Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Hjälp att identifiera xbox-version.

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19

    Hjälp att identifiera xbox-version.

    Hej,

    Jag har fått tag i en billig box som inte läser skivor (vilket jag brukar kunna fixa enkelt).

    Den är tillverkad oktober 2008 enligt klisterlappen men den har inte HDMI.
    När jag öppnar boxen så har den kylflänsen med den extra flänsen som sitter fast via en heatpipe. Annars är det samma kylning som på Xenon. Det står också 16.5A bak på maskinen. DVD-spelaren är en Hitachi v59 från 2006. Elpluggen är lika som på en Xenon..

    Så, what gives? Är det en Xenon/Zephyr?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Hej,

    Jag har fått tag i en billig box som inte läser skivor (vilket jag brukar kunna fixa enkelt).

    Den är tillverkad oktober 2008 enligt klisterlappen men den har inte HDMI.
    När jag öppnar boxen så har den kylflänsen med den extra flänsen som sitter fast via en heatpipe. Annars är det samma kylning som på Xenon. Det står också 16.5A bak på maskinen. DVD-spelaren är en Hitachi v59 från 2006. Elpluggen är lika som på en Xenon..

    Så, what gives? Är det en Xenon/Zephyr?
    Det är Xenon som varit reparerad, DVD'n verkar vara utbytt, eller så har man bytt skalet...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Klisterlappen som sitter vid USB-portarna har samma serienummer som står bak på maskinen iaf..

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Tips:

    Kolla serienummret på skalet och jämför det med serienummret som sitter vid USB portarna i fram, i dashboarden samt på insidan av skalet (metall buren) den sist nämnda kan ibland saknas, men den vid USB portarna finns typ alltid där, och samma sak med den i dashboarden
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Klisterlappen som sitter vid USB-portarna har samma serienummer som står bak på maskinen iaf..
    ja, isåfall är det jue samma metallbur iaf, och om inte den har HDMI heller är det jue samma maskin, isåfall är den lagad av MS och det borde stå Service Date istället, men det kan vara så att 2008 maskinerna inte hade det, minns inte när dom bytte från MFR-Date till Service Date... etheir way, DVD'n hör troligen inte hemma i den där maskinen
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    ja, isåfall är det jue samma metallbur iaf, och om inte den har HDMI heller är det jue samma maskin, isåfall är den lagad av MS och det borde stå Service Date istället, men det kan vara så att 2008 maskinerna inte hade det, minns inte när dom bytte från MFR-Date till Service Date... etheir way, DVD'n hör troligen inte hemma i den där maskinen
    Det är samma serienummer i dashen också. Så det är en gammal jävel hur som helst?
    Blir att kränga av den så snart jag har fixat skivläsningen. 500 kanske man kan få

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Jag förstår inte riktigt.
    Varför byter man chassit? Det är ju bytt mot slutet av 08 eller senare eftersom att MFR-datumet är satt då. Det är det nya garantiklistermärket (oskadat).
    I början när de fixade RROD, la de då till heatpipen som går till den extra kylflänsten?
    Det är ju inte troligt att det är en Opus.. och inte en Zephyr eftersom att den inte har HDMI...
    Den har ju kylningen som kom med Zephyr.. men ja, ingen HDMI..
    Kylflänsen på CPUn är ju inte bytt heller. Det är den gamla som sitter i Xenon..

    Min bästa gissning är att den har varit inne för något annat fel än det gamla vanliga RROD-felet och så har man passat på och slängt in kylningen från Zephyr.
    Last edited by N!klas; 2011-07-18 at 00:43.

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    30
    Titta påbilden på denna produkt istället vettja
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=636&xSec=93

    Jag såg till att den laddades upp när jag jobbade sist
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av Pendragon Visa Inlägg
    Titta påbilden på denna produkt istället vettja
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=636&xSec=93

    Jag såg till att den laddades upp när jag jobbade sist
    De där har jag redan kollat. Enligt dem så är det ju garanterat en Xenon. Zephyr har ju HDMI..
    En Xenon med lite uppgraderad GPU-kylning alltså..
    Last edited by N!klas; 2011-07-18 at 00:59.

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Jag förstår inte riktigt.
    Varför byter man chassit? Det är ju bytt mot slutet av 08 eller senare eftersom att MFR-datumet är satt då. Det är det nya garantiklistermärket (oskadat).
    I början när de fixade RROD, la de då till heatpipen som går till den extra kylflänsten?
    Det är ju inte troligt att det är en Opus.. och inte en Zephyr eftersom att den inte har HDMI...
    Den har ju kylningen som kom med Zephyr.. men ja, ingen HDMI..
    Kylflänsen på CPUn är ju inte bytt heller. Det är den gamla som sitter i Xenon..

    Min bästa gissning är att den har varit inne för något annat fel än det gamla vanliga RROD-felet och så har man passat på och slängt in kylningen från Zephyr.
    Dom byter alltid den kylningen när dom varit inne på service... det är inget fel med det... "lilla" kyl******* för CPU'n finns på Xenon och Zephyr... den har dom inte bytt, däremot har dom uppgraderat den på falcon/jasper

    GPU kylaren har dom gått lite fram och tillbaka med, först hade dom den där i ren aluminium som var ett litet kylblock bara... därefter kom kylblock med heatpipe och extra liten fläns när dom märkte att det inte räckte med den där lilla aluminium varianten... därefter gick dom tillbaka till den på senare modeller av Jasper moderkort, wtf?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Hjälp! Identifiera felet på Xboxen? Streamning segt.
    By Viqtory in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-08, 17:54
  2. Identifiera mitt chip / Hjälp att starta
    By baginbox in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 20:09
  3. Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-10-26, 20:12
  4. kan inte identifiera vilken version jag har av xbox
    By killer00 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2004-10-07, 17:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •