Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: 360 Slim Power Brick 100v~245v AC Adapter relaterad fråga

  1. #1
    Registrerade
    May 2011
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Red face 360 Slim Power Brick 100v~245v AC Adapter relaterad fråga

    Hejsan. Jag skaffade nyss en ny 360 Slim från Japan för att spela vissa spel som inte fungerar på andra maskiner (som t.ex. shoot'em up spel typ Mushihimesama, ESPgaluda, DoDonPachi och Otomedius). Och självklart så fungerar inte den medföljande AC Adaptern här i Sverige eftersom denna stödjer bara 110v och här i Sverige är det 220v. Jag har inte lust att testa heller för jag behöver en transformator eller omvandlare som fungerar för just denna 360 Slim, fast den kräver så mycket ström, det är ju galet liksom.

    Här är detaljerna för original-adaptern som medföljer maskinen.

    Model: CPA09-010A
    Rev: 03
    Input AC: 100 - 127v~3.7A, 47-63Hz
    Output DC: 135W 12V - 10.83A, SVsb = 1A

    Jag har två olika transformatorer/strömomvandare, en köpt från ClasOhlson som fungerar finfint för mina Nintendo och äldre spelmaskiner, men den fungerar inte med AC Adaptern för 360 Slim och säkringen på transformatorn slutade fungera. Jag bytte säkring på den så ingen fara, den fungerar fortfarande till mina Nintendo maskiner. Den andra är köpt från Teknikmagasinet och sägs att den klarar av max 300W, men den slocknade direkt (men LED-lampan till 360 Slim adaptern lysde orange en stund så det betyder nog att det fortfarande fungerar). När jag gjorde dessa tester, så hade jag bara AC adaptern inkopplad, inte spelmaskinen, så spelmaskinen är helt oskadd.

    Så jag hittade en "Power Brick 100~245v AC Adapter" som fanns tillgängligt i olika butiker som t.ex. ****************** och andra ställen som Amazon och Ebay. Jag köpte den direkt från den svenska butiken och väntar på den just nu, jag får den nog imorgon.

    Här är länken till ************************ butiken. Sätt ihop addressen utan mellanrum.
    ************************************************** *******

    Här finns det bilder på AC Adaptern:
    http://i.imgur.com/UnuJ1.jpg
    http://i.imgur.com/TvPFt.jpg
    http://i.imgur.com/mhnVD.jpg
    http://i.imgur.com/YRJ90.jpg

    Har någon här inne provat denna AC Adapter och vet om den fungerar på Japanska/Amerikanska 360 Slim? AC Adaptern har ju en EU-plug, så man kan ju koppla den direkt till den svenska uttaget och lampan på AC Adaptern borde ju lysa liksom. Men sen efter testet, måste jag ju koppla den till spelmaskinen, så jag undrar bara om andra medlemmar här inne har testat den? Tack på förhand.
    Last edited by Hansi; 2011-05-03 at 22:53.

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    En bättre lösning är: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1470&xSec=94 om man har en äldre variant av Xbox 360 hemma.

    Det är ingen skillnad i output mellan den europeiska och den amerikanska/japanska AC adaptern, det är bara input som skiljer, vad den tål... därför fungerar det att använda en SVENSK/EUROPEISK adapter med vilken konsoll som helst (iaf när vi pratar lite mer moderna maskiner som t.ex. Xbox 360 och Nintendo Wii) PS3'an har även den samma sak, men det är där inbyggt så att den stödjer både 110v och 220v utan problem, den switchar mellan dom beroende på vad den får för matning in
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det skall inte vara några problem, du använder adaptern till det den är avsedd för.

    I butiken använder vi däremot denna

    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1470

    så att vi kan använda våra "tjock-box" nätdelar även till slim.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ett tillägg, den adaptern du länkade till är troligen INTE "CE-testad".

    Det är en kina-adapter, dom trycker dit CE m.fl. märkningar på både produkt och kartong, men det är det företag som importerar till europa som har ansvar för att det finns ett godkänt testresultat bakom CE-märkningen. Detta slarvas det grovt med, även vi har tummat på detta tidigare, men numera är jag mer noga med att försöka sortera bort falskmärkta produkter, speciellt strömadaptrar, efter att ha sett diverse livsfarliga/brandfarliga lösningar under skalet.

    Håll koll på adaptern! Luktar den illa, känns obehagligt varm, låter illa (brummar när den är igång, skramlar när du skakar på den), ändrar form (!) så kassera den. Låt den inte stå på dygnet runt utan dra ur sladden när du inte använder den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  5. #5
    Registrerade
    May 2011
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Tack så mycket för svaren.

    Spelar det någon roll vilken nätdel man använder tillsammans med Adapterkabeln?
    Xenon/Xephyr, Opus/Falcon eller Jasper?

    Spelar det också roll hur mycket watt som står på nätdelen? 150w, 175w eller 203w?

    Jag borde nog köpa den där adapterkabeln ifall den behövs senare. Officiell Microsoft nätdel (AC Adapter) hittar jag nog billigt någonstans.

    Tack för allt.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Slim klarar sig på 135W så valfri tjockisnätdel räcker och blir över.

    Vi kör 203W på alla borden för den fungerar med alla 360...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    May 2011
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Perfekt! Allt är klappat och klart, jag väntar nu på adapterkabeln från PSXCare och har en tjockisnätdel redo. Tack igen för allt.

  8. #8
    Registrerade
    Jun 2011
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Jag frågar hellre en gång extra än en gång för lite.
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    En bättre lösning är: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1470&xSec=94 om man har en äldre variant av Xbox 360 hemma.

    Det är ingen skillnad i output mellan den europeiska och den amerikanska/japanska AC adaptern, det är bara input som skiljer, vad den tål... därför fungerar det att använda en SVENSK/EUROPEISK adapter med vilken konsoll som helst (iaf när vi pratar lite mer moderna maskiner som t.ex. Xbox 360 och Nintendo Wii) PS3'an har även den samma sak, men det är där inbyggt så att den stödjer både 110v och 220v utan problem, den switchar mellan dom beroende på vad den får för matning in
    Så om jag har förstått det rätt så klarar alla 360 av att ta emot 220v utan problem, så det är adaptern som är boven i dramat som bara klarar av ett lägre input på den Japanska Slim versionen?
    Så med andra ord så behöver jag endast köpa kabeln som du har länkat till och använda min andra adapter som jag har på min äldre 360? Ingen transformator behövs?

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    44
    Citat Original inlägg av sweetpink Visa Inlägg
    Jag frågar hellre en gång extra än en gång för lite.


    Så om jag har förstått det rätt så klarar alla 360 av att ta emot 220v utan problem, så det är adaptern som är boven i dramat som bara klarar av ett lägre input på den Japanska Slim versionen?
    Så med andra ord så behöver jag endast köpa kabeln som du har länkat till och använda min andra adapter som jag har på min äldre 360? Ingen transformator behövs?
    Nja, asså adaptern tar emot 110v/220v men Xboxen tar bara emot 12v, 5v och 3.3v (på dom olika pinnarna)

    Men ja, du behöver bara den adapter kabeln för att ge maskinen den spänning som maskinen behöver, vi använder själva den adaptern på PSXCare för att slippa ha en hel uppsjö olika transformatorer på tekniker borden, vi har en för wii och en för Xbox 360, det är allt som behövs... PS3:an tar ju vanlig ström rakt in, samma med PS2 och Som sagt, slimen har vi den här lilla adaptern till
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jun 2011
    Inlägg
    2
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Nja, asså adaptern tar emot 110v/220v men Xboxen tar bara emot 12v, 5v och 3.3v (på dom olika pinnarna)

    Men ja, du behöver bara den adapter kabeln för att ge maskinen den spänning som maskinen behöver, vi använder själva den adaptern på PSXCare för att slippa ha en hel uppsjö olika transformatorer på tekniker borden, vi har en för wii och en för Xbox 360, det är allt som behövs... PS3:an tar ju vanlig ström rakt in, samma med PS2 och Som sagt, slimen har vi den här lilla adaptern till
    Tack för hjälpen!
    Då ska man bara hitta lite extra cash i spelhyllan och lägga en order på en japanskt 360. Drog mig lite ifrån att köpa en när jag trodde man behövde en stor jäkla transformator i sitt vardagsrum.

Liknande diskussioner

  1. nya 360 slim med kinect fråga
    By pyrus in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 18:58
  2. Fråga ang. erat PSP Slim
    By f0cker in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-29, 20:58
  3. semi-brick eller full brick?
    By anders winberg in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-10-19, 02:47
  4. PSP Slim fråga
    By Highscore in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 21:20
  5. 100V-172V xbox?
    By telgetok in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-23, 10:58

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •