Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: Ylod 160Gb

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    18

    Ylod 160Gb

    Hej,

    Har en PS3 160 Gb FETA modellen som har drabbad av den klassikern YLOD. Har försökt värma med värmepistolen men funkar fortfarande inte. Nån som har andra tips på att repa 160GB PS3??

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Kollat så det inte är hårddisken som är trasig? den kan också ge dig YLOD... hur gör du när du värmer om den? bara värme? vilken temperatur etc?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    18
    Jag värmde dom kretsarna med 370 grader. Jag cirkulerade min värmepistol i en jätte jätte liten cirkel för att det ska bli riktigt varmt runt hela kretsen.
    Hur kan man testa om hårddisken är trasig?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av feifam Visa Inlägg
    Jag värmde dom kretsarna med 370 grader. Jag cirkulerade min värmepistol i en jätte jätte liten cirkel för att det ska bli riktigt varmt runt hela kretsen.
    Hur kan man testa om hårddisken är trasig?
    Ta ut den och se om problemet kvarstår?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    18
    det va lätt. återkommer med resultat.

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    18
    Hej,

    Jag upptäckte en grej på fläkten. Jag ska försöka beskriva i mer detaljerad.
    Jag har tagit lös fläkten och jag testa mata in 12 V via kontakten med en nätagg.
    Svarta kopplade jag till svart och bruna kopplade jag in på röd på nätagg.
    Vad som händer är att först så snurra den i 2-3 sek sen stannar den. Borde den inte snurra helatiden när jag har kostant matning?
    Observera att fläkten är inte kopplad till moderkortet.

    Så kan man konstatera att fläkten är trasig? Kan den ger en signal som ylod fel?
    Last edited by feifam; 2010-12-01 at 18:08.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av feifam Visa Inlägg
    Hej,

    Jag upptäckte en grej på fläkten. Jag ska försöka beskriva i mer detaljerad.
    Jag har tagit lös fläkten och jag testa mata in 12 V via kontakten med en nätagg.
    Svarta kopplade jag till svart och bruna kopplade jag in på röd på nätagg.
    Vad som händer är att först så snurra den i 2-3 sek sen stannar den. Borde den inte snurra helatiden när jag har kostant matning?
    Observera att fläkten är inte kopplad till moderkortet.

    Så kan man konstatera att fläkten är trasig? Kan den ger en signal som ylod fel?
    Det låter lite som att fläkten inte mår så bra ja, frågan är isåfall bara hur pass bra lödningar du gjort?

    tänker på att det kanske är glapp någonstans? eller så kanske du bränt fläkten med för hög spänning?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    18
    Enligt vad det står på etiketten skall den tåla 12 V/1.75A och jag hade strömbegränsad dessutom. Hmm hur får man tag på en ny fläkt för en test? Men om fläkten är trasig ger den en felkod som ylod? vad tror ni?

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av feifam Visa Inlägg
    Enligt vad det står på etiketten skall den tåla 12 V/1.75A och jag hade strömbegränsad dessutom. Hmm hur får man tag på en ny fläkt för en test? Men om fläkten är trasig ger den en felkod som ylod? vad tror ni?
    YLOD är ju hårdvarufel, tvivlar på att fläkten är den ända orsaken till YLOD... förmodligen har ps3:an överhettat om fläkten stannat upp??

    Ny fläkt kan du hitta på t.ex. Ebay
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    YLOD är ju hårdvarufel, tvivlar på att fläkten är den ända orsaken till YLOD... förmodligen har ps3:an överhettat om fläkten stannat upp??

    Ny fläkt kan du hitta på t.ex. Ebay
    Om det är så att PS3 har blivit överhettat har nåt annat pajat tror du? Vill man lägga ytterliggare pengar på skiten?

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Svårt o avgöra bara sådär...

    Steg 1 brukar vara att kolla om hårddisken är paj, är den inte det kan det vara PSU'n, är det inte den heller brukar det kunna vara CPU/GPU/RAM som behöver värmas om, är det inte det heller är det inte mycket o försöka fortsätta laga
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Svårt o avgöra bara sådär...

    Steg 1 brukar vara att kolla om hårddisken är paj, är den inte det kan det vara PSU'n, är det inte den heller brukar det kunna vara CPU/GPU/RAM som behöver värmas om, är det inte det heller är det inte mycket o försöka fortsätta laga
    Oj så mycket som kan vara fel. Nästan lättare att köpa en ny.

    1. Hdd kan jag testa genom att ta ut den och starta den. (Det är vad du instruerade mig)
    2. PSU, Ps3 får ju ström så vad är felet på PSU?
    3. Har redan värmt kretsarna. När ni reflowa CPU osv spruter ni in fluss under?

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    2. Det kan vara fel i PSU'n även om den får ström...

    3. Ingen aning, jag gör dom inte längre, men tror inte han som gör dom använder fluss, däremot vet jag att han applicerar tryck på processorerna
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    18
    ok ska felsöka lite till. Tack för dina kommentarer. Återkommer om det är nåt mer.

Liknande diskussioner

  1. RROD ?? startar inte =( (ylod ??)
    By bee in forum Playstation 3
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 20:19
  2. Ylod!!
    By skullface in forum Playstation 3
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 13:03
  3. Laga YLOD?
    By Omdulla in forum Playstation 3
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 18:12
  4. 160gb??
    By doa_1 in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-03, 10:14
  5. 160gb
    By Snake-Eye in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 17
    Senaste inlägg: 2003-11-27, 00:18

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •