Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: guide till kmeaw cfw

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    270
    Respekt
    22

    guide till kmeaw cfw

    ngn som har en bra guide till att lägga in kmeaw cfw?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2004
    Från
    Eskilstuna
    Inlägg
    1 010
    Respekt
    22
    Steg 1 - installera OFW 3.55
    Innan vi installerar ett CFW så måste konsolen vara på OFW 3.55. (official firmware 3.55) Du kan ladda ner den här.
    På ett USBminne skapar du en mapp som heter PS3 och i den mappen skapar du en mapp som heter UPDATE. I UPDATEmappen lägger du OFW 3.55 och stoppar sedan in USBminnet i din konsol. Gå till Inställningar->Systemuppdatering->Uppdatera via lagringsmedium och installera OFW 3.55. (detta gäller även om du är på en annan CFW men vill installera Kmeaw CFW.)
    Skulle det stå att du redan använder senaste FW så får du uppdatera genom recovery mode.

    Steg 1b - Starta konsolen i recovery mode
    1. Stäng av din konsol.
    2. Håll ner powerknappen, konsolen kommer att starta och stängas av.
    3. När konsolen här stängts av släpper du Powerknappen och trycker ner den igen tills du hör 2 pip.
    4. När du hört 2 pip släpper du knappen igen.
    5. Du kommer att bli tillfrågad att koppla in din kontroll med USBsladd och trycka på PSknappen.
    6. Recovery menyn kommer att dyka upp om du gjort rätt, och här ifrån kan du installera OFW 3.55.

    Steg 2 - Patcha en CFW / Ladda ner en färdigpatchad CFW

    Det man gör här är att man patchar OFW 3.55 med en patch. Detta fungerar så vitt jag vet bara i windows (men förmodligen även i Linux). Jag kommer inte att beskriva hur man gör detta utan för enkelhetens skull lägga upp en länk till en färdigpatchad FW. Vill ni patcha en egen OFW 3.55 så följ denna guide. (Step 1)

    För er andra så ladda bara ner --> denna <-- CFW. Detta är färdigpatchad Kmeaw CFW!

    Steg 3 - installera Kmeaw CFW

    Installationen går till på PRECIS samma sätt som när man installerade OFW 3.55 som jag beskrev i Steg 1. Filen måste heta PS3UPDAT.PUP och ligga i /PS3/UPDATE. Kör en systemuppdatering via lagringsmedium och fungerar inte det så kör den via recovery mode.
    Om allt nu gått som planerat så ska du efter att din konsol startat om ha 2 st mappformade ikoner under Spelikonen. Den ena heter */apps_home/PS3_GAME och den andra heter *Install Package Files.

    Steg 4 - installera en backup manager

    Jag kan väl börja med att enkelt förklara vad denna så omtalade backup managern gör. Det är ett program du installerar på din konsol som du använder att starta din spel ifrån. Thats it.. Många managers har fler funktioner som ftp-server osv.
    Jag kommer här att lista några av de populäraste som i skrivande stund är de senaste versionerna.

    multiMAN - har inbyggd FTP-server
    Gaia Manager - har inbyggd FTP-server
    Rogero Manager / Rogero Manager Stealth ID - har inbyggd FTP-server. Har även en variant som dom kallar för Stealth ID som tydligen skall vara säkrare att använda online. Jag vet dock inte i med att jag inte har provat den än.

    De versionerna som jag länkar till är mindre än ett dygn gamla i skrivande stund. Och alla påstår sig ha stöd för så kallad inbyggd l2v patchning. Denna patchning var man tvungen att göra manuellt innan dess. (jag gör det fortfarande manuellt i med att jag inte uppdaterat min manager än.)

    Vilken man väljer är egentligen en smaksak, de gör i princip samma sak alla 3. Jag använder just nu Rogero Manager.

    När du bestämt dig vilken du vill ha så är det dags att ladda ner den. Om den är nedpackad i en rarfil så packa upp den. Jag såg nu att Gaia managern har 3 olika PKG's i sin RARfil. Jag tror att det som skiljer dem åt är sökvägen till spelen, men vi kommer dit senare. Väljer du Gaia föreslår jag dock den som slutar på GAMEZ.
    När du har du har bestämt dig och packat upp filen så lägger du den i rooten på ett USBminne (inte i någon mapp alltså, utan rätt på minnet.). Stoppa in den i din konsol och gå till Spel->Install Package Files och installera din manager där. (Package files (PKG-filer) är program man installerar på sitt PS3)

    Nu bör du se din backup manager under Spel.

    Steg 5 - "installera" spel

    Här har du 2 alternativ.
    1. Du kör du spelen ifrån en extern hårddisk som du stoppar i PS3ans USBingång.
    2. Du kör spelen från konsolens interna hårddisk.
    Man kan givetvis kombinera de båda alternativen. Om man vill köra från en extern disk så måste den vara formaterad i filsystemet FAT32. Detta filsystemet har dock en begränsning och kan inte lagra enskilda filer större än 4GB. (ett spel kan vara 40 GB men ändå inte ha filer större än 4GB och kan därmed köras från en extern disk.) Denna begränsningen finns inte på konsolen interna hårddisk, men den brukar i regel vara förhållandevis liten. Så mitt tips är att kombinera de olika alternativen och köra spel med +4GB filer från den interna hårddisken och andra spel från en extern.

    Steg 5a - "installera" Spel på den interna hårddisken

    Det man gör när man lägger in spel på den interna hårddisken är att skicka över dem via FTP.
    Du börjar med att starta din backup manager (förutsatt att du tagit en av de jag länkade som har inbyggd FTP-server.) Längst ner kommer din konsols IPnummer att stå.
    På din dator behöver du en FTP-klient (jag kör personligen med FileZilla men andra fungerar också.) Öppna din klient och använd din konsols IPnummer för att ansluta till den, de flesta managers kommer inte att kräva användarnamn eller lösen.
    Lyckas du ansluta så kommer du se PS3ans filträd i din FPT-klient.

    Nu till något som kan vara lite krångligt. I vilken mapp skall man lägga spelen? Ja, det är lite olika från manager till manager. Men ALLA jag har provat har stöd för dev_hdd0/game/LAUN12345/GAMEZ. Detta är sökvägen som skapades av den första backup managern som kom till FW 3.41 JB. Det var därför jag rekommenderade den PKG-filen om man ville ha Gaia manager.

    Så i filträdet som du ser i din FTP-klient så navigera dig till dev_hdd0/game/LAUN12345/GAMEZ. Finns inte de mapparna så kan du skapa dom.

    Det är i GAMEZ-mappen du lägger dina spel. Du skickar alltså över dom från din dator till GAMEZ-mappen via FTP. Mappen du ska skicka över heter något i stil med BLUS30418, BLES00718 eller liknande.

    Steg 5b - "Installera" spel på extern hårddisk

    Detta är mycket enkelt. På den externa disken skapar du en mapp som heter GAMEZ och i den lägger du dina spel. Klart.



    Sådär! Har allt gått som det ska så är det bara att köra på! Tänk på att en del spel fungerar inte att göra en "direktstart" med utan du måste ha ett orginalspel i läsaren (vilket som helst) för att spelet ska starta. Dock kan det vara något som krånglar så här kommer en kort FAQ. :P

    1. Jag har följt din guide men när jag startar min backup manager hittar den inga spel. vad är fel?

    Det kan vara flera saker. Tidigare idag upptäckte vi tex att det hade betydelse om GAMEZ mappen var skriven med små eller stora bokstäver. Sökvägen skall alltså vara så som jag skrev den.
    Om det inte fungerar ändå? Då var det ju det här med sökvägarna. Olika Backup managers har olika standardsökvägar. Men någonstans i din backup manager så bör det finnas en knapp för settings där du kan ändra till dev_hdd0/game/LAUN12345/GAMEZ.

    2. När jag startar ett spel så blir det svart och jag hamnar i xbm (startskärmen). varför?

    Det är så det fungerar. När du startar ett spel i backup manager så "lurar" din manager din konsol att det är just ditt backupspel som sitter i BluRayläsaren. Så om du går upp till skivan så kommer det se ut som om spelet sitter i. Starta spelet genom att trycka på skivan.

    3. Jag får blackscreen när jag startar mina spel. Varför?

    De senaste versionerna av backup managers säger att de har inbyggd l2vpatchning. Men efter vad jag har läst på en del forum så fungerar det inte klockrent. (Har ännu inte provat själv) Det man kan göra då är att patcha själv. Då installerar man bara detta programmet. Dock måste denna patchen köras varje gång man startat om sin konsol.

    4. Jag får igång spelen men i bland "fryser" dom. Varför?

    Allt detta är i ett tidigt stadie i skrivande stund. Men det finns en lite fix som kan hjälpa. Detta program är ett program som rättar till så kallade "file permission errors". Programmet söker igenom din hårddisk och rättar till det som behöver rättas till. Du behöver bara köra denna 1 gång eller varje gång du lagt in ett spel. (du kan alltså lägga in 3 spel och köra programmet 1 gång) Tänk på att när man väl kör programmet så får man en blackscreen som varar en stund, men ha tålamod så kommer det återvända till xbm.
    Last edited by PiGGELiN; 2011-02-02 at 12:01.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Här kan du hitta senaste versionerna av backup managersen:

    http://psx-scene.com/forums/f187/mul...hd-bdmv-72826/ <--- multiMAN officiella release tråden

    http://psx-scene.com/forums/f187/rog...manager-69178/ <--- Rogero Manager officiella release tråden

    http://www.ps3-hacks.com/file/265 <--- Gaia manager, brukar uppdatears vart efter det kommer ny gaia... länken brukar förbli densamma

    Personligen skulle jag rekomendera att du använder antingen multiMAN eller Gaia, Senaste Rogero är urkass... den klarar inte av att starta upp ordentligt om du har en skiva i, eller om du har en USB hårddisk i , det är VÄLDIGT fail tycker jag! man ska ju kunna byta spel utan att springa fram, rykca ur usb kabel och tycka ut skivan... >_< man kan ju det med Gaia och multiMAN, varför inte rogero också då?!
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Visby, Sweden
    Inlägg
    68
    Respekt
    17
    Tack som attan för denna tut. Och jag som stillsamt tänkte dansa fram med en PS3Key på OFW 3.41. Dags att börja kolla datumen på trådar-> poster i olika forum f.r.o.m NU! Såg liksom att det fanns en softmod till PS3 an NU!! Hade inte en susning... piiiuuuuhhh! Då slänger jag min PS3Key i Östersjön nu då! TjooHooo!!

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Visby, Sweden
    Inlägg
    68
    Respekt
    17
    Kan man installera på OFW 3.41 eller måste det var 3.55??

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    132
    Respekt
    13
    Har inte hängt med så bra på sistone när det gäller PS3.

    Finns det ngn backupmanager i dagsläget som klarar spel utan att ha en originalskiva i ps3an (nu pratar jag bara om dom äldre spelen som klaras av CFW 3.55).

    Om inte, finns det ens ett uns av hopp för detta? Frågar för jag har en extra ps3a där läsaren slutat fungera.

    // P

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Jack_Nepacha Visa Inlägg
    Kan man installera på OFW 3.41 eller måste det var 3.55??
    Du bör köra från 3.55, det går att köra från OFW 3.41 också men är en risk att något saknas, då blir det problem

    Citat Original inlägg av peroy Visa Inlägg
    Har inte hängt med så bra på sistone när det gäller PS3.

    Finns det ngn backupmanager i dagsläget som klarar spel utan att ha en originalskiva i ps3an (nu pratar jag bara om dom äldre spelen som klaras av CFW 3.55).

    Om inte, finns det ens ett uns av hopp för detta? Frågar för jag har en extra ps3a där läsaren slutat fungera.

    // P
    Det finns det, men inte alla spel som funkar "discless" som det kallas... finns listor för det där multiman och gaia manager klarar discless, men som sagt hänger mycket på spelet också...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Visby, Sweden
    Inlägg
    68
    Respekt
    17
    OOOKK... Har nu gjort allt enligt den ovan så välskrivna guiden och valt att köra Multiman. Jag har testat att starta både Just Cause 2 och Fallout New Vegas från den GAMES mapp jag ombads skapa på min fat32 exthdd.. det jag får är "verifying data".... och sedan ploppar den ur till Sonys XBM... jag strulade runt lite bland file manager(i multiman) på fallout och testade att starta EBOOT.BIN (som var rödfärgad för övrigt) och blev då ombedd att starta genom .INI filen, men den reagerade inte över huvud taget när jag Xade på den. Resistance 1 original sitter i läsaren. Några förslag?

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2009
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    http://forums.dashhacks.com/f190/lis...-only-t290471/

    Den där listan kan nog vara till intresse, sedan så för att starta ditt spel har du korrekt eboot.bin? (brukar oftast hänga med en modifierad sådan= som kickar igång spelet genom multiman.

    http://www.pshomebrew.net/wiki/PS3_B...ibility_List#J

    där är 2 stycken utmärkta listor gillar dock den sistnämnda mera,

    Här har du en utmärkt summering utav alla eboot.bin filer till spel http://homebrewps3.com/downloads/ Just cause 2 finns listat där dock med ett streck över varför vet jag inte men den länkar till en .pkg fil du får kasta in så ska det nog lösa sig

    Sedan att din eboot.bin var rödfärgad förstod jag inte riktigt vad du menade var den inkomplett överförd eller har du provat att ta bort den befintliga från din externa och sedan lägga in den igen pånytt?

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Jack_Nepacha Visa Inlägg
    OOOKK... Har nu gjort allt enligt den ovan så välskrivna guiden och valt att köra Multiman. Jag har testat att starta både Just Cause 2 och Fallout New Vegas från den GAMES mapp jag ombads skapa på min fat32 exthdd.. det jag får är "verifying data".... och sedan ploppar den ur till Sonys XBM... jag strulade runt lite bland file manager(i multiman) på fallout och testade att starta EBOOT.BIN (som var rödfärgad för övrigt) och blev då ombedd att starta genom .INI filen, men den reagerade inte över huvud taget när jag Xade på den. Resistance 1 original sitter i läsaren. Några förslag?
    Min gissning är att du inte är van vid det hela, när du väljer spelet i multiman går den tillbaka till XMB, väljer du sedan ikonen där spelet du har i BD läsaren normalt är ska det vara spelet du valt i multiman... kan annars saknas data eller vara korrupt eller liknande...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Jul 2007
    Från
    Visby, Sweden
    Inlägg
    68
    Respekt
    17
    hahahahahaha... ditt sista inlägg stämmer! så pinsamt! men men.. alla är vi barn i början tack för svar!

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    132
    Respekt
    13
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det finns det, men inte alla spel som funkar "discless" som det kallas... finns listor för det där multiman och gaia manager klarar discless, men som sagt hänger mycket på spelet också...
    Ok, tack!

    // P

Liknande diskussioner

  1. Frågor om kmeaw's CFW
    By radical2005 in forum Playstation 3
    Inlägg: 164
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 11:07
  2. kmeaw's CFW
    By Cryton in forum Playstation 3
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 20:12
  3. kmeaw's CFW
    By a00sambe in forum Playstation 3
    Inlägg: 16
    Senaste inlägg: 2011-01-20, 15:11
  4. guide till Xapt3r Lödfria adaptern till Xecuter 3
    By kind man in forum X-ecuter 3 support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 08:12
  5. Guide till Tv-guide?
    By x-ite in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 29
    Senaste inlägg: 2005-03-15, 21:33

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •