Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Julgransbelysning rädda xbox/filer

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Bollnäs, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    19

    Julgransbelysning rädda xbox/filer

    har strulat till det lite, skulle flasha om bioset, råkade då ta fel bios och har fått denna julgran, byter bank och flashar cromwell har då tydligen tagit fel bios trots att jag valde ett bios för min xbox version vad jag fattat (Yoshihiro-m8-1.6B-Memory-Fixe-Beta4) då den låg i v1.6 mappen på xbins

    Nu har jag julgran även där. hur är det lättast att fixa detta (helst utan att lämna in den till psxcare eller något annat liknande ställe? jag vill ha kvar alla filer på hdd om det går!

    Funderade på om det räcker med att köpa ett nytt chip, eller om hddn är låst till chipet eller något det har jag ingen aning om.

    Funderade då antingen på ett nytt Duo X2 eller Xecuter 3 CE, beroende på vad plånboken säger!

    Hårddisken ska vara låst om jag inte minns fel iaf men vet inte lösenordet.
    Last edited by bleppe; 2010-10-22 at 15:55.

  2. #2
    Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Inlägg
    1 545
    Respekt
    24
    Det finns ett talesätt som säger ... "If it works don´t try to fix it" ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Bollnäs, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    19
    jo vet, men det kan jag inte låta bli att göra :P saken var den att bioset jag hade fungerade inte "IGR" på så då testade jag några olika ett funka de på men då lät boxen som en höfläkt och det stod jag inte ut med, och medans jag höll på så råkade jag som sagt välja fel bios i superdisc. sen har jag läst nu i forumet att man skulle ha valt bios i mappen "multi version" på xbins. men bios i 1.6 mappen borde funka på min 1.6 maskin tycker jag.

    varför "igr" inte gick att få igång vet jag inte testade alla olika inställningar men den gick inte att få igång.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Lättaste lösningen är nog o byta chip, hårddisken är låst till konsollen så vitt jag vet
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Bollnäs, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    19
    Kanon svar då är det bara välja chip, vad jag förstår så är xecuter överlägset Duo x2 men 3 dubbla priset tåls att fundera på.

    frågan är väl bara om jag kommer märka någon skillnad på funktion på xboxet med ett bättre chip eller inte

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av bleppe Visa Inlägg
    Kanon svar då är det bara välja chip, vad jag förstår så är xecuter överlägset Duo x2 men 3 dubbla priset tåls att fundera på.

    frågan är väl bara om jag kommer märka någon skillnad på funktion på xboxet med ett bättre chip eller inte
    Duo x2 är ett enkelt chip att montera och arbeta med, chippen gör ingen skillnad funktions mässigt när man pratar om att bara använda konsollen normalt typ, däremot är SmartXX v3 ett bra chip för nybörjare då den har stort minne och om jag inte minns fel även en egen FTP server
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Bollnäs, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    19
    Lutar nästan åt ett Dux x2 GS, bara ta bort gamla å sätta i nya, får klara mig utan IGR i värsta fall eller försöka få igång den, började ju använda krysslådan för någon vecka sedan efter ett uppehåll på över ett år så man kommer inte ihåg hur man fixade saker, den fungerade då men, körde in senaste ADI flashade om och bytte dashboard osv sen funka inte IGR mer (förutom med ett bios så fläkten låg konstant på 50%)

    Xecuter 3 CE 395:-
    Duo X2 GS 149:-

    svårt beslut får nog sova på saken, en sak som jag gillar med Xecuter är att man tydligen kan göra krysslådan väldigt personlig men Duox kan jag med så länge jag inte går in på xbins å tar fel bios eller kör Superdisc

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Det var ett tag sen man höll på med gammel boxen men fattade jag rätt, du hade alltså ett DuoX 2 och flashat om "båda" bankerna?

    Det jag brukar göra är att spara den bank som man kan flasha genom FTP. När man fått kontakt med den biosbanken på chipet via datorn och FTP.n, välja det
    bios du vill använda och precis innan man trycker "flash bios" slå om switchen till den andra banken och flasha den istället.

    Skulle det misslyckas / fel bios, så är det ju bara att slå om swichen igen och börja om att FTP'a chipet och välja ett nytt.

    Men det förutsätter ju att det "FTP bioset" finns kvar på en av bankerna. Du kanske har flashat om båda bankerna.

    Vill minnas att det fanns två flash-möjligheter på DuoX 2 chipet (det vita) vid installation,
    ett genom Ftp på ena banken, (som jag beskrivit ovan)

    och ett genom flash-skiva på den andra banken.

    / M

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Bollnäs, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    19
    japp båda bankerna är körda. körde flashskiva i cromwell bioset och hade då tydligen valt fel bios fast jag trodde det var rätt, i flashbios körde jag superdisc och råkade ta fel bios där.

  10. #10
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Ok, det va synd. Det finns ett till sätt och ta till, om än lite omständigt, du kan göra nåt som heter "Hotswap" med dit chip.

    Dvs du tar en annan chippad xbox, byter ut det chipet mot ditt chip medans denna xbox är i gång och flashar om det genom "Evox menyn", därav namnet "Hot swap".

    Men det förutsätter att det är samma chip som du själv har på den Xbox som du "hotswappar" på. När du flashat om det, så sätter du tillbaka det i DIN xbox.


    Det är ju som sagt lite "bökigt" att göra detta, man ska ju även förutom chipet byta sladdarna "BT och D0" har jag för mig.

    det kan ju även gå så illa att det blir kortslutning och "bråttom till jord" om man kopplar fel, så du får göra det på egen risk.

    Sök på "hotswap" i forumet och se om det kan va nått som du kan bli hjälpt av.



    Tänkte också på när du flashade med det andra bioset, vilken storlek var det på det? Vill minnas att det var lite kinkigt med storlek på dom.

    Man skulle väl använda bios på storleken 512 tror jag. Så hade man ett bios på endast 256 så fick man lov att dubblera det så att det blev 512.

    Kommer inte i håg exackt hur man gjorde det där. (minne guldfisk), men det går nog också att söka på i forumet.



    Hoppas du fått nån hjälp av det jag skrivit, annars är det nog bara ett nytt chip som gäller är jag rädd.


    / M
    Last edited by MisterX; 2010-10-26 at 01:41.

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Bollnäs, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    19
    Tyvärr vet jag inte vad det var för storlek, 512 har jag alltid valt förut när jag flashat åtminstone men nu blev de något tok. Har googlat lite på bioset jag försökte flasha cromwell med nu alla som flashat med det verkar ha flashat Alladin XT och det är väl 256 så där är nog det problemet iaf.

    Beställde ett nytt Chip ett lika fast GS modellen, så det blir att löda bort kabeln och riva ur gamla chippet sen kasta i nya å löda tillbaka kabeln. köpte även lödkolv m,m och 318kr inkl frakt får det vara värt ist för att försöka med något annat tok

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Ja, det är nog en mer tillförlitlig metod med nytt chip, jag skulle rekomendera att spara en av bankerna intakt om du ska fortsätta och laborera med olika biosar, och bara flasha den ena av dom som du kan switcha tillbaka till om det skulle "skita sig" igen.

    Själv föredrar jag den biosbank man flashar genom nätverket och datorn's adressfält, Flashbios 3.03 tror jag den hette.

    Boota upp xboxen med flash bios 3.03, välja flash genom nätverk, efter ett tag kommer ett ip-nummer upp och det skriver du in i datorns adressfält och enter. Nu kommer datorn att surfa in till biosbanken i chipet och du får möjlighet att välja olika biosar som du sparat ner på datorn. KOM BARA I HåG ATT SLÅ OM SWITCHEN innan du trycker "flash bios".

    Mycket smidigare än att använda flash skivor, speciellt om man vill laborera med en massa olika biosar.

    / M

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2005
    Från
    Bollnäs, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    19
    Flashbios är väl det vanligaste man flashar, Linux bioset brukar man lämna som det är har jag fattat som. men borde väl funka samma sak där om man strular till det med bios på flashbios att man stoppar i raincoat sen innan man trycker flash så ändrar man bank till flashbios. kommer följa http://forum.psxcare.com/support/sho...-Flasha-Duo-X2 noga innan jag flashar iaf. Sen peppar peppar får jag ett bios som passar denna gång.....

  14. #14
    Registrerade
    Sep 2004
    Inlägg
    125
    Respekt
    20
    Fint, det är en bra guide att följa. Hoppas det löser sig.

    / M

Liknande diskussioner

  1. Rädda PC formatterad XBOX 360 HDD
    By superboss in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 26
    Senaste inlägg: 2009-11-17, 13:11
  2. Brickad 79:a, hur rädda?
    By Lumar in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 16:23
  3. Rädda på filer i gammal xbox hårddisk
    By vatten in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-10, 17:47
  4. Hjälp går detta att rädda
    By girlpower in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-21, 00:24
  5. går det att rädda...
    By hyben in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 12:25

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •