Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Error vid urläsning av nand med Xbox360 SPI/USB Flasher

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24

    Error vid urläsning av nand med Xbox360 SPI/USB Flasher

    Har äntligen blivit klar med att bygga en SPI/USB-flasher, men får errors vid urläsning.
    Lödningarne i boxen är rätt, fungerar att läsa ur/flasha med med LPT-flasher.
    Kablarna mellan SPI/USB och boxen är kopplat rätt, kollat 4 ggr.
    Pickretsen är programmerad med filer från PICFLASH_v3b_plus2.
    Först genom ART2003-programmerare med PicXBoot.hex, sedan PICFLASH.hex genom USBkabeln med jumpern i jordat läge, så att programmeraren hittar den.
    När jag kopplar ur jumpern från jord och stoppar i SPI/USB i datorn hittas den som "memory device" tror jag att det stod. Precis som det skall vara.
    När jag kopplar ihop Xboxen och datorn och kör Nandpro så hittar den flashern, men kan inte läsa ur något. Är det någon här som har erfarenhet av den hårdvaran?

    Kan det vara för långa kablar?
    Är det så att man inte kan läsa ur nanden igen efter att man har flashat den tidigare.
    Även RT63 nånting är bortlödad för att förhindra uppdatering från M$

    Boxen är en gammal Xenon som redan är flashad och kommandot jag använder är:
    nandpro usb: -r16 nandu01.bin

    Här är en nerkortad DebugLog.txt:

    Looking for usb interface device
    Flash Config: 0x9A71BEE6
    Block Size: 16KB Block Limits: 0x000000..0x0003FF
    File: nandu01.bin
    Error:FFFE reading block 0
    Error:FFFE reading block 1
    Error:FFFE reading block 2
    Error:FFFE reading block 3
    Error:FFFE reading block 4
    Error:FFFE reading block 5

    osv till

    Error:FFFE reading block 3FA
    Error:FFFE reading block 3FB
    Error:FEFE reading block 3FC
    Error:FEFE reading block 3FD
    Error:FFFE reading block 3FE
    Error:FEFE reading block 3FF
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Har du installerat drivrutinen som följer med Nandpro? vilken version av Nandpro kör du? kollat vilken version av nandpro dina .hex filer stöds av?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Har du installerat drivrutinen som följer med Nandpro?
    Menar du LibUsb.dll/sys? den och även xspiflash.hex är väl till LPC2148 Olimex och inte en hemmabyggd som bygger på pic18f2550?
    Med PICFLASH_v3b_plus2 som är släppt just för SPI/USB-picbygget fanns det med drivers för programmeraren som påstods att de skulle användas, vilket gjorde att Winxp hittar den.
    Jag har försökt att uppdatera drivrutinerna för memorymodule i enhetshanteraren med de som ligger i nandpro20e, men windows ser inte dessa som drirutiner för den hårdvaran.
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    vilken version av Nandpro kör du?
    Jag ar provat NandPro20b och NandPro20e, även NandProGui_v0.1 och NandPro_GUI men den ena hitter inte programmeraren och den andra krashar
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    kollat vilken version av nandpro dina .hex filer stöds av?
    Nope, hade ingen aning om att man skulle para ihop olika releaser av nandpro och hexfilen för programeraren. Trodde att man följde nån standard för att läsa ut nand från 360, kanske en annan för wii o.s.v.
    Det ligger med en hexfil i nandpro, men den är ju till
    Har tagit hem en tidigare version av picboot/picflash nu och får kolla imorgon.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Menar du LibUsb.dll/sys? den och även xspiflash.hex är väl till LPC2148 Olimex och inte en hemmabyggd som bygger på pic18f2550?
    Med PICFLASH_v3b_plus2 som är släppt just för SPI/USB-picbygget fanns det med drivers för programmeraren som påstods att de skulle användas, vilket gjorde att Winxp hittar den.
    Jag har försökt att uppdatera drivrutinerna för memorymodule i enhetshanteraren med de som ligger i nandpro20e, men windows ser inte dessa som drirutiner för den hårdvaran.

    Jag ar provat NandPro20b och NandPro20e, även NandProGui_v0.1 och NandPro_GUI men den ena hitter inte programmeraren och den andra krashar

    Nope, hade ingen aning om att man skulle para ihop olika releaser av nandpro och hexfilen för programeraren. Trodde att man följde nån standard för att läsa ut nand från 360, kanske en annan för wii o.s.v.
    Det ligger med en hexfil i nandpro, men den är ju till
    Har tagit hem en tidigare version av picboot/picflash nu och får kolla imorgon.
    custom.inf är drivrutinen, inte någon av dom andra filerna

    olika versioner av NANDPro kräver olika versioner av hex den som följer med är till för olimex tror jag inte helt hundra...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Avinstallerade SPI/USB igår och pluggade i den igen, valde drivrutinen från nandpro, men blir exakt samma fel.
    Provade att koppla loss den från 360:t och fick då ett fel att den inte hittade nån krets att läsa av, så det borde väl innebära att jag har rätt drivrutiner och att hexfilerna fungerar ihop med nandpro, för oavsett version så är de väl i grund och botten samma program med samma funktioner, läser från samma område m.m.

    Får nog testa med att kapa ner kabeln, eller vad tror ni?
    Finns det nån känd begränsning i längd av kabeln, både usbkabeln och själva flashkabeln?
    Jag har använt nätverkskabel, kan det vara en nackdel?
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det ska inte påverka, men prova att köra med enbart kablar löst... upp till SPI flashen och därefter USB kabel, med USB ska det inte vara några begränsningar sådär, men om du har typ 30 meter kabel lär det påverka
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Kapade ner flashkabeln till ca 30cm och nu fungerar både Nandpro 20b, 20d & 20e.
    Bara ifall nån mer kanske har samma fel ...
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Allt över 1,5 meter tappar signal

    Men ju kortare, o bättre skärmad o högre kopparhalt i kablar ju bättre
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Min var ca 1 meter. Jag flyttade till nytt boende för några månader sedan och har äntligen utrymme till ett dedikerat skruveri-rum för datorer/konsoller m.m. Håller på att ställa i ordning en plats där jag skall sitta och vill ha allt inkopplat, flashutrustning, picprogrammerare m.m. utan att det ligger ivägen på bordet så jag gjorde själva flashkabeln ca: en meter. Eftersom det är en USB denna gång så har det inte så stor betydelse då det är lättare att plugga in i usb-kabel än under bordet bak på datorns LTP-port. Visste dock inte att det var så pass kort begränsning som 1,5 meter på flashkabeln.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Bättre förlänga USB med en aktiv hubb, och maxlängd på USB innan signalförlust är densamma 1.5 meter

    Vår kabel är en 20Cm max tripperskärmad kabel som vi lött på ett kretskort med pinheaders för snabbare kontakt på Olimex så vi även kan testa de vi säljer innan de levereras, samt kabeln fårn det kretskortet som inte är mer än 20Cm går till en D-sub kontakt för att vi lättare skall kunna programmera om maskiner vi gjort.
    Vi lämnar kvar en D-sub i maskinerna vi gjort under HDD plastlocket ( den grå som går mot skalet )

    allt som allt max 40-50 cm kabel.
    Last edited by Pendragon; 2010-10-14 at 14:02.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

  1. Maximus 360 Nand flasher!
    By psytroll in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2010-05-07, 21:54
  2. Jungle Flasher v1.59beta
    By mrc77 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2009-05-04, 20:04
  3. Bränna xbox360 spel error.
    By zyndrom in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 07:54
  4. Smartxx Remote Flasher
    By jmbhejsan in forum SmartXX Support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 09:51
  5. Raincoat Flasher
    By hee01dby in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-07-18, 13:37

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •