Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: Kan jag byta HD på min XBox och kan jag få ut VGA signal. (OBS har läst en del FAQ)

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0

Kan jag byta HD på min XBox och kan jag få ut VGA signal. (OBS har läst en del FAQ)

Hej!
    Jag antar att det är ganska länge sedan XBoX (orginalet) var aktuellt i

spelvärden men nu är det så att jag kommit över en XBoX och efter lite surfande

öppnat och undersökt den och kommit fram till att det är en v1.6 med DUO-X2 GS

modchip installerat. Jag ser att ni förut sålde ett sådant

(http://www.psxcare.com/product.php?xProd=314) och omkoplaren på mitt står i

samma läge som den på bilden i länken ovan.
    När jag startar maskinen kommer det upp en XBoX-logga samt en lila EvoX-logga i

vänstra hörnet och sedan en meny med SlaYers Evo-x v2.6 (som om jag förstått det

rätt, ni har redan fattat att jag är total newbie, är det sk Dashboard den

startar upp med. Jag har hunnit läsa lite och förstått så mycket att det är

viktigt vilket BIOS man flashar sitt modchip med men på raden i menyn för BIOS

står det Unknown så det blir min första fråga.

1 Vad betyder det att det står unkown framför BIOS? (Finns det ett installerat

och hur tar jag isåfall reda på vilket? Kan chippet funka utan BIOS?)
    Då jag brännt ett par skivor kan jag konstatera att maskinen spelar dessa utan

problem så på nåt sätt verkar ju modchippet funka.

Menyn innehåller även info om att det är ca 4GB på E: ocg 0 på F: och G:.
    Menyn innehåller även diverse val, "Play media on DVD", "Play Games on HDD",

"Game Trainers", "DVD Movie player region free", "Self installed emulators",

"XBMP", XBMC", "Avalaunch Dasboard" (som jag efter nätverksinställningar automat

uppdarade till Alpha v0.49.3), "Sysem Management", "Reboot" och "Power Off".
    Eftersom jag kopplat in den till nätverket för att testa lite innan jag börjat

läsa på detta forum har jag antagligen brännt mina chanser på XBoX Live men det

känns inte som någon katastrof.

Det jag nu funderar på och hoppas få hjälp med är två saker, byta ut hårddisken

och försöka få ut högupplöst videosignal (VGA) och jag börjar med det senare.
    Efter vad jag har läst mig till kan man om man modifierar en kabel (t.ex den

advanced SCART som jag har) eller köper den Frozen Cable ni säljer

(http://www.psxcare.com/product.php?xProd=761&xSec=9) få ut VGA-signal med 480p-

1080i, beroende på spel, om man har nåt speciellt Pixel8 BIOS. Dock verkar detta

BIOS, om man ens lyckas få tag på det, bara funka med v1.0 av XBoX.

2 Finns det något sätt att få ut VGA-signal från min XBoX v1.6?

3 Kan jag byta ut min hårddisk till en vanlig IDE 120 GB disk och hur går jag

tillväga? Funkar den här guiden för mig?

(http://forum.psxcare.com/support/sho...e-till-större-

hårddisk?s=) Jag vill gärna vara säker på att det går med min hårdvaruuppsättning

och med anledning av min fråga 1 ovan är jag osäker.

4 Jag har precis börjat använda filezilla och undrar om det är nödvändigt/värt

besväret att installera och lärasig flashfxp som Hansi rekommenderar i sin LILLA

GUIDE TILL DEN CHIPPADE XBOXEN eller om jag klarar mig bra med filezilla.

Långt mail men hoppas det är bätrre med för mycket än lite info och att det finns

nån vänlig själ därute som inte glömt allt om XBoX och har några minuter över.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Unkown bios betyder bara att exakt den konfiguration av bios du har inte har någon identifikationssträng definierad i din dashboard. Skönhetsfel alltså.

Har du en xbox 1.6 så är lösningen för vga t.ex. http://www.psxcare.com/product.php?xProd=848

Med en sådan använder du en xbox komponentvideokabel som sedan går in i konverteringslådan och vidare till vga.

Har du 0 storlek på F och G så har du troligen originalstorlek på hårddisken i boxen dvs 8 eller 10GB. Har du större disk så är extrapartitionerna inte formatterade.

Du kan följa valfri guide för att byta disk, lite beroende på vilken "superdisc" eller installer du hittar nuförtiden.

De flesta ftp-servrar till xbox är baserade på filezilla, så att använda filezilla som klient kan ju inte gå fel tycker jag.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0
    Hej och tack för snabbt svar!
    Det var ju tråkigt (men hade väl börjat ana det efter att ha googlat runt) att det inte gick att få VGA direkt ur boxen. Tanken med VGA var att ungarna skulle kunna köra på en mindre LCD-skärm och hade då hoppats slippa just en sådan i mitt tycke för dyr apparat så jag får väl nöja mig med att köra component på HDTVn som jag gör nu.
    När det gäller BIOS har jag googlat vidare och flera har sagt att anledningen till unknown är att mitt "current" ROM inte är med i hash-listan i min evox.ini fil och att jag bara ska lägga till den och ge den ett namn. Är det detta du menar med saknad identifikationssträng?
    Jag letade runt och fyllde på min evox.ini fil men ingenstans finns det någon referens till min sträng "0x45a92fb214eda83a298e8efb68e03165" som inte ger en enda träff på nätet. Det BIOS som borde finnas är ju evox m8_16 som om jag läst era guider rätt är det enda man kan lägga in om man inte vill förstöra boxen och den strängen är ju typ "0x3f1a128d33a09544b1a4ed175a1b2925" och ger massor av träffar så jag är inte helt bekväm med detta.
    Ska jag tolka dig så att det inte spelar någon roll och att om maskinen fungerar som den ska så finns det ett fungerande BIOS och jag behöver inte röra det när jag byter hårddisk (det är mycket riktigt orginaldisken som sitter i och alla siffror du anger stämmer)?
    Iså fall är det väl bara att leta efter det du kallar en superdisc och se om jag kan lyckas följa guiderna.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av jodal Visa Inlägg
    Hej och tack för snabbt svar!
    Det var ju tråkigt (men hade väl börjat ana det efter att ha googlat runt) att det inte gick att få VGA direkt ur boxen. Tanken med VGA var att ungarna skulle kunna köra på en mindre LCD-skärm och hade då hoppats slippa just en sådan i mitt tycke för dyr apparat så jag får väl nöja mig med att köra component på HDTVn som jag gör nu.
    När det gäller BIOS har jag googlat vidare och flera har sagt att anledningen till unknown är att mitt "current" ROM inte är med i hash-listan i min evox.ini fil och att jag bara ska lägga till den och ge den ett namn. Är det detta du menar med saknad identifikationssträng?
    Jag letade runt och fyllde på min evox.ini fil men ingenstans finns det någon referens till min sträng "0x45a92fb214eda83a298e8efb68e03165" som inte ger en enda träff på nätet. Det BIOS som borde finnas är ju evox m8_16 som om jag läst era guider rätt är det enda man kan lägga in om man inte vill förstöra boxen och den strängen är ju typ "0x3f1a128d33a09544b1a4ed175a1b2925" och ger massor av träffar så jag är inte helt bekväm med detta.
    Ska jag tolka dig så att det inte spelar någon roll och att om maskinen fungerar som den ska så finns det ett fungerande BIOS och jag behöver inte röra det när jag byter hårddisk (det är mycket riktigt orginaldisken som sitter i och alla siffror du anger stämmer)?
    Iså fall är det väl bara att leta efter det du kallar en superdisc och se om jag kan lyckas följa guiderna.
    Strängen ändras så fort man ändrar någon parameter i bios. T.ex. färgen på X:et vid start, bootfilernas namn/ordning, om det skall finnas stöd för G-partition eller ej, osv osv osv.

Du kan lägga till din sträng med vilket namn som helst, t.ex. "jodalbios2011" så får du upp det namnet i din dashboard....
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Respekt
    26
    @Jodal sen när du behöver Superdisc så säg bara till så kan jag göra en image av skivan jag har och lägga upp den nånstans där du kommer åt den ... Den är inte så lätt att hitta åt annars ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0
    Begga! Du är min räddare!
    Du har alldeles rätt i att den inte är så lätt att få tag på. Har provat TPB och googlat runt lite andra torrent sajter men det är inga som seedar längre. Laddade ner mIRC och földe guiderna men lyckades inte så bra (har aldrig använt denna typ av tjänst innan). Kom in på psxcare men lyckades aldrig få någon lista på filer. Kom in på xbins och fick userinfo för ftp där det fanns lite smått o gott men hittade ingen superdisc där heller så jag böjade ge upp lite och blev glad när jag så ditt inlägg.
    Hur går jag vidare om jag vill nappa på ditt erbjudande?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    45
    Citat Original inlägg av jodal Visa Inlägg
    Begga! Du är min räddare!
    Du har alldeles rätt i att den inte är så lätt att få tag på. Har provat TPB och googlat runt lite andra torrent sajter men det är inga som seedar längre. Laddade ner mIRC och földe guiderna men lyckades inte så bra (har aldrig använt denna typ av tjänst innan). Kom in på psxcare men lyckades aldrig få någon lista på filer. Kom in på xbins och fick userinfo för ftp där det fanns lite smått o gott men hittade ingen superdisc där heller så jag böjade ge upp lite och blev glad när jag så ditt inlägg.
    Hur går jag vidare om jag vill nappa på ditt erbjudande?
    http://whipland.no-ip.org/.downloads/Superdisc.iso
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0
    Stort tack Swizzy (som hann före Begga) och Hansi som rätat ut mina frågetecken!
    Jättekul med så hjälpsamma människor.
    Har dragit ner ison nu och "påskarbetet" är räddat. Lyckas jag låta bli att sabba något nu vid hårddiskbytet blir ungarna glada för en lite nyare spelmaskin med 5.1 ljud. Eftersom jag inte spelar särskilt mycket själv och de har varsin dator har jag inte velat lägga ut en massa pengar på de nyaste konsolerna så de har fått nöja sig med varsin urgammal PSX som jag chippade via PSXcare för många år sedan men när jag stötte på en XBoX i vår elektronikcontainer kunde jag ju inte låta bli att plocka upp och testa den. Chippad och fungerande! Så med hjälp av er har jag förhoppningsvis en gratis fullfjädrad spelstation (och skulle allt skita sig är det ju ingen förmögenhet som gått till spillo) även om det inte är senaste årsmodell.
    Återigen tack till er alla tre för info och superdisk. Ha en riktigt trevlig påsk så återkommer jag förhoppningsvis med bara ett resultat istället för mer frågor.

Liknande diskussioner

1. hjälp... läst massor men fattar inte iaf
    By jonapaloma in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 17:18
  2. Har läst på andra forum......???
    By Fast Fredd in forum XBOX Backup och Patchar
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 15:02
  3. Har jag läst manualen fel?
    By baghera in forum Aladdin Advance Support
    Senaste inlägg: 2004-11-01, 13:47
  4. Koppla in TV signal i Xbox ?
    By andlin in forum X-BOX Hårdvaruforum