Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Problem med 1080p

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    12
    Respekt
    0

    Problem med 1080p

    Tjena!

    Har skaffat mig en komponent kabel till mitt 360 och har kört 1080p och det har fungerat. Men nu har det börjat komma vita streck som flimrar till ibland. Prövade sedan 1080i och har hittills inte fått nått streck i bilden.

    Min tv ska klara 1080p.

    Vad tror ni det kan bero på?

  2. #2
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Låter som om kabeln blivit skadad på något sätt och inte längre riktigt klarar hantera mängden datatrafik för att 1080p ska fungera perfekt.
    Du kan inte prova att köra med en HDMI kabel istället och se ifall du får samma problem?

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Jag köpte en billig variant av kabel så det är nog kabeln det är fel på.

  4. #4
    Registrerade
    May 2007
    Från
    Mariestad
    Inlägg
    146
    Respekt
    18
    Kör med Supra Hdmi så slipper du det problemet.

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Citat Original inlägg av SWEwillow Visa Inlägg
    Kör med Supra Hdmi så slipper du det problemet.
    Om nu inte kabeln måste vara över 5 m är det definitivt slöseri med en Supra kabel. Om du bara har 1 m mellan din TV och Xbox 360 kan du köpa vilken skit HDMI kabel som helst. Min far kör en Supra kabel till sin projektor men den kabeln är 10 m och då kan det spela roll (en billigare kabel kan vara nog så bra). Men en Supra är en säker investering. Men som sagt har du bara 1 m mellan ditt Xbox 360 och TV, vilket nästan alla har, köp en billig guldpläterad kabel så är du hemma.

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2011
    Inlägg
    12
    Respekt
    0
    Jag har dock inte hdmi port på xboxet.

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Felet du beskriver är det som en Scanline över bilden 1/4 del upptill ibland nrä du spelar o samma undertill o i mitten ibland som går horisontellt.
    Isf är det en Feature som hänger med 360 då bilden inte hinner ritas upp fort.
    Man slipper det problemet om man kör med en Komponent AV kabel i 720I/P och i vissa fall även lite högre upplösning.
    Jag fick så med en original MS HDMI kabel med Resident Evil 5 och blev skogstokig.
    Ms kan inte lösa fenomenet o enda tipset är att man kör Komponent ( Röd,Grön,Blå kabel "Y.PB,R" )

    Slipper du fenomenen i 1080i så tuffa på på det
    Är du en sån hembio nörd som jag ser du skillnad mellan 1080i och P men normal "Svensson" gör knappt det.

    Tummregeln är att man använder så kort kabel som möjligt o inte lägger dem nära strömkällor.
    Dyrare kablar ger ofta bättre bild än billiga då de ofta har guldpleterade kontakter och syrefri koppar/tenn i kablarna
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Dyrare kablar ger ofta bättre bild än billiga då de ofta har guldpleterade kontakter och syrefri koppar/tenn i kablarna
    nja, detta kan diskuteras rätt mycket. oftast ser man inte skillnad på en dyr 1200:- vs en för 250:-, däremot så brukar de dyrare ha bättre skärmning. om det är guldplätterat eller inte spelar ingen roll, det är mest för att de inte ska oxidera, men vem fan har en kabel i 20år? ska du ha bättre ledningsförmåga så är kontakter gjorda i silver de bästa men de krävs att förstärkaren/tv har sådant också för att de ska bli optimal.. guldplättering är ju mest ett försäljningsargument som ser bra ut.. när de i själva verket inte spelar någon roll.

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Ja det är som int21 säger och som jag tidigare skrivet och guldplätering, som int21 så korrekt beskriver, är till för att kabeln inte ska oxidera.
    Det kan även vara intressant att veta varför det inte spelar någon roll med dyr eller billig kabel på korta längder. Så här nedan följer en liten förklaring.

    HDMI sänder precis som DVI en digital signal, dvs en signal som endast består av ettor och nollor. Om alla ettorna och nollorna kommer fram och i rätt ordning kan det kort sagt inte bli bättre hur förbannat dyrt man än kan bygga en kabel. Dyra kablar kan som sagt ha större och bättre ledare och bättre skärmning för att signalen dels ska ha lättare att komma fram (framför bra allt för längre längder) och dels inte bli störd av magnetism som kan uppstå vid många kablar på liten yta eller andra magneter som stör (i verkligheten mest användbart i stora nätverk där det t.ex. går massa ethernet kablar i ett rör. Själv använder jag alltid skärmade kablar i mina installationer hos företag för att minimera risken för problem).
    Men som jag skrev tidigare så spelar det på korta längder kort sagt inte någon roll vilken HDMI kabel du köper. Du kommer med 99,9 % sannolikhet inte hitta en kabel som inte klarar 1080p utan problem. Sedan finns det olika klassning på HDMI om den klarar t.ex. 1.3 eller 1.4 men detta gäller främst för att den även ska orka med tunga ljudformat som tar nästan lika stor bandbredd som bilden eller t.ex. 3D-filmer. Men jag skulle iofs inte rekommendera att köpa en kabel som inte stödjer 1.3 även om jag tror att det faktiskt nästan blir svårt att hitta...

    Folk som säger att det blir mycket bättre bild med en dyr HDMI kabel (om vi inte pratar om mer seriösa längder) antingen ljuger eller mer troligt har ingen aning om vad de snackar om utan helt enkelt gick på säljsnacket från killen på HiFi-Klubben. Det kan helt enkelt inte bli bättre än perfekt oavsett om kabeln kostar 1500:- eller 100:-. När det däremot handlar om analoga signaler (som i komponent fallet) har kabeln är BETYDLIGT större inverkan på bilden. Även om det även där förhåller sig så att i stort sett ALLA kablar på marknaden helt enkelt levererar vad de lovar. Tack och lov kommer vi inom en snar framtid att slippa använda alla dessa olika format och bilden kommer skickas genom helt vanliga ethernet kablar. Då äntligen kanske det kan bli ett slut med alla överdrifter som sedan länge har florerat kring betydelsen av kablar. Men vi kommer säkert få se ethernet kablar "speciellt framtagna" för ljud och bild även om de egentligen kommer vara helt identiska med vilken CAT5/6/7 (eller vilken sort det nu blir) kabel som helst.

Liknande diskussioner

  1. Problem med XCM 1080p VGA box!!!!
    By segafreak in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 21:41
  2. xbox hddvd i 1080p???
    By sensi in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 15:20
  3. 1080p hur?
    By Wargen023 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 22:02
  4. 1080p WMV
    By muhx in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-19, 22:57

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •