Visar resultat 1 till 6 av 6

Diskussion: Byte av XBOX och i så fall varför?

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    15
    Respekt
    0

    Byte av XBOX och i så fall varför?

    Jag funderar på att byta ut min Premium (2007) som är flashad, vilken iXtreme vet jag inte. Varför jag har börjat fundera på att nu byta ut/uppgradera pärlan är för att min komponentkabel havererat. Och då blev jag allt bra sugen på en ny HDMI-kabel, tills jag upptäckte att min inte har någon HDMI-port. Då måste jag i så fall köpa ny komponentkabel, eller så köper jag en ny konsol.

    Frågan är ifall skillnaden är stor mellan HD AV Komponent v. HDMI-kabel? Som tillägg så har jag en 52" Full-HD LCD-TV på väggen.

    Och sen är det ju inte bara en fråga om bildkvalitet, utan även prestanda i övrigt. Nya Slim har ju ännu ingen lyckats flash, och den verkar som övriga nya konsoler ha värmeproblem. Det finns ju hur många olika versioner av 360 som helst på marknaden, min Premium finns ju i två utgåvor, sen Arcade, Elite, Super Elite, Slim och säkert någon jag glömt. Vad är skillnaden mellan dessa som är värda att nämna?

    Jag ser helst efter bra bildkvalitet tack vare min enorma TV, som jag vill nyttja till fullo. Sedan är prio 2 själva flash/moddningen. Just nu bränner jag ju spel till skiva, vore helt klart smidigare med en form av mediacenter och modda en HDD. Men då måste man väl punga upp sig för en fet HDD också.

    Vad har ni för tips och vad är de egentliga skillnaderna (även gällande flash/modd)? Tack på förhand!

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Skillnaderna är många mellan dom olika versionerna;

    Elite och slim är ju svarta medans övriga är vita...

    Arcade har vit frontpanel till DVD'n tillskillnad från övriga som har chrome (slim har svart)

    Slimen har inbyggt WLAN med N-Tekniken (det senaste/bästa)

    En slim maskin blir skit varm den med, MEN den låter mycket mycket mindre än dom gamla Xenon maskinerna! faktum är att Falcon/Jasper låter mindre dom med, men dom låter mer än slim...

    Slim maskinerna har ju även en dedikerad port till Kinect och totalt 5 USB portar (3 back 2 fram)

    Jag brukar rekomendera att man köper en JTAG konsoll om man inte bryr sig om live på grund av många anledningar några exempel är:

    Du kör osignerad kod på den!
    Du kör regionslåsta titlar från andra regioner på den utan problem (den blir regions fri!)
    Du kan köra spel utan skivor (från USB hårddisk eller interna)
    Du kan köra all DLC/XBLA som finns ute och snurrar på nätet utan några som helst problem
    Det kommer nya funktioner lite då och då, det har stannat upp lite nu när PS3:an e knäckt men lär kunna komma igång igen när man väl släppt det mesta till ps3:an
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Okej, tack så mycket för infon. Det där med utseendet känner jag inte är en anledning att slanta upp en extra tusenlapp, för mig är prestanda det viktigaste då min XBOX ändå står gömd
    Men att den är tyst är ganska schysst. Att ha WLAN, jag förstår inte vad jag ska ha det till ifall man spelar med nedladdade spel. Eller fungerar JTAG bra att lira över XBOX LIVE? Att sedan ha USB känns lite overkill, när använder man ett USB-minne? För att spara profiler osv räcker ju vanliga HDD.

    Att spela LIVE är för mig egentligen viktigt, fast jag tycker inte det är värt att pröjsa för det dyra medlemskapet. Och framför allt inte om jag riskerar att bli bannad.

    Det enda som jag tycker låter bättre är att ha en HDD, HDMI, WLAN (för att föra över spelen/filmerna) och att Slim är tystare. Men jag kan lika gärna skaffa en HDD till min nuvarande för en billigare slant. Sen också ny komponentkabel, då min nuvarande inte fungerar.

    Men det är ingen skillnad i grafiken på de nyare konsolerna, förrutom uttaget till HDMI? Om det är någon skillnad mellan HDMI v HD AV Komponent. Men finns det något du/någon annan tycker är dåligt med Premium (den utan HDMI)? Som övriga maskiner har bättre förrutom utseendet.

    Tack för snabbt och bra svar!

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Well, Live på en JTAG maskin fungerar inte länge... man blir bannad INOM 24 timmar

    en Xbox 360 slim går INTE att modifiera i dagsläget (man har knäckt DVD läsaren men inte släppt ny mjukvara) det kommer ta ganska lång tid innan du kan JTAG:a en sådan

    Grafiken är densamma för ALLA xbox 360 konsollerna... det ända som skiljer är HDMI porten som kan ge bättre bild pga fler inställnings möjligheter och sådär...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2005
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Scherdin Visa Inlägg
    Okej, tack så mycket för infon. Det där med utseendet känner jag inte är en anledning att slanta upp en extra tusenlapp, för mig är prestanda det viktigaste då min XBOX ändå står gömd
    Men att den är tyst är ganska schysst. Att ha WLAN, jag förstår inte vad jag ska ha det till ifall man spelar med nedladdade spel. Eller fungerar JTAG bra att lira över XBOX LIVE? Att sedan ha USB känns lite overkill, när använder man ett USB-minne? För att spara profiler osv räcker ju vanliga HDD.

    Att spela LIVE är för mig egentligen viktigt, fast jag tycker inte det är värt att pröjsa för det dyra medlemskapet. Och framför allt inte om jag riskerar att bli bannad.

    Det enda som jag tycker låter bättre är att ha en HDD, HDMI, WLAN (för att föra över spelen/filmerna) och att Slim är tystare. Men jag kan lika gärna skaffa en HDD till min nuvarande för en billigare slant. Sen också ny komponentkabel, då min nuvarande inte fungerar.

    Men det är ingen skillnad i grafiken på de nyare konsolerna, förrutom uttaget till HDMI? Om det är någon skillnad mellan HDMI v HD AV Komponent. Men finns det något du/någon annan tycker är dåligt med Premium (den utan HDMI)? Som övriga maskiner har bättre förrutom utseendet.

    Tack för snabbt och bra svar!
    Nu har jag kollat upp lite och undrar mest över skillnaden i kvalitet, vad gäller bilden HDMI v HD AV Komponent? Är det en markant skillnad att övergå till HDMI, framför allt när man har en bra TV som jag nämnt ovan? Vill ju nyttja den till max, men samtidigt inte värt att slanta upp 2300+HDMI-kabel för ny konsol (Arcade) alternativt bara införskaffa Komponent-kabel för 300.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Skall du bara spela spel och kör med hyfsat kort längd på kablarna så visst kan du se skillnad men det är inte så stor skillnad att det är värt att byta konsoll.

    Hade du haft en plasma eller annan display med lite dynamik i bilden (riktig svärta osv...) och gillar att se på film och uppskattar när det blir lite "djup" i bilden så är det en annan sak, men är man så fanatisk så använder man inte en 360 som bildkälla ändå utan troligen en HTPC med riktiga möjligheter att tweaka...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Xbox360 fall 2008 update
    By razor1394 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 00:16
  2. Flashning och MS Fall update
    By UrbanBox in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 14:47
  3. VA FAN ! Xbox 360 Fall Dashboard Update Fix Coming !?!
    By IGI in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 15:06
  4. Min email, fall någon har listan...
    By nashe in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-12-10, 23:13

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •