Ja, som ämnet.
Ja, som ämnet.
Google is your friend!
Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)
Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare
det jag har hört är att om boxen varit inne hos microsoft sen dom patchade jtag hacket (cirka juni 2009) för t.ex. en rrod-reparation så uppdaterar dom bootloadern utan att uppdatera dashboarden. Detta gör att maskinen inte går att jtag:a, och det syns inte förrän du dumpar nand och kollar CB, även fast den fortf har blades.
Google is your friend!
Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)
Google is your friend!
Inte alltid, många får behålla urspringsdatumet om de inte bytts ut helt
/ Pendragon
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...
Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!
Google is your friend!
Jag har fått tag i en som ska ha denna:
http://images.six.betanews.com/albums/6/37.jpg
(det är inte just DEN boxen..bara en bild jag skickade till honom).
Han säger "Den ser ut som din men har en flik som heter marketplace."
Är det pre nxe-dashen då?
ja, nxe ser jue ut såhär: http://gadgetreleased.com/wp-content.../nxe-pic-1.jpg
nui som kom efter NXE ser ut såhär: http://digesttalk.info/uploadfiles/4...t-wowie-_1.jpg
Google is your friend!
Men gamla "blade"-versionen. Har den en Marketplaceflik?
Ja, det har den
Google is your friend!
Great.
Vad kan man betala för en Xenon som är JTAG-bar? Vart går smärtgränsen och vad kan man göra för att förlänga livstiden på konsollen?
beror väl på hur pass begagnad den är kanske. Men själv hade jag nog inte gett mer än 800kr.
Det du kan göra för att förlänga livslängden är att förbättra kylningen på olika sätt (montera fler fläktar, byta kylpasta, ta bort dvd läsaren och ersätta med en 120mm fläkt + göra ett hål över där dvd läsaren satt), byta ut x-clampsen mot skruvar och brickor samt en massa andra grejer man kan hitta på nätet.
Men allt detta hjälper bara tillfälligt. Du måste reballa konsolen om du vill ha en ordentlig fix som verkligen håller, detta innebär att man byter ut lödbollarna som sitter mellan cpu/gpu och moderkortet, de som gör så att de får kontakt. Man byter microsofts tenn (som ej innehåller bly) mot tenn som innehåller bly.
Detta förhindrar microsprickor som bildas i tennet när det utsätts för hastiga värmeförändringar. Tenn utan bly får sprickorna medans tenn med bly inte får dom.
När tennet är fullt med sprickor så kommer du få rrod ganska snart eftersom att chippen tappar kontakten med moderkortet. Dessutom böjs moderkortet av värmen och dom dåliga x-clampsen och bräcker liksom loss chippen
Last edited by anden1; 2011-07-19 at 00:23.
Och för bästa kylning bör du göra något i stil med det här projektet: http://forum.psxcare.com/support/sho...-vattenkylning.
Det gör att du får den ultimata kylningen i dagsläget, det går att få bättre kylning, men vattenkylning räcker gott och väl till en 360 eller så kommer du fram till en egen liten fin lösning på kylnings problemet, som egentligen är den största orsaken till problemen ifrån början, om du förbättrar kylningen och byter x-clampsen förlänger du livslängden på konsollen avsevärt
Google is your friend!
Tack för era svar. Jag har läst på mycket och har haft XBOX360 sedan länge.
Just nu har jag 3 fungerande maskiner (Jasper, Falcon, Xenon) och en död Xenon hemma. Bra med lite backup men som jag har sagt i en annan tråd, jag är grymt sugen på en jtag.
Hur är det med reballade (fin försvenskning) maskiner. Håller maskinen?
Last edited by N!klas; 2011-07-19 at 02:05.
jag har tyvärr ingen själv, då det verkar vara svårt att hitta någon som reballar i sverige men om du åker utomlands så kanske det kan vara värt att ta med maskinen.
Alla jag nånsin pratat med på bl.a. IRC påstår att reballade maskiner håller riktigt bra. Tror inte jag har hört att nån sagt att maskinen ska ha lagt av igen efter det.
Den går ju att lämna in hos PSXCARE.. eller?
Jag har fått tag i en Xenon med D:2.0.6683.0 - K:2.0.6683.0 (BK:2.0.1888.0). JTAG låter troligt va?
Google is your friend!
Google is your friend!
Vad gör ni då?
http://www.psxcare.com/product.php?xProd=876&xSec=89
"CPU + GPU processorerna i boxen löds om för hand med professionell utrustning och hållarna till kylflänsarna byts ut mot effektivare varianter, samt applicerar kylkuddar för minneskretsarna på moderkortets undersida."
Google is your friend!
Google is your friend!
Jag lämnar nog in min box på PSXCARE imorgon. Hur lång tid kan det ta? Jag mailade men har icke fått svar än.
Hur löder ni? Har sett att det finns en massa olika sätt att jtagga på.
Hmm, du borde ha fått svar, om det kommit fram som det ska, alternativt kan någon ha råkat klicka bort ditt mail...
Etheir way, boxen är generellt klar samma dag som du lämnar in den, men vi brukar skriva 1-2 Dagar på dom för säkerhets skull då dom ibland kan strula, eller så kan våran utrustning strula
Vi löder med dioder, på Xenon använder vi: http://ep-comps.com/free60/diagrams_...ode_method.png
På övriga moderkort använder vi FT1U2 och aud_clamp på nyare maskiner, tidigare körde vi med första varianten av lödningar på dessa med DB1F1 och punkten som sitter i fronten, vanligtvis på undersidan av moderkortet.
det vill säga enligt diagrammet: http://ep-comps.com/free60/diagrams_...eversejatg.jpg (men istället för FT1U2 här använde vi tidigare DB1F1 som är samma punkt men på ovansidan) numera kör vi som sagt FT1U2 enligt ovanstående diagram och Aud_Clamp: http://ep-comps.com/free60/diagrams_.../aud_clamp.jpg (nedre vänstra bilden)
Och för att koppla in oss så vi kan programmera nanden använder vi en D-Sub 9 med pinout som finns på diverse ställen här på forumet, orkar inte söka efter det atm... men behöver du komma åt det senare så finns det här på forumet (detta är alltså bara en "snabb anslutning" vi lämnar kvar, det är inte hela anslutningen, vi kör sedan in den på en Olimex programmerare)
Google is your friend!
Jag bor utanför tullarna och har 5 mil till er enkel resa. Kan man boka någon form av tid så att man kan få med sig den samma dag?
Jag mailade vid 17:40. Kanske lite för sent?
jag kikade inte på mailen runt den tiden, hade annat för mig så jao, därav du inte fått svar
Kommer du förbi strax efter vi öppnar så är den garanterat färdig samma dag om vi inte stöter på några större problem med maskinen... eller våran utrustning... (vardagar det vill säga, lördagar brukar vi inte hinna med att göra en JTAG pga massa flashningar och massa kunder som kommer och går hela tiden)
Google is your friend!
Så tidigt är jag inte vaken. Jag får väl höra mig för under morgondagen.
Hur ofta behöver man skriva till NANDen? Kommer det uppdateringar då och då eller är det mjukvara på hårddisken man uppdaterar själv?
Bookmarks