Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Dumpning av NAND

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16

    Dumpning av NAND

    Okay, en sån dum fråga, men hittar inte svaret i klarspråk (?)

    Har fått tag på en JTAG:ad Falcon som just nu är på posten och slappar..
    För att installera Freeboot/annat så behöver jag CPU-Key samt vill gärna ha en full NAND dump (av förklariga skäl). Men har läst lite olika, vissa säger att man kan dumpa den genom Xell(ious?) med en vanlig nätverkskabel, andra skriver att man ska ha en custom LPT-kabel. Vad är det som gäller egentligen?

    Edit: Konsollen är "ny" och kommer med XEXMenu/Freeboot 0.032. Om det gör någon skillnad i något...
    Last edited by efex; 2010-12-01 at 21:58.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av efex Visa Inlägg
    Okay, en sån dum fråga, men hittar inte svaret i klarspråk (?)

    Har fått tag på en JTAG:ad Falcon som just nu är på posten och slappar..
    För att installera Freeboot/annat så behöver jag CPU-Key samt vill gärna ha en full NAND dump (av förklariga skäl). Men har läst lite olika, vissa säger att man kan dumpa den genom Xell(ious?) med en vanlig nätverkskabel, andra skriver att man ska ha en custom LPT-kabel. Vad är det som gäller egentligen?
    Är konsollen INTE redan JTAG:ad måste du dumpa via en custom LPT eller via en USB adapter med special program på...

    Är konsollen redan JTAG:ad kan du antingen köra ovanstående, Flash360, Xell, Xellous, XBRFlash (Linux på 360'n), FreestyleDashboard 2.0 etc.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Är konsollen INTE redan JTAG:ad måste du dumpa via en custom LPT eller via en USB adapter med special program på...

    Är konsollen redan JTAG:ad kan du antingen köra ovanstående, Flash360, Xell, Xellous, XBRFlash (Linux på 360'n), FreestyleDashboard 2.0 etc.
    Jag behöver med andra ord ingen LPT för att dumpa NAND, utan det går med en vanlig nätverkskabel?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av efex Visa Inlägg
    Jag behöver med andra ord ingen LPT för att dumpa NAND, utan det går med en vanlig nätverkskabel?
    Japp, det går bra med bara Nätverkskabel, dock rekomenderar jag att du köra via USB istället och kör Flash360... finns risk för att nanden blir korrupt om du kör över nätverk (xellous)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Är konsollen redan JTAG:ad? isåfall; ja...
    Jepp den är JTAG, levereras med XEXmenu/Freeboot 0.032 Tack Swizzy (för ruggigt snabba svar )

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Japp, det går bra med bara Nätverkskabel, dock rekomenderar jag att du köra via USB istället och kör Flash360... finns risk för att nanden blir korrupt om du kör över nätverk (xellous)
    Missade detta inlägg innan, ska kolla upp det med adapter Man vill ju inte riskera en korrupt dump när en korrekt inte kostar många kronor mer... tack igen!

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av efex Visa Inlägg
    Jepp den är JTAG, levereras med XEXmenu/Freeboot 0.032 Tack Swizzy (för ruggigt snabba svar )
    np, jag såg det att du skrev att den var färdig JTAG:ad, så jag ändrade inlägget
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Den USB-adaptern, hittade nåt diagram o sk*t när jag googlade, hittade inget sådant här på psxcares shop. Kan man köpa den i någon fin form någonstans? Jag är apkass på att ordna med sånt själv

    Nu dök en till fråga upp.. Med tanke på att man med Flash360 kan uppdatera flashen med hjälp av ett usb-minne - Kan man inte dumpa nanden direkt till usb-minnet? Utan att behöva koppla in i dator mm.?
    Last edited by efex; 2010-12-01 at 22:35.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av efex Visa Inlägg
    Den USB-adaptern, hittade nåt diagram o sk*t när jag googlade, hittade inget sådant här på psxcares shop. Kan man köpa den i någon fin form någonstans? Jag är apkass på att ordna med sånt själv

    Nu dök en till fråga upp.. Med tanke på att man med Flash360 kan uppdatera flashen med hjälp av ett usb-minne - Kan man inte dumpa nanden direkt till usb-minnet? Utan att behöva koppla in i dator mm.?
    Läst mina uppdaterings guider? där står det hur du dumpar med USB minne och FLash360...

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1106&xSec=89 <--- här har du annars en sådan "adapter" som jag pratade om fan du kan verkligen inte läsa?!
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Läst mina uppdaterings guider? där står det hur du dumpar med USB minne och FLash360...

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1106&xSec=89 <--- här har du annars en sådan "adapter" som jag pratade om fan du kan verkligen inte läsa?!
    Haha. Vet inte vad som är fel med mig idag. Sorry. Drog iväg samtalet bortåt nåt jag inte ens testat leta efter ännu (adaptern hittade jag dock inte i shopen trots att jag letade!? brukar inte missa så grovt..) Känner mig rätt korkad nu.. Hur som, tack för hjälpen, och ska inte komma med fler idiotfrågor

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Sorry, jag e bara trött på att folk ställer frågor utan att läsa på...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    efex......
    cpu nyckeln ser du om du bootar med ejectknappen och har rgb/component video kabeln ansluten till tv.
    xell/xellous visas inte med hdmi kablage om jag inte missminner mig.

    För att dumpa och flasha nand på en jtaggad falcon följ denna instruktion.
    http://forum.psxcare.com/support/sho...-till-FREEboot


    eller denna...

    detta behöver du

    xbox360 jtaggad (freeboot och xell/xellous + xexmenu)
    usb minne
    flash360
    jtagtool 2.20
    dashlaunch 2.07

    1. lägg flash360 på usbstickan.
    2. starta xbox360 med eject knappen. läs ur cpukey (lägg ihop "fuseset 04+06" = CPUKEY) fota, skriv av key. stäng av 360n
    3. kör xexmenu, kör flash360 och dumpa nand minst 3ggr
    4. kör jtagtool på pcn och jämför dessa filer (advanced tools)
    5. välj USB och FALCON (settings)
    6. skriv i din cpukey och tryck create BIN (freeboot)
    7. Välj den dumpade nand filen.
    8. spara den nya nandfilen som updflash.bin och lägg den i samma katalog som flash360
    9. starta 360n, kör xexmenu, välj usb minnet och flasha nand med flash360.
    10. xboxet stängs av efter flash, ta ur strömsladden och vänta någon minut.
    11. installera Dashlaunch 2.07 via xexmenu.
    10. ladda ner systemupdate 2.0.12611.0 uppdateringen och installera från usb minne.

    En lite reminder, gör r6t3 bygligen för att förhindra låsning av nand.
    + inget online tjafs, konsollen blir bannad inom några timmar.

    saxat från int21
    1. dumpade min nand från flash360 (freeboot 0.32 9199)
    jag gjorde 3 dumpningar och jämförde filerna på datorn för att verkligen kolla att allt stod rätt till. körde flash360 från usbminne.
    2. stäng av xbox.
    3. kör freeboot toolbox maker 2.6
    4. klistra in cpu key, ändra till att filen ska heta updflash.bin , tryck create freeboot och öppna flashdmp.bin (den du dumpade med flash360)
    5. efter du gjort din updflash.bin, kopiera in den i flash360 katalogen på ditt usbminne.
    6. starta xbox med minne i.
    8. starta flash360 från usb.
    9. tryck a, sedan valde jag b (att inte spara kv), ignorera varningarna med start, tryck sedan a för att flasha, sedan trycker du på back-knappen tills konsolen stänger av sig.
    10. ryck ur strömmen någon minut.
    11. starta boxen och håll tummarna..
    12. starta xexmenu och lägg in dash launch 2.06
    13. starta om boxen.
    14. ny dash och allt är som det var innan.

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av 360RFUN Visa Inlägg
    detta behöver du

    xbox360 jtaggad (freeboot och xell/xellous + xexmenu)
    usb minne
    flash360
    jtagtool 2.20
    dashlaunch 2.07

    1. lägg flash360 på usbstickan.
    2. starta xbox360 med eject knappen. läs ur cpukey (lägg ihop "fuseset 04+06" = CPUKEY) fota, skriv av key. stäng av 360n
    3. kör xexmenu, kör flash360 och dumpa nand minst 3ggr
    4. kör jtagtool på pcn och jämför dessa filer (advanced tools)
    5. välj USB och FALCON (settings)
    6. skriv i din cpukey och tryck create BIN (freeboot)
    7. Välj den dumpade nand filen.
    8. spara den nya nandfilen som updflash.bin och lägg den i samma katalog som flash360
    9. starta 360n, kör xexmenu, välj usb minnet och flasha nand med flash360.
    10. xboxet stängs av efter flash, ta ur strömsladden och vänta någon minut.
    11. installera Dashlaunch 2.07 via xexmenu.
    10. ladda ner systemupdate 2.0.12611.0 uppdateringen och installera från usb minne.

    En lite reminder, gör r6t3 bygligen för att förhindra låsning av nand.
    + inget online tjafs, konsollen blir bannad inom några timmar.
    Ovanstående guide är inte något jag skulle rekomendera att man följer... JTAG tool är KASST!!!!

    Och det som står om att dumpa nanden minst 3 gånger med flash360... jo tack... det är bra om man byter namn på filen man dumpar först också (flashdmp) kör du bara kommandot 3 gånger i rad kommer du i slutändan ha 1 fil ändå, flash360 dumpar till flashdmp, finns den redan skrivs den filen över...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av 360RFUN Visa Inlägg
    För att dumpa och flasha nand på en jtaggad falcon följ denna instruktion.
    http://forum.psxcare.com/support/sho...-till-FREEboot
    http://forum.psxcare.com/support/sho...ot-0.04-(12611) <--- den här guiden är bättre att följa än den första, då jag ändrat lite grann från tidigare skrivna guiden
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    109
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Ovanstående guide är inte något jag skulle rekomendera att man följer... JTAG tool är KASST!!!!

    Och det som står om att dumpa nanden minst 3 gånger med flash360... jo tack... det är bra om man byter namn på filen man dumpar först också (flashdmp) kör du bara kommandot 3 gånger i rad kommer du i slutändan ha 1 fil ändå, flash360 dumpar till flashdmp, finns den redan skrivs den filen över...
    Jaja, JT funkar perfekt för min falcon iaf.
    Jag dumpade flash 3ggr och lade dessa på pcn, kollade SAMTLIGA 3 med TC, och JT = matched
    Dessutom så visar jt även lite mer info än ftm om nandfilen innan cooking om man är lite skakis.

    /360RFUN

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Linköping
    Inlägg
    13
    Respekt
    0
    dumpade iof inte med jtag tool men skrev tillbaks med det via en lpt-kabel jag lödde ihop, inga problem. Utveckla gärna när ni skriver saker som "KASST!!!!" om något.

    Bra tips att se till filerna heter olika, klassiker att göra bort sig på annars
    One piece at a time.

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Well, det fungerar skit bra att läsa/skriva med jtagtool då det i bakgrunden använder sig av Nandpro... men det är den där biten med att skapa freeboot som kan fucka ur totalt... nu vet jag inte hur 2.20 är, men 2.12 var värdelös... fungerade inte speciellt bra för folk på IRC som var vana vid o använda det...

    Jag vet inte, kanske bara är jag... men det blir bara lättare och lättare att göra fel med en sådan här GUI... kanske bara är jag som tycker det är kasst?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. CPU Key and NAND
    By jay20 in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 21
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 08:56
  2. Nand recovery?
    By ushi in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-02, 09:31
  3. Skrivskydda NAND
    By sc654 in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 10:25
  4. Skrivskydda NAND
    By sc654 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 10:25
  5. psp slim nand dump
    By mr.morgan in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-05, 18:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •