Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Hemmabio köpråd.

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14

    Hemmabio köpråd.

    Hej.
    Skulle vara tacksam för lite köpråd när det gäller hemmabio eller ev datorhögtalare (5.1)
    är ute efter ett system som går att använda tillsammans med min dator, tv, wii ps2 och xbox 360 ev också ett ps3 så småningom. jag har hund så riktigt hög volym är inte det jag är ute efter utan en bra ljudupplevelse som gärna skall gå att kombinera med mina olika enheter.... någon som har något förslag? är inte ute efter något i prisklassen 1-3k
    tacksam för svar.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Beskriv rummet du skall ha prylarna i. Kommer du bara använda datorskärmen, eller en större TV eller projektor?

    NÅGOT hum om prisklass?

    Bor du i lägenhet? Grannar?

    Även om hundar har grym hörsel så har dom inte problem med höga ljudnivåer. De schäfrar jag växte upp med var tränade på hundskolan sollefteå, innan dom ens fick en chans att "bli uttagna" skulle dom stå ut med tester som bl.a. omfattade att militärens knallskott skulle fyras av mer eller mindre brevid dom :-)

    Besök några spe******erade ljudbutiker som t.ex. hifiklubben. Och kolla om du inte klarar dig med ett riktigt enkelt system med bara två högtalare. Har man inte obegränsad budget och inser att man till 99% bara vill lyssna på musik med BRA ljud så är det en god ide att välja små högtalare och en enkel förstärkare, men där allt är av toppkvalitet. För skojs skull, provlyssna på en rörförstärkare med låg effekt och ett par lättdrivna kvalitetshögtalare. Jag tror det är så att ju bättre kvalitet man lyckas få i ljudet när man lyssnar på musik, desto mindre måste hjärnan jobba för att "fylla i" och "rätta till" och man får en mer avslappnad upplevelse av sitt musiklyssnande. Om det nu är det man är ute efter :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Beskriv rummet du skall ha prylarna i. Kommer du bara använda datorskärmen, eller en större TV eller projektor?
    Det kommer användas till både min dator + tv (32" lcd hd ready tror jag)

    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    NÅGOT hum om prisklass?
    hadde tänkt mig något för max 3000:-

    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Bor du i lägenhet? Grannar?
    Jag bor i ett ca 50kvadrats hus på landet.

    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Även om hundar har grym hörsel så har dom inte problem med höga ljudnivåer. De schäfrar jag växte upp med var tränade på hundskolan sollefteå, innan dom ens fick en chans att "bli uttagna" skulle dom stå ut med tester som bl.a. omfattade att militärens knallskott skulle fyras av mer eller mindre brevid dom :-)
    jag vet att dom inte har så känslig hörsel men det är inte bra att utsätta dom för höga ljud under längre tid men sen är det ju som för oss människor att vissa ljud är mer skadliga än andra.

    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Besök några spe******erade ljudbutiker som t.ex. hifiklubben. Och kolla om du inte klarar dig med ett riktigt enkelt system med bara två högtalare. Har man inte obegränsad budget och inser att man till 99% bara vill lyssna på musik med BRA ljud så är det en god ide att välja små högtalare och en enkel förstärkare, men där allt är av toppkvalitet. För skojs skull, provlyssna på en rörförstärkare med låg effekt och ett par lättdrivna kvalitetshögtalare. Jag tror det är så att ju bättre kvalitet man lyckas få i ljudet när man lyssnar på musik, desto mindre måste hjärnan jobba för att "fylla i" och "rätta till" och man får en mer avslappnad upplevelse av sitt musiklyssnande. Om det nu är det man är ute efter :-)
    Tanken är ju att jag skall ha systemet till datorn när man spelar/lyssnar på musik, Xbox 360, Wii, Ps2 när man spelar, Tv för vanligt bruk samt när jag kopplar datan till Tvn för att kolla på film. har i dag ett halvdant 5.1 datorsystem som glappar som bara den...
    bör väl också sägas att jag inte är någon "finlyssnare" utan har varit väldigt nöjd med mitt system jag har nu som är något billigt skit från teknikmagasinet så frågan är väl egentligen hur pass stor skillnad man faktiskt hör på ett billigare och ett dyrare system om man spelar "som folk" och inte belastar det allt för mycket?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om man bryr sig så är skillnaden enorm :-) Men på den tiden jag var mer aktivt intresserad av stereo/hembioprylar var 3000:- budgeten när en ny kabel skulle införskaffas eller högtalarna skulle få nya "fötter"...

    För 3000:- för du nog ett lagom burkigt system med surroundförstärkare, 4 små högtalare och en inte speciellt spännande subwoofer, eller en riktig med effektsvag bra förstärkare med 2st hyfsade men "riktiga" högtalare.

    Kolla på ******* istället för att köpa nytt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    oki så för omkring 3.000 så får man bara skit även för en som inte är så insatt?
    begagnat omkring 3.000 då menar du?

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    vad tror du om
    http://www.dustinhome.se/pd_5010470005.aspx skulle det kunna vara något?
    eller kanske
    http://cdon.se/hemelektronik/samsung_ht-c5500-13519323 har fått bra recensioner på prisjakt... och ligger båda iofs lite över budgeten men...

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    I den prisklassen och med så många högtalare så blir det ju inte någon hög kvalitet någonstans. Speciellt som det ingår en blurayspelare i ena paketet. Men det kanske passar dina behov helt perfekt. Mitt råd är fortfarande att jämföra ett sådant paket med en massa högtalare mot ett annat paket som bara består av två kanalers förstärkare och två högtalare. JAG skulle föredra bra ljud i stereo före ett sämre ljud bara för att få höra lite surroundeffekter ibland. Men det beror ju på om du skall se mycket film ofta eller om du huvudsakligen sitter och lyssnar på musik. Centerhögtalaren brukar jag ofta skippa även i min egen hembio, tycker den är onödig när jag sitter själv mitt mellan mina fina stereohögtalare. Annat är det ju om man sitter i en stor bio och får en plats långt ut på sidan, det är det problemet som centerhögtalaren är till för att lösa. Har man inte det "problemet" så tycker jag den förstör mer än den tillför.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2010
    Inlägg
    38
    Respekt
    14
    det bidde en http://www.dustinhome.se/pd_5010470005.aspx riktigt nöjd med ljudet både från datan och tv:n bra mycket bättre än dom gamla glappande jag hade innan....
    dock har jag fått ett problem vet inte hur jag skal koppla in ps2, Xbox + wii. wiit fungerar om man kopplar det via rca till game delen, men xboxet fungerar inte att köra via rca på samma ställe. Funkar inte att köra via hdmi heller vet inte varför men får varken ljud eller bild via hdmi till tv eller förstärkaren någon ide på vad som kan vara fel?
    och något förslag på hur man får bästa ljudet från datan? 3,5 till rca? eller ska man köpa ett ljudkort med typ coaxial?

Liknande diskussioner

  1. Köpråd!
    By bylund in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 15
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 08:52
  2. Köpråd Wii
    By Allealex in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-08, 12:18
  3. Köpråd-ska köpa ext. DVD-Brännare!
    By patanp in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-05-14, 21:44
  4. Köpråd mod. xbox
    By ping-eye in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-10-16, 08:23
  5. hemmabio?
    By Secce in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-03-17, 00:56

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •