Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: Vilket chipp?

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0

Vilket chipp?

Har skruvat o moddat xbox &360 rätt mycket men aldrig ämnat till att bråka i Wii.
    Min systerson har ett beggat chippat wii som inte verkar klara dom nya spelen längre.
    Finns ingen Homebrew kanal på den men den tar dom flesta äldre brända spelen.

Finns det nåt enkelt knep hur man kan få fram vad det är för chip & ev mjukvara på cippet? Eller är det bara med skruvmejsel man kan se?

Har ingen aning om hur man uppdaterar chippet, om man ska ha en usb till datorn eller om man bara trycker in en dvd med flashmjukvara.

Mycket tacksam för svar.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av heddarn Visa Inlägg
    Har skruvat o moddat xbox &360 rätt mycket men aldrig ämnat till att bråka i Wii.
    Min systerson har ett beggat chippat wii som inte verkar klara dom nya spelen längre.
    Finns ingen Homebrew kanal på den men den tar dom flesta äldre brända spelen.

Finns det nåt enkelt knep hur man kan få fram vad det är för chip & ev mjukvara på cippet? Eller är det bara med skruvmejsel man kan se?

Har ingen aning om hur man uppdaterar chippet, om man ska ha en usb till datorn eller om man bara trycker in en dvd med flashmjukvara.

Mycket tacksam för svar.
    Har den Wiikey eller Wiikey2 kan du se vilken specifik version det är genom att prova wiikey updaten eller wiikey2 updaten, om du är helt osäker kan du prova dom uppdateringarna, om den hittar chippet och identifierar det som ett wiikey eller wiikey2 kommer den vilja uppdatera/configurera chippet
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0
    Ahh, funderade efter lite läsning om man skulle prova lite olika uppdateringar men jag var orolig i fall att den av nån anledning skulle godta en felaktig firmware och förstöra mer än den gjorde nytta.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Ahh, funderade efter lite läsning om man skulle prova lite olika uppdateringar men jag var orolig i fall att den av nån anledning skulle godta en felaktig firmware och förstöra mer än den gjorde nytta.
    Med wiikey uppdateringarna kommer du inte förstöra något om du tagit fel... dom kan du prova med utan problem, övriga uppdateringar bör du vara försiktig med... är det inte ett wiikey eller wiikey2 bör du öppna maskinen istället och kika på vad det är för chip...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Respekt
    25
    Visst är det väl så att det är att föredra att köra softmoddat nuförtiden istället för att chippa???
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av Begga Visa Inlägg
    Visst är det väl så att det är att föredra att köra softmoddat nuförtiden istället för att chippa???
    Helt klart är softmodden ett bättre alternativ än chip med nyare maskinerna, eftersom du kan köra allt från hårddisk och dessutom regionsfritt plus att det blir dyrt om man ska chippa nyare maskinerna pga kravet på styrkorts byte eller i värsta fall att man byter ut hela DVD enheten...
    Google is your friend!

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Respekt
    25
    Det är väl relativt enkelt med, om man är lite tekniskt bevandrad och ordentligt påläst ... Har jag fått för mig ialf ...
    Xbox [v1.6 Crystal SmartXX LT OPX 2M], Gamecube [Orginal], Dreamcast [Orginal], PS1 [Stealth Chippat], PSP [5.50 GEN-D2], NDS [R4 2Gig micro SD], GBA SP [Efa Linker 512 Mb],SNES [Orginal],N64 [Orginal] [ ... I REJECT YOUR REALITY AND SUBSTITUT MY OWN ... DON`T LET THE FUCKERS GRIND YA DOWN !!!

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Softmodden kan lätt göra att allting går åt helvete om man inte vet vad man pysslar med, men jao, det är inte extremt jätte svårt... läser man bara på lite innan man kastar sig in i det eller följer guiden jag skrev tidigare ska det inte vara ngra problem
    Google is your friend!

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Respekt
    25
    @Swizzy ... Du får vara min tekniska support i ärendet för troligtvis så är jag en ny ägare till ett WII om ett par dar ...

Registrerade
    Jun 2003
    Från
    Skellefteå
    Respekt
    25
    Softmoddade ett par XBOX 1 för ett antal år sen ... Borde förhoppningsvis kvalificera mig för en WII moddning ...

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0

Cool

Det Wii som behöver uppdatera chippet tror jag är en av dom första wii som kom ut på marknaden, vet inte om softmods till Wii fans då.
    Jag ska testa med Wiikey 1 & 2 firmware och se vad konsollen säger.
    Antar att Wiikey var en av dom första chippen som kom ut till konsollen.
    Jag har en gång skruvat upp konsollen men eftersom att jag efter ett par skruvar insåg att jag inte kunde skruva isär hela läsaren med den mejseln jag hade så gav jag upp.
    såg dock att det satt ett chip som en typ av adapter på en flatkabel och att den var fasttejpad i läsaren. chippet i sig gick inte se eftersom att det var en täckt av en bred tape.

Nu var det ett par år sen jag försökte mig på att skruva isär den så minnet är inte så färskt på hur det såg ut i detalj. Har fortfarande inte rätt mejsel, så jag är inte så sugen att pilla isär den igen. Ett tips eller två på vars kan hitta firmwares hade hjälpt.

Till xbox 360 behöver jag aldrig leta eftersom jag fortlöpande får mail med senaste releaserna av firmwares.

Tack för en bra site

Edit: Ahh gott! fans ju redan länkat på siten =)
    Last edited by heddarn; 2011-04-29 at 01:36.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Wiikey chippen har inte flatkabel ut as far as i know så du har något annat chip

Softmodd fanns inte vid releasen nej, men å andra sidan spelar det ingen roll vad du har för moderkort föra tt softmodden ska fungera, det handlar helt om vilken system version du har (och det går att uppdatera systemet från antingen nätet eller spel)
    Google is your friend!

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0
    hmm. kan ju även minnas snett, har för mig att en flatkabel gick in och en ut från chippet. Men visst säger Wiikeymjukvaran till i fall den stöter på fel chip?
    Last edited by heddarn; 2011-04-29 at 09:32.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    hmm. kan ju även minnas snett, har för mig att en flatkabel gick in och en ut från chippet. Men visst säger Wiikeymjukvaran till i fall den stöter på fel chip?
    Ja det gör det, låter som att du kanske har Drivekey, wiikey och wiikey2 löder man mot kretskortet på DVD'n och uppdateraras genom skivor som man kör igång, dom skivorna säger till om den inte hittar ett Wiikey/Wiikey2 (det är 2 separata skivor, en för varje)
    Google is your friend!

Registrerade
    Sep 2004
    Respekt
    0
    ska strax iväg, Wii konsollen är kring 30 mil bort. har bränt ut både firmwaren till 1an och 2an. Funkar det inte så får man forska vidare,, satt o kollade på chip o risken är stor att det är en drivekey som sitter i den.

Liknande diskussioner

1. Hur ser jag vilket chipp jag har?
    By lambdan in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2010-10-05, 10:21
  2. Vilket chipp bör jag ha?
    By RockyMontana in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2008-03-22, 12:53
  3. Vilket chipp?
    By Zyke in forum Nintendo WII - Allmänt
    Senaste inlägg: 2007-03-10, 14:36
  4. Vilket chipp har jag?
    By jonny_p9 in forum X-BOX Hårdvaruforum