Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Byta hårddisk mellan 2 Xboxar

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0

    Question Byta hårddisk mellan 2 Xboxar

    Just nu har jag en Xbox med 160gb hdd. Ska skaffa en till runt julen för att använda som mediecenter och xbox1 är awesome generellt IMO.

    Iaf, den nya kommer ha 120GB Hdd. men vill ha 160GB i den, och 120gb i min nuvarande.
    Då undrar, jag måste jag göra nåt speciellt? Eller är det bara slänga in hårddisken i den andra xboxen och köra en superdisc eller liknande som formaterar och fixar resten?

    Eller måste jag unlocka den, sen dra ut den eller liknande?

    Tack på förhand
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Hmm nu var det ju flera år jag sysslade med det här men som jag vet så måste du iaf unlocka båda HDD om du skall byta mellan dom.
    Sen kör du en superdisk precis som du säger och formaterar om det nu inte finns nåt som du skall ha kvar dvs.
    Hur som helst skall man ha den som en mediacenter så är ju 160 GB HDD för liten tycker jag, sattsa istället på minst en 320 GB--> 500GB.

    Sen om du bestämmer dig för en ny stärre HDD skall man tänka på följande, men det vet du väll.

    Om din hårddisk är upp till 250GB rekommenderar jag "Partition 6 takes rest of the drive".

    Om hårddisken är 300GB eller mer rekommenderar jag "Partition 6 takes up to 137GB,
    partition 7 takes rest of the drive" eftersom man förlorar all data på partitionen så fort man lagt in mer än 256GB.

    Hoppas det gav något annars får du skälla på mig
    Last edited by pege63; 2010-11-24 at 10:11.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Hmm nu var det ju flera år jag sysslade med det här men som jag vet så måste du iaf unlocka båda HDD om du skall byta mellan dom.
    Sen kör du en superdisk precis som du säger och formaterar om det nu inte finns nåt som du skall ha kvar dvs.
    Hur som helst skall man ha den som en mediacenter så är ju 160 GB HDD för liten tycker jag, sattsa istället på minst en 320 GB--> 500GB.

    Sen om du bestämmer dig för en ny stärre HDD skall man tänka på följande, men det vet du väll.

    Om din hårddisk är upp till 250GB rekommenderar jag "Partition 6 takes rest of the drive".

    Om hårddisken är 300GB eller mer rekommenderar jag "Partition 6 takes up to 137GB,
    partition 7 takes rest of the drive" eftersom man förlorar all data på partitionen så fort man lagt in mer än 256GB.

    Hoppas det gav något annars får du skälla på mig
    Jo 120GB kanske verkar lite, men det är föräldrarna som ska ha den för att kolla sina filmer de bryr sig inte om kvalite eller nåt så en xbox blir perfekt för dem. Och en film tar ca 700mb.

    Iaf, så jag ska gå på EvoX på båda boxarna > Unlock DRIVE? Sen när det är gjort så byter jag bara?

    Sen när vi snackar hårddiskar ändå, kan jag t.ex köpa en 500GB IDE Western Digital Caviar och bara ploppa i den? Eller måste jag fixa nytt bios eller något?
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Då måste du skaffa en bios som passar en stor HDD med part 6 & 7 och med rätt storlek på bioset som passar ditt chip.
    Ändra dina AVI filer till MKV som inte är mer än 300 mb så får du mer plats över på en 120GB HDD.
    Last edited by pege63; 2010-11-24 at 15:51.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Då måste du skaffa en bios som passar en stor HDD med part 6 & 7 och med rätt storlek på bioset som passar ditt chip.
    Ändra dina AVI filer till MKV som inte är mer än 300 mb så får du mer plats över på en 120GB HDD.
    Okej, ehh vet inte riktigt vad jag har för chipp/bios. På chippet står det "www.superalladin.com" och BiosChecker säger att jag unknown bios

    Så vet inte riktigt hur jag ska flasha mitt bios, hade vela göra det dock, då den ställer till att XBMC inte funkar bra för mig att ha som dash (när jag gör en in game reset så resettar den 2 gånger)...
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Hur stort minne är där på chippet?
    Viktigt är åxå att veta vilken vers man har på sin xbox mm.
    Om du vill kan du leta efter trådar där jag skrivit, så kommer du att hitta massor av matrial ang bios, HDD byten osv, osv.
    En gång i tiden var man en jävel på xbox.
    Om du har ett Alladin Advance v3 256K XBOX chip och till skillnad från X-ecuter 2 chipen så kan man bara ha ett 256K BIOS i detta chip.
    Kommer inte ihåg om alla Alladin chip hade 256K, men du hittar svaret om du letar i trådarna.

    Kolla här:
    http://forum.psxcare.com/support/sea...searchid=50196
    Last edited by pege63; 2010-11-24 at 16:57.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Hur stort minne är där på chippet?
    Viktigt är åxå att veta vilken vers man har på sin xbox mm.
    Om du vill kan du leta efter trådar där jag skrivit, så kommer du att hitta massor av matrial ang bios, HDD byten osv, osv.
    En gång i tiden var man en jävel på xbox.
    Om du har ett Alladin Advance v3 256K XBOX chip och till skillnad från X-ecuter 2 chipen så kan man bara ha ett 256K BIOS i detta chip.
    Kommer inte ihåg om alla Alladin chip hade 256K, men du hittar svaret om du letar i trådarna.

    Kolla här:
    http://forum.psxcare.com/support/sea...searchid=50196
    Hmm länken funkar inte

    Iaf, har öppnat min xbox och kollat lite.
    Mitt chipp är ett liten röd en som det står www.superalladin.com på. Mitt var dock fast i några pinnar bara så kunde ta bort det enkelt och sätta tillbaka det igen.
    På undersidan stod det "Super Alladin Live". Den har en blå liten LED i sig, och ja... Mer vet jag inte..
    Exakt en sån här är det : http://interesting-devices.com/asp/p...sp?product=433


    Har en 1.6 Xbox
    Last edited by lambdan; 2010-11-24 at 18:08.
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Som jag misstänkte så är det ett 256K bios du behöver
    Du behöver ett bios som är 1.6 kompatibelt
    Och som har partionstöd för part 6 & 7
    Nu är det så att jag har en xbox V1.2 el 1.3, så jag har inga bioser för V1.6 själv som passar 256k.
    Jo jag har men dom är evox.m8plus.16, M8plus_16, Yoshi-final-256k_1.6.bin men eftersom du har ett själv så behåller du det som nu funkar.

    x2_5035 finns inte för 256K bios/chip.

    Men vad står det när du bootar din xbox dyker det inte om en logga med ngn text el bild typ evox el X2?
    Själv så kör jag med ett dubbel bios Xbox orginal 512K.bin & x2_5035_512k.bin som man bytar mellan med en switch på chippet
    Last edited by pege63; 2010-11-25 at 15:43.
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Som jag misstänkte så är det ett 256K bios du behöver
    Du behöver ett bios som är 1.6 kompatibelt
    Och som har partionstöd för part 6 & 7
    Nu är det så att jag har en xbox V1.2 el 1.3, så jag har inga bioser för V1.6 själv som passar 256k.
    Jo jag har men dom är evox.m8plus.16, M8plus_16, Yoshi-final-256k_1.6.bin men eftersom du har ett själv så behåller du det som nu funkar.

    x2_5035 finns inte för 256K bios/chip.

    Men vad står det när du bootar din xbox dyker det inte om en logga med ngn text el bild typ evox el X2?
    Själv så kör jag med ett dubbel bios Xbox orginal 512K.bin & x2_5035_512k.bin som man bytar mellan med en switch på chippet
    Jo har oxå bestämt mig för att behålla det jag har nu men iaf:
    När jag start boxen är det ingen animation, Xbox loggan är där(den är blå), EvoX står med en typ lila/rosa sköld upp i vänstra hörnet...
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Vet du nåt om hur man configurerar ett bios i tex EvTool?
    El hur man flashar ett bios?
    För då kan man själv i evtool tala om för bioset hur det skall boota upp.
    Då kan det boota up med XBMC
    Men man måste veta vad man gör
    "Det finns ingen värdighet i att vara överlägsen någon annan. Sann värdighet ligger i att vara överlägsen sitt tidigare jag."

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av pege63 Visa Inlägg
    Vet du nåt om hur man configurerar ett bios i tex EvTool?
    El hur man flashar ett bios?
    För då kan man själv i evtool tala om för bioset hur det skall boota upp.
    Då kan det boota up med XBMC
    Men man måste veta vad man gör
    NJa är inte helt 100 så jag skippar nog. Men nu när föräldrarna köpt en Xbox så ska jag hoppas på att den har bätre bios så tar jag den istället, då de inte bryr sig om ingame reset.
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

Liknande diskussioner

  1. Nätverksspel mellan 2 st xboxar
    By FDMan in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-11-04, 17:10
  2. tanka mellan två xboxar!!
    By thomas11 in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-05-13, 09:57
  3. FTP överföring mellan XBOXAR
    By swippern in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-01-21, 21:18
  4. FTP Mellan 2 xboxar?
    By djalpha in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-11-19, 16:56
  5. skillnader mellan NTSC xboxar och PAL xboxar.
    By tjoff in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-19, 21:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •