Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Blockera PS3 från wlan men ha den kopplad i interna nätet

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24

    Blockera PS3 från wlan men ha den kopplad i interna nätet

    Någon som vet om man totalt kan blockera PS3:an från att gå online även om den fysiskt är kopplad till nätverket? Jag vill ha min PS3 kopplad så att jag kan skicka över filer till den över nätverket, men totalt hindra den från att få kontakt med omvärlden av förklarliga skäl.
    Jag har telias Thomson Gateway TG787 och hittar inte där någon inställning för att blockera den att ansluta till nätet. Hittar inget på portfoward.com heller.
    Blockerade ungarnas datorer för typ 10 år sedan i dlink-router då det t.o.m. fanns så att man kunde ställa vilka tider på dygnet de skulle få tillgång eller inte, men hittar ingen sån funktion i denna 30:-/månad-skitrouter.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ställ in alla adresser manuellt istället för att använda dhcp. Sätt INTE korrekt gateway/routeradress. Problem solved, utan att veta routerns adress kan konsollen inte skicka ut något på nätet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2004
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    Kan den kommunicera med andra enheter om den inte känner till sin router? Blev lite fundersam där. Kör själv med Bredbandsbolaget där man också får låna ett modem, mitt tips är att skaffa en enkel trådlös router och ha bakom leverantörens modem (är det inbyggd router i modemet så ställer man om den till bryggat läge, blir bara komplicerat att sätta en router bakom routern annars). I den enkla trådlösa router man köper så blockerar man bara enhetens MAC adress för internet access, så har jag gjort med både PS3 och X360. Man får upp ett fint DNS felmeddelande när man startar PS3'an, snälla Sony är som meddelar att jag verkligen inte accessar internet

  4. #4
    Registrerade
    May 2003
    Inlägg
    163
    Respekt
    21
    Som Hansi skriver så behöver man inte ange någon Gateway så länge PS3 och PC:n har adresser på samma subnät. Gateway adressen (adressen till routern) är till för att kunna nå Internet.

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Ok, så det är barta att hitta på en adress som inte existerar?
    Det gick inte att konfigurera nätverk mauellt utan att fylla i gateway så jag provade att sätta min PC:s ip som gateway, men då hittade PS3:an ut ändå!!!!
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Ok, så det är barta att hitta på en adress som inte existerar?
    Det gick inte att konfigurera nätverk mauellt utan att fylla i gateway så jag provade att sätta min PC:s ip som gateway, men då hittade PS3:an ut ändå!!!!
    Prova att köra en gateway som inte finns då t.ex. 127.0.0.1 (localhost)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Prova att köra en gateway som inte finns då t.ex. 127.0.0.1 (localhost)
    Japp, ska prova det..
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Gateway i PS3 både på Trådlöst och Trådat kommer man åt om man väljer Manuella inställningar o den heter Standard Router "inte gateway av någon jävla dum anledning."

    Om du sitter under en Router bör ditt nät se ut något såhär " 192.168.0.x " för samtliga datorer i nätverket där X varierar beroende på hur många enheter du kör under samma router. *Flera datorer eller prylar som pratar nätverk"

    Om vi säger att din Ps3a får Intern IP 192.168.0.24 under Routern så kan du ställa in 222.222.2.2 t.ex som Standardrouter/Gateway så bör inte din Ps3a komma ut på nätet men kunna prata med resterande datorer under routern så som NAS enheter och datorer med utdelade mediakataloger eller via datorer till ps3 via Ftp.

    Som Hansi skrivit så om din ps3 inte hittar adressen till routern ( 192.168.0.1 oftast ) så kan den inte kommunicera med omvärden.
    Last edited by Pendragon; 2011-02-18 at 11:02.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Vad ska man sätta övrig värden till? Dvs ip-adress, primary dns, secondary dns.

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    De ställer du till den adress du vill ge din Ps3a i det interna nätverket, ett tips om du sitter på ett bredband med modem/lan o en router efter bredbandsuttag/modem är att du drar ut kabeln till din leverantör o sen ställer din Ps3a på att automatiskt detektera W-lan et på din router eller Trådade nätverket o skriver upp de adresserna o den gateway du får upp o sen låter du din ps3a glömma nätverket ( stoppar in kabeln igen till din leverantör/vägguttag/modem o ställer in uppgifterna manuellt igen men följer instruktionen ovan att trasa sönder Standrad Router "gateway" så din ps3a inte kommer ut på nätet så skall det nog ordna sig.

    säg att ditt nät kör under Router 192.168.0.1 så ger routern ut adresser till 192.168.0.1 --> 255
    Vill du då att din Ps3a skall få ett Fast IP så kan du om ingen annan enhet har samma adress o krockar ställa den till t.ex: 192.168.0.242 *242 bara för jag gillar Synthgruppen Front242*
    Så länge din Ps3a ligger inom samma IP Range 192.168.0.1 så pratar den med samma datorer från 1-255 på slutet.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Ah. Man tackar. Men visst borde de två DNS-adresserna vara de två adresser jag ser under inställningarna på min router? Där står även adressen till standard gateway, som jag ser till att inte skriva av.

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan nog ange routerns adress som dnsadress, oftast är routern inställd som dns forwarder.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Okej tack. En sista fråga. Vad är det Sony nu kan göra om man har sin ps3a kontaktbar? Banna en från PSN, eller något värre. Om man sitter på en CFW dvs.

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av zhilmoen Visa Inlägg
    Okej tack. En sista fråga. Vad är det Sony nu kan göra om man har sin ps3a kontaktbar? Banna en från PSN, eller något värre. Om man sitter på en CFW dvs.
    Dom kan stänga av dig från PSN, och jag har för mig dom även ska kunna uppdatera din konsoll utan att du accepterar det... men jag kan minnas fel om det ...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av zhilmoen Visa Inlägg
    Okej tack. En sista fråga. Vad är det Sony nu kan göra om man har sin ps3a kontaktbar? Banna en från PSN, eller något värre. Om man sitter på en CFW dvs.
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Dom kan stänga av dig från PSN, och jag har för mig dom även ska kunna uppdatera din konsoll utan att du accepterar det... men jag kan minnas fel om det ...
    Bor du i tyskland så kommer polisen och knycker alla dina konsoller och datorer...

    http://www.ps3news.com/PS3-Hacks/gra...ackers-hiding/
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Jun 2007
    Inlägg
    42
    Respekt
    17
    Jag gjorde det enkelt för mig och blockerade bara ps3ans ip-nummer från internettrafik i routern. Fast nu har jag börjat använda multiman och den har ju funktioner som behöver tillgång till nätet. Svårt detta.

    Sent from my Desire HD using Tapatalk

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    33
    Respekt
    21
    Detta kanske är överkurs men, ifall ni har möjlghet att ställa in DNSen i eran router så är det bara att peka dessa DNS namn till 127.0.0.1 eller något annat roligt.
    a0.ww.np.dl.playstation.net
    us.np.stun.playstation.net
    ena.net.playstation.net
    feu01.ps3.update.playstation.net

    Själv kör jag med dnsmasq och då läggar man in dem i /etc/hots filen på din server/router.

    Det är av dessa dns uppslagningar PS3'an kan kontakta sony och efter kontakt kan sony göra sitt.

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av fevzi Visa Inlägg
    Detta kanske är överkurs men, ifall ni har möjlghet att ställa in DNSen i eran router så är det bara att peka dessa DNS namn till 127.0.0.1 eller något annat roligt.
    a0.ww.np.dl.playstation.net
    us.np.stun.playstation.net
    ena.net.playstation.net
    feu01.ps3.update.playstation.net

    Själv kör jag med dnsmasq och då läggar man in dem i /etc/hots filen på din server/router.

    Det är av dessa dns uppslagningar PS3'an kan kontakta sony och efter kontakt kan sony göra sitt.
    eller ännu bättre egentligen: *.playstation.net
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 47
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 21:50
  2. Interna HDD full
    By ChrioN in forum Playstation 3
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 11:25
  3. Dator kopplad mot xbox
    By avskedsfest in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-18, 13:56
  4. Hämta spel från nätet och lägga in dem på X-boxen(?)
    By Potatiskungen in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-03, 12:13
  5. Xbox kopplad till TFT-skärm?
    By T-Bone in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-24, 21:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •