zero kräver att du kör en GBA slots adapter (dock vet jag inte hur det är med DSi)

    Vad gäller R4 är den mindre populär pga dålig kvalité och mycket problem i form av att spel inte fugnerar m.m. sen finns det massor av olika varianter av R4 massa olika märken alltså, och det jobbiga där är att man måste veta vilken update man ska ha, det finns massa olika versioner av system mjukvaran och ingen av dom fungerar med domi andra korten :/
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jo, DSTwo är ju huvudvalet som ju på pappret ser ut att ge mig de funktioner jag vill ha.
    Samtidigt är det ju lite förvånande att det skrivs så lite om det kortet här på forumet. Jag vill gärna ha lite positiv kritik innan man vågar "slå till". M3 verkar ju funka för de flesta men klarar inte GBA-spel till min DSi.

    Ska googla lite och se vad jag hittar...

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av barsk Visa Inlägg
    Hej!

    Är i valet och kvalet mellan att välja ett M3 kort eller DSTWO. Har inte hittat nån direkt tråd i forumet om hur det faktiskt fungerar med DSTWO. Är den lika problemfri som övriga eller finns det lite barnsjukdomar etc.
    Olika tillverkare olika kort, lite som Volvo, Saab o Rolls Royce
    Alla gör samma sak.

    Citat Original inlägg av barsk Visa Inlägg
    Har en NDSi 1.4 och vill kunna spela NDS, GBA, MP3 och filmer (helst, vet att uppgradering är på G till DSTWO). Även homebrew är av intresse.
    M3 är ett oerhört stabilt märke som funnits lika länge på marknaden som Wiikey teamet praktiskt taget
    De gubbarna vet vad de pysslar med.

    DsTwo är ett nytt kort för i år och uppstickaren med den är att den har direktemulering av GBA spel i kortet på samtliga DS modeller vilket M3 bara klarade med expansionskort på NDSL

    NDS filer tar alla kort och Mp3 med och folk som kodar själva väljer att koda till de kort som fins på marknaden de känner till hur de skall koda till. Dock är det sistnämda ingen jättesvår uppgift s¨å länge man kompilerar programmen för NDS format så skall de fungera på samtliga flashkort.

    Citat Original inlägg av barsk Visa Inlägg
    Behöver ett bra köpråd helt enkelt. Varför verkar R4 vara mindre populärt t.ex? Den är ju billigare än M3? Är det enklare att navigera och använda övriga funktioner i de dyrare korten, eller vad är det egentligen som skiljer?
    R4 är en klon på en klon i dagsläge, lite som en piratdel till din volvo som piratats av en annan piratdel
    R4 har oerhörda problem med att olika kort har olika styrfiler o får man tag på en klon på en klon så kan oficiella klonmjukvaror vägra fungera... Lite för mycket sandlådehysteri o krångel. Vi säljer dem för att folk har en kompios som har en kompis som har haft R4 o då skall de ha R4 själva o för att de är billiga... Hade jag personligen fått bestämma hade vi hållt oss till M3i Zero, Acekard 2i coh DsTwo enbart.

    Citat Original inlägg av barsk Visa Inlägg
    Jag är programmerare och tekniker till yrket så krångligheten runt installation är inget problem. Däremot ska ju grejerna vara enkla att använda för barnet.
    Så länge folk kan formatera minneskort i Fat32 och packa upp lite styrfiler likt ett DOS os på en dator o lägga nds filer i en nds katalog o mp3 i en mp3 katalog brukar det inte alls vara svårt att komma igång
    M3i kräver dock att man initierar kortet med en USB powerdongel o efter det är det ju en smal sak.. Anledningen för det är att korten kommer helt tomma på mjukvara så Nintendo inte kan komma med bu eller bä om att man säljer något som kringgår vissa skydd o inehåller copyrightad kod. Vilket är oerhört skönt för oss säljare att slippa.

    Menymässigt fungerar alla kort ungefär likadant, man scrollar ned till rätt katalog på minnet o klickar på start på den ikonen med namn på spelet man vill köra och presto
    AceKard är det mest Designsnygga kortet med en kalender o en klocka direkt när man startar den, medans M3 och Dstwo har menyknappar likt folderikoner på ett skrivbord.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Tack Pendragon!

    Bra info. Jag hittade denna review på nätet som innehåller _mycket_ information för den intresserade. Dock är den baserad främst på firmware 1.02, även om det nämns senare firmwares också. Senaste firmware är 1.06.
    http://gbatemp.net/t232281-supercard-dstwo-review

    Verkar som om det de klagar mest på är buggar i GBA emuleringen. Man kan ju hoppas att det löser sig med tiden.

    Själv känner jag inte att jag har tillräckligt kött på benen för att välja riktigt ännu... Det står som sagt mellan M3 och DSTwo. Hellre väljer jag ett kort som har färre funktioner, om funktionaliteten är bättre. Men är det likvärdigt och DSTwo kan bli bättre med tiden så är det rätt val. Hm....

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Varför inte köpa båda
    Du tjänar på det i längden ändå *blink blink*

    Personligen har jag även Chippmoddat min Wii och Softmoddat för att få det bästa av två världar
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    M3-produkter har vi sålt sedan långt innan det fanns någon WII eller något "wiikey-team". En seriös tillverkare som gjort många bra produkter och har bra rykte.

    DSTWO är snäppet före i utvecklingen, och var nog den leverantör som var snabbast att få igång korten igen efter senaste dsi-updaten.

    DSTWO är ju en produkt från SUPERCARD, och dom är verkligen inga "uppstickare", dom har varit med i många år dom med...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Ok, jag funderar vidare. Om länge NDS-stödet är närmare 100% och resten verkar bli bättre med tiden så lutar det åt DSTwo.
    Skiter det sig och strular så följer jag väl Pendragons råd och köper båda...

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Inget flashkort är 100% bör man ha i åtanke, det fins vissa titlar som inte fungerar i ett märkes kort men kanske fungerar i ett annat märkes.
    De är så få sådana titlar att man kan räkna upp dem på två händer praktiskt taget

    M3 har funnits med i matchen länge då det gäller DS och är bland annat ett kort jag personligen kör på alla mina Nintendo bärbara enheter från GBA till DSi
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Filer i roten på DSTWO
    By CompuTerror in forum Nintendo DS - Övriga Flashkassetter
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-30, 15:23
  2. Lys Diod enkelt eller svårt?? Billigt eller dyrt??
    By olssson in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2005-03-12, 19:07
  3. Behöver en guide eller tips eller nåt.
    By Kirabira in forum XBOX Case Mods
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 23:21
  4. fel på chipning eller laser eller......?
    By twoheadedboy in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-04-20, 17:52
  5. X-ecuter eller OpenXbox eller båda?
    By chiper in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-07-20, 14:22

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •