Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Hjälp att bena ut lite begrepp.

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0

Hjälp att bena ut lite begrepp.

Hej!

Jag har försökt läsa på om JTAG/SMC och vad allt kallas.

Är det så att man måste först löda dit en JTAG lösning för att kunna flasha NAND så man kan installera och köra program.

Räcker det med att man köper ex. en Maximus 360 NADN Flasher eller måste man fortfarande löda dit en JTAG?

Handlar hela idéen om att man ska flasha NAND för att kunna köra homebrew eller måste man ha en JTAG lödning också?

Det är väldigt förvirrande att läsa alla forumsinlägg och sidor på nätet.

Vore tacksam om nån kunde ge mig lite info så det klarnar i huvudet på mig.

Tack, Jerry

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Du måste löda så du får kontakt med JTAG-anslutningarna i boxen.

JTAG är en standard för att skriva in kod/data till t.ex. mikrokontrollers eller vissa minnestyper. Så för att flasha NAND-minnet i 360 måste man ansluta en nand-flasher till JTAG-anslutningarnas lödpunkter.

När man väl fått allt att fungera så går det att flasha om NAND genom att köra program direkt i xboxen, men gör man fel så att boxen inte startar så måste man ansluta sin nand-flasher till JTAG igen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0
    Så jag skulle kunna löda dit JTAG-anslutningar och sedan löda dit en LPT port och flasha NAND genom den sen är det bara att installera XEXMenu eller nåt liknande. Vilket innebär att jag inte behöver köpa nån NAND flasher eller nåt, bara enkla komponenter?

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    du kan flasha nand direkt via LPT. Fördelen med att köra en usb lösning istället är att det går väldigt mycket fortare.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    du kan flasha nand direkt via LPT. Fördelen med att köra en usb lösning istället är att det går väldigt mycket fortare.
    och risken för korruption är också minimal, med LPT är risken för att något blir fel väldigt stor, dels för att det tar väldigt lång tid och dels för att minsta lilla rörelser på kablage etc. kan orsaka väldigt stora skillnader i mjukvaran.

USB lösningarna är dom bästa, men vill man snåla kan man köra LPT

Utöver själva JTAG lödningarna måste du även göra 3st bryggningar mellan lite olika punkter för att kunna använda dig av SMC-Hacket, så att maskinen kan starta t.ex. Freeboot eller XBR som båda är en hackad version av original dashboarden som gör det möjligt för dig att starta vad du vill på boxen
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0
    Hej.

Fick ihop JTAG lödning och FreeBoot och sånt genom LPT på en konsoll.

Jag har en annan konsoll som är tillverkad i 2008 men den har ändå CB = 5771 och är en Falcon, vilket jag förstår det som att den är un-exploitable.
    Hur är det möjligt, kan den blivit uppdaterad om man kört med den online?

Jerry

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av KosmoKeLi Visa Inlägg
    Hej.

Fick ihop JTAG lödning och FreeBoot och sånt genom LPT på en konsoll.

Jag har en annan konsoll som är tillverkad i 2008 men den har ändå CB = 5771 och är en Falcon, vilket jag förstår det som att den är un-exploitable.
    Hur är det möjligt, kan den blivit uppdaterad om man kört med den online?

Jerry
    Går man online måste man ha senaste systemversion annars kan man inte logga in. Spelar du ett spel så finns det en uppdatering med på skivan, har boxen lägre version så kräver spelet uppdatering innan det går att spela.

Vilken systemversion har din 360?

Får vara max 7371.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Jag skulle tippa på att den varit inne på service ngn gång kring juni 2009, och då fått uppdaterad bootloader...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0
    Vad menar du med Systemversion? Kan du säga vilken det är på engelska. För du menar inte dashboarden eller?

Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Respekt
    15
    jo han menar dashboarden

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0
    Dashboarden är typ 12461 eller nåt sånt. Så den är väldigt ny konstigt nog.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Dashboarden är typ 12461 eller nåt sånt. Så den är väldigt ny konstigt nog.
    Det är inte ett dugg konstigt. Den uppdateras så fort man vill ansluta boxen till xbox live eller när man vill spela något nyare spel. "Alla" spel har system/dashboardupdatering med på skivan. Har man gammalt system på boxen så kräver spelet att man installerar uppdateringen innan det startar.

Och nej det går inte att nergradera igen, har man passerat det magiska 7371 så är det KÖRT.

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0
    Ok. Tack för det klartecknet. Får skaffa en annan konsoll helt enkelt.

Registrerade
    Apr 2011
    Respekt
    0
    Är det nån egentlig skillnad att ta bort R6T3 eller att löda ihop två punkter från ex U6T1(tror den hette så)?

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Är det nån egentlig skillnad att ta bort R6T3 eller att löda ihop två punkter från ex U6T1(tror den hette så)?
    ja, det är säkrare att ta bort kretsen eftersom det kan sluta fungera med U6T1/U6T2 om du dödar kretsen som sitter där (har för mig man bryggar kretsen? eller är det tvärtom att man bryggar den som det inte sitter ngn krets på? jag minns inte riktigt...) men tar du bort R6T3 stoppar du ström flödet totalt
    Google is your friend!

Liknande diskussioner

1. Lite hjälp
    By Umberto in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 23:15
  2. Lite Hjälp
    By Umberto in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 14:14
  3. Nyinstallerat DMS4 lite EZI. Behöver lite hjälp!
    By edz in forum DMS3, DMS4 lite, DMS4 PRO
    Senaste inlägg: 2005-05-11, 23:18
  4. Lite hjälp ???
    By .....T.... in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2004-10-30, 17:55

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner