Visar resultat 1 till 11 av 11

Diskussion: Wiikey 2 vs. Wikey fusion

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    4
    Respekt
    0

    Wiikey 2 vs. Wikey fusion

    Hej

    Jag hade tänkt köpa ett chippat wii med antingen wiikey 2 eller wiikey fusion.
    Jag undrar vad det är för skillnad på dessa?
    Jag vet att fusion kan köra med sd-kort men förutom det, sd-kort funktionen är inte så viktig för mig.

    Alltså:
    Vad finns det för fördelar med att köra från sd-kort?
    Vilka skillnader finns det mellan Wiikey 2/wiikey fusion?
    Vilka nackdelar/fördelar finns det mellan Wiikey 2/wiikey fusion?
    Vad rekommenderar ni?

    /Oskar

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    1. Du slipper risken för felbränning och du kan ha flera spel på ett och samma minne, du kan även byta spelen på SD kortet

    2. Wiikey2 fungerar inte på dom senaste wii konsollerna (dom kan fungera ett tag sen dör dom... out of the blue) utöver det löder man in Wiikey2 medans Wiikey fusion endbart monteras med en flatkabel på samma sätt som Drivekey

    3. Fördelarna med Wiikey Fusion är som jag skrev på svar 1, mindre risk för felbränning om du kör med SD kortet... och du kan ha fler spel på ett och samma lagrings media jag har inte så jätte bra på alla Wiikey2's funktioner och inte heller alla för Wiikey Fusion så mer än så kan jag nog inte säga faktiskt :/

    4. Jag skulle väl rekomendera Wiikey Fusion om valet står mellan Wiikey2 och Wiikey Fusion, just för att den har SD kort läsaren annars skulle jag rekomendera softmodden, då kan du köra från hårddisk och även regions fritt!
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Finns det inga alls fördelar med wiikey 2 då?
    Jag tänkte att det kanske var bättre support och uppdateringar till wiikey 2 eftersom det har varit med längre.
    Men om Wiikey fusion bara är en uppdaterad, bättre version av wiikey 2 ser jag ingen anledning att välja wiikey 2.

    Finns det någon som har testat fusion ett tag och vet att det fungerar bra till de flesta spelen?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jag tror det är bättre support på Wiikey Fusion, det chip dom helst säljer numera
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2005
    Från
    VÄXJÖ...SMÅLAND
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    1. Du slipper risken för felbränning och du kan ha flera spel på ett och samma minne, du kan även byta spelen på SD kortet

    2. Wiikey2 fungerar inte på dom senaste wii konsollerna (dom kan fungera ett tag sen dör dom... out of the blue) utöver det löder man in Wiikey2 medans Wiikey fusion endbart monteras med en flatkabel på samma sätt som Drivekey

    3. Fördelarna med Wiikey Fusion är som jag skrev på svar 1, mindre risk för felbränning om du kör med SD kortet... och du kan ha fler spel på ett och samma lagrings media jag har inte så jätte bra på alla Wiikey2's funktioner och inte heller alla för Wiikey Fusion så mer än så kan jag nog inte säga faktiskt :/

    4. Jag skulle väl rekomendera Wiikey Fusion om valet står mellan Wiikey2 och Wiikey Fusion, just för att den har SD kort läsaren annars skulle jag rekomendera softmodden, då kan du köra från hårddisk och även regions fritt!
    Out of the Blue...????
    Skillnaden mellan Wiikey2 och Fusion är...
    Fusion och alla andra Plug in chip 3x hastighet vid ev skivspelning
    Lödchip har 6x läsning....snabbare laddtider..
    Spela från SD kort och usb....alla spel stöder inte det.
    Problemfritt spelande är Lödchip och Verbatim DVD-R.Skulle det vara en nyare Wii konsoll kan man alltid byta dvdrom med kort och sätta Wiikey2.Har gjort ett par hundra Wii konsoller med både Wiikey1 och 2. Även bytt ett femtiotal styrkort i nyare utan några problem

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av jetcat Visa Inlägg
    Out of the Blue...????
    Skulle det vara en nyare Wii konsoll kan man alltid byta dvdrom med kort och sätta Wiikey2.Har gjort ett par hundra Wii konsoller med både Wiikey1 och 2. Även bytt ett femtiotal styrkort i nyare utan några problem
    Well, vad jag fått höra av en av mina kollegor på PSXCare så ska dom sluta fungera efter någon månad eller så på maskiner som man bytt styrkort på... jag vet inte, kanske bara är något som hänt oss?? dom allra senaste maskinerna måste man i vilket fall som helst byta HELA DVD-Enheten
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Skall man jämföra chip så är wiikey fusion ungefär samma sak som ett drivekey men med en SD-kortläsare på köpet.

    Wiikey 2 löder man på och på de wii där det fungerar så är det nog det bästa chippet.

    Men på nyare wii har vi haft för många reklamationer efter drive/styrkortsbyte så vi undviker det. Dom fungerar bra ett tag men sedan kommer dom tillbaka, vi byter till drivekey och sedan mår dom bra...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Jag har ett ps2 som jag har brännt verbatim DVD-R skivor till i flera år och det har aldrig varit några problem för mig. Det enda som är viktigt är att spelen fungerar utan några krångligheter.

    Jag har hört att lödfria chip har problem med audiostreaming gamecube-spel, är det så med wiikey fusion också?
    Och vilket av wiikey 2 och wiikey fusion klarar av spel-skydden bäst, typ New Super Mario Bros-skyddet och alla andra problemspel?

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Wal Visa Inlägg
    Jag har ett ps2 som jag har brännt verbatim DVD-R skivor till i flera år och det har aldrig varit några problem för mig. Det enda som är viktigt är att spelen fungerar utan några krångligheter.

    Jag har hört att lödfria chip har problem med audiostreaming gamecube-spel, är det så med wiikey fusion också?
    Och vilket av wiikey 2 och wiikey fusion klarar av spel-skydden bäst, typ New Super Mario Bros-skyddet och alla andra problemspel?
    PS2 har inget med Wii att göra...

    Hur lödfria chip fungerar beror helt på vilken konsoll vi snackar, vissa har ju lödfria där man sätter en adapter istället med ben ut, dessa brukar i regel vara värdelösa... sen finns det den typen av lödfria chip som man sätter på kabeln mellan konsoll och läsare, dessa har inte samma typ av problem att dom lossnar om man skakar för mycket på konsollen...

    Vad gäller vilken som klarar dom senaste spelen bäst; båda... det är SAMMA tillverkare och dom har lika bra stöd för det, till och med wiikey (första versionen) klarar dom senaste spelen... få av dom riktigt gamla chippen som fortfarande får updates
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    4
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    PS2 har inget med Wii att göra...
    Jo jag hajar att det är en annan historia.. Jag menade bara att jag inte tycker det är omständigt att bränna skivor och jag har nästan aldrig stött på en felbränning
    Dessutom kan jag tycka att det blir jobbigt om man behöver ladda in nya spel från datorn varje gång man vill byta spel.
    om man inte vill lägga 1500 spänn på ett 64gb sd-kort

    Då skulle jag hellre föredra usb med hårddisk..

    Och eftersom jag nog kommer köra med skivor så är det väl lika bra med wiikey2?
    Dessutom är det kanske gött med 6x läsning med wiikey2 än 3x läsning med fusion.
    Eller var ligger skillnaden när man spelar med 6x läsning jämfört med 3x, gör det stor skillnad?

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2005
    Från
    VÄXJÖ...SMÅLAND
    Inlägg
    122
    Respekt
    20
    Skillnaden mellan 6x och 3x är ungefär dubbelt :-).....Ok skämt åsido det blir bättre laddtider med 6x.
    Har inte haft några rekl på enheter med vare sig styrkortsbyte eller dvdrom med styrkortsbyte,Men jag har väl haft tur.
    Det finns ju "kinarefurbished" som är sämre än trasiga....(man kommer ju ihåg Ps2 lasers :-)....)

Liknande diskussioner

  1. Nya spel på Wiikey Fusion fix? (NSMB, Donkey kong, Epic Yarn osv)
    By fetoll in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-12, 23:51
  2. Wiikey Fusion stora problem
    By fetoll in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 17:16
  3. wiikey fusion
    By rikki in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-13, 10:56
  4. wiikey fusion
    By rikki in forum Nintendo WII - Wiikey och Wiikey 2
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 16:37
  5. vars håller wiikey fusion hus?
    By pimmen in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-26, 15:48

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •