Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Component på gammal chippad PS2 ger svart bild

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    5
    Respekt
    0

    Component på gammal chippad PS2 ger svart bild

    Component på gammal chippad PS2 ger svart bild


    Hej



    Nu kommer det en fråga som gäller en PS2 som jag chippat hos er för c:a 10 år sedan. Tror att det var ett Messiah chip men vet inte helt säkert.


    Köpte en Componentkabel för att lira ett gammalt spel och då blir det ljud men ingen bild oavsett om man kör RGB eller den andra inställningen.

    Öppnat och kikat efer en kabel att klippa men men hittar ingen kabel som stämmer med någon beskrivning i RGB fix tråden.
    Det sitter en lite större lödning på ett ställe som skulle kunna passa men inga kablar att klippa.



    Har ni nån aning hur man kan lösa detta? Skulle vilja köpa en ny PS2 bara för att lira lite gamla spel.



    Tack på för hand!



    /Mattias Collén

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Får du bild via en komposit, ställ in Komponent i settings , spara stäng av, byt kabel till Komponent och prova.
    Kanske är fel på kabeln eller så har du blandat ihop stumparna lite Två av dem är till för ljud o bör sitta ihopbuntade
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vilken ps2 modell scph-######?

    Kan som du redan sett vara en lödning som byglar för rgb/green screen fix vilken i praktiken låser videoläget till RGB eftersom ps2:an som default gick över till component video vid dvd-uppspelning vilket gav effekten att man fick helt grön bild när man ville se film med rgb-kabel. (phu lång mening där)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Det är en 30004 och det jag har hittat är en lödning som ser ditsatt ut på den nedre R på bilden och mot grejen precis ovan.

    http://forum.psxcare.com/support/att...3&d=1076922782

    Vet inte om det hjälperdig på något sätt, men vi kanske kan reda ut det

    EDIT: får bild på kompositmed båda inställningarna, har kollat kablarna ett par gånger så att det ska rätt.
    Last edited by sith73; 2011-07-26 at 22:41.

  5. #5
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Snygg ritning ( Jag gjorde den för hundra år sedan )
    Med lite tur så skall du få färg om du löder loss den kabeln eller klipper o isolerar med eltape.
    Glöm bara inte att ändra till Komponent i settings först, annars får du köra en kompositkabel o ändra

    Punkterna R + R är samma fast större som pilen pekar på längst till vänster i nederkant så folk utan glasögon lättare hittar dem

    Jag skulle hellre köra med en RGB Scart än en Komponentkabel, men det är jag det.
    Last edited by Pendragon; 2011-07-26 at 22:52.
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Det sitter ingen kabel utan bara en lödklump på nedre R punkten som sitter ihop med den lilla prylen precis ovan.
    Kul att du kan lite nostalgiska minnen med mitt uråldriga problem.

    Kan vi inte lösa detta så får jag kola om jag inte har nån gammal rgb scart liggandes, vill bli av med allt rörliga blödande färgerna och fick för mig att komponent var bästa lösningen.

    Tack för alla snabba svar.

  7. #7
    Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Inlägg
    5 361
    Respekt
    29
    Citat Original inlägg av sith73 Visa Inlägg
    Det sitter ingen kabel utan bara en lödklump på nedre R punkten som sitter ihop med den lilla prylen precis ovan.
    Kul att du kan lite nostalgiska minne med mitt uråldriga problem.
    Löd loss klumpen så att inte punkten nedan vidrör komponenten ( motståndet ) ovanför, en snabb dutt med lödkolv som redan förtennats bör räcka
    Personligen när jag gjorde dem förr i tiden byglade jag med tråd som på ritningen, snyggare men kanske inte snabbare dock lättare att ta loss sedan.

    Citat Original inlägg av sith73 Visa Inlägg
    Kan vi inte lösa detta så får jag kola om jag inte har nån gammal rgb scart liggandes, vill bli av med allt rörliga blödande färgerna och fick för mig att komponent var bästa lösningen.
    Tack för alla snabba svar.
    Skillnaden mellan RGB Scart och Komponentvideo bildmässigt är nästan obefintligt.
    I dagsläge skulle jag fortfarande koppla en moddad Ps2 med RGB-Scart alla gånger o spara på Komponentingången till något som kan köra 1080p istället
    / Pendragon

    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

    Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Ok, tackar, ska prova att löda bort den lilla klumpen så får vi hoppas att det löser det hela.

  9. #9
    Registrerade
    Jul 2011
    Inlägg
    5
    Respekt
    0
    Det fungerade bra, tack för hjälpen. Verkligen bra service.

Liknande diskussioner

  1. Dålig bild med component kabel!!
    By freddyc in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-22, 18:33
  2. Svart vit bild.
    By Wiz@rd in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-02-12, 19:14
  3. Chippad xbox (bild)
    By JompZ in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-05-18, 21:58
  4. Svart bild med Neo 2.2
    By Akegata in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-05-02, 00:02

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •