Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Guider till dummies!

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Guider till dummies!

    hej!

    har nyligen köpt en ps3 slim (320gb) och tänkte göra samma sak som jag gjorde med min nintendo wii

    Har nu förstått att man inte går "in" i enheten på samma sätt som man gjort med wii.

    då jag inte har hunnit öppna kartongen så vet jag inte exakt hur ps3 ser ut med alla ingångar och utgångar osv. men förstått att det ska finnas internet anslutning och usb anslutning.

    har oxå förstått att man ska koppla djongeln via ps3 usb uttag.

    NU kommer jag till frågan!

    märker att många av ER som skriver flitigt här på forumet är väldigt kunniga, men tyvärr glömmer Ni bort en stor skara (lik mig) som kanske aldrig gjort detta tidigare. med alla "små" enkla "svaren" kommmer inte många ( lik mig, igen ) ingenstans!

    jag och många här hoppas att någon där ute har tid och lust att kanske fixa en lathund/guide till hur allting går till/ hur man gör allt ni skriver om för att sen kunna lyckas spela sina "backup" spel!

    jag tror att NI kommer slippa väldigt mycket frågande om Ni kunde ta Er den tid som kanske krävs så Ni slipper alla dessa frågor..osv...

    Möjligtvis skulle många där ute inte behöva skriva så många inlägg blblblbl...då man skulle bara länka till sidan där alla svar finns...

    Ni proffsen rek oss dummies ps3key och det tackar jag och säkert många andra för...men jag ber Er om att göra det lite lättare för oss...gör en guide på hur vi ska göra ...typ
    1. stoppa in djongel i dator.
    2. gå in till sida www.????.se/org/nu/com
    3. tanka ner update blblbl.
    4. skappa en mapp i blblblbl
    5. stoppa in i konsollen
    6. gå blbblbl
    7. gör blblbl


    ja tror alla hänger me

    tro mig många skulle bli JÄTTE glad över en sån guide....

    för ca 2 år visste jag inte vad wiikey 2 va...nu vet jag ..jag vet hur man gör backuper osv...men det tog mig tid...för att ingen hade fixat en bra guide..
    finns det grundförliga guider så slipper man oftas svara kanske på samma sak hela tiden!

    vill bara säga att ni på psxare är kungar i stan och fortsätt med det...
    glöm bara inte bort att 99,9% är inte lika DUKTIGA/KUNNIGA som ER!

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av domherren Visa Inlägg
    vill bara säga att ni på psxare är kungar i stan och fortsätt med det...
    glöm bara inte bort att 99,9% är inte lika DUKTIGA/KUNNIGA som ER!
    Tack
    Vi hade aldrig blivit lika duktiga om ni inte fanns

    Problemet med att låta oss som jobbar här skriva guider just på Ps3 delen är att det är en liten "het potatis" just nu o den är verkligen glödhet.
    Pg,av att vi inte vill hamna i rättsliga tvister så har vi valt att låta bli att skriva för mycket ingående om hur just Ps3 o donglar fungerar. * Detta hindrar inte våra andra medlemmar från att skriva guider *

    Vi brukar när vi har tid skriva riktigt enkla guider för internt bruk men vi delar även med oss till våra kära kunder ( även konkurrenters har vi märkt ibland omedvetet *skratt*
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Denna skrev jag i en annan tråd men kopierar in den här också. Om man har en dongel färdig och är redo att använda den ...

    1. Hur gör jag?
    • Skaffa ett USB-minne som är formaterat i FAT32
    • Ladda hem tex Open Backup Manager 1.17.2
    • Lägg filen i rooten på ditt USBminne (alltså direkt på minnet och inte i någon katalog), filen som ska läggas på minnet är en .pkg-fil
    • Starta upp din PS3 med ditt chip aktiverat
    • Stoppa in ditt USB-minne i den andra USB-porten.
    • Gå till game menyn och leta upp "Install Package" eller något liknande och välj det.
    • Du borde då få upp de filer du lagt i ditt USB-minne. Välj den filen och tryck X.
    • Efter installation så hoppar du tillbaka till gamemenyn och då borde du ha ett extra program liggande där (Open Backup Manager i detta fall)
    2. Spel då?
    • Du kan lägga in spel på 3 sätt. Backup, ftp eller extern hårddisk.
    • Om du har en skiva som du vill lägga in på din hårddisk så starta Open Backup Manager.
    • Stoppa in skivan du vill kopiera i din läsare och då borde den dyka upp i listan.
    • Välj kopieraknappen och programmet börjar lägga in spelet på antingen intern eller extern hd.
    • Har du däremot en extern HD och en massa nedladdat som du vill använda så gå till din PC
    • Packa upp spelen på din externa hårddisk under katalogen /GAMEZ/
    • Koppla sen in den i din PS3 och den är redo att användas.
    • Kom ihåg att även den externa hårddisken måste vara FAT32.
    • Sista alternativet är FTP. DÅ ska du installera en ftpserver på din PS3 och den bästa är Blackb0x. Och du lägger in den på samma sätt som Open Backup Managern (se ovan).
    • Sen för du över de uppackade spelen med en FTP-klient (tex winscp) till din PS3 och lägger de i dev_hdd0/game/OMAN4.../GAMEZ/
    3. Hur startar jag spelen?
    • Starta Open Backup Manager
    • Välj spelet du vill spela i listan
    • Du blir då utkastad ut till gamemenyn och då hoppar du upp till spelet som borde finnas där och startar det.
    • OBS! Du måste ha en orginalskiva i din läsare (kvittar vilken) för att köra spelet. Det går att köra utan men inte så jättemånga spel som funkar med det.
    LYCKA TILL !
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor,
    snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
    /Nalle Puh

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    tack för det snabba svaren jag och många andra har fått!

    tyvärr har jag varit sjuk och inte kunnat skriva tidigare

    har en del andra frågor..som kommer göra livet lättare både för mig och andra

    1. vilket usb-minne jag använder spelar ingen roll?
    2. om man ska spela via en extern hårddisk, vilken modell? har hört att det ska finnas 2,5 och 3,5 är det nåt man ska tänka
    på?
    3. att lägga "filen i rooten" betyder att det inte ska finnas några mappar, utan bara filer?
    4. om jag vill förs fylla min interna hårdisk med backuper, kan jag då antingen använda en "stor'" usb-minne där jag har spelet
    och sen kopiera över den till den interna, eller måste jag ha en backup skiva där "iso" filen finns och jag flyttar över?
    5. om jag istället använder en extern som jag "fyller" på är det bara att koppla in i konsolen, kommer det att dyka upp en
    symbol som säger till mig att detta är en extern?
    6. isåfall måste jag då starta back up manager och sen in i den externa hd? eller går det bara att gå direkt till den externa
    och välja det spelet man vill spela och starta?
    7. hur står är en ps3 spel? (wii är tex ca 4gb)

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av domherren Visa Inlägg
    1. vilket usb-minne jag använder spelar ingen roll?
    2. om man ska spela via en extern hårddisk, vilken modell? har hört att det ska finnas 2,5 och 3,5 är det nåt man ska tänka
    på?
    3. att lägga "filen i rooten" betyder att det inte ska finnas några mappar, utan bara filer?
    4. om jag vill förs fylla min interna hårdisk med backuper, kan jag då antingen använda en "stor'" usb-minne där jag har spelet
    och sen kopiera över den till den interna, eller måste jag ha en backup skiva där "iso" filen finns och jag flyttar över?
    5. om jag istället använder en extern som jag "fyller" på är det bara att koppla in i konsolen, kommer det att dyka upp en
    symbol som säger till mig att detta är en extern?
    6. isåfall måste jag då starta back up manager och sen in i den externa hd? eller går det bara att gå direkt till den externa
    och välja det spelet man vill spela och starta?
    7. hur står är en ps3 spel? (wii är tex ca 4gb)
    1. Nej, bara det är formaterat i FAT32
    2. 2.5" och 3.5" är igentligen bara den fysiska storleken. 2.5" är såklart en liten smidig hårddisk och du slipper oftast en extern strömkälla då den tar strömmern från USBkontakten. Medans 3.5" så måste du ha en extern strömkälla men i gengäld så har de mycket större lagringskapacitet.
    3. Mappar kan finnas men filen du vill lägga i rooten måste ligga utanför, alltså inte i någon mapp.
    4. Med de backup managers finns möjlighet att skicka över filer mellan extern källa (USB) och den interna hårddisken.
    5. När du startar backup manager kommer du få en lista med spel du har installerat på interna och trycker du då i din hårddisk så dyker de upp automatiskt i samma lista.
    6. Starta ett spel är detsamma om du har det på den interna eller externa. (kolla föregående tråd.
    7. De flesta spel ligger runt 10Gb fast det finns även större. FFXIII är runt 40Gb.
    Människor som inte tänker ordentligt har inga hjärnor,
    snarare har de grått ludd som har flugit in i huvudet på dem av misstag.
    /Nalle Puh

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Kan du inte formatera disken i FAT 32 i din PC så kan detta program hjälpa till:
    http://www.ridgecrop.demon.co.uk/ind...?guiformat.htm
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2009
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    tillbaks igen!

    vi kanske missade det viktigaste!

    usb djongels

    när man köper den från ER SÅKLART!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. har den redan en update i sig?
    2. om inte!
    3. vartifrån
    4. hur (vägledning)
    5. hur kommer tex konsolen att reagerar om backup spelet kanske är väldigt ny och man sitter med en lite äldre update (djongeln)
    6. mer frågor kommer lite längre fram!!!!!
    cheers!

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av domherren Visa Inlägg
    tillbaks igen!

    vi kanske missade det viktigaste!

    usb djongels

    när man köper den från ER SÅKLART!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    1. har den redan en update i sig?
    2. om inte!
    3. vartifrån
    4. hur (vägledning)
    5. hur kommer tex konsolen att reagerar om backup spelet kanske är väldigt ny och man sitter med en lite äldre update (djongeln)
    6. mer frågor kommer lite längre fram!!!!!
    cheers!
    Allt du frågar om beror på vilken produkt du använder, vilka uppdateringar/payloads som finns tillgängliga för den och vilken av dessa payloads du använder.

    Och det kommer nya spel, skydd, versioner och payloads mer eller mindre varje dag....
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    PS3 guide för ** DUMMIES **

    1: Köp valfri PS3
    2: Köp de spel du vill spela i någon tvspelsbutik
    3: Sätt spelet i läsaren
    4: Försök starta spelet.
    5: Om du i steg 4 fick meddelande om att uppdateringar krävs, klicka på det som måste klickas på så att uppdateringar installeras

    PS3 guide för JAILBREAKERS:

    1: Googla
    2: Läs massor av trådar i forumet
    3: Skriv nya trådar och inlägg med SPECIFIKA frågor som rör det man för tillfället har problem med att få till.

    Specifik fråga: Hur får man Gran Turismo 5 att fungera med en PS3KEY och Firmware 3.41 (svar: det får man inte)
    Obesvarbar fråga: Hur kommer tex konsolen att reagerar om backup spelet kanske är väldigt ny och man sitter med en lite äldre update (djongeln) <==== rappakalja
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 11:07
  2. Regions hjälp for Dummies?
    By Millan in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 22:15
  3. Backup guide for dummies
    By olssen in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 20:13
  4. Flashning for dummies?
    By NordhNet in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-27, 22:47
  5. XBox 360 for dummies
    By whad in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-01, 22:22

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •