Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Gamla spel fungerar ej

Registrerade
    Apr 2010
    Respekt
    15

Gamla spel fungerar ej

Hej på er,

När mitt Wii var nytt för ett par år sedan laddade jag ner lite gamla spel via shoppen och spelade dessa utan problem på en tv med vanliga röd,vit, gul sladdarna sedan dessa har jag en ny tv samt komponentkabel till mitt Wii och nu fungerar inte längre mina gamla spel såsom Super Mario, Ice Hockey, Zelda 1 samt 2. De laddar upp men man blir skickad till skärmen där man ser batteriet på kontrollen samt de tre andra meny valen och när man trycket sig vidare därifrån så hör man spelet men får felmeddelandet "Invalid Format", vad är problemet?

Wii är inte moddat på något vis samt har 4.3 som senaste uppdatering.

tackar för hjälp!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Jag skulle nog ta kontakt med Nintendo om det problemet, det är ju trots allt problem med en officiell funktion etc.

Kolla annars så att du har ställt in din wii på att visa rätt upplösning
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Prova ställa om till/från 480P när du kör component.
    Prova din gamla kabel.
    Prova ställ om mellan 50Hz och 60Hz, har för mig det fanns ett sådant val någonstans med.

Har ett svagt minne av att vissa spel inte fungerar med vissa inställningar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Apr 2010
    Respekt
    15
    Det fungerar med den vanliga kabeln utan problem...Fixade runt lite med inställningarna igår men kom inte fram till någon lösning. Ska kolla mer sedan, annars så blir ju bilden knappast bättre på NES-spel om man har komponent kabel skulle jag tro?

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Jag skrev en lösning som jag fått från Nintendo tidigare i en tråd som bör heta Pff... Homebrew eller Wiiware någonting...

Prova söka på Svart bild med wiiware kanske i vårt forum eller maila Bergsala "nintendo" o posta lösningen här igen

Gick snabbare o söka i min privata e-postkorg

Du kan testa följande knep… Förhoppningsvis kommer det en annan lösning:

1) Gå till wii system settings -> screen -> tv type -> 60 Hz (480i)
    2) Starta vc spelet.

Beroende på vilket spel du väljer så behöver du plugga in en classic controller (som Legend of Zelda: A Link to the Past) i player 1 wii remote för att starta spelet. Inte alla spel kräver detta steg.

Skärmen bör vara svart. Tryck på home knappen på wii remoten och gå in i manualen.

Om nödvändigt, koppla ur classic controllern.

3) Koppla in nunchuck controllern till wii remote 1. Nu kan du switcha mellan non-interlaced mode och interlaced mode.
    4) Disabla non-interlaced mode genom att trycka på A samt 2 knapparna på wii remote 1 och Z knappen på nunchucken samtidigt. Nu skall ni kunna se spelet normalt.

För att switcha tillbaks spelet till original inställningarna:

5) Enabla non-interlaced mode genom att trycka på A och 1 knappen på wii remoten samt Z knappen på nunchucken samtidigt.

Detta mail fick jag för över två år sedan o Nintendo borde fixat problemet tycker man, skadar inte o klaga på dem lite
    Testa detta o se om det hjälper dig.
    Skriv gärna här om det gör eller inte gör det.
    Last edited by Pendragon; 2011-02-21 at 11:40.
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Liknande diskussioner

1. Gamla spel fungerar inte
    By denjia in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 18:06
  2. Spela gamla spel?
    By anca in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 12:32
  3. Gamla Snes-spel osv
    By sandthy in forum PSP - Playstation Portable
    Senaste inlägg: 2006-03-23, 09:12
  4. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-10-18, 00:45