Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Vilken ps3 verision?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14

    Question Vilken ps3 verision?

    Hej.

    jag köpte ett ps3 på auktion med deffekt power supply. säljaren säger att det skall vara 80gb versionen.
    power supply enheten jag köpte från en hemsida passade dock inte utan den som sitter i min ps3:a är istället identisk med den som enligt hemsidan är till 20 eller 60 gb versionen.
    serienumret på enheten indikerar på att det är en 40 gb version.
    den har bara 2 usb portar vilket innebär 40 eller 80 gb versionen... någon som har någon aning om vilken verision det faktiskt är jag kan tänkas ha?
    bilder kan ordnas om det gör det lättare att komma fram till vilken version jag har.
    Last edited by andez; 2010-12-30 at 15:28.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Bild på hårddisken då :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Baksidan vid modellnummers etiketten (Undersidan mot botten ) kan annars vara ett hett tips
    CECH någonting kan du prova googla på annars
    Men tittar man på hårddisken så hjälper det om ingen bytt
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    Bild på hdd:n + några på konsolen i övrigt.
    http://www.pixbox.se/alb_show_id1212900_page0.html

    CECHG04

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du får jätte gärna lägga upp bilden så man kan se vad det står för storlek på den?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    när jag tittade på den nu igen så såg jag att det står 40gb. men som sagt har den en annan power supply än den som borde vara till 40gb.... får väl testa bakåtkompatibiliteten när jag fått igång den sen för 40gb skall väl inte vara bakåtkompatibel om jag fattat rätt?

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    tänkte bara berätta hur det slutade... jag undrar vad det var för nötter som påstod att det var psu:n som var paj med tanke på att eran tekniker nyss ringde och berättade att vissa kretsar på moderkortet var sönderbrända...

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av andez Visa Inlägg
    tänkte bara berätta hur det slutade... jag undrar vad det var för nötter som påstod att det var psu:n som var paj med tanke på att eran tekniker nyss ringde och berättade att vissa kretsar på moderkortet var sönderbrända...
    Kan ju finnas ett samband mellan psuhaveri och att saker och ting på moderkortet förväntar sig en viss kvalitet på de elektroner som psu trycker ur sig efter att ha mumsat i sig lite 240V växelström?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av andez Visa Inlägg
    tänkte bara berätta hur det slutade... jag undrar vad det var för nötter som påstod att det var psu:n som var paj med tanke på att eran tekniker nyss ringde och berättade att vissa kretsar på moderkortet var sönderbrända...
    Ps3 maskiner som har problem med elen ( Ylod ) kan det vara många fel på
    Det första vi alltid provar är att byta Hårddisk o fungerar inte det brukar vi prova att byta nätdel o om det falierar så värmer vi om moderkortet
    Dock går vi alltid samma väg o har samma tillvägagångssätt när vi felsöker då det oftast brukar bli billigare för kund o bara byta HDD eller PSU än att behöva baka om moderkortet.

    Sen har vi sådana maskiner där de har blivit överbelastade så pass att komponenter på moderkort eller nätdel tagit skada o skickat ström till andra komponenter som inte tål det i den mängd o då skiter det sig lite extra detta kan vara ett följdfel från att en nätdel skickar för mycket ström för att den inte kan reglera mängden ström på rätt sätt enligt de normer moderkortet behöver eller kräver

    Ofta när folk googlar på´Ylod eller när maskiner startar upp o släcker sig så torr de att det räcker med att byta nätdelen, ofta att tänka på är att säkringar är det sista som brukar brinna av i maskiner oavsett sort o om den dragit kan det innebära följdfel men inte alltid.
    Lite murphys lag ( lagen om all jävelskap )
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Ps3 maskiner som har problem med elen ( Ylod ) kan det vara många fel på
    Det första vi alltid provar är att byta Hårddisk o fungerar inte det brukar vi prova att byta nätdel o om det falierar så värmer vi om moderkortet
    Dock går vi alltid samma väg o har samma tillvägagångssätt när vi felsöker då det oftast brukar bli billigare för kund o bara byta HDD eller PSU än att behöva baka om moderkortet.

    Sen har vi sådana maskiner där de har blivit överbelastade så pass att komponenter på moderkort eller nätdel tagit skada o skickat ström till andra komponenter som inte tål det i den mängd o då skiter det sig lite extra detta kan vara ett följdfel från att en nätdel skickar för mycket ström för att den inte kan reglera mängden ström på rätt sätt enligt de normer moderkortet behöver eller kräver

    Ofta när folk googlar på´Ylod eller när maskiner startar upp o släcker sig så torr de att det räcker med att byta nätdelen, ofta att tänka på är att säkringar är det sista som brukar brinna av i maskiner oavsett sort o om den dragit kan det innebära följdfel men inte alltid.
    Lite murphys lag ( lagen om all jävelskap )
    fast fallet med denna var ju att den en dag bara slutat att fungera inte ens visat symtom på ylod utan bara dött och reagerade inte på något så den borde bränts sönder direkt utan symtom på felet... men men de e la bara leta vidare efter ett nytt xP

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av andez Visa Inlägg
    fast fallet med denna var ju att den en dag bara slutat att fungera inte ens visat symtom på ylod utan bara dött och reagerade inte på något så den borde bränts sönder direkt utan symtom på felet... men men de e la bara leta vidare efter ett nytt xP
    Min första tanke när man beskriver problem på det sättet är ( bränd säkring i nätdelen ) men säkringar brinner ju inte av bara hur som helst. Kan vara allt från pysta kondningar till kortslutning eller elfel.

    Tyvärr inget man ser först efter man fått felsöka om det inte hjälper med att byta säkring i nätdelen
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    154
    Respekt
    14
    Sådant kan ske vid tex strömavbrott... tydligen ska phat modellerna vara känsligare än slim modellerna mot strömavbrott (?)

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Min första tanke när man beskriver problem på det sättet är ( bränd säkring i nätdelen ) men säkringar brinner ju inte av bara hur som helst. Kan vara allt från pysta kondningar till kortslutning eller elfel.

    Tyvärr inget man ser först efter man fått felsöka om det inte hjälper med att byta säkring i nätdelen
    det komiska är ju att han jag köpte ps3:an av hade fått den felsökt av ett företag som uppenbarligen inte kollat ordentligt eller förutsatt att komplikationer inte fans...

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av andez Visa Inlägg
    det komiska är ju att han jag köpte ps3:an av hade fått den felsökt av ett företag som uppenbarligen inte kollat ordentligt eller förutsatt att komplikationer inte fans...
    Dom hade nog inte gjort en grundlig undersökning bara, utan snabbt tittat på den, hade dom äns öppnat maskinen? tagit loss moderkortet ur metallen?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Dom hade nog inte gjort en grundlig undersökning bara, utan snabbt tittat på den, hade dom äns öppnat maskinen? tagit loss moderkortet ur metallen?
    tänkte jag inte på då jag själv enbart öppnat ovansidan antar att dom gjort det samma... ev öppnat själva psu:n om inte den skal "ramla" isär av sig själv när man lyfter ut den...

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av andez Visa Inlägg
    tänkte jag inte på då jag själv enbart öppnat ovansidan antar att dom gjort det samma... ev öppnat själva psu:n om inte den skal "ramla" isär av sig själv när man lyfter ut den...
    Dom lär ha skruvat isär den också då ja och sedan inte skruvat ihop den igen, känns inte som att dom gjort ett speciellt proffsigt jobb
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    aja inte mycket att orda om nu står den skrotad åt er och jag lyckades göra en riktigt dålig affär istället för ett riktigt kap som det också kunde ha varit...

Liknande diskussioner

  1. BIOS för tidig verision av Xenium
    By MBMA in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-09-17, 10:46
  2. 2.3 lite b +verision 1.6
    By a00sambe in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-08-09, 05:39
  3. Verision på Xbox (hittar inte tråden)
    By honungsklubba in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-06, 13:13
  4. Vilken DVD Spelar i vilken version
    By KikkomaN in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 10:51
  5. Messiah Full Verision ?
    By Gargamel in forum Messiah - Allmänna frågor (ej teknisk support)
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-01-24, 22:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •