Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 42

Diskussion: Om jag förstått det rätt

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2010
    Från
    Norrut
    Inlägg
    22
    Respekt
    0

    Om jag förstått det rätt

    Tänkte göra en tråd för allmänna noob frågor som uppkommer i samband med att man läser om jtag'ning med mottot att ingen fråga är för dum Misstycker någon mod så får dom gärna peka mej åt rätt håll.

    - Ifall jag köper en box där xexmenu eller freestyle dash är installerade på interna 120gig HDD'n, kan jag inte köra spelen från den? Måste jag då lägga in loadern på en annan disk? tex USB-minne. Kan loadern ligga kvar på HDD'n?

    - Har även kört fast mentalt på detta med hur man lägger in spelet på hårddisken. Har test-tankat ett spel och fick då hem en .iso + en .dvd fil. Hur löser jag detta?

    - Installerar jag Kinect-spel på samma sätt som ovan?
    Last edited by scrotum; 2010-12-08 at 01:13.
    //
    Mattias - JTAG wannabe

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Det går fint att spela från samma disk där xexmenu/FSD är inlagd.

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    154
    Respekt
    14
    Packa upp isofilen med detta program

    http://www.filestube.com/32eaf0da5d4...a/details.html

    Är osäker på om just denna download är "det verkliga programmet", har inte winrar på jobbdatorn så jag kan inte kolla

    Det heter wx360 1.6 ialf

    Lycka till

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av scrotum Visa Inlägg
    Tänkte göra en tråd för allmänna noob frågor som uppkommer i samband med att man läser om jtag'ning med mottot att ingen fråga är för dum Misstycker någon mod så får dom gärna peka mej åt rätt håll.

    - Ifall jag köper en box där xexmenu eller freestyle dash är installerade på interna 120gig HDD'n, kan jag inte köra spelen från den? Måste jag då lägga in loadern på en annan disk? tex USB-minne. Kan loadern ligga kvar på HDD'n?

    - Har även kört fast mentalt på detta med hur man lägger in spelet på hårddisken. Har test-tankat ett spel och fick då hem en .iso + en .dvd fil. Hur löser jag detta?

    - Installerar jag Kinect-spel på samma sätt som ovan?
    1. Det går alldelles utmärkt bra att köra från den också, men kör du XEXMenu där får du absolut inte ha en "Games" mapp på HDD1:/ då detta gör att XEXMenu inte startar utan en Extern hårddisk inkopplad >_<

    2. Ladda hem programmet Xbox Image Browser (du får det av oss om du köper en maskin hos oss på psxcare, alternativt om du jtag:ar din konsoll hos oss, det ligger på hdd1:\_PC tools\...) det finns en hel uppsjö andra program också, men det är det här programmet jag brukar rekomendera då det är enkelt och fungerar bra hur du använder det är:

    a) Ladda ISO filen
    b) Högerklicka på ISO filens namn i vänstra listan
    c) Välj Extrahera, sedan vart du vill extrahera spelet till (förslagsvis en mapp med spelets namn på datorn)
    d) Kopiera den här mappen till din usb enhet eller interna hårddisk, om du väljer USB Enhet skulle jag rekomendera att du använder x:\Games\...

    Det går även att göra "GOD" (Game On Demand) versioner av ISO'na du laddar hem, det gör att dom dyker upp i vanliga dashboarden om du lägger dom på interna hårddisken, eller om du lägger dom på USB hårddisk så måste du använda Freestyle Dash (utav dom programmen vi lägger in per standard)...

    3. Ingen aning, men det borde inte vara någon skillnad för dom, jag har inte en kinect själv så jag kan inte prova men som sagt det bör inte vara några problem o köra på samma sätt där
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    154
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    2. Ladda hem programmet Xbox Image Browser (du får det av oss om du köper en maskin hos oss på psxcare, alternativt om du jtag:ar din konsoll hos oss, det ligger på hdd1:\_PC tools\...) det finns en hel uppsjö andra program också, men det är det här programmet jag brukar rekomendera då det är enkelt och fungerar bra hur du använder det är
    Jo precis, om du inte har som jag, ett kasst antivirusprogram som stoppar Xib. Då kan du lika gärna köra på wx360

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Electron Visa Inlägg
    Jo precis, om du inte har som jag, ett kasst antivirusprogram som stoppar Xib. Då kan du lika gärna köra på wx360
    Jag har börjat köra med Exiso-0.6-FTP Gui. välj disk (hdd1, usb0, usb1 etc.), välj iso, klicka på FTP: så packar den upp + skicakr till boxen. Heter ison image.iso så hamnar den på enhet\Games\Image\. Så är bara att döpa om ison till det man vill mappen ska heta, så sköter den resten

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2010
    Från
    Norrut
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    rätade ut frågetecknen så här långt, förrutom de med xexmenu, är de bara mappen som inte får heta 'Games', jag kan döpa den till Spel eller eller dylikt?
    //
    Mattias - JTAG wannabe

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    154
    Respekt
    14
    Jag kör spel till 360 och ps3 från samma externa hdd, döpte ps3 mappen till GAMEZ och 360 mappen till Xbox 360... spelar ingen roll i xexmenu då du letar dej fram genom mapparna till spelets default.xex fil manuellt. Till skillnad från ps3 då managerprogrammen kör automatiska förprogrammerade sökvägar.

    I fbd lägger du till de sökvägar du vill ha manuellt och låter programmet lägga till genvägar till spel/homebrew/emulatorer själv. Vilket betyder att du kan döpa spelmappen till "Farmors bröllopskista" om du vill.

  9. #9
    dragonslayer Guest
    Jag vet inte... men jag tycker nog ISO2GOD är det noob vänligaste om man har en stor "intern" hdd...
    bara att välja isofilen och klicka på convert (och efter att man har ställt in det rätt en gång) så läggs spelen upp i de vanliga menyerna

    Precis som om man intallerat dom på microsofts vis och sedan kört NXE2GOD

    PS jag har inte tittat så noga på FSD ännu.. men som jag fattat det måste man köra ett program på datorn så fort man lagt till något?
    Last edited by dragonslayer; 2010-12-08 at 20:19.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    PS jag har inte tittat så noga på FSD ännu.. men som jag fattat det måste man köra ett program på datorn så fort man lagt till något?
    det behöver du inte i 2.0a och senaste RC1.1 som rekommenderas, man sköter sådant enkelt via meny, den autoscannar även.

  11. #11
    dragonslayer Guest
    Ahhh.. kan ju vara lönt att ta en titt på FSD nu då...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2010
    Från
    Norrut
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Efter många mil i bil och en lång natt så gjorde jag slag i saken och köpte mej en jtag, sorry psxcare men det blev en begagnad.

    Uppkommit några frågor till nu ifall nån orkar svara

    Får igång spel via usbdisk som jag packat upp med image browser. Jag skulle dock vilja använda interna hårddisken och få fram dom i en schysst lista i typ xexmenu eller FSD, måste jag då köra iso2god på datorn och lägga i en Games- mapp på hårddisken? Kan jag ha ett usbminne som alltid sitter i på baksidan och köra xexmenu eller FSD på det?

    Har lyckats installera FSD men får inte upp det i dashboarden, måste starta xexmenu och sen starta fsd från USBminnet igen (samma default.xex som när jag installerade).
    //
    Mattias - JTAG wannabe

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av scrotum Visa Inlägg
    Efter många mil i bil och en lång natt så gjorde jag slag i saken och köpte mej en jtag, sorry psxcare men det blev en begagnad.

    Uppkommit några frågor till nu ifall nån orkar svara

    Får igång spel via usbdisk som jag packat upp med image browser. Jag skulle dock vilja använda interna hårddisken och få fram dom i en schysst lista i typ xexmenu eller FSD, måste jag då köra iso2god på datorn och lägga i en Games- mapp på hårddisken? Kan jag ha ett usbminne som alltid sitter i på baksidan och köra xexmenu eller FSD på det?

    Har lyckats installera FSD men får inte upp det i dashboarden, måste starta xexmenu och sen starta fsd från USBminnet igen (samma default.xex som när jag installerade).
    för att spelen ska synas i NXE ska de vara omgjorda till GOD. rätta mig någon om jag har fel, men de spelen fungerar då inte från usb-hdd.

    gör det hela enklare och installera dashlaunch 2.07 och gör en launch.ini som startar upp FSD eller XeXMenu automatiskt när du startar boxen.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2010
    Från
    Norrut
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Jo jag sitter och försöker pilla med det nu. Får inte upp några spel i FSD heller så jag har lite att trixa med. Dashlaunch har jag kollat på också men det verkar som jag måste få fram nån DVD-key och det känns farligt
    //
    Mattias - JTAG wannabe

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av scrotum Visa Inlägg
    Jo jag sitter och försöker pilla med det nu. Får inte upp några spel i FSD heller så jag har lite att trixa med. Dashlaunch har jag kollat på också men det verkar som jag måste få fram nån DVD-key och det känns farligt
    DVD-key behöver du bara om du ska läsa spel från skivan. den borde dock finnas i din läsare redan. Om du startar xell så får du fram cpu-key samt dvd-key.

    vilken FSD kör du? 1.2 eller 2.0? Kör du 1.20 måste du lägga spelen i en mapp som heter Games på antingen Hdd1:\ eller usb:\. Om du kör FSD2a får du efitera config-filen, kör du senaste FSD2 (rev 18xx) så går du in i settings, ett steg höger, manage game paths och lägger till mappen.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2010
    Från
    Norrut
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Verkar som jag körde första 2.0, tankat nyaste nu och ska testa ifall spelen kommer in. Måste jag vara ansluten till internet för att framsida och sånt ska dyka upp till spelen?
    //
    Mattias - JTAG wannabe

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av scrotum Visa Inlägg
    Verkar som jag körde första 2.0, tankat nyaste nu och ska testa ifall spelen kommer in. Måste jag vara ansluten till internet för att framsida och sånt ska dyka upp till spelen?
    Ja, ansluten måste du vara annars får du gröna bilder med "no cover" etc. Senaste rev är 1865 (om du får ner 1843 vilken är betydligt vanligare så finns det en nyare xex-fil man tankar och ersätter gamla med).

    Ett annat bra-och-veta: Jag och en av mina vänner som använder senaste FSD har stora problem med FTP-överföringar. Om även du får det, så rekommenderar jag att du kör ftp genom XM360 (senaste versionen är 1.8).

    Och se till att du blockerar LiVE i NXE/Family Settings om du inte gjort det! Vet inte vad resultatet blir om man kopplar upp sig mot live med jtag, men kan tänka mig någon typ av crippling... händer det så kan man iofs flasha om NAND, men känns dumt att chansa.
    Last edited by efex; 2010-12-09 at 15:45.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2010
    Från
    Norrut
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    1843 äre jag har.

    Stör mej som fan på att alla spel inte får ikoner och inga spel få covers, kan man lägga in egna på nått vis?

    Jag har stängt ner live där i family settings
    //
    Mattias - JTAG wannabe

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av scrotum Visa Inlägg
    1843 äre jag har.

    Stör mej som fan på att alla spel inte får ikoner och inga spel få covers, kan man lägga in egna på nått vis?

    Jag har stängt ner live där i family settings
    1843 är inte senaste, prova att uppdatera till RC 1.1?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2010
    Från
    Norrut
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Den hittar inget när jag söker uppdateringar
    //
    Mattias - JTAG wannabe

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av scrotum Visa Inlägg
    Den hittar inget när jag söker uppdateringar
    du får manuellt ladda hem RC 1.1
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Tjena!

    En noobtråd, perfekt =).

    Jag har köpt en jtaggad xbox 360. Och har några frågor.

    Vad är skillnaden mellan Freebot, XEXloader och Freestyledash? Tror jag inte har dessa installerad på min xbox 360. Och vad gör dessa "program"?
    Och kan jag isåfall installera de själv, eller måste jag lämna in den?

    Misstänker att de här är riktiga jävla noobfrågor, men sväljer stoltheten och frågar ändå =).

    Hare gött /Jocke

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2010
    Från
    Norrut
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    XEXloader är föregångaren till XEXmenu som man använder till samma sak som freestyle dash. Alltså gränssnittet för att sortera och starta spel och dylikt.

    Freeboot vette fan
    //
    Mattias - JTAG wannabe

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    FreeBOOT/XBRebooter är själva nanden i sig, den patchade/hackade versionen av den då...

    Freestyle Dash/XEXLoader/XEXMenu är olika alternativa dashboards... alltså något du kan starta istället för NXE, dock går det inte att bara köra en sådan, utan du måste köra något annat i botten (med kernel) det går att få dessa att autoladda istället för att den går in i NXE först (med hjälp av Dashlaunch)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #25
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    FreeBOOT/XBRebooter är själva nanden i sig, den patchade/hackade versionen av den då...

    Freestyle Dash/XEXLoader/XEXMenu är olika alternativa dashboards... alltså något du kan starta istället för NXE, dock går det inte att bara köra en sådan, utan du måste köra något annat i botten (med kernel) det går att få dessa att autoladda istället för att den går in i NXE först (med hjälp av Dashlaunch)

    Okej, vad är en nand? Är de själva jtaggen?
    Okej är NXE orginalmenyerna eller? Och är dashboard och menyer samma sak?

    Okej, där förstod jag inte så mycket. Vad är Dashlaunch, och hur ska jag göra för att fixa allt detta?

    Tack för snabbt svar, och sorry för konstiga frågor =).
    Mvh Jocke

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    NAND är egentligen en krets på moderkortet, en komponent... men man brukar kalla mjukvaran som du skriver till den här kretsen för nand också, det är nanden som du startar upp typ...

    NXE är original menyerna ja, heter egentligen "New Xbox Experience" =P

    Dashboard är typ samma som menyerna ja, Dashboarden är det du startar upp i när du startat konsollen

    Dashlaunch är ett program till xboxen som man lägger in i nanden, om du JTAG:ar konsollen hos oss på PSXCare får du Dashlaunch 2.06 installerat just nu, färdig inställd för att du ska kunna starta XEXMenu med X, Freestyle Dash 2.0 med Y och Freestyle Dash 1.20 på B (om jag inte minns fel) vill du ha så att den autoladdar en specifik dashboard kan vi ordna det också (alltså utan att du håller in en knapp) det är bara att du säger till om det
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #27
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Swizzys post var bättre förklarad ovan, så rensade denna

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av efex Visa Inlägg
    Dashlaunch: en applikation (dashlaunch.xex) som du laddar ner och lägger på xboxens disk/usb-minne och startar på xboxen genom t.ex. Dashboardsen FSD eller XeXMenu.Det tar bort AP25-skyddet samt för att du kan lägga in en fil som heter launch.ini, som gör att t.ex. FSD startar automatiskt när du startar xboxen (beroende på hur du ställer in config-filen, läs readmen som följer med dashlaunch 2.07).
    Dashlaunch läggs delvis i nanden, men man kan även lägga XEX'en och INI'n på andra lagringsenheter för att kunna ha olika settings
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  29. #29
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Dashlaunch läggs delvis i nanden, men man kan även lägga XEX'en och INI'n på andra lagringsenheter för att kunna ha olika settings
    Men att behålla xex-filen efter att man installerat det är ju totalt meningslöst. Visst, den tar inte många kb, men den behövs inte mer.. launch.ini behövs dock på valfritt utrymme om man vill ha de extra funktionerna (t.ex. uppstart av en speciell dash per automatik).

  30. #30
    Registrerade
    Jan 2009
    Från
    Göteborg
    Inlägg
    185
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av efex Visa Inlägg
    Men att behålla xex-filen efter att man installerat det är ju totalt meningslöst. Visst, den tar inte många kb, men den behövs inte mer.. launch.ini behövs dock på valfritt utrymme om man vill ha de extra funktionerna (t.ex. uppstart av en speciell dash per automatik).
    EDIT: Off-topic. LOL. kollade mina stats (har tråkigt på jobbet). "Nivå completed (xx%). Poäng required for next nivå: 77." Fin Swenglish


    Happ. så råkade jag citera mig själv istället för att editera inlägget. fail på den. Ska hålla käft resten av dagen.
    Last edited by efex; 2010-12-10 at 10:08.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Har jag förstått rätt...
    By edmuff in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-08, 17:06
  2. Gör jag rätt?
    By Azrael in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 09:13
  3. Är .iso rätt?
    By ali2 in forum XBOX Backup och Patchar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-07, 17:25
  4. Rätt nätverkskabel?
    By osten72 in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 19:56
  5. Rätt nätverkssladd???
    By Vallås Locos in forum X-B.I.T. support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-29, 15:52

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •