Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Bytt laser i min 60GB men den läser inte Blu-rae nu heller :(

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17

    Bytt laser i min 60GB men den läser inte Blu-rae nu heller :(

    Hej!

    Jag bytte ut min icke fungerande KEM-400aaa mot en helt ny som jag köpt men den läser bara DVD och inte bluray vad kan vara fel?

    Kan jag ha gjort något fel när jag skuvat i den eller? Jag satte i den nya på samma sätt som jag plockat ur den gammla. Måste la inte kalibreras eller?

    Tacksam för snabbt svar för detta är frustrerande.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du kanske dödat nya lasern också dom är VÄLDIGT känsliga för ESD men jao, du kan behöva kalibrera lasern... sen behöver inte felet ligga i lasen heller, det kan mycket väl ligga på styrkoret, att det bränner lasern genom att skicka för mycket ström...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Hej tack för snabbt svar. Menar du på allvar att den kan ha bränt lasern men att DVD och ps2 ändå fungerar? Jag tog i elementet innan jag började skruva och jag hade inga ylle kläder och jag har inte klappat katten :P. Kan den ändå ha dött?

    Jag skulle bli glad om jag kunde få några svar på hur jag skall gå väga för att lösa felet eller felsöka.

    //Nicke

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kolla med din leverantör att den inte levererades med kortslutna lödpunkter någonstans, lasrar levereras ofta så för att skydda dom mot esd. Isåfall måste man löda bort byglingen efter att man monterat dom. Bluray och cd/dvd är ju två skilda saker, oftast så dör bluraysidan på ps3rna.

    Vi använder en "offer-laser" som vi ansluter och mäter styrkan på med hjälp av en laserstyrkemätare innan vi vågar montera en sprillans laser. Om styrkortet fått fnatt och driver den för hårt så märker vi det, än så länge har vi inte behövt byta ut "offret" men den har fått lite stryk ibland...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Tack för svar!

    Han som jag köpt av säger att det kan vara kabelfel. Har mailat honom angående byglingen som ni tipsade om kanske måste lödas bort, får vänta på svar.

    Vågar man ta en tops fuktad med lite vatten och försiktigt polera ögat, kan det vara
    så att det inte är rent?

    Om det kan hjälpa att kalibrera lasern, hur gör jag det isåfall?

    Tacksam för svar

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    NU FUNKAR DET!

    Ville bara informera att den fungerar nu.

    Vad jag gjorde var att jag skruvade isär den igen, lossade några av bandkablarna som jag kom åt och satte tillbaka dem igen. Sedan tog jag och rengjorde ögat med en fuktig tops.

    Nu funkar det tack för svaren!

    //Nicke

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Tops och vatten = urk.

    Måste vara garanterat luddfria tops och isopropanol om man ens skall dit och peta.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Jaha, ja så har jag gjort när mina ps2 och gamecube har strulat och det har aldrig svikit mej. Men då har jag lärt mej nu till nästa gång.

    Isopropanol hade jag faktiskt hemma. Men om den nu fungerar så kan jag väl inte ha shabblat till det med mitt vatten och min tops antar jag - Eller? Jag hade ju bara en fuktig tops den drypte ju inte av vatten.

    //Nicke

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av frizzby Visa Inlägg
    Jaha, ja så har jag gjort när mina ps2 och gamecube har strulat och det har aldrig svikit mej. Men då har jag lärt mej nu till nästa gång.

    Isopropanol hade jag faktiskt hemma. Men om den nu fungerar så kan jag väl inte ha shabblat till det med mitt vatten och min tops antar jag - Eller? Jag hade ju bara en fuktig tops den drypte ju inte av vatten.

    //Nicke
    Fungerar det så har man gjort tillräckligt rätt :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. PS3 60gb bakåtkompatibel startar inte PS3 spel ?!
    By Electron in forum Playstation 3
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 20:00
  2. PS3 60Gb Startar inte PS2 spel längre?!
    By parkalash in forum Playstation 3
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-24, 22:47
  3. Har bytt hårddisk, vill inte starta med Evo-x
    By T-shark in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 09:54
  4. Inte heller så nöjd
    By a'][' in forum Ris & Ros
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-09-27, 17:47
  5. varför funkar inte org. spel på bytt dvd??
    By Monks in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2003-03-21, 17:15

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •