Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Hårddisk till wii - tänka på?

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0

    Hårddisk till wii - tänka på?

    Är sugen på en extern HDD till mitt wii nu då jag nyligen softmoddat det och upptäckt härligheten med att ha backups på usb-minne (som jag kör atm).
    Har lust nu då att köpa en extern HDD, funderade på "Western Digital Extern HDD Elements Desktop 2.0 1TB (USB 2.0)".
    Tror ni en sån skulle funka? Är det något speciellt jag bör tänka på? Ska jag kö FAT32 på den eller ska jag använda WBFS manager och göra den till en wbfs hdd?
    Nåt annat jag missar? (använder usb loader gx för att köra backupsen).
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Den bör fungera bra ja, men det är att rekomendera att du kör med en Pocket drive istället, dom funkar i 99% av fallen och tar mindre plats

    WBFS formatet är överlägset mot FAT32 eller NTFS... WBFS är ju utvecklat specifikt för just det här syftet
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Okej, kollar runt lite på nätet, vad tror du om dessa : "Buffalo Ministation 500GB USB 2.0" eller "LaCie Rikiki USB 3.0 500GB" ?

    Buffalon är 100 kr billigare.. Spelar det någon roll vilket märke man tar igentligen? Vet ju att WD är ganska "kända" när det gäller hdds... Du får gärna rekommendera en du vill, 500gb helst

    EDIT: Har faktiskt en 2.5" 250GB WD liggandes, kan jag köpa en "adapter" eller vad det nu heter för att koppla in den i wiiet? ("Deltaco Externt kabinett 2.5" SATA till USB 2.0")
    Last edited by lambdan; 2011-05-23 at 22:24.
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    en USB 3.0 disk lär tyvär inte funka i huvudtaget... jao, vissa sådana kabinett funkar också, WD's externa diskar funkar riktigt bra med Wii
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Så, tycker du jag ska satsa på en kabinett? 250GB räcker nog till en början och en kabinett är inte det dyraste som finns

    EDIT: nej, tror jag bestämmer mig för Western Digital Extern HDD My Passport Essential 500GB (USB 3.0 / USB 2.0)

    Om jag inte lär ha råd med den så tar jag en Western Digital Extern HDD Elements Desktop 2.0 1TB (USB 2.0)
    Last edited by lambdan; 2011-05-24 at 20:57.
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av lambdan Visa Inlägg
    Så, tycker du jag ska satsa på en kabinett? 250GB räcker nog till en början och en kabinett är inte det dyraste som finns

    EDIT: nej, tror jag bestämmer mig för Western Digital Extern HDD My Passport Essential 500GB (USB 3.0 / USB 2.0)

    Om jag inte lär ha råd med den så tar jag en Western Digital Extern HDD Elements Desktop 2.0 1TB (USB 2.0)
    Om du läste lite vad jag skrev ovan är USB 3.0 diskarna INTE bra för wii, jag tror inte någon sådan disk funkar med wii faktiskt om jag ska vara ärlig
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Står att den ska vara bakåtkompatibel men aja tar 1TBn då med extern power supply, 1TB För ~440Kr är inte dåligt

    Antar då att jag ska köra i gång HDDN innan jag kör igång wiiet?
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av lambdan Visa Inlägg
    Står att den ska vara bakåtkompatibel men aja tar 1TBn då med extern power supply, 1TB För ~440Kr är inte dåligt

    Antar då att jag ska köra i gång HDDN innan jag kör igång wiiet?
    jo jo, USB 3.0 är bakåt kompatibelt och fungerar med 2.0 också... men Wii'n är inte en dator... Wii konsollen är väldigt kräsen över vilka chipsets den vill arbeta med
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Jaja har beställt en "Western Digital Elements Desktop 2.0 1TB"... borde komma i veckan
    jag återkommer med resultat!
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Som regel så diskar med USB 3 stöd fungerar inte, det finns listor över vilka hårddiskar från leverantörer som är testade o fungerar på google annars
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2010
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Fått disken nu, tänkte göra hela den till en FAT32 men tyvärr gick inte det.
    Och jag har inte hört gott om NTFS + wii. Så jag gjorde en 537GB partition för NTFS, och en 394GB WBFS.

    Funkar fint att starta spel via Wiiflow och CFG usb loader!

    EDIT : Nvm, ändrade tillbaka till ntfs Kör alla mina appar etc från SD kort ändå. Tydligen är det dock längre laddnings tider på ntfs men jag märker ingen skildnad.
    Last edited by lambdan; 2011-06-03 at 12:47.
    XBOX 1.1 - Xecuter 2 bios - Random chipp - 160GB
    [br]
    Wii 4.1U softmoddat (var från början 4.3E)

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2008
    Från
    Brandbergen/Årskogen, Sweden
    Inlägg
    57
    Respekt
    16
    Citat Original inlägg av lambdan Visa Inlägg
    Fått disken nu, tänkte göra hela den till en FAT32 men tyvärr gick inte det.
    Och jag har inte hört gott om NTFS + wii. Så jag gjorde en 537GB partition för NTFS, och en 394GB WBFS.

    Funkar fint att starta spel via Wiiflow och CFG usb loader!

    EDIT : Nvm, ändrade tillbaka till ntfs Kör alla mina appar etc från SD kort ändå. Tydligen är det dock längre laddnings tider på ntfs men jag märker ingen skildnad.
    Skulle jag vara dig skulle jag köra wbfs helt och hållet det är bäst för spel ifrån ext. hdd på Wii.

    Kör själv med 1,5 TiB om det inte är 2 TiB kommer inte ihåg just nu till mitt wii med wbfs som filsystem funkar hur bra som helst

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 16
    Senaste inlägg: 2013-01-20, 09:15
  2. Vad ska jag tänka på?
    By Tequilac in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2011-05-20, 14:49
  3. Vad ska man tänka på när man bränner ett gamecub spel till wii?
    By budida in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2008-02-09, 13:03
  4. Vad bör jag tänka på?
    By Grifter in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2004-10-24, 17:43
  5. Vad ska man tänka på?
    By Tobbee in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2004-01-26, 09:11

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •