Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Problem med lpt jtag

  1. #1
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    15

    Problem med lpt jtag

    Håller på att försöka jtaga själv för första gången men de går inge vidare.
    I nandpro får jag bara "Could not detect a flash controller! Can not continue"

    Jag har gjort precis efter diagrammen som finns lite överallt, med och utan resistorer, med och utan diod och provat båda jord-punkterna.
    I bios har jag provat alla dem lpt-modes jag har (ECP, EPP, Bi-directional), provade även med en väldigt gammal dator men med samma resultat.
    Jag har mätt med multimeter så att allt har kontakt som ska ha de men får ändå samma meddelande.

    Finns det nåt mer man kan prova? Har även testat 2 olika kablar, ena är ca:1m och den andra runt 35-40cm.

    Vore de kanske bättre att satsa på en usb-programmerare eller kommer de bli samma fel tro?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dood Visa Inlägg
    Håller på att försöka jtaga själv för första gången men de går inge vidare.
    I nandpro får jag bara "Could not detect a flash controller! Can not continue"

    Jag har gjort precis efter diagrammen som finns lite överallt, med och utan resistorer, med och utan diod och provat båda jord-punkterna.
    I bios har jag provat alla dem lpt-modes jag har (ECP, EPP, Bi-directional), provade även med en väldigt gammal dator men med samma resultat.
    Jag har mätt med multimeter så att allt har kontakt som ska ha de men får ändå samma meddelande.

    Finns det nåt mer man kan prova? Har även testat 2 olika kablar, ena är ca:1m och den andra runt 35-40cm.

    Vore de kanske bättre att satsa på en usb-programmerare eller kommer de bli samma fel tro?
    Vanligtvis har man råkat koppla någon kabel lite fel, det faktum att du kört utan motstånd är inte bra... du ska köra med 100ohm motstånd, kommer inte ihåg vilka punkter det var på men iaf...

    Se över dina lödningar är väl det jag skulle säga, och se till att du har portIO installerat samt att du använder EPP (har jag för mig det ska vara, prova annars ECP det är en av dom 2 du ska köra med)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2010
    Inlägg
    60
    Respekt
    15
    Har provat löda om nu flera gånger och mätt allt med multimetern, går ändå inte.
    Ska man kunna starta boxen med lpt inkopplad i datorn? läste om någon på nåt forum att han inte kunde starta sin 360 när J2B1.5 var ditlödd. jag har nämligen precis så.. tar jag bort den så startar den upp.
    portIO är installerat och har provat EPP och ECP idag igen. Blir lite less..
    Last edited by dood; 2011-03-06 at 15:39.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    jag skulle rekomendera att du löder en d-sub 9:a till moderkortet och sedan en D-Sub 9 -> LPT adapter enligt nedan "tabeller"

    (<- = D-Sub 9:ans punkt och moderkortets punkt = ->)

    1 <- -> J1D2.1
    2 <- -> J1D2.2
    3 <- -> J1D2.3
    4 <- -> J1D2.4
    5 <- -> J1D2.6 eller J2B1.12 (detta är jorden)
    8 <- -> J2B1.5
    9 <- -> J2B1.6

    (<- = D-Sub 9:ans punkt och LPT punkten = ->)

    1 <- 100ohm motstånd -> 14
    2 <- 100ohm motstånd -> 1
    3 <- 100ohm motstånd -> 2
    4 <- -> 11
    5 <- -> 18
    8 <- 100ohm motstånd -> 17
    9 <- 100ohm motstånd -> 16

    pinout referenser:
    D-Sub 9:


    D-sub 25:
    Last edited by Swizzy; 2011-03-06 at 16:28.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Jtag och error E74
    By Robotach in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 37
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 22:05
  2. Problem med extern till jtag
    By Aleda in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 23:01
  3. Jtag-bar?
    By dood in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 58
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 03:59
  4. jtag
    By richi in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 22:52
  5. Jtag?
    By JWhale in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2010-02-18, 17:25

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •