Visar resultat 1 till 17 av 17

Diskussion: Råka smälta några kretsar på moderkortet

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17

    Råka smälta några kretsar på moderkortet

    Hej!

    Jag har en gång tidigare lyckats reparera en PS3 genom att använda den så kallade Gilksy metoden som finns på youtube. Så kom jag för några dagar sedan över en till PS3 60 gigare som hade ylod så jag tänkte att jag skulle ge mej på att fixa den med. Så jag plocka isär den helt och värmde upp vissa kretsar på moderkortet med en varmluftspistol, dock gick det inte så bra denna gången som sist. Antagligen värmde jag för läge på samma ställe (trots att jag cirkulerade med pistolen) så två kretsar som det står "NEC / TOKIN OE128" smälte en aning i kanten, har bilder på kretsarna som smält.
    Jag tänkte att jag skruvar allfall ihop konsolen och ser om den fungerar och det gör den. Allt funkar som det ska. Men jag är inte någon expert på finelektronik så jag känner ändå en viss tveksamhet inför att ha den och använda den när jag vet att den är skadad innuti.

    Min fråga blir då, är det farligt att använda den, kan den börja brinna eller på annat sätt orsaka problem hemma. Eller kan man se det som att när den funkar så är det okay?

    Biforgar två bilder och om du känner för att säga att jag vart klumpig när jag gjort det här och att man inte skall hemmafixa så får jag väl ta det antar jag :P Men jag gav 350 spänn ungefär för den så det var värt ett försök.

    OBS, Den fungerar kanon så vitt jag kan bedöma men det kanske märks först om man belastar den ett tag, vad vet jag?

    Jag har inget emot att få svar från flera personer, så även om någon skrivit svar så skriv gärna du med! Och förklara gärna varör det är riskabelt / inte är riskabelt att använda konsolen.
    Attached Images Attached Images

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det är ingen fara, det händer all the time
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Hej!

    Tack för ett jätte snabbt svar. Kan du utveckla lite bara så jag fattar varför är du jättesnäll. Och är det vanligt altså att det blir såhär menar du? Är det bara ytterhöljet som skadats eller hur menar du?

    Jättetacksam ju längre förklaring jag får

    Tack

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det är bara ytterskalet som blivit bränt, insidan av den där grejen e det lungt med har sett värre skador på dom där, då har det inte varit ngra fel på den maskinen

    om jag inte minns helt fel är det kondensatorer... och dom är problem med, inte bara på PS3:an utan även på den ända laptopen som har dom
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Så jag kan ha den inkopplad som vanligt och åka hemifrån utan att oroa mej för att det kan hända nåt när jag är borta?

    Tack så jättemycket! Jätteskönt att du skriver så kändes så surt om jag inte skulle våga använda den.

    Någon mer som kan bekräfta att det bara är att köra utan att vara orolig?

    Tack Swizzy

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av frizzby Visa Inlägg
    Så jag kan ha den inkopplad som vanligt och åka hemifrån utan att oroa mej för att det kan hända nåt när jag är borta?

    Tack så jättemycket! Jätteskönt att du skriver så kändes så surt om jag inte skulle våga använda den.

    Någon mer som kan bekräfta att det bara är att köra utan att vara orolig?

    Tack Swizzy
    Jag skulle iofs inte låta en PS3:a vara inkopplad när jag åkte iväg på semester, men är du bara borta över dagen eller så är det väl inga problem... är du borta flera dagar bör du väl kanske plugga ut allting som är "dyrtbart" t.ex. dina spelkonsoller, datorer etc. utifall att något händer behöver inte hända något i maskinen per say, men om t.ex. åskan går och slår ner i närheten av ditt hus, eller i ditt hus direkt mår inte dina konsoller/datorer etc. bra utav det... överspänningskydd är bra o ha, men kan omöjligt skydda från allt
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Jag skulle inte det! ( Och det inte bara för att jag läst EL/Tele/Microprosessorteknik/Ytmontering och Data på Gymnasiet )

    De kan börja läcka och kortsluta o orsaka hemskheter.
    Byt hellre ut dem mot ( 1200UF SMD IC ) *SMD = Kort term för ytmonterad*

    Att värma på kondensatorer är som att värma på ett batteri, för hög temperatur så expanderar vätskan i expanderar o i bästa fall pyser ut. Dessa kretsar som sitter i en PS3 har inget ventilationshål så det kan leda till att det säger *Popp* och fräääs

    Att han på YouTube ens orkar värma dessa med en varmluftspikka o inte bara flussa och lägga på nytt lödtenn på de 8 benen som syns rätt tydligt är för mig otroligt *skratt*

    Kondensatorer fungerar lite som batterier som blir laddade med ström, de ger inte ifrån sig mer än vad de skall *så länge de inte är skadade* och skyddar mot överspänning. *de tar strömspikar o första smällen*
    Det är b.la därför man som Bildtereo entusiast monterar in en kondensator efter bilbatteriet o innan stereon för att sloppa att bilens lampor blinkar i takt med musiken
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  8. #8
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Byt hellre ut dem mot ( 1200UF SMD IC ) *SMD = Kort term för ytmonterad*
    Är du säker på att det är dessa man skall ersätta dem med? Var hittar man dessa kretsar i så fall?
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Att han på YouTube ens orkar värma dessa med en varmluftspikka o inte bara flussa och lägga på nytt lödtenn på de 8 benen som syns rätt tydligt är för mig otroligt *skratt*
    Är det endast dessa 8 ben som de är lödade med? Jag fick nämligen ett helt annat svar från dig för ett drygt år sedan när jag försökte fixa grabbens maskin, nämligen att man bl.a. behövde lödrobot för att reballa, se länken nedan.
    http://forum.psxcare.com/support/sho...578#post227578
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Är du säker på att det är dessa man skall ersätta dem med? Var hittar man dessa kretsar i så fall?

    Är det endast dessa 8 ben som de är lödade med? Jag fick nämligen ett helt annat svar från dig för ett drygt år sedan när jag försökte fixa grabbens maskin, nämligen att man bl.a. behövde lödrobot för att reballa, se länken nedan.
    http://forum.psxcare.com/support/sho...578#post227578
    Dom är lödda med dom benen som du ser plus hela ytan under dom... inte "BGA" lödda som pendragon en gång i tiden trodde... det handlar inte om ngra processorer, det handlar kort och gott om kondensatorer (om jag inte minns helt fel)

    Men å andra sidan, pendragon kollar inte upp så värst mycket saker själv utan han svarar bara på det andra skriver, så han är inte alltid helt säker på vad det egentligen är för någonting som sitter där...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Dom är lödda med dom benen som du ser plus hela ytan under dom...
    Letade lite efter sådana kretsar och hittade på nätet, men de hade endast 2 ben i mitten till ytan - se länk 1200UF
    Så man får antagligen ändå använda nån form av varmluft för att löda av/på kretsarna.
    Dock krävs ju inte den precision som vid reballing av processorer.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Letade lite efter sådana kretsar och hittade på nätet, men de hade endast 2 ben i mitten till ytan - se länk 1200UF
    Så man får antagligen ändå använda nån form av varmluft för att löda av/på kretsarna.
    Dock krävs ju inte den precision som vid reballing av processorer.
    Dom där ser jue då inte likadana ut som dom som sitter på PS3 moderkortet... visst, dom har samma märkning men... inte samma anslutning till moderkortet...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    De säljs som reservdel även till PS3 från den sidan. länk
    Bara själva benen som inte sticker ut, men antagligen hela ytan som är lödad under.
    Får väl ner i källaren och löda loss en för att ta reda på hur de sitter och var de är kopplade...
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    De säljs som reservdel även till PS3 från den sidan. länk
    Bara själva benen som inte sticker ut, men antagligen hela ytan som är lödad under.
    Får väl ner i källaren och löda loss en för att ta reda på hur de sitter och var de är kopplade...
    Jodå, dom sticker ut men sitter på mitten istället för ute på kanterna som dom ska...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Nja, det sticker ut 2 st negativa ben på mitten istället för 4 st näst ytterst vid kanten, och sedan saknas de 4 positiva benen, men de går säkert att förlänga på nåt sätt om det inte räcker att värma dit dem på en bädd av tenn.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  15. #15
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Hej!

    Tack för alla svar. Dessvärre har jag inte några särskilda lödkunskaper så jag får la sälja den här rackarn vidare om man inte vågar köra den som den är. Då får jag ju givetvis berätta hur den är och sätta ut bilderna...

    Men hur menar du då Swissy, tack för dina tidigare svar. Men du tycker inte det är någon fara då?

    Verkligen synd det här för den var så fin, plomberingen kvar och allt i topskick
    Någon som kan tipsa om hur jag skulle gjort för att det inte skulle blivit såhär, jag stöter säker på en ny ylod maskin som jag kanske hugger och då vill jag inte göra samma miss. Skall jag kanske inte ens värma på dom där då eller?

    Skit också!


    Tack igen.
    Last edited by frizzby; 2011-07-18 at 22:18.

  16. #16
    Registrerade
    Jul 2007
    Inlägg
    208
    Respekt
    17
    Hej,

    Jag sitter och reparerera på dagarna och jag har sett värre saker och våra kretskort kostar ca 15000 kr st. Vad kan den där komponenten orsaka? Inte mycket tror jag men om du vill till nästa YLOD maskin du kan köpa en värmetejp som du klistra på dessa komponenter så skydda du den när du använder värmepistol jag kör rätt mycket såna på jobbet. Jätte effektiv metod.

  17. #17
    Registrerade
    Sep 2007
    Inlägg
    61
    Respekt
    17
    Skriver igen...

    Tack för ditt inlägg Feifam. Jo, det där med tejpen är ju bra men bara det att han på youtube menar ju att man skall värma på även de komponenterna för dom kan la me behöva värmas upp om jag fattat rätt. Jag värmde ju direkt på dem, och då hade ju tejpen inte funkat antar jag.

    Jag får la låta den stå här hemma i ett hörn och ta en kurs i elektronik i framtiden så jag kan byta de dåliga kretsarna.

    Men då tror du inte att det är någon fara att köra på den som den är. Jag vet inte alls, verkar som att folk här på forumet har olika åsikter om det är någon fara eller inte.

    Tack igen för ditt inlägg.

Liknande diskussioner

  1. Kretsar 'kokat' på moderkortet
    By Game_Freak_se in forum Playstation 3
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 15:01
  2. Var får man tag på 12f683 kretsar?
    By p0rg1 in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-08, 18:39
  3. råka få 6v cabeln i klämm med qoob
    By KBe in forum Gamecube Hårdvara / Multi-X chip
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-05, 13:06
  4. Ta lös moderkortet.
    By Shure in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 16
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 16:03
  5. Ta lös moderkortet.
    By Shure in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 23:25

Tags for this Thread

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •