Visar resultat 1 till 28 av 28

Diskussion: Jtag bad blocks?

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17

    Jtag bad blocks?

    Har precis läst ur min nand från en xenon box mha jtag tool. Under läsningen blev det inga error eller liknande.
    Men om jag öppnar dumpen i degrader så visar den Bad block @ 19D och 19E.

    Ska självklart göra en till dump men undrar om de matchar i jtag tool kan man fortsätta som vanligt då? eller måste man mappa om blocken?

    Är lite osäker på remappningen, ska de läggas i turordning? 19D-> 3FF och 19E-> 3FE ?

    tacksam för svar

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Personligen rekomenderar jag att man inte använder JTAG Tool utan man kör nandpro... jag har gjort lite script för att fixa allting åt dig, ingen gui men väldigt enkelt ändå

    sen är det bra om man lär sig hantera nandpro manuellt.

    Men ja, badblocks ska alltid mappas om till 3ff etc. det har egentligen ingen betydelse om du lägger 19D före 19E eller tvärtom, men dom flesta brukar mappa om dom enligt följande:

    1:a bloket -> 3FF
    2:a bloket -> 3FE
    3:e bloket -> 3FD
    etc.

    (ja, jag medvetet stavade fel då det blir ******* om jag stavar det rätt... pga sidan med samma namn)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Kanon då blir de alltså:
    nandpor nand1.bin: -r16 badblock19D.bin 19D 1
    nandpor nand1.bin: -w16 badblock19D.bin 3FF 1
    nandpor nand1.bin: -r16 badblock19E.bin 19E 1
    nandpor nand1.bin: -w16 badblock19E.bin 3FE 1 ?

    eller ska man även ta bort de gamla ? dvs
    nandpor nand1.bin: -e16 19D 1
    nandpor nand1.bin: -e16 19E 1

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    nandpro ska det vara, men ja du behöver INTE radera dom gamla blocken
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    hehe jo de blev fel där :P Tack för snabba svar

  6. #6
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Har nu läst ut nand 7ggr och inte fått några matchande dumps, 2 av dem är utan bad blocks, men det skilljer alltid 3-6 block på dumpsen... hur kommer det sig? har både använt nandpro och jtag tool men det blir ingen skillnad. använder lpt, så de tar tid kan man ju säga

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    Har nu läst ut nand 7ggr och inte fått några matchande dumps, 2 av dem är utan bad blocks, men det skilljer alltid 3-6 block på dumpsen... hur kommer det sig? har både använt nandpro och jtag tool men det blir ingen skillnad. använder lpt, så de tar tid kan man ju säga
    LPT är värdelöst, tar 200 år och måste ligga helt stilla för att det inte ska bli skillnader, rör du på den är risken jätte stor att det blir skillnader i dumpen... jag skulle rekomendera att du hellre kör med USB programmerare, alternativt att du dumpar 3mb 3 gånger i rad enligt nedan:

    nandpro lpt: -r3 orig3-1.bin
    nandpro lpt: -r3 orig3-2.bin
    nandpro lpt: -r3 orig3-3.bin

    Därefter bygger du iordning en Xellous bin och skriver in den (det är typ 1.8mb har jag för mig) och dumpar resten antingen genom Debian Live CD'n eller genom HTTP... (säkraste är Debian och sedan FTP:a ut alternativt att du kopierar från RAM till USB [KÖR INTE DIREKT TILL USB... då detta kan göra att det blir fel])
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    okej, så dumpa 3 mb först och se om jag kan få en match då. sedan kan jag dumpa via mitt nätverk?
    Hur ska jag sedan "klippa" ihop dumpsen?

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    okej, så dumpa 3 mb först och se om jag kan få en match då. sedan kan jag dumpa via mitt nätverk?
    Hur ska jag sedan "klippa" ihop dumpsen?
    sedan kör du bara:

    nandpro orig16-1.bin: -w3 orig3-1.bin

    det gör att du skapar en full dump av det hela eftersom du över nätverket dumpar hela nanden, men då kommer ju såklart dom 3 första mb'en (eller ja, det som xell/xellous nu tar upp) inte vara original, men skriver du tillbaka det du först dumpade kommer du ha en hel original dump
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Mycket snabba svar det verkar faktiskt lite smidigare än att hålla på att dumpa 16mb med lpt hittade en riktigt bra guide http://www.se7ensins.com/forums/topi...using-xellous/

    så som jag förstår det så skriver man egentligen bara kv och config till sin freeboot, (xbr i guiden) resten av org nand har man egentligen bara som en backup?

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    finns de en freeboot fil att ladda till sitt kort från xbins? var isf. eller ska man göra den själv med ibuilder? många frågor nu känner jag :P trodde jag skulle kunna hålla mig till jtag tool, men blir cmd iställe

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    finns de en freeboot fil att ladda till sitt kort från xbins? var isf. eller ska man göra den själv med ibuilder? många frågor nu känner jag :P trodde jag skulle kunna hålla mig till jtag tool, men blir cmd iställe
    Det finns färdiga freeboot ja, men för att det ska fungera så bra som möjligt bygger man en egen, det är inte bara keyvaulten som är krypterad med din egna nyckel, det är annat också

    Faktum är att du kan köra en konsoll helt utan keyvault och helt utan config... (vanliga dashen behöver ngn form av keyvault och config, men det måste inte vara just DIN config/keyvault, det ändra kravet är att du krypterar din keyvault med din CPUKey...)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    OKej, dumpade 3mb de stämde, skrev xell. funkade att boota, uppdaterade till xellous genom att döpa om xell-1f till updxell och la på ett usb minne. Funkade oxå fint.
    Sedan dumpade jag raw flash 3ggr och de matchade.
    NU TILL PROBLEMET:
    döpte om dumpen till nand.bin och sedan körde:
    nandpro nand.bin: -w3 orig3-1.bin

    öppnade freeboot toolbox, fyllde i cpukey och valde xenon manuellt och döpte till updflash.bin.

    stoppade i xbox och den flashade nand, drog ut usb och strömkabel i 30s.
    men nu bootar inte boxen alls! mittendioden lyser bara, inte cirkeln och ingenting på tv....

    vad göra?

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    (lpt kabel är fortfarande fastlödd men självklart inte inkopplad till datorn, kan den orsaka fel? )

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    OKej, dumpade 3mb de stämde, skrev xell. funkade att boota, uppdaterade till xellous genom att döpa om xell-1f till updxell och la på ett usb minne. Funkade oxå fint.
    Sedan dumpade jag raw flash 3ggr och de matchade.
    NU TILL PROBLEMET:
    döpte om dumpen till nand.bin och sedan körde:
    nandpro nand.bin: -w3 orig3-1.bin

    öppnade freeboot toolbox, fyllde i cpukey och valde xenon manuellt och döpte till updflash.bin.

    stoppade i xbox och den flashade nand, drog ut usb och strömkabel i 30s.
    men nu bootar inte boxen alls! mittendioden lyser bara, inte cirkeln och ingenting på tv....

    vad göra?
    Något har blivit knas med mjukvaran, dumpade du 3 gånger och jämförde eller dumpade du bara 1 gång (över nätverket)?

    För att svara på ditt andra inlägg: Nej, LPT kabeln påverkar inte om den inte är kopplad till någonting (datorn)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    dumpade 3ggr och alla va lika, sedan så satte jag ihop dem.
    kan tänka att freeboot gjort fel? för efteråt så gjorde jag en till fast i jtag tool, och de va inte alls lika varandra...
    kan man "börja om" för att få de rätt? får ju utgå från att dumparna är korrekta.

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    dumpade 3ggr och alla va lika, sedan så satte jag ihop dem.
    kan tänka att freeboot gjort fel? för efteråt så gjorde jag en till fast i jtag tool, och de va inte alls lika varandra...
    kan man "börja om" för att få de rätt? får ju utgå från att dumparna är korrekta.
    du kan skapa oändligt många freeboot bin filer med både JTAG tool, eller Freeboot toolbox maker... ingen kommer matcha till 100%

    Menne, felet verkar vara att den inte riktigt skrivit mjukvaran ordentligt... prova att t.ex. flasha om Xellous och försök flasha om på nytt?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    okej får försöka med det.
    japp okej.. men de va inte lite annorlunda på filerna, i total commander va de 3550 skillnader :P

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    okej får försöka med det.
    japp okej.. men de va inte lite annorlunda på filerna, i total commander va de 3550 skillnader :P
    yep, för datan genereras från random typ
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Har gjort om hela proceduren, och det är exakt lika dant igen xell funkade och även xellous, men sen efter att xellous flashade och power cykle så bootar den inte. vad är felet med freeboot lixom! vad e dashlaunch, gör de skillnad vad man väljer där, tog först nand sen hdd

  21. #21
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    Har gjort om hela proceduren, och det är exakt lika dant igen xell funkade och även xellous, men sen efter att xellous flashade och power cykle så bootar den inte. vad är felet med freeboot lixom! vad e dashlaunch, gör de skillnad vad man väljer där, tog först nand sen hdd
    remappar du badblocksen manuellt eller låter du xellous ta hand om det? och är du helt 100% säker på att det är Xenon moderkort? låt annars programmet välja åt dig
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    154
    Respekt
    14
    Lägg in original en gång och testa om den startar...

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Har skrivit orginal till boxen via lpt, och efter det så bootar den. Har låtit cellons tagit hand om bad blocks men det verkar inte ha funnits några.
    Xell-2f ska tydligen va till freeboot, men efter att jag la in det så boota den inte heller. Måste man lägga in xell-1f först sen 2f?

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    Har skrivit orginal till boxen via lpt, och efter det så bootar den. Har låtit cellons tagit hand om bad blocks men det verkar inte ha funnits några.
    Xell-2f ska tydligen va till freeboot, men efter att jag la in det så boota den inte heller. Måste man lägga in xell-1f först sen 2f?
    håll inte på byt ut ngt i freeboot, den e färdig att flasha som den är, byter du ut massa grejer i den kommer du fucka upp så den inte startar, ska du byta något gör du det INNAN den genererats...

    *edit:*

    Grejen är den att något är fel i nanden du skriver (freeboot.bin), det är därför den inte startar... dubbel och trippel kolla din CPUKey så du inte skrivit ngt tecken fel, det hände oss en gång att vi skrev ett tecken fel då startade inte maskinen, men allting genererades som det skulle :S

    Worst case, skicka en orig.bin till mig och en BILD på din CPUKey så kan jag se om jag får det o fungera åt dig

    det kan iofs också vara dina lödningar, har varit med om det en gång också att den inte startat enbart pga lödningarna... se över dom också så att dom går rätt (SMC lödningarna, det vill säga bryggningarna)
    Last edited by Swizzy; 2011-03-08 at 09:16.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #25
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Mycket märkligt. Nu på morgonen skrev jag xell ytterligare en gång, uppdaterade till xellous. Sedan la in upsflash på usb. Denna gången genererad från jtag tool. Nu startar den dock i dashboard 9511 heter den väl.
    Har testat så den startat xexmenu från skiva. Så nu kan man väl uppdatera från flash360.
    Såg att när xell uppdaterades så hitta den inte xenon.elf, ska man ha denna fil på usb minnet?

  26. #26
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Tänkte göra en image med easy freeboot då. Eller finns det en risk att den inte bootar igen då...? Inte kul isf

  27. #27
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Har flashat med flash360 från usb minne och allt gick bra
    Tack för hjälpen PsXcare kan man alltid lita på!

  28. #28
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    Mycket märkligt. Nu på morgonen skrev jag xell ytterligare en gång, uppdaterade till xellous. Sedan la in upsflash på usb. Denna gången genererad från jtag tool. Nu startar den dock i dashboard 9511 heter den väl.
    Har testat så den startat xexmenu från skiva. Så nu kan man väl uppdatera från flash360.
    Såg att när xell uppdaterades så hitta den inte xenon.elf, ska man ha denna fil på usb minnet?
    9199 heter den, men ja

    och för att svara på det där om xenon.elf... det är typ om du vill ladda linux

    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    Tänkte göra en image med easy freeboot då. Eller finns det en risk att den inte bootar igen då...? Inte kul isf
    EFB suger getröv, kör hellre med Freeboot toolbox maker senaste versionen som man hittar på www.bestpig.fr (ja, sidan är på franska, men så svårt är det inte o hitta freeboot toolbox maker )

    Citat Original inlägg av rikard357 Visa Inlägg
    Har flashat med flash360 från usb minne och allt gick bra
    Tack för hjälpen PsXcare kan man alltid lita på!
    klart du kan, vi är ju inte annat än proffs we know what we are talking about
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Updatera XBR1 -> med bad blocks verkar inte gå på min xenon
    By luciferion in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2010-11-21, 20:55
  2. Save Blocks på xecuter 2 chip til Xbox
    By larsmac in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 15:38
  3. Save Blocks på xecuter 2 chip til Xbox
    By larsmac in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 15:36
  4. Sparade spel, blocks...
    By Pontius in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2003-06-04, 23:50
  5. blocks.
    By SyCo in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-09-17, 07:02

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •