Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Jtag frågor?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16

    Jtag frågor?

    Hejsan jag är ny på detta forum. jag har varit runt och kollat men tycks inte hitta vad jag undrar om.

    jag undrar kan man läsa ur nanden utan att löda dit dioderna? (alltså självaste SMC hacket)

    för att kollat cb version.

    jag vet att jag har ett xenon xbox med dash 6990
    men som jag förstår det så måste man veta vilken cb man har för att vara
    säker på att det går att jtag?

    sen när man jtag kan man byta ut orginal dashboarden till till.ex Freestyledash eller blir det bara ett program man måste köra efter man startat den?

    är det värt att jtag om man kan? eller ska man bara flasha dvden?

    Mvh

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Japp, man kan dumpa utan SMC-Hacket

    Dom ända som man egentligen behöver kolla CD/CB värdet på är dom som ligger på gränsen med tillverkningsdatumet

    Du kan FSD (Freestyle Dash) att autostarta, du kan aldrig byta ut hela normala dashboarden till det tyvär

    Varför skulle man inte JTAG:a är väl snarare frågan, möjligheterna är enorma, och konsollen blir regions fri!
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    ok. tack för snabbt svar.
    Förstod inte riktigt vad du menade med "Dom ända som man egentligen behöver kolla CD/CB värdet på är dom som ligger på gränsen med tillverkningsdatumet"?
    min är tillverkad 2006-04-05 så den borde gå?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MatsO Visa Inlägg
    ok. tack för snabbt svar.
    Förstod inte riktigt vad du menade med "Dom ända som man egentligen behöver kolla CD/CB värdet på är dom som ligger på gränsen med tillverkningsdatumet"?
    min är tillverkad 2006-04-05 så den borde gå?
    Gränsen går 2009-06-xx där xx är lite diffust, vissa säger 20:e, andra säger tidigare... men någonstans under juni månad 2009 går gränsen iaf det är typ dom man behöver kolla CB/CD värdet på egentligen, samt Zephyr maskiner (HDMI port med 203W PSU krav kännetecknar Zephyr )
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    nice då ska jag införskaffa en Nand-x löda dit och jtag. antligen slipper man den otroligt störande dvd-romen
    som leverom nå jäkulst. tack för hjälpen.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MatsO Visa Inlägg
    nice då ska jag införskaffa en Nand-x löda dit och jtag. antligen slipper man den otroligt störande dvd-romen
    som leverom nå jäkulst. tack för hjälpen.
    Jag skulle rekomendera att du har den kvar i maskinen även om du inte använder den då den ger stöd för moderkortet så att det inte flexar lika lätt... och det blir annars ett fult hål där den ska sitta, plus att med freeboot 0.04 blir det bara mass trassel om du ska köra utan DVD
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    jo jo men när man kör ett skiv spel så låter den så mycket:P nu komer man ju kunna köra spel från hdd.
    kom på en till fråga, kan bara byta hdd som man vill när man jtag? skulle vilja byta disk i min 20gb disk? eller måste man skaffa en
    giltig hddss eller vad det nu var man behövde för att byta disk?

    Och har ni nån bra tutorial för att lägga in nyaste freeboot på en fäsking?
    Last edited by MatsO; 2011-03-16 at 22:09.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Man kan utan problem byta hårddisk i skalet efter JTAG och köra med valfri disk, behöver inge speciellt...

    Vi har ingen tutorial för hur hela processen går till nej, vi har guide/tutorial för hur man uppgraderar XBR till freeboot dock
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    Är det någon skillnad att flasha freeBOOT istället för XBR?
    eller är det bäst att lägga in xbr sen uppdatera till freeBOOT?

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    XBR är det man kör på om man kör 8955, det finns freeboot för 8955 också men den stödjer inte att du kör den rakt upp och ner i vanliga nanden utan kräver dual nand (cygnos chip) freeboot 0.03x och senare stödjer att köra det direkt på vanliga nanden eller genom Cygnos... och är därför det man kör numera, XBR har mer eller mindre lagts ner då det ändå fungerar bättre med freeboot du vill garanterat ha freeboot 0.04 eller senare om du vill kunna spela dom senaste spelen och ha alla dom bästa funktionerna
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    Jo jo det fårstår jag med. det jag tänkte var om man laddar ner en färdig freeBOOT.bin fil från xbins.
    Gör man då på samma sätt som om man skulle laddat ner XBR.bin?
    jag så nån video om hur man skulle göra. och han skrev nått liknande.
    nandpro orig.bin: -r16 rawkv.bin 1 1
    nandpro orig.bin: -r16 rawconfig.bin 3de 2
    nandpro xbr.bin: -w16 rawkv.bin 1 1
    nandpro xbr.bin: -w16 rawconfig.bin 3de 2

    sen sa han att det var bara flasha tillbax xbr.bin?
    tänkte om man kan bara byta ut xbr.bin mot en färdig freeboot.bin fil?
    jag har sökt en massa men hittar inget om hur man installerar freeBOOT på en helt orörd xbox.
    bara hur man uppdaterar från xbr eller en tidigare freeBOOT.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MatsO Visa Inlägg
    Jo jo det fårstår jag med. det jag tänkte var om man laddar ner en färdig freeBOOT.bin fil från xbins.
    Gör man då på samma sätt som om man skulle laddat ner XBR.bin?
    jag så nån video om hur man skulle göra. och han skrev nått liknande.
    nandpro orig.bin: -r16 rawkv.bin 1 1
    nandpro orig.bin: -r16 rawconfig.bin 3de 2
    nandpro xbr.bin: -w16 rawkv.bin 1 1
    nandpro xbr.bin: -w16 rawconfig.bin 3de 2

    sen sa han att det var bara flasha tillbax xbr.bin?
    tänkte om man kan bara byta ut xbr.bin mot en färdig freeboot.bin fil?
    jag har sökt en massa men hittar inget om hur man installerar freeBOOT på en helt orörd xbox.
    bara hur man uppdaterar från xbr eller en tidigare freeBOOT.
    Well, först måste du installera xell, xellous eller xbr så du kan få fram din cpukey, därefter kan du bygga en freeboot... jag rekomenderar INTE dom färdig byggda freeboot.bin filerna, dom kan strula rätt rejällt
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    ok. ja men då är det ju enklast att lägga in xbr sen uppdatera till freeboot.

    sen har jag en annan fråga. en som jag känner har en 360 men ena dagen funkade dvden
    nu när man stoppar i en skiva (spelar ingen roll vad för skiva) så låter den lite sen händer inget mer.
    står bara eject tray. är dvden trasig?
    det är en liteon.
    om den är trasig kan man bara läsa ur dvd nyckel sen byta till någon annan (samsung, hitachi eller liteon) eller måste man spoofa den också

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    det är troligen bara så att lasern parkerat utanför skivan, det är ganska vanligt på liteons faktiskt, ganska enkelt fixat genom att skruva upp och peta tbx lasern, kanske smörja skenorna lite grann om dom e torra eller byta laser motorn... (motorn som drar lasern fram och tbx)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    Jag trodde det med. men lasern verkar röra sig normalt vet inte om det är själva lasern som blivit nå konstigt med. jag har prövat putta tillbax lasern och skenorna verkar inte vara torra. om man har den öppen och matar in trayen så ser man att lasern försöker fokusera och lyser, sen glider den mot snurrar motorn sen tillbaka en
    lite bit, då slutar den lysa sen tvär snurrar skivan till men sen inget mer. man kan man byta dvd utan att spofa? sen om man byter dvd hur säkert är det att spela på live?

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av MatsO Visa Inlägg
    Jag trodde det med. men lasern verkar röra sig normalt vet inte om det är själva lasern som blivit nå konstigt med. jag har prövat putta tillbax lasern och skenorna verkar inte vara torra. om man har den öppen och matar in trayen så ser man att lasern försöker fokusera och lyser, sen glider den mot snurrar motorn sen tillbaka en
    lite bit, då slutar den lysa sen tvär snurrar skivan till men sen inget mer. man kan man byta dvd utan att spofa? sen om man byter dvd hur säkert är det att spela på live?
    Det kan även vara själva skiv motorn som är problemet, om skivan inte snurrar som den ska kommer det såklart inte gå att läsa datan på skivan

    Byter du DVD'n skulle jag rekomendera att du tar en ny liteon, och vill du inte ha flashat kan du flytta styrkortet från denna till den nya... det är inte speciellt svårt/jobbigt jag är dock hyffsat övertygad om att det inte är något fel på lasern iaf
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    ja jag tyckte att dvden snurrade vid ett konstigt tillfälle.
    men jag har en liteon läsare liggandes ska kanske testa byta styrkort får sen om den går.
    men hypotetiskt kan man byta dvd med en annan utan att spofa?
    jag vet att man kan byta en liteon med en samsung genom att spofa och flytta dvd nyckeln.
    men det borde väl inte spela någon roll för själva consolen vilken som sitter där?
    är det en live fråga? att dom skulle kunna se på dvd nyckeln att den ska vara på en liteon men är på en samsung så blir man bannad?

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Dom kan upptäcka spoofen ja... och om du inte spoofar (får samsungen att säga att det är en liteon) kommer konsollen spotta upp errors

    Utöver det kommer inte en Samsung läsare kunna spela AP25 spel heller, och LT+ går INTE att spoofa tyvär
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2008
    Inlägg
    33
    Respekt
    16
    ok ok tackar för alla hjälpfulla svar nu ska jag ta och mixtra lite. men jag hör av mig om jag
    behöver svar på nått. ;D

Liknande diskussioner

  1. JTAG - FaQ (Vanliga frågor och svar)
    By Swizzy in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 141
    Senaste inlägg: 2014-06-03, 18:35
  2. Några jtag-frågor (noobish)
    By Fruktmoasen in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 15:15
  3. [JTAG] Funderingar å Frågor innan mitt köp
    By SomethingUnkown in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 22:21
  4. Frågor angående Jtag
    By satcrow in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 11
    Senaste inlägg: 2010-02-06, 19:26
  5. Frågor angående Jtag
    By satcrow in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-23, 01:23

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •