Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Hvilket hovedkort har jeg egentlig?

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0

Hvilket hovedkort har jeg egentlig?

Har liggende en 360 som jeg fikk tilbake fra MS rep i fjor en gang(RROD). Service date er 9/4-2009, dash 7371. Boksen har ikke HDMI, og ifølge en oversikt over power-adapteret skal jeg da ha et "opus" hovedkort som er det samme som "falcon" bare uten HDMI. Tenkte jeg skulle sjekke om denne var jtag-bar, og har nå lest ut 3x nand som er identiske og uten "bad pages".
    Når jeg nå tester nand'en i Degraded v.1.1b viser den både CB og CD versjon 1921.
    Men da skal jeg ha et "xenon" hovedkort? Hva er egentlig riktig her?

Mach III

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Det är ett Xenon moderkort du har, opus är egentligen xenon som varit inne på reparation
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    du tror inte det är ett Opus kort då?
    eller säger CB 1921 direkt att det är ett Xenon?
    låter ju som att det borde vara ett Opus med tanke på hans beskrivning.
    eller menade du att man ska jtagga det som ett Xenon?

och att säga att Opus är ett Xenon som varit på reparation, stämmer det verkligen? Opus har ju HANA istället för ANA, fast ingen HDMI port, 65nm CPU osv... så det är som ett falcon utan HDMI.

vad jag har läst byter microsoft ut Xenon korten mot Opus kort när de får in dom.

baserar faktan på detta:
    http://www.xbox-scene.com/versions-x...power-port.php
    Last edited by anden1; 2010-10-06 at 22:45.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    du tror inte det är ett Opus kort då?
    eller säger CB 1921 direkt att det är ett Xenon?
    låter ju som att det borde vara ett Opus med tanke på hans beskrivning.
    eller menade du att man ska jtagga det som ett Xenon?

och att säga att Opus är ett Xenon som varit på reparation, stämmer det verkligen? Opus har ju HANA istället för ANA, fast ingen HDMI port, 65nm CPU osv... så det är som ett falcon utan HDMI.

vad jag har läst byter microsoft ut Xenon korten mot Opus kort när de får in dom.

baserar faktan på detta:
    http://www.xbox-scene.com/versions-x...power-port.php
    i Världen "JTAG" finns inte Opus, dom heter Xenon och layouten är IDENTISK mellan Xenon/Opus, bara processorn och ANA/HANA som skiljer
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    i Världen "JTAG" finns inte Opus, dom heter Xenon och layouten är IDENTISK mellan Xenon/Opus, bara processorn och ANA/HANA som skiljer
    Ok, takk for det! Da har jeg et Xenon hovedkort altså, og med CB 1921 så skal jo dette være jtag-bart. Denne boksen er ikke bannet, har aldri vært live med den. Men regner med at den er mer verdt som jtag-boks enn live-boks?
    Får snart prøve meg på flashing da...

Mach III

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    jag tycker absolut att alla boxar som går att jtagga ska jtaggas!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Mach III Visa Inlägg
    Ok, takk for det! Da har jeg et Xenon hovedkort altså, og med CB 1921 så skal jo dette være jtag-bart. Denne boksen er ikke bannet, har aldri vært live med den. Men regner med at den er mer verdt som jtag-boks enn live-boks?
    Får snart prøve meg på flashing da...

Mach III
    Japp, det är Xenon du ska använda, finns som sagt ingen speciell för Opus

En JTAG-Hackad konsoll är mer värdefull än vad en "live box" är... då en "live box" likväl kan vara en original maskin! och vad är den värd i jämförelse med JTAG?
    Google is your friend!

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Japp, det är Xenon du ska använda, finns som sagt ingen speciell för Opus

En JTAG-Hackad konsoll är mer värdefull än vad en "live box" är... då en "live box" likväl kan vara en original maskin! och vad är den värd i jämförelse med JTAG?
    Man mister jo mulighet for LIVE da med jtag-boks etter det jeg har skjønt, men det er kanskje ikke så mange som bryr seg om dette?

Mach III

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Med en JTAG box kan du istället spela spelen mot i princip vem som helst över X-Link Kai... plus att konsollen faktiskt blir regions fri m.m. många av JTAG funktionerna väger tyngre än Xbox Live, som man i vilket fall som helst bara bör använda med en "original" maskin
    Google is your friend!

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    0
    Med en JTAG box kan du istället spela spelen mot i princip vem som helst över X-Link Kai... plus att konsollen faktiskt blir regions fri m.m. många av JTAG funktionerna väger tyngre än Xbox Live, som man i vilket fall som helst bara bör använda med en "original" maskin
    Aaaaaaa, var ikke klar over at X-link Kai fungerte med 360, da forstår jeg ja! Takk for svar, da blir det jtagging når jeg kommer hjem fra en liten semestertur i Sverige!

Mach III

Registrerade
    Sep 2010
    Respekt
    15

Degraded 1.1

Köpte ett 360 nytt och fick hem det idag, den e tillverkad i februari 09 och har kernel 6717... Löder in allt som det ska sitta med ck3's kit.
    Sitter ett jasper i och har dumpat nanden 3 ggr med ett nand-x från ck3, alla är identiska med varandra. Inte ett enda error vid läsning.
    Har ändrat till 2005 i hex och försöker öppna nanden i degraded 1.1
    1BL är DD88AD0C9ED669E7B56794FB68563EFA
    Filsystemet är satt till 39
    Degraded krashar!
    Jag tror att jag gjort alla inställningar rätt...
    Kör XP och använder jtag tool
    Den har även inbyggt minne, men ska bara läsa av CB så jag valde 16 (kan välja 256 och 512mb jasper i menyn också)

Vad gör jag fel?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Vad ska du göra med degraded??

Dumpa hela nanden istället, 16mb är inte hela "data delen" av din nand, 66mb är data delen av din nand, resten är för minnesenheten...
    Google is your friend!

Registrerade
    Sep 2010
    Respekt
    15
    Allright, jag misstänkte att man var tvungen till det!

Trodde man kunde se vilken CB man hade i 16mb versionen ändå!
    Degraded kan väll inte öppna de större nandfileräna än 16mb?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    ingen aning, vi använder inte degraded på PSXCare kör 360 flashtool istället om du vill ha snabba svar
    Google is your friend!

Registrerade
    Sep 2010
    Respekt
    15
    Gud jag känner mig som en idiot...
    Jag har dumpat 256mb nanden... Förstår inte vad du menar med 66mb nand?!
    Måste man dela upp dumpen?

---
    Edit1
    Allright, jag har sökt runt lite och hittat denna guide

"now search in hex for "CB" (without quotes) your looking for the one at or around 8400 in hex (it has to be in caps)."

Hittar något som jag testar i hans omvandlare och får ut 66 26, kan detta vara min CB?

---
    Edit2
    Ok, jag har dumpat 2 nands, jämfört dom och dom e likadana.. fick några errors
    Bild

Öppnar i 360 flash dump tool och får fram detta
    Bild

Att jag får Bad key grejjerna, kan de bero på dåliga lödningar?
    Ska jag prova och löda om?

---
    Edit3

Har nu hittat en pdf fil som jag läst lite i.

Så jag måste skriva in XeLL och ta ut cpu nyckeln, lägga in den i 360flashtool och då får jag fram den informationen, för att sedan patcha?
    Eller kan jag bara ignorera det, skriva XeLL och läsa av cpu nyckeln in i jtag tool och installera freeboot som vanligt?
    Och en sista fråga, när jag har inbyggt minne, ska jag bocka Mem Edit (har för mig att den skulle skydda något minne i boxen) istället för xbox1 kompabiliteten?

Vågar inte göra något innan jag vet säkert.. så jag inte dödar 360in!
    Last edited by Electron; 2010-10-22 at 01:01.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Dumpa en 3:e gång för säkehets skull du måste absolut inte dumpa hela nanden för bigblocks, det räcker gått och väl med 66mb (det är vad som krävs för FreeBOOT Toolbox ändå)

Personligen skulle jag göra såhär:

1. Dumpa 3x dumpar (1 till i ditt fall)
    2. Jämföra dump 1 mot dump 2 därefter dump 1 mot dump 3 stämmer dessa skulle jag gå vidare, stämmer dom inte skulle jag fundera på vad som är fel...
    3. Patcha XBR med KV och config från dump 1
    4. Remappa badblocks (du har 4st, 3st inom 360 nand området om jag inte minns fel adresser...
    5. Skriva XBR till konsollen
    6. Uppdatera XELL till Xellous så man lättare ser CPUKey, därefter skriva ner den
    7. Skriva in CPUKey i FreeBOOT Toolbox (senaste versionen)
    8. Remappa FreeBOOT imagen på samma sätt som XBR...
    9. Flasha in FreeBOOT på nand minnet

Allt du har på bilderna där är normalt, dom errorsen du får i Nandpro kallas Badblocks, och finns på majoriteten bigblock nands oftast inom minnesenhets delen...

Det du ser i 360 Flash tool är också normalt, eftersom du inte matat in rätt CPUKey i den kommer du inte se den krypterade datan
    Google is your friend!

Registrerade
    Sep 2010
    Respekt
    15
    1. Dumpa 3x dumpar (1 till i ditt fall)
    2. Jämföra dump 1 mot dump 2 därefter dump 1 mot dump 3 stämmer dessa skulle jag gå vidare, stämmer dom inte skulle jag fundera på vad som är fel...
    3. Patcha XBR med KV och config från dump 1
    4. Remappa badblocks (du har 4st, 3st inom 360 nand området om jag inte minns fel adresser...
    5. Skriva XBR till konsollen
    6. Uppdatera XELL till Xellous så man lättare ser CPUKey, därefter skriva ner den
    7. Skriva in CPUKey i FreeBOOT Toolbox (senaste versionen)
    8. Remappa FreeBOOT imagen på samma sätt som XBR...
    9. Flasha in FreeBOOT på nand minnet
    1. Gjort
    2. Matchar
    3. Gjort
    4. Här fastnar jag...
    Googlade fram denna sida och blir helt förvirrad...

"In the image above you can see it says

Bad Block at 0x28A
    Bad Block 0x28a found at 0x3FF

When you see this, you can still build your image, but you will need to remap it before you write it to the flash memory or nand. This is how it is done. Say the final image you want to write is freeboot.bin.

This will read the GOOD block from the freeboot.bin and extract it to a file called 28a.bin

"nandpro freeboot.bin: -r16 28A.bin 28A 1"

Once you have that file, you want to put it back into the freeboot.bin file. It already knows the bad block should be at 3FF, you now have to put the good part where it supposed to be, at 3FF:

"nandpro freeboot.bin: -w16 28a.bin 3FF 1" "

Jag kan inte öppna nanden i degraded, så jag öppnar den i 360 flash tool.
    Under fliken "Bad Blocks" läser jag 3st dåliga block.
    Note: Bad Block ID 0x0069 [Offset: 0x00D89000]
    Note: Bad Block ID 0x008F [Offset: 0x0126F000]
    Note: Bad Block ID 0x00F5 [Offset: 0x01F95000]

Om man då jämför min med guiden jag hittade, ska jag då skriva kommando:
    nandpro originaldump.bin: -r256 0069.bin 0069 1
    nandpro xbr.bin: -w256 0069.bin 00D89000 1

Eller ska jag vända på det och skriva in D89 block i 0069 block?

Jag drar denna parallell

Guiden:
    Bad Block at 0x28A
    Bad Block 0x28a found at 0x3FF

Mig:
    Note: Bad Block ID 0x0069 [Offset: 0x00D89000]

Dvs. bad block xxxx found at xxxx är lika med min bad block och min offset

Tänker jag rätt?

Edit
    Jag har testat lite fram och tillbaka, inget funkar... Boxen startar men får ingen bild.
    När jag skriver tillbaka backuppen så startar den och jag får bild som vanligt... kör med en såndär vga kabel till en dataskärm... har provat om jag får bild på hdmi också utan resultat. Jag drar ur alla kablar i nån minut efter skrivning.

Provade att ladda ner xnandhealergui 0.6 med tillhörande applikationer och den visar inga dåliga block alls :S ändå funkar det inte att installera XBR eller Xellous
    Undrar om jag har rätt hack egentligen.. dubbel kollar här
    XBR_JasperBB_8955_3
    jasper_6723_hack_256MB_512MB
    Last edited by Electron; 2010-10-22 at 07:48.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    båda stämmer bra, att du inte får igång xell(ous) är skumt... har du lött alla kablarna rätt? (xell imagen du har där ska inte behöva remappas eftersom badblocksen är utanför dess dataområde)

Mitt tips är att slopa gui's helt och köra CMD (terminal) helt istället, så mycket lättare... och du har mycket bättre kontroll

Om du vill kan jag hjälpa dig efter jobbet ikväll via IRC/MSN

*Edit:*

Lite snabba instruktioner för hur du ska remappa i CMD:

Nandpro xbr.bin: -r256 badförstaadressen.bin förstaadressen 1

Nandpro xbr.bin: -w256 badförstaadressen.bin 3fff 1

Du byter då ut "förstaadressen" mot adressen till det första badblock du ser i nandpro (Error: 250 reading block xxxx)

upprepa sedan för övriga block i nummer följd och skriv dom till blocken före 3fff alltså 3ffe 3ffd etc. (lite osäker på slut adressen då jag inte kört badblock big nand jaspers på länge men det är i slutet av filen )

*fick kringå **** filtret lite för att det ska gå att förstå vad jag snackar om... innehåller inga länkar/refferenser till sidorna som **** filtret är till för att blockera *
    Last edited by Swizzy; 2010-10-22 at 09:28.
    Google is your friend!

Registrerade
    Sep 2010
    Respekt
    15
    Nice
    Jag slopade ganska snabbt jtag tool och började lira direkt i cmd (upptäckte enkelheten att göra en .bat fil i nandpro mappen innehållande enbart cmd )
    Okey, så jag ska bara skriva in kv och config i xbr.bin, utan att röra originaldumpen så remappar jag xbr.bin enbart...
    Du får mycket gärna hjälpa mig efter jobbet, orkar inte spendera en natt till (ja, en hel j**la natt), själv slutar jag 15.00 och är kanske hemma halv!
    Langar min msn i ett pm.. har msn uppe här på jobbet också!

Med hela dumpen så slutar den på 3FFF, men xbr är ju inte en full dump, som du säger är den bara på 66mb och är lite osäker på slutsiffran där... vet att det är 1000blocks ialf :P

Jag är säker på att jag har lödit på rätt punkter. Har kollat exploateringsmöjligheter på flera jaspers förut. Dock första gången jag hackar ett

Edit
    Jag har använt ett sådant kit och det finns tonvis med lödningsbeskrivningar där ute...
    Last edited by Electron; 2010-10-22 at 12:51.

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner