OBS!!: Du följer guiden helt på egen risk, jag tar INTE ansvar för om det skiter sig när du försöker uppdatera själv
**** GUIDEN GÄLLER INTE TILL RESET GLITCH HACK! ****
Program du behöver:
Windows XP, Vista, 7 Helst 32-bitars (x86) det fungerar även på 64-bitars (x64) men vill du ha hjälp om något inte skulle fungera kan jag inte hjälpa dig som har 64-bitars system då jag inte använder det själv.
Flash360
Swizzy's CMD Freebooter version 1.2.7 eller senare
XEXMenu eller motsvarande för att starta igång Flash360 på din 360
Övriga saker du behöver:
USBMinne minst 256mb för jasper moderkort med inbyggt minne, minst 64mb för övriga (går att använda hur stora minnen som helst)
en VGA, A/V eller komponent kabel, Xell/Xellous stödjer INTE HDMI...
ev. en Kamera, så att du kan ta bild av Fusesets när dom flyger förbi om du har Xell och inte xellous (det visas bra på vissa TV-skärmar/HD-TV apparater)
Du kan även använda en tidigare dump om du har det, du måste inte dumpa om maskinen
Hur ska du göra med allt detta nu då?:
Steg 1: lägg in Flash360 på din USBSticka
Steg 2: Starta igång XEXMenu eller motsvarande program, bläddra dig fram tills du hittar Flash360, starta sedan Flash360.xex filen (du startar då igång Flash360)
Steg 3: Du ska nu dumpa din nand med hjälp av flash360, det gör du såhär:
- Tryck på X knappen på din handkontroll (den blå)
- Tryck sedan på A knappen (den gröna) så börjar programmet dumpa din nand
- Tryck sedan på valfri knapp på din handkontroll, följt av back knappen 2 gånger (den till vänster om guide knappen)
Steg 4: Stäng av din 360 och starta upp den på nytt, den här gången med eject knappen (låt trayen vara ute tills den startat igång Xell/Xellous)
**** Nytt från och med version 1.2.7 av CMD Freebooter: du kan nu hämta CPUKey från Xell/Xellous genom ditt lokala nätverk hemma, koppla bara in en nätverkskabel till konsollen och svara Y på dom 2 första frågorna så hämtas CPUKey automatiskt från den IP adress du skriver in ****
Det kommer vara en blå skärm som massa text kommer fladdra förbi på, har du Xellous kan du låta den stå och gå tills den stannar så kan du enkelt läsa av CPUKey där, annars måste du läsa av fusesets 4 och 6 och para ihop dom, nedan följer ett exempel på hur xell kan se ut:
Steg 4b: Om du har Xell parar du ihop antingen Fusesets 3 och 5 eller 4 och 6 på följande sätt: 3+5 eller 4+6 det vill säga, alla tecknena från fusesets raden 3 direkt följt av dom från 5:an eller motsvarande för 4 och 6...
Steg 5: Börja med att kopiera över filen flashdmp.bin från flash360 (din dump) till samma mapp som du har programmet i, starta sedan Swizzy's CMD Freebooter och följ instruktionerna, först vill programmet ha din CPUKey, därefter vill den veta vad du har för moderkort och lite sådär
När du kommer till SMC delen kommer du få frågan om du vill använda "normal", "aud_clamp", "Cygnos" eller en alternativ cygnos SMC vilken du ska välja beror helt på hur din konsoll är lödd, det vanligaste är "Normal" men för att vara helt säker på att du väljer rätt kan du kolla under faceplaten om du JTAG:at konsollen hos oss, om du ska ha Aud_Clamp borde detta stå på sigillet, står det inte där kan det även stå på en gul lapp under hårddisken (om du hade en sådan med, annars där den ska sitta normalt). Står det inget på sigillet och/eller det saknas en gul lapp från oss kan du försöka komma ihåg vilken dashboard version du fick när konsollen var klar första gången, vi började med Aud_Clamp när första kinect dashboarden kom (12611) Cygnos är enbart till för folk som har det chippet monterat i sina maskiner, och har du det vet du redan om det
** Nyhet i version 1.2.5 och senare programmet kommer nu visa dig vad du bör använda, OBS: den kan ibland visa Cygnos även om du inte har något sådant chip installerat... det är en liten miss av mig (det beror på att information om vilket hack du har inte går att hitta) jag kommer lösa det genom att skriva Normal/Cygnos när jag kommer ihåg det... **
Steg 6: Kopiera nu filen du får ut från programmet den ska heta freeBOOT.bin (om du inte ändrat detta i config.ini) till din usb sticka, lägg den tillsamans med Flash360, döp även om filen till "updflash.bin" (om den inte redan heter så)
Steg 7: Starta nu om 360'n igen med USB stickan i, starta sedan XEXMenu som tidigare samt flash360.
Steg 8: Det är nu det "farliga" är, nu ska du skriva din nya nand image till nanden på 360'n, det gör du såhär:
- Tryck på A Knappen (den gröna)
- Tryck på B knappen (den röda)
- Du kommer nu bli varnad för att din keyvault inte stämmer överens med din nuvarande nand, ta det lungt... det är normalt i dom flesta fallen, vågar du inte gå vidare dyk förbi oss i butiken!
- Skulle du nu bli varnad för att din nand inte är Zeropaired eller något sådant är det inte heller någon fara, bara köra på med det med!
- Tryck nu på Start för att ignorera varningarna du fick ovan
- Tryck nu på A knappen (den gröna) för att börja flasha din nand och håll tummarna för att inget har blivit fel
Om något av ovanstående inte stämmer, skrev det i tråden så fixar jag det allt eftersom, bara skrivit en snabb guide för tillfället... man kan ibland få udda errors när man håller på med det här programmet, men det kan fungera ändå har jag märkt. många säger också att man absolut inte ska flasha freeboot med flash360, andra säger att man ska det, själv tycker jag det fungerar ganska bra och är enkelt!
Om du känner att ovanstående information är lite för avancerat för dig så kan du komma förbi oss i butiken så fixar vi det åt dig för 350:- skulle det vara så att din konsoll inte startar efter att du följt den här guiden, kan vi hjälpa dig fixa det förutsatt att det finns en korrekt dump (vi har backups av ALLA JTAG maskinerna som vi har JTAG:at)
i programmet får du dessutom frågan om du vill ladda hem och preppa en USB enhet med avatar uppdateringen, kör det så slipper du tänka så mycket på den delen
Bookmarks