Visar resultat 1 till 23 av 23

Diskussion: Slim

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16

    Slim

    Det börjar bli dags att införskaffa en slim (+ en kinect). Har varit runt lite i butikerna i Sthlm och än så länge har alla haft lotnr: 11x vilket ska vara 0225. Är det någon som vet var man kan få tag på en 9504 i Sthlmstrakten? Eller spelar det inte lika stor roll längre? Om jag förstått det rätt så finns fw till 0225 också men det är WP som är problemet men det verkar vara löst även det nu?

    Med tanke på MS möjlighet att flasha om läsarna så känns det kanske som läge att man köper hem grejor för att kunna flasha själv istället för att lämna in varje gång. Om jag förstått det rätt är det antingen Maximus Lizard eller Xecuters X360USBPro (+CK3 Lite) som gäller. Vilken rekomenderas till en newbie flashare? Och hur svårt är det hela på en skala?

    Kan inte påstå jag är superteknisk av mig men har iaf klarat att plocka isär min bärbara ner till moderkortet, så hoppas det ska räcka för att fixa en xbox med Har läst någon guide på hur man ska plocka isär en slim och det verkar väl vara ganska straight forward, om än lite pill.

    En sista grej, om man har LT+ flashad och vill uppgradera när ny version kommer. Måste man återställa till orginal först eller hur går man då tillväga? Har inte helt lyckats läsa på den biten?!

    Så sammanfattningsvis:

    1. Spelar det någon roll om man skaffar 0225 eller 9504? Om ja, vet någon var man kan få tag på 9504 i sthlmstrakten?

    2. Lizard eller X360USBPro? Jag har som sagt ingen erfarenhet av tidigare flashning, så har inte använt JF tidigare.

    3. Några speciella tips inför demontering av slim?

    4. Vid uppgradering mellan LT versioner måste man återställa till original först?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    1. 0225 firmwaren är runt hörnet, den var klar... sen kom 2.0.13146.0 och man gick tillbaka till att testa den ännumera. 9504 är nästintill omöjligt att hitta NY i butik idag tyvär, du kanske har tur o hitta en om du tittar i ngn liten butik mitt ute i ingenstans, där dom inte säljer maskiner så ofta...

    2. Personligen tycker jag X360USBPRO är att föredra, men det har lite att göra med att jag inte gillar Maximus produkter... etheir way är X360USBPro faktiskt den mest "noob vänliga" varianten det är inte så jätte jätte svårt egentligen, det är bara att man ska tänka på att inte skriva något innan man dumpat och är 100% säker på att det man fått ut är rätt nyckel... basicly, läs på riktigt ordentligt innan du börjar, stöter du problem fråga någon som vet hellre än att försöka själv...

    3. XCM X8 Unlock kit jag använder 2 delar från det kitet; Sylen och den "omärkta" metall greje, som pretty much ser ut som en halv pincett

    4. iXtreme är det firmwaren heter, men nej... hittils har man inte behövt återställa firmwaren mellan flashningarna på annat än gamla Hitachi läsarna, vet ej hur det är med slim hitachi'n... finns knappt ngn info alls om den :P
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Gälllande nr1: kunde dem inte släppt fw till 0225 då för folk som inte uppdaterat till 13146. Det går väl att köra med 12625 liksom? Men oavsett så kan jag handla en med lot: 11x på ********* då. Det bör vara en 0225 om jag förstått det rätt.

    nr2: Jag har läst dina inlägg tidigare, så visste du skulle svara det alternativet Från vad jag läst lite så brukar folk säga att Lizard är lite enklare eftersom den säger step-by-step vad som ska göras. Men å andra sidan så lär man sig använda x360usbpro en gång så lär det ju vara enkelt framöver Som du själv skriver så låter det som x360usbpro behöver läsas på desto mer?!

    Så vad du rekomenderar är: x360usbpro för 595:-, Kit3 Lite för 495:- och Unlock kit för 250:-. Hela kalaset går då på 1350. Det blir en hel del pengar. Men då borde jag i framtiden kunna uppdatera firmwaren utan problem på egen hand. Det kräver ju några uppdateringar innan man är ifatt kostnaden av att bara lämna in till er på PSXcare och låta expertisen uppgradera Men det är å andra sidan roligare att pilla lite själv

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Hehe, jo... Lizarden är ju lite mer "noob vänlig" på sina vis... men å andra sidan är JF inte så himmla mycket mer avancerat...

    Jag menar om du läser dig igenom JF manualen kommer du förstå hur det funkar om du bara kan datorer... vet hur dom funkar och sådär...

    Lizarden tycker jag inte om delvis för att man blir låst till maximus buggiga skit program (senaste JF ska ha stöd för Lizard också men inte orkat testa) osså ogillar jag att man måste hålla på pilla på lizarden och bläddra i menyer vilket gör allting så himmla mycket långsammare...

    Jao, jag skulle rekomendera att du köper detta... men du kan ju t.ex. använda 360'n som strömkälla även om det inte är något jag skulle rekomendera då man riskerar att döda komponenter på moderkortet och i värsta fall hela moderkortet...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Tack för de snabba svaren

    Det enda jag blev lite osäker nu angående är det som togs upp i en tråd nedan: x360key

    Verkar ju släppas inom inte allt för lång tid och kommer göra så man slipper omflashning av firmware stup i kvarten. Det plus att man kan lira spel utan att ha skivan i. Låter ju guld. Som jag ser det är det två negativa grejor dock, dels att man inte kan använda interna hddn utan man måste ha en extern hårddisk och dels att man måste använda prylen för att välja spel om jag förstått det rätt? Man kan inte använda xbox egna interface vilket är en del av charmen

    Fan nu vart jag osäker.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Jag vill inte uttala mig om den är bra eller dålig ännu eftersom den inte kommit ut ännu, det ända som kommit ut är information om den... och den informationen är inte den bästa heller, dom talar om vad den kommer göra... inte så mycket hur den ska installeras...

    Den verkar bra, men svårt att säga innan man kunnat testa... den ska komma i slutet av juni eller början av juli...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Hmm.. åkte iväg och köpte en Slim nu med lotnr: 1109x... men ser nu när jag kom hem att fjärdesiffran från slutet är en 0a...

    Enl guiden på er hemsida tyder lotnr på 0225 men serienr på hitachi :s Hur kollar jag utan att öppna upp den, vill kunna lämna tillbaka den om det är en hitachi

    EDIT: Jag koppla på strömmen och öppna trayn.. den har inte det där "hacket" som kännetecknar Hitachi.. den e helt slät.. är det 100% då att det är en LiteOn?
    Last edited by oscy; 2011-06-10 at 19:40.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av oscy Visa Inlägg
    Hmm.. åkte iväg och köpte en Slim nu med lotnr: 1109x... men ser nu när jag kom hem att fjärdesiffran från slutet är en 0a...

    Enl guiden på er hemsida tyder lotnr på 0225 men serienr på hitachi :s Hur kollar jag utan att öppna upp den, vill kunna lämna tillbaka den om det är en hitachi

    EDIT: Jag koppla på strömmen och öppna trayn.. den har inte det där "hacket" som kännetecknar Hitachi.. den e helt slät.. är det 100% då att det är en LiteOn?
    japp, det är en liteon antingen 0225 eller 0401
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Swizzy!

    Ser att för att bli av med WriteProtection så behöver man använda sig av ett unlock kit:

    "There will be a Pro Modders kit for professional installers that will be around $20.

    There will be an EZ-Fit No-Solder kit that anyone can install that will be around $75."

    Kommer man kunna köpa det andra alternativet från er? Jag antar att ni kommer erbjuda det första alternativet som tjänst på PSXCare? Förvisso bara en engångsgrej som är permanent om jag förstått rätt så kanske lika bra att lämna in det. Men att slippa lödda är kanske vettigt...

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av oscy Visa Inlägg
    Swizzy!

    Ser att för att bli av med WriteProtection så behöver man använda sig av ett unlock kit:

    "There will be a Pro Modders kit for professional installers that will be around $20.

    There will be an EZ-Fit No-Solder kit that anyone can install that will be around $75."

    Kommer man kunna köpa det andra alternativet från er? Jag antar att ni kommer erbjuda det första alternativet som tjänst på PSXCare? Förvisso bara en engångsgrej som är permanent om jag förstått rätt så kanske lika bra att lämna in det. Men att slippa lödda är kanske vettigt...
    Just nu vet jag ärligt talat inte vad vi kommer att erbjuda, kretsen som ska lödas om är inte direkt "lätt" att löda... så det kommer nog kosta skjortan om vi ska sitta och göra det på hundratals maskiner, kommer inte gå fort heller eftersom vi först måste få bort massa skit runt benen på kretsen för att sedan löda loss den och löda dit en ny... nästan så att det är bättre o köpa in ett större lager nya styrkort och bara köra på dom istället, går snabbare och innebär inga risker med att man kanske sätter kretsen aningen fel, böjer något ben eller liknande...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Mar 2009
    Från
    Bollebygd
    Inlägg
    621
    Respekt
    17
    Själv har jag inte alls utrustningen för att löda bort chipet. Tanken lockar mig inte heller vansinnigt mycket. Jag kommer definitivt att köpa kort för flashning. Den dagen man måste löda bort chipen skiter jag i det här. haha
    Såg att korten kommer vara rätt dyra så folk kommer hos mig förmodligen betala någonstans kring 1000:- för att få allt installerat.

  12. #12
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Att byta hela kortet fixar man väl nästan själv om man redan har plockat i sär hela boxen... bara jäkligt frustrerande med denna extra kostnaden, hade man bara hittat en 9504 hade man ju sluppit detta problem.. fan också...

  13. #13
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Ytterligare en fråga. DB: 2.0.12625.0 funkar inte med Kinect. Finns där någon DB som gör det utan att man får nyaste DBn som gör att man inte kan spela några backups? Vore ju kul att kunna testa kinecten utan att man tappar stödet för alla redan brända spel!

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av oscy Visa Inlägg
    Ytterligare en fråga. DB: 2.0.12625.0 funkar inte med Kinect. Finns där någon DB som gör det utan att man får nyaste DBn som gör att man inte kan spela några backups? Vore ju kul att kunna testa kinecten utan att man tappar stödet för alla redan brända spel!
    vafan säger du? det funkar visst med Kinect!

    Det går att använda kinect från och med dash 2.0.12413.0 typ... alltså första 2.0.12xxx.0 dashen
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Vad märkligt.. när jag kopplar in Kinecten så står det att det krävs en uppdatering och då har jag ändå 2.0.12625 installerad enl system info.. eller är det något annat som måste uppdateras? Tog för givet att det handlade om DB... och om det inte är DB finns inte risken att den uppdaterar allt i samma veva?

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av oscy Visa Inlägg
    Vad märkligt.. när jag kopplar in Kinecten så står det att det krävs en uppdatering och då har jag ändå 2.0.12625 installerad enl system info.. eller är det något annat som måste uppdateras? Tog för givet att det handlade om DB... och om det inte är DB finns inte risken att den uppdaterar allt i samma veva?
    Koppla ur nätverkskabeln... jag fick samma sak, den vill uppdatera kinecten... det är ingen fara att uppdatera, bara låt den göra det
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Väcker liv i min egna gamla tråd sedan tidigare.

    Jag köpte en slim i somras som jag aldrig gjort något med eftersom lösningen med ny PCB/prokit ej hade släppts än för att lösa write protection.
    Om jag förstått det rätt (har inte öppnat lådan än) så har jag en 0225.

    Jag ser nu att PSXCARE erbjuder två alternativ vid flashning: kamikaze (vilket jag antar e borra/lödda dvs prokit??) och det andra alternativet antar jag är byta ut PCB?

    Vilket av alternativen är bäst om jag i framtiden vill kunna uppdatera FW själv? Spelar det någon roll? Tänkte mest om jag lämnar in min box för att få bort detta problemet med WP så borde jag kunna flasha den själv framöver? Eller måste man göra om något med kamikaze varianten inför varje flashning?

    Om man nu väljer sätta in ny PCB alternativet, hur svårt är det att fixa själv?
    Last edited by oscy; 2011-09-28 at 13:31.

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av oscy Visa Inlägg
    Väcker liv i min egna gamla tråd sedan tidigare.

    Jag köpte en slim i somras som jag aldrig gjort något med eftersom lösningen med ny PCB/prokit ej hade släppts än för att lösa write protection.
    Om jag förstått det rätt (har inte öppnat lådan än) så har jag en 0225.

    Jag ser nu att PSXCARE erbjuder två alternativ vid flashning: kamikaze (vilket jag antar e borra/lödda dvs prokit??) och det andra alternativet antar jag är byta ut PCB?

    Vilket av alternativen är bäst om jag i framtiden vill kunna uppdatera FW själv? Spelar det någon roll? Tänkte mest om jag lämnar in min box för att få bort detta problemet med WP så borde jag kunna flasha den själv framöver? Eller måste man göra om något med kamikaze varianten inför varje flashning?

    Om man nu väljer sätta in ny PCB alternativet, hur svårt är det att fixa själv?
    Med Kamikaze varianten borrar vi hål i Winbond eller kapar bana på MXIC (för att det ska gå snabbare för dig som kund byter vi till färdigupplåsta kort och låser upp senare) med den här varianten måste du slå en gnista ner i hålet vi gjort för att låsa upp läsaren igen...

    Den andra metoden är lättare för dig om du ska flasha om själv senare, då låser du upp kortet genom att flippa en switch på kretskortet och trycka på knappen för att låsa upp i JF, mycket mycket lättare... men kan ställa till problem vid uppdateringar från microsoft eftersom du själv skrivskyddat den och inte dom gjort det, det leder till att dom inte kommer åt att flasha om läsaren (speciellt med tanke på hårdvaru låset också)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Nu blev jag lite förvirrad. Jag är som sagt inte jätteinsatt i allt det nya.

    Jag trodde vitsen med att byta PCB helt var för att bli av med WriteProtection spärren? Om man då blivit av med spärren, varför måste man flippa switch på kretsen varje gång man ska flasha om? Sorry om det är en dum/uppenbar fråga...

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av oscy Visa Inlägg
    Nu blev jag lite förvirrad. Jag är som sagt inte jätteinsatt i allt det nya.

    Jag trodde vitsen med att byta PCB helt var för att bli av med WriteProtection spärren? Om man då blivit av med spärren, varför måste man flippa switch på kretsen varje gång man ska flasha om? Sorry om det är en dum/uppenbar fråga...
    Syftet är att du ska kringå det ja, men vad tror du konsollen gör om kortet inte är låst helt plötsligt?? du låser kortet igen efter att du flashat så att konsollen inte vet någonting
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Ah.. I get it

    Till nästa fråga då, hur svårt är det att byta PCB själv? Tänkte mest om jag ändå ska öppna upp skiten längre fram själv, om det inte är massa extra krångel kan jag ju bara köpa PCBn själv och fixa bytet. Om det är svårt eller risk att man sabbar hela skiten kanske det är bättre att lämna PCB bytet åt proffsen och sen bara sköta flashningen själv

    Sista fråga också.. vad är skillnaden mellan ck3 lite och pro. Om jag bara ska flasha min slim och gamla phat, har jag någon användning av pro?

  22. #22
    Registrerade
    Sep 2009
    Inlägg
    49
    Respekt
    16
    Finns där någon bra step-by-step guide för hur man öppnar upp slimen och byter PCB? Om jag förstått det rätt krävs ingen lödning alls? Vore ett kul projekt att ge sig på även om man inte är så experienced

  23. #23
    Registrerade
    Mar 2008
    Inlägg
    88
    Respekt
    17
    Jag har nu öppnat upp min slim och jag har en lite-on 0225 läsare i. Tänkte koppla upp till JF och läsa ur min nyckel, men mit chipset stödjer tyvärr inte 0225 vilket jag fattar de som är den läsaren som brukar strula mest när det gäller kontakt med sata till datorn.

    Om man inte vill köpa en dyr x360usb finns det något sata kontrollerkort som man kan få tag på ? (psxcare kanske säljer, eller har tänkt att ta in)

Liknande diskussioner

  1. PSP Slim 3.80 > 3.71 m33
    By nkls in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 17:05
  2. psp slim
    By Dragonzilla in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-09, 03:41
  3. N64 på SLIM?
    By Miick in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 17
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 11:39
  4. PSP slim med 3.72
    By xtreme_turbo in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 11:56
  5. PSP Slim och M33
    By BigChill in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 07:10

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •