Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: funderingar kring köp av jtag xbox 360

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Sundsvall, Sweden, Sweden
    Inlägg
    44
    Respekt
    20

    funderingar kring köp av jtag xbox 360

    hej , hoppas jag inte öppnar nåt som redan postat nu

    men ja har funderingar på och köpa en jasper jtag från ett företag men jag frågade om dom lämnade kvar lödningarna om man skulle behöva göra backup av nand osv men dom sa detta

    1 : kommer den med nån installer loader tex freeloader xbreboot eller skickar ni med det på sidan om?
    svar : Det med följer xex loader så du kan köra xex filer och installera det du vill ha.

    2 : lämnar ni några kablar kvar som ni lött för och fixa jtag hacket eller löder ni bort dom igen så om man vill ha en backup på nand och kv så måste man löda dit kablar igen?
    svar : Vi lämnar dom lödningar som krävs för att köra jtag boxen men vi har inte kvar lpt löd punkter eller lödpunkter för t.ex nandx osv men det finns program som man kan köra på xboxen via xexloader som man kan göra backup med.


    men det jag undrar om jag köper en jtaggad box behöver jag inte dom om ja ska köra backup på nand å kv? eller finns det program som man kan köra direkt från boxen?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Köp boxen här på psxcare istället, det vi erbjuder är nog mer anpassat till det du efterfrågar. Den kanske kostar lite mer, men du får bra support, vi installerar det du vill ha installerat och vi monterar ett 9-poligt DSUB kontaktdon så att man alltid kan skriva om nanden ifall man råkar göra något tokigt. Vi har backup på nanden hos oss ifall du inte har lyckats göra någon egen backup.

    http://www.psxcare.com/section.php?xSec=90&xPage=1
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    visst kan du backupa nanden till t.ex. ett usb minne med program som flash360, det rekommenderas då den jobbar fortare än över LPT.

    MEN det som verkligen tål att tänkas på är att om du skulle behöva återställa konsolen med backupen du gjort, för att den inte startar (vilket man väldigt lätt kan orsaka på en JTAG konsol om man inte vet vad man håller på med) så måste man förståss använda LPT för att skriva in backupen och få igång konsolen igen. Så därför är det väldigt bra om man lämnar kvar dom, så man slipper öppna maskinen och måste börja löda ifall man får problem.

    Faktum är att det finns (iaf vad jag känner till) 2st homebrew-grejer till 360 som kan bricka din konsol till detta stadie, så du måste flasha om via LPT.
    Det ena är äldre versioner av freeboot och xbr, när du skriver till det interna minneskortet (t.ex. sparar ditt spel) på jasper 256 och 512MB maskiner så är det en bug som gör att den skriver till fel del av nand minnet och skriver över systemfilerna så att konsolen inte startar.

    Den andra buggen finns i dashlaunch 2.09 Beta, efter att du har installerat det kan konsolen sluta fungera direkt, eller nästa gång du uppdaterar dashlaunch igen. Det går också att fixa genom att flasha tillbaka sin nand backup över LPT.

    Båda dessa buggar är fixade i senare versioner, men jag tycker det bevisar varför man verkligen bör ha kvar nand kablarna. Såna här buggar kan ju dyka upp igen i nyare homebrew
    Last edited by anden1; 2011-04-10 at 12:59.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Utöver det kan man även få konsollen brickad om man flashar fel mjukvara vid uppdateringar, t.ex. du väljer Xenon i programmet som skapar din nya nand, men du har en Jasper maskin, då kommer konsollen inte reagera på någonting och du måste radera nanden med lite special metoder och sedan skriva om den genom LPT anslutningen (går även att köra USB som är 100+gånger bättre då det bara tar ngra minuter att läsa/skriva till nanden över usb istället för flera timmar på bigblock t.ex. som det gör med LPT, plus att det inte blir någe krångel med datan, LPT är inte en säker metod då det lätt kan bli skillnader i mjukvaran man dumpar/skriver)

    *edit:*

    Att dom dessutom säger att dom installerar XEXLoader åt dig säger mig att dom inte har speciellt bra koll på vad dom håller på med, XEXLoader är urgammalt nu, det är typ första programmet som kom för att ladda spel etc. från usb, full med buggar och är inte speciellt bra grafiskt heller... dom har inte hängt med i svängarna alls... men som Hansi säger, kör du den av oss får du bra support, och din maskin är hyffsat up-to-date, vi lägger inte alltid in det "senaste" utan vi lägger in det som vi testat själva och vet fungerar bra, samt får du även tillgång till att programmera om nanden själv utan att öppna upp hela maskinen och löda på moderkortet, d-suben är lite halvt dold (ligger under övre plast locket eller vad man ska kalla det för, framför hårddisken) söker du i vårat forum här komme du även hitta diagram för hur vi har kopplat den, det finns diagram för hur du ska koppla in den till en Olimex programmerare (dom vi använder) och för att koppla om den till LPT... det är inte speciellt svårt att lista ut hur det ska kopplas på en NAND-X heller, eller motsvarande programmerings delar eftersom du lätt kan förstå hur vårat system är uppbyggt kring d-suben, varför vi valt att koppla dom till 1-5 samt 8 och 9...)
    Last edited by Swizzy; 2011-04-10 at 17:11.
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2007
    Inlägg
    4 446
    Respekt
    25
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    Den andra buggen finns i dashlaunch 2.09 Beta, efter att du har installerat det kan konsolen sluta fungera direkt, eller nästa gång du uppdaterar dashlaunch igen. Det går också att fixa genom att flasha tillbaka sin nand backup över LPT.
    oj, detta hade jag missat helt. körde 2.09b och lade in 2.11 på min jasper för några dagar sen, allt fungerar fint.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av int21 Visa Inlägg
    oj, detta hade jag missat helt. körde 2.09b och lade in 2.11 på min jasper för några dagar sen, allt fungerar fint.
    Anden har fått det lite om bakfoten, det handlar inte om att det blir så när man uppdaterar, utan det är att det blir så efter några dagars nyttjande... det är en bugg som korrupterar SMC'n pretty much
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Sundsvall, Sweden, Sweden
    Inlägg
    44
    Respekt
    20
    oki tack för svaren , tror ja skippar den och kanske satsar på en ps3 istället

    jag har misstanke att inom ca 2mån så kommer m$ nya dashboard till xbox 360 vilket kommer och göra boxen mer eller mindre värdelös för backups

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Orcman Visa Inlägg
    oki tack för svaren , tror ja skippar den och kanske satsar på en ps3 istället

    jag har misstanke att inom ca 2mån så kommer m$ nya dashboard till xbox 360 vilket kommer och göra boxen mer eller mindre värdelös för backups
    en JTAGad Xbox 360 kommer inte vara värdelös, snarare tvärtom isåfall... och varför skulle den komma om 2 månader? Microsoft brukar släppa STORA uppdateringar runt november~
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2004
    Från
    Sundsvall, Sweden, Sweden
    Inlägg
    44
    Respekt
    20
    2månander kanske va lite kort men va ja vet så är det inget major med denna update

    2.0.13141.0 & 2.0.13142.0 beta Dash reflashes the DVD drive to a new 0272 stock FW (only affecting Slim 9504 Lite-On with modified firmware for now) and changes known AP 2.5 challange/response table.
    Adds multi-language voice commands for Kinect.
    Adds Hulu Plus as an app download via Xbox Live. The service will be available for U.S Xbox Live Gold Members only.[2]
    Avatar Kinect. Allowing players to scan their face in real-time to match with their avatar.
    Updates Netflix to include Kinect capabilities.
    Support for new XGD3 disk format for games, adds 1GB of usable disk space and extra anti-piracy features to new games.

    inte direkt va jag kallar major men det kan ändras då eftersom det är beta och nä jtag kommer och va bra även då men jag accepterar ingen under jasper rev av xboxen (är rätt trött på rrod om ja säger som så)

    jag skulle tippa på runt aug för denna update men det återstår och se

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Anden har fått det lite om bakfoten, det handlar inte om att det blir så när man uppdaterar, utan det är att det blir så efter några dagars nyttjande... det är en bugg som korrupterar SMC'n pretty much
    ja juste, my bad. kom ihåg lite fel bara :P

    @Orcman: den nya dashboarden kommer eventuellt påverka de som vill köra nya spel på sina maskiner med flashad DVD drive
    när du har en JTAG:ad 360 har du full kontroll över systemet, man kan spela spel som egentligen kräver högre dashboard version utan att uppdatera osv. jag ligger själv kvar på 9199 dashen just nu (inte blivit av att uppdatera), men kan ändå spela alla spel tack vare dash launch 2.21

    om det iallafall på nåt sätt kommer krävas att du uppdaterar för att köra nya spel, så kommer det med största sannolikhet komma en ny version av freeboot som är baserad på den nya dashboarden, så det löser sig i vilket fall.

    jag håller även med dig vad det gäller jasper, skulle nog inte heller köpa något annat än en jasper, möjligtvis eventuellt en sen falcon med bara ram-minne på ovansidan av moderkortet (dom håller väldigt bra med)
    Last edited by anden1; 2011-04-11 at 02:07.

Liknande diskussioner

  1. Funderingar kring köp av Xbox 360
    By chabbe11 in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 15:51
  2. [JTAG] Funderingar å Frågor innan mitt köp
    By SomethingUnkown in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2010-06-09, 22:21
  3. Funderingar kring chippning och flashning
    By bladegash in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 21:06
  4. Frågor kring XBOX
    By Golvplankan in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-08-13, 17:19
  5. Funderingar kring min PS2 laser
    By Calleman in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-04-08, 12:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •