Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 31

Diskussion: Officiella Geohot vs Sony tråden

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Officiella Geohot vs Sony tråden

SONY stämmer George Hotz

Se mer på http://www.geohot.com

Intressant hur advokater resonerar, man blir ju mörkrädd.

Från Motion For TRO.pdf

Defendand Hotz, against whom this motion initially is being brought,
    has established considerable contacts with the District in connection with his unlawful conduct....

(man vill motivera varför man lämnar in stämningen till domstol i kalifornien)

Defendant George Hotz is bound by the "Playstation Network Terms of Service and User Agreement" .... which states that both parties submit to personal jurisdiction in California and further agree that any dispute arising from or relating to this Agreement shall be brought in a court within San Mateo County, California.

Man tar även upp att Geohot har ett paypalkonto, och att paypal är ett företag i Californien.

Och att han lagt upp filmer på Youtube, som också ligger i Californien.

Slutligen så använder han Twitter, "en hemsida som ligger i Californien"
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    May 2009
    Respekt
    16
    Tycker detta är ett väldigt desperat försök av SONY! dom borde egentligen vara tacksamma för konsolen säljer ju som "Smör i Småland" nu

Samt anställ killen som framtida programerare, i och med att han verkar ha mer kunskap än någon på hela Ps3 avdelningen.

det mest skrämmande är att SONY hävdade tidigare att dom skulle täppa till detta, men va hände, slut på idéer och en fet stämmning kom "Alltså finns det ingenting dom kan göra förutom ny hårdvara som kostar MKT pengar = Påskyndad release av PS4, vilket skulle vara en backsmäll hos SONY"

Vet inte heller vad SONY tror dom kan vinna på detta? vad tror du Hansi?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    SONY måste ju göra NÅGOT.

Speltillverkarna betalar licensavgifter för att få tillverka spel som går att spela på PS3.

Speltillverkarna ställer krav på SONY att deras plattform skall vara säker mot piratkopiering.

Så om SONY bara sitter och rullar tummarna så får dom skit från EA m.fl speltillverkare.

Och så vill dom ju avskräcka andra från att hacka deras konsoller / släppa information om hur man kringgår skydd.

Jag ser gärna en diskussion om hur dom resonerar i sina stämningar. T.ex. refererar dom till en lag i USA "CFAA" Computer Fraud and Abuse Act, och vill alltså få ett domslut som hindrar geohot att "få tillgång till sonys skyddade PS3-system"

(SCEA = SONY computer Entertainment America)

....and (c) accessing SCEA´s protected PS3 system, obtaining and transmitting SCEA's proprietary information or code, and impairing the confidentiality of information obtained from the PS3 system....

Dvs dom vill tolka lagen så att man inte får hacka sin egen dator/konsoll....
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    May 2009
    Respekt
    16
    Men en stämning är väl att rulla tummarna? använd pengarna till att hitta en lösning.

Jag undrar vad EA mfl har för vinst av en stämning, går eventuella founds tillbaka som förlorade licensavgifter.

Jag köper alltid dom spel jag verkligen vill spela och äga, så jag är egentligen varken för eller emot piratkopiering / modifikationer av enheter.

Man vill ju att det ska fortsätta kommer feta spel

Registrerade
    Sep 2010
    Respekt
    15
    Det roliga är att dom inte gör detta för piratscenen överhuvudtaget... dom vill endast få möjlighet att lira homebrews på denna fantastiska hårdvara (hmm?).. Iofs är de amerikanska rätssystemet och där kan du ju stämma någon för vadsomhelst och få rejäla skadestånd! Sony har råd med finfina advokater och geohot samt failoverflow har inte råd med lika fina...
    Ja det ska bli spännande att se hur detta utvecklas!

Registrerade
    Dec 2009
    Respekt
    0
    Som jag har hört det så är hela jailbrekandet för att kunna installera andra os program men inte pirat spel, men det är väl inte geohot som kommer göra backup programmet ?

SONY vet väl inte vem geohot är i verkligheten ?

Registrerade
    May 2009
    Respekt
    16
    Om SONY vet vem Geohot är, tacka fan för det

GeoHot = killen som knäckte Iphone och har varit på CNN m.m :=)

Registrerade
    Dec 2007
    Respekt
    17
    Okej, jag läste igenom de där stämningarna lite hastigt och något jag undrar, som jag hoppas folk här kanske har bättre kunskap om... Hansi?
    I stämningsansökan går det att läsa att man stämmer följande:
    Geaorge Hotz (geohot)
    Hector Martin Cantero (marcan, failoverflow)
    Sven Peter (sven, failoverflow)
    Does 1 through 100 <---- Vad innebär detta? Skriver de så för att de inte har identiteten på 100pers? Varför stäms inte, KaKaRoToKS, Mathieulh, flukes1, Deank mfl? Kanske inte sä lätt för någon här att veta varför Sony gör så här, men vore intressant att disskutera.

Eller varför inte kutsch som gör det möjligt att jailbreaka konsolen från ca 30st olika mobiler :/
    Playstation 3 - Omoddat 3.55
    Playstation 3 Slim - 3.41 Jailbreakad med psfmod Nexus One
    Nintendo Wii - d2ckey
    PSP Slim Silver - CFW 5.00 m33-6
    XBOX 360 Elite (Jasper) - iXtreme 1.6

Registrerade
    May 2009
    Respekt
    16
    Skulle tro för att GeoHot och Failoverflow gjorde det möjligt för övriga. dvs hade inte dom knäckt masterkey hade inte övriga gjort det dom gjort?

Btw: Är Sven där Svensk?

Registrerade
    Dec 2007
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av radical2005 Visa Inlägg
    Btw: Är Sven där Svensk?
    Enligt stämningen bor han i Ungern, men vad jag förstått är han från Tyskland. Sven Peter heter han iaf =)
    Nintendo Wii - d2ckey

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25
    I övrigt är det inte heller en stämning utan en motion för TRO som hansi skrev (dvs temporary restraining order).
    Kan ju leda till permanent restraining order och en framtida stämning men inte i detta skede alltså.

Registrerade
    Jan 2005
    Från
    Lerum
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av m0rt Visa Inlägg
    Okej, jag läste igenom de där stämningarna lite hastigt och något jag undrar, som jag hoppas folk här kanske har bättre kunskap om... Hansi?
    I stämningsansökan går det att läsa att man stämmer följande:
    Geaorge Hotz (geohot)
    Hector Martin Cantero (marcan, failoverflow)
    Sven Peter (sven, failoverflow)
    Does 1 through 100 <---- Vad innebär detta? Skriver de så för att de inte har identiteten på 100pers? Varför stäms inte, KaKaRoToKS, Mathieulh, flukes1, Deank mfl? Kanske inte sä lätt för någon här att veta varför Sony gör så här, men vore intressant att disskutera.

Eller varför inte kutsch som gör det möjligt att jailbreaka konsolen från ca 30st olika mobiler :/
    Does 1 through 100 handlar iaf om okända personer (John/Jane Doe) dock förstår ja inte va 1 trough 100 menas, om de är mellan 1 och 100 stycken John/Jane does? =/ nån annan kanske vet mer.
    *PS3 slim 120- CFW 3,55
    *Xbox v1.4-DuoX 2-200GB hdd
    *GameCube-Viper GC Extreme-Cobra 2.1-XCM Viper full case crystal/purple
    *Gamecube-Duo Q-Top case crystal
    *Xbox 360-4*80mm Noctua-hitachi v78 iXtrm v1.51-Freeboot v0.032-1TB hdd R.I.P.
    *Xbox 360 slim original so far
    *Pstwo original x)
    *Nintendo Wii-WiiKey v1.9g +softmod

Har satt i allt själv

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    http://www.multiupload.com/8FGW8LY291 <--- för er som vill läsa Geohot's svar till Sony *in your face sony!!*
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    21
    Tack för länken , mycket intressant läsning.
    Verkar som Sony flummat färdigt.

Undrar vad detta kommer leda till här i Sverige, kommer psxcare (ni) att erbjuda
    "jailbreak" av PS3 ? Jag menar , det tar exakt 10 sekunder att "hacka" PS3:an
    Ingen materialkostnad , bara ett program man kör
    Inte direkt nån business i det som jag ser det tyvärr......

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Gemet Visa Inlägg
    Tack för länken , mycket intressant läsning.
    Verkar som Sony flummat färdigt.

Undrar vad detta kommer leda till här i Sverige, kommer psxcare (ni) att erbjuda
    "jailbreak" av PS3 ? Jag menar , det tar exakt 10 sekunder att "hacka" PS3:an
    Ingen materialkostnad , bara ett program man kör
    Inte direkt nån business i det som jag ser det tyvärr......
    Det blir väl som PSP eller WII, de som förstår sig på internet och datorer kan fixa det enkelt själva, andra behöver hjälp och får komma in och betala för det.

Registrerade
    Dec 2007
    Respekt
    17
    omg dont angry the internets :P
    http://ps3epicfail.com/
    Nintendo Wii - d2ckey

Registrerade
    Sep 2010
    Respekt
    15
    En sak är säker ialf... dom slöar ner utvecklingen av CFW!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Ny dag, nya dokument mot Geohot/Fail0verflow: http://www.ps3hax.net/2011/01/geohot...pers-revealed/
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    22
    Geohot intervjuades i tv igår.

Registrerade
    May 2009
    Respekt
    16
    Extremt skärpt kille, vet precis hur han ska svara och inte svara

Registrerade
    Sep 2010
    Respekt
    15
    Han va 17 bast när han knäckte iphonen

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    http://geohot.com
    As of 2:00 PM EST, 1/14/2011, I am not subject to any TROs
    Hoppas domaren slängde ut sony på trottoaren med några väl valda syrliga kommentarer till deras flummiga advokater...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    http://www.theregister.co.uk/2011/01..._hacker_order/

“If having a PayPal account were enough, then there would be personal jurisdiction in this court over everybody, and that just can't be right,” Illston told James G. Gilliland Jr., an attorney representing Sony. “That would mean the entire universe is subject to my jurisdiction, and that's a really hard concept for me to accept.”

Det var väl ungefär min reaktion som jag beskrev i början av denna tråd, Sonys argument för att Geohot skulle vara inom Kaliforniskt juridiskt område var helt vansinniga.

Men detta lär ju bara betyda att Sony lämnar in samma dokument till en domstol i den delstat där Geohot bor.

Registrerade
    Dec 2009
    Respekt
    0
    Är inte Geohot klar med vad han ska göra ? han behöver väl inte backup manager ?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av 787875 Visa Inlägg
    Är inte Geohot klar med vad han ska göra ? han behöver väl inte backup manager ?
    Geohot är inte klar förrens han har fått tillbaka otherOS på 3.55
    Google is your friend!

Registrerade
    Oct 2010
    Respekt
    0
    Damn straight =)

Registrerade
    Dec 2009
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Geohot är inte klar förrens han har fått tillbaka otherOS på 3.55
    Och efter att han gjort det så fortsätter han med backup eller gör någon annan det ?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av 787875 Visa Inlägg
    Och efter att han gjort det så fortsätter han med backup eller gör någon annan det ?
    När han fått in OtherOS på 3.55 byter han och jobbar med något annat istället Geohot är inte för pirat kopiering, han är snarare emot det
    Google is your friend!

Registrerade
    Oct 2007
    Respekt
    26
    har faktiskt inte läst mycket om själva fallet, tänkte göra det efter denna post.

en sak som slog mig är att i usa har de väl andra lagar när det gäller mjukvara än vad som gäller i europa. kolla bara xbox-scene när de inte tillåter länkar till mjukvara som är byggd på läckt källkod för tillverkare. antar att det kan ha med patent för mjukvara etc och göra, var det inte någon firmware de släppt eller liknande till ps3:an som var prehacked eller är jag fel ute nu? då sätter man sig själv i klistret antar jag. det bästa är att släppa en patch istället för en firmware för att kringå detta.

det är iaf ganska uppenbart att mjukvara till dvdläsare etc är väldigt hysch, hysch i usa eftersom ingen länkar direkt till dem. ska läsa vidare nu.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    http://www.eff.org/deeplinks/2011/01...gerous-message

For years, EFF has been warning that the anti-circumvention provisions of the Digital Millennium Copyright Act can be used to chill speech, particularly security research, because legitimate researchers will be afraid to publish their results lest they be accused of circumventing a technological protection measure. We've also been concerned that the Computer Fraud and Abuse Act could be abused to try to make alleged contract violations into crimes.

We've never been sorrier to be right. These two things are precisely what's happening in Sony v. Hotz.

Simply put, Sony claims that it's illegal for users to access their own computers in a way that Sony doesn't like. Moreover, because the CFAA has criminal as well as civil penalties, Sony is actually saying that it's a crime for users to access their own computers in a way that Sony doesn't like.

That means Sony is sending another dangerous message: that it has rights in the computer it sells you even after you buy it, and therefore can decide whether your tinkering with that computer is legal or not. We disagree. Once you buy a computer, it's yours. It shouldn't be a crime for you to access your own computer, regardless of whether Sony or any other company likes what you're doing.

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

1. Officiella PS3 Custom Firmware tråden
    By Hansi in forum Playstation 3
    Senaste inlägg: 2011-01-11, 16:42
  2. R4 Revolution - officiella tråden
    By Mulven in forum Nintendo DS - M3, R4 och G6 Flashkassetter
    Senaste inlägg: 2008-08-13, 16:14
  3. Inlägg: 101
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 21:00
  4. R4 Revolution - officiella tråden
    By Mulven in forum Nintendo DS