Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: ström adapter rrod?

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16

ström adapter rrod?

hejsan jag har ett 360 som jag jtagat och har funkat bra i några veckor. Men sen glömde jag på det under en natt sen på morronen så var det rrod. Har kollat fel koder och får 4441 som är lika som 0001 vilket betyder nått fel med strömmen. Kan det vara så att självaste adaptern har fått knäpp? Eller tror ni att det är nått med xboxen?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av MatsO Visa Inlägg
    hejsan jag har ett 360 som jag jtagat och har funkat bra i några veckor. Men sen glömde jag på det under en natt sen på morronen så var det rrod. Har kollat fel koder och får 4441 som är lika som 0001 vilket betyder nått fel med strömmen. Kan det vara så att självaste adaptern har fått knäpp? Eller tror ni att det är nått med xboxen?
    Mycket möjligt att det är nätdelen, men kan även vara kortslutning pga JTAG lödningarna om jobbet är gjort av en hemanvändare, dom lödningarna brukar kunna ha mycket öppna metallytor som gör det väldigt lätt för saker och ting att kortslutas.

Lyser nätdelen rött kan det vara den som är problemet, men för säkerhetsskull skulle jag säga att du bör testa en annan nätdel, alternativt en annan konsoll med din nätdel.
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16
    ja den lilla lampan som sitter på nätagget tvär lyser till rött och xboxen står bara och blinkar. Fläkten går inte änns. Ska försöka hitta nån som har ett äldre xbox och testa med deras nätagg.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    om du bryter strömmen till ditt nätagg och sedan sätter i strömmen igen, är den då normal eller är det fortfarande rött? om det fortfarande är rött är det med 110% säkerhet nätdelen, om det inte blir rött då kan det vara kortis på moderkortet någonstans, behöver inte nödvändigtvis vara JTAG lödningarna, men risken är överhängande stor att det är det eftersom den är JTAG:ad speciellt om den är gjord av en hem-pulare
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16
    Då är det samma sak. den tvär lyser rött sen tillbax till orange och xboxen står med rrod min jtagning har jag använt mig av ett Nand-X kitt. men lödningarna vart väl inte mitt bästa job:/ men det har ju funkat bra tills jag glömde det på en natt. tycker om det borde vara en kortslutning så borde det väl inte funkat överhuvudtaget?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Då är det samma sak. den tvär lyser rött sen tillbax till orange och xboxen står med rrod min jtagning har jag använt mig av ett Nand-X kitt. men lödningarna vart väl inte mitt bästa job:/ men det har ju funkat bra tills jag glömde det på en natt. tycker om det borde vara en kortslutning så borde det väl inte funkat överhuvudtaget?
    Kortslutningar kan komma out of the blue... speciellt om det blir varmt i boxen, då kan kablar och annat bli "mjukt" och röra på sig själv för at nudda moderkortet på något ställe det inte ska, om du använde NAND-X'en och inte skalade kablarna mer än nödvändigt (har för mig dom inte är färdig skalade? (om dom är färdig skalade ska du inte skala upp mer) isåfall är det troligtvis inte dom som är problemet, det kan vara så att moderkortet vridit sig lite på något ställe och tar emot metallburen, vet att det hände mig en gång att ett moderkort som fungerade finfint innan jag plockade ur det ur buren helt plötsligt fick kortslutnings problem när jag satte tbx det i buren igen :S slutade med att jag isolerade hela främre delen av moderkortet med eltejp, lyckades komma fram till att det var där felet låg, men inte vart exakt...
    Google is your friend!

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16
    Jag använder mig av nand-x färdiga kablar. det är inga som är skalade. så det kan det inte vara. men jag har tagit ur moderkortet och försökt
    starta det utan plåtskal. men det är samma sak. jag har testat nätagget på ett annat xbox. och då funkar det. måste xboxen sitta i plåt skalet
    för att funka?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Jag använder mig av nand-x färdiga kablar. det är inga som är skalade. så det kan det inte vara. men jag har tagit ur moderkortet och försökt
    starta det utan plåtskal. men det är samma sak. jag har testat nätagget på ett annat xbox. och då funkar det. måste xboxen sitta i plåt skalet
    för att funka?
    Nej, det måste inte sitta i metallburen, men det är att rekomendera då du lätt kan ESD mörda komponenter, eller kortsluta komponenter. jag skulle rekomendera att du som vidare felsökning tar bort dina lödningar, om det är dom som är orsaken till problemet kommer du märka det ganska fort isåfall om du tar bort dom, annars är det någon/några andra komponenter som antingen är kortslutna, saknas eller är trasiga. kika på moderkortet och se om du kan se något som ser ut att vara fel, t.ex. om det fattas något någonstans, det brukar fattas komponenter lite överallt eftersom man gör en mall som man sedan kan använda till olika revisioner av moderkortet och som då har olika antal komponenter ocksåvidare, är du osäker ta bilder och posta här så kan jag kika på det åt dig, försök gärna få högupplösta bilder då det är lättare att se på dom
    Google is your friend!

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16
    av nått magiskt under så gick det igång igen. jag testade ta bort bryggningen mellan U6T2. men då var det samma men då då lyfte jag på
    nätagget och då helt plötsligt gick det igång. nu har jag tagit bort R6T3 istället. och testat starta om den typ fem gånger och den funkar forfarade.

en annan fråga. hur var ska gpu/cpu vara ungefär när man har haft igång den ett litet tag? mina blev nästan 80 grader.( låg på 70 nått.) är det normalt eller behöver man dra åt bultarna till kylningen lite till kanske?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    av nått magiskt under så gick det igång igen. jag testade ta bort bryggningen mellan U6T2. men då var det samma men då då lyfte jag på
    nätagget och då helt plötsligt gick det igång. nu har jag tagit bort R6T3 istället. och testat starta om den typ fem gånger och den funkar forfarade.

en annan fråga. hur var ska gpu/cpu vara ungefär när man har haft igång den ett litet tag? mina blev nästan 80 grader.( låg på 70 nått.) är det normalt eller behöver man dra åt bultarna till kylningen lite till kanske?
    Gradtalet du ger mig tyder på att det är en Xenon maskin (en maskin utan HDMI) det är isåfall normalt för CPU'n tyvär att vara så varm

Ibland är det väldigt enkla fel, kanske glapp ngnstans i nätdelen t.ex.? eller glapp vid ström porten? allting sådant kan påverka
    Google is your friend!

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16
    jepp det stämmer. men ska man sätta dit en till fläckt på cpun? som jag sett folk gjort.
    men det betyder att dom får rrod lättare?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Japp, du kan sätta fläkt ovanpå CPU flänsen, men jag skulle isåfall rekomendera att du sätter en framför kylflänsen och se till att den trycker luft mot kylflänsen, det tror jag skulle ha störst effekt
    Google is your friend!

Registrerade
    Dec 2008
    Respekt
    16
    ok. tack för alla hjälpfulla och snabba svar

Liknande diskussioner

1. ström adapter till ms ratt
    By mrflim in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2010-01-26, 21:41
  2. ny ström adapter?
    By dzl in forum X-BOX Hårdvaruforum