Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Intressant bildproblem.

Registrerade
    Feb 2003
    Respekt
    0

Question Intressant bildproblem.

Hmm, hoppas det här är rätt forum, fanns några att välja på

Av någon anledning så blir det en fet svart kant på undersidan av tv-skärmen. Om jag inte ser fel, så misstänker jag även att bilden är "krympt" i höjdled. Ungefär som att man satt på widescreen-läge, och sedan förskjutit bilden upp till toppen av tv-skärmen.

Detta inträffar endast på NTSC PSX-spel (har inte testat nåt NTSC PS2, men NTSC DVD-film funkar vanligt om det har nån betydelse). Har prövat med både RGB-kabel och originalkabel. Har testat på 2 olika tv-apparater, varav ingen tidigare haft problem med NTSC (har klarat PSX, SNES, DVD, TV-out, etc.).

Tittade runt lite i relaterade trådar, men lyckades inte hitta något som lät exakt som det problem jag upplever. Nån som har nån idé?

Lictor

Registrerade
    Dec 2002
    Respekt
    22

Du har inte möjligtvis Magic 3.0 ??
    Det är en bug i det chippet så att det blir så på PS1 NTSC spel.
    XBOX v 1.4
    X-bit, Xecuter 2.4979.06 bios, 120gb, XBMC Dash

Nintendo Wii
    WiiKey2

Registrerade
    Feb 2003
    Respekt
    0

Nej, men jag måste till min skam meddela att jag inte heller har ett Messiah 2. Jag har dock hört från flera källor att Titan (det jag har) skall vara i mångt och mycket identiskt med Messiah.

Lictor

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Det är väl egentligen ett designval om man låter chipet köra i "riktig" ntsc, då det blir rutor över och under bilden eftersom ntsc inte har lika många "linjer" i upplösningen som PAL har.

Eller så låter man chippet ställa in ett videoläge så att bilden sträcks ut, men då blir proportionerna på alla objekt i bilden felaktiga. Runda saker blir ovala osv.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2003
    Respekt
    0

Aha, jag förstår. Nåja, inget stort problem - de allra flesta spel kan man ju fixa med en NTSC-PAL patch (som pinsamt nog ofta ser bättre ut än ex. Squares riktiga PAL-konverteringar).

Men om jag skulle tröttna på patchning (alt. "felet" uppstår även på PS2-spel), kan detta avhjälpas med en NSTC->PAL-konverter?

Lictor

Liknande diskussioner

1. Gentoox - bildproblem
    By Layzie in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2003-05-12, 19:58
  2. bildproblem ps2..
    By feki in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2003-03-27, 21:25
  3. Bildproblem
    By leah3 in forum XBOX Media Player / Media Center
    Senaste inlägg: 2003-03-15, 01:02
  4. Intressant!?