Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Xxxx Varning Xxxxxxx!!Nedgradering sabbar Bluerayfilm-stödet

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    195
    Respekt
    14

    Xxxx Varning Xxxxxxx!!Nedgradering sabbar Bluerayfilm-stödet

    Verkar som Pendragon hade rätt angående downgrade:

    http://psx-scene.com/forums/f6/warni...layback-72562/

    Vissa maskiner verkar dock klara sig. Lär vara många faktorer som spelar in t.ex vilken sorts downgrade man gjort o till vilken version osv. Tills man kommit fram till en lösning lär det ju vara värt o vänta om man vill kunna glo på bluerayfilm. Spel är dock inga problem.
    Last edited by jonnyjaeger; 2010-12-08 at 10:35.

  2. #2
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    204
    Respekt
    17
    En liten heads up från PSJB vore ju inte helt fel. Går de att återställa blu-ray på något sätt? Felet måste väl ligga i mjukvaran?

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om du redan har systemversion 3.41 och "jailbreakar" - gör backup på /dev_flash2 och /dev/flash3 via FTP så att du kan återställa stödet om du av någon anledning uppgraderar och sedan nergraderar igen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Jag tror det har med Pup filen o göra eller vad slutfiländelsen föär ta ut ut servicemode heter
    Förmodligen är den inte eller nedgraderings filen anpassad för säg 40Gb maskiner.
    Men de två vi upplevde problem med var två halvskrot maskiner som vi inte testade blålaser film på innan vi glatt o ivrigt nedgraderade.
    Vår 120Gb slim som vi köpte fungerar galant, så det kanske är Slim kompilerat... vem vet..
    vi får se vad andra säger nu.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    körde downgrade med min PSJailbreak dongel (orginal) från 3.50 -> 3.41, på min PS3 120GB. Blu-Ray filmer fungerar galant!

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av _Fiskarn Visa Inlägg
    körde downgrade med min PSJailbreak dongel (orginal) från 3.50 -> 3.41, på min PS3 120GB. Blu-Ray filmer fungerar galant!
    120 = slim right? tror det bara är feta som har problem... dom lite äldre ps3rna...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2007
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    120 = slim right? tror det bara är feta som har problem... dom lite äldre ps3rna...
    ah, det glömde jag skriva med.
    yes, det är en slim.

  8. #8
    Registrerade
    May 2007
    Inlägg
    204
    Respekt
    17
    Detta kan vara värt att kolla upp för er som är drabbade
    http://www.ps3hax.net/2010/12/rumor-...r-bd-playback/

    Det fortfarande ett rykte och jag har inte testat de själv då jag inte är i behov av de, men helt klart värt att hålla ett öga på.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    28
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Om du redan har systemversion 3.41 och "jailbreakar" - gör backup på /dev_flash2 och /dev/flash3 via FTP så att du kan återställa stödet om du av någon anledning uppgraderar och sedan nergraderar igen.
    Nån som kan göra en guide backup på /dev_flash2 och /dev/flash3 via FTP...

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av StoLLy Visa Inlägg
    Nån som kan göra en guide backup på /dev_flash2 och /dev/flash3 via FTP...
    Det är skit enkelt... men kräver att du har 3.41 redan i såfall är det värdelöst att nedgradera i från början?

    Anyhow, snabb guide:

    1. Starta konsollen i Debug mode
    2. Installera valfri FTP server eller Filhanterare på ps3:an
    3. Installera valfritt FTP klient program på datorn
    4. Anslut till PS3:an och "hämta" eller "kopiera" eller motsvarande mapparna dev_flash2 och dev_flash3...

    Voila, du har gjort en backup...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    87
    Respekt
    21
    min ps3 60gb fat, stöder inte DVD PAL och eventuellt NTSC längre.. upptäckte det här om dan när jag skulle se på hyrfilm bl.a. blue-ray stödet vet jag inte för har ingen skiva..

    jag funderar på vad de är som händer igentligen. för jag skulle tro att jag har haft stödet vid 3.50 -> 3.41. men har gått tillbaka till 3.50 igen för att visa GT5 för en polare. där gick något snett oxå. låg i service mode när jag uppgraderade till 3.50 å fick röd skärm. men gick att rädda med moddade 3.41 på usb sticka.
    men nu när jag bl.a ställer klockan efter nedgradering t.ex så har jag bara 12 timmars klocka.

    jag tror inte min firmware vet att min konsol ska vara PAL/eur/svensk.

    ska kolla på detta sen efter jul när jag får tid. ville bara dela med mig...

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    87
    Respekt
    21
    klockan å dvd playback är som de ska nu.

    hoppa lite mellan FWs å ligger nu på 3.41 igen.

    BD stödet är borta. å om man ska följa guiderna på nätet så vette tusan hur jag ska få till det.

    köpt begagnad ps3a å enl. guiderna ska man ta filer från den skiva man sist spela.

    jag tycker de borde komma nått bättre än denna lösning, eller finns de en lösning som funkar i alla väder ?

  13. #13
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Bästa är att du köper en ny blålaser DVd spelare o tittar på film via
    Har du inte flash 1-3 backupper så är du rätt körd, o specialversionen med o patcha gäller bara om du vet vilka filmer du tittat på o extraherar den senaste filmens mjukvara med högst codec o kommer det nyare filmer kommer du ändå inte kunna titta på dem då du då kommer ligga på en lägre mjukvara o för trolleri trollera fulpatcha igen om det ens går

    Sorry no go!
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    87
    Respekt
    21
    ptjaa.. vi får väl se

    de kan inte va kört. man skulle bara ha buttat på nån lite som vet hur man rör runt i ps3an nu när den lixom är wide open. nånstans där inne lär man ju kunna återställa problemet. eller möjligen nån service jig metod som pairar om spelaren med boxen eller nått sådant.. (inte direkt insatt men typ nån slags reset på BD problemet)

    har klarat mig utan blålaser. köpte endast en film för test. så inte är jag så noga direkt. men de är klart jag hellre hyr en film på ICA som är blå istället för DVD, de få ggr man hyr film.

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nu har det kommit en lösning för att kunna byta ut hela blurayläsaren i en ps3, dvs som kan para ihop ps3:an med en komplett blurayläsare med nytt kretskort. Tidigare har vi ju bara kunnat byta själva linsen, inte styrkortet.

    Denna lösning gör även att man kan få igång bluraystöd.

    OBS fungerar ej med firmware 3.56 eller högre, det har fortfarande inte släppts någon lösning för att komma ur serviceläget på dessa.

    http://psx-scene.com/forums/f6/final...onsoles-83352/
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Nu har det kommit en lösning för att kunna byta ut hela blurayläsaren i en ps3, dvs som kan para ihop ps3:an med en komplett blurayläsare med nytt kretskort. Tidigare har vi ju bara kunnat byta själva linsen, inte styrkortet.

    Denna lösning gör även att man kan få igång bluraystöd.

    OBS fungerar ej med firmware 3.56 eller högre, det har fortfarande inte släppts någon lösning för att komma ur serviceläget på dessa.

    http://psx-scene.com/forums/f6/final...onsoles-83352/
    Jag har hållt på testat det på en av mina privata maskiner, det verkar inte riktigt fungera som det ska, sen är informationen lite fail då det i videon som används som "proof" är en 60 gigare man arbetar med, med texten som tillhör videon sägs det vara en 40 gigare... hmm??

    *edit:*

    Såg nu lite info som fattades tidigare när jag läste det, man måste köra ner konsollen till 3.15 eller lägre först, fungerar alltså inte på 3.55
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Efter lite ytterligare testande på min privata konsoll har jag nu lyckats få det hela att fungera

    Fun fact: Service teknikerna kan glo på Blu-ray filmer check this out: http://whipland.no-ip.org/.temp/20110316029.3gp

    Stegen jag gjorde nu då för er som vill vara våghalsiga o prova själva;

    1. Sätt konsollen i Service mode med Jigkick Dongel *jag körde en Teensy 2.0 med PSGrade*
    2. Downgradea konsollen till 3.41 *jag låg på 3.55, då vägrade den gå till något annat än moddad 3.41*
    3. Downgradea konsollen igen den här gången till 3.15
    4. Kör in USB sticka med filerna på och 3.15 OFW
    5. Kör in valfri Blu-ray film så DRL filerna blir omlåsta till nya läsaren
    6 Gå ut ur Servicemode *eller gör som jag gjorde, "downgradea till CFW" låt bli det om du inte är väldigt våghalsig då det kan gå käpp rätt åt h-vete om det blir fel ngnstans*

    Videon ovan visar just det, på min 40 gigare som när jag fick den hade styrkort från ngn annans BD rom, något stolpskott hade bytt ut hela enheten och trott dom löst problemet med att lasern var död... yeah right... det ända som fungerade var att starta konsollen och uppdatera konsollen, samt installera apps... gick inte o köra någonting på den =)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    87
    Respekt
    21
    ptjaa.. de va ju de här jag prova på min. inte lyckat direkt. läste de precis nu Swizzy.. vilken/vilka modeller har du gjort de här på ? CECHJ CECHK CECHL ? min som tappat heter CECHC,fast jag va enl. guide tvungen gå ner till 2.30.kan iofs prova 3.15 sen.. men ska ge mig på den där NOR maskinen. tror de va en CECHJ eller L kanske
    körde du remarry med att lägga in systemfilerna igen ? jag tror jag gjorde de med. men de ska tydligen va onödigt de med eller ? alltså skippa lägga in FWn. när man kör remarry.

    edit:

    eller ja. du skriver ju att du låser om en ny läsare. de jag testat e att låsa om en redan marryd drive i samma ps3. de e därför jag vill låsa min drive i en 16 NOR maskin. för att för den ps3an blir den som en ny BD.
    Last edited by gump; 2011-08-22 at 00:20.

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av gump Visa Inlägg
    ptjaa.. de va ju de här jag prova på min. inte lyckat direkt. läste de precis nu Swizzy.. vilken/vilka modeller har du gjort de här på ? CECHJ CECHK CECHL ? min som tappat heter CECHC,fast jag va enl. guide tvungen gå ner till 2.30.kan iofs prova 3.15 sen.. men ska ge mig på den där NOR maskinen. tror de va en CECHJ eller L kanske
    körde du remarry med att lägga in systemfilerna igen ? jag tror jag gjorde de med. men de ska tydligen va onödigt de med eller ? alltså skippa lägga in FWn. när man kör remarry.

    edit:

    eller ja. du skriver ju att du låser om en ny läsare. de jag testat e att låsa om en redan marryd drive i samma ps3. de e därför jag vill låsa min drive i en 16 NOR maskin. för att för den ps3an blir den som en ny BD.
    Kommer ärligt talat inte ihåg modellen
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 31
    Senaste inlägg: 2010-02-24, 21:12
  2. Vill använda HD stödet till XBMC
    By Cracky in forum High Definition (HD-stöd) på XBOX
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 20:22
  3. Nedgradering 3.03
    By monki in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-16, 15:54
  4. Nedgradering och garanti
    By Oldboy in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 14:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •