Visar resultat 1 till 28 av 28

Diskussion: dvd-brännare slutar funka efter xbox360-flashning

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17

    dvd-brännare slutar funka efter xbox360-flashning

    precis som topic säger så kan jag inte längre använda min dvd-läsare/brännare i datorn efter att jag flashat mitt xbox.

    vet inte om det är av ren slump eller ej men nu står jag iaf här utan en dvd-läsare/brännare i datorn.

    den syns i enhetshanteraren och står att den fungerar, den syns även i utforskaren och även i imgburn.

    men när jag sätter i skivor så händer inget.. (skivor med info på) går inte att komma åt dem i utforskaren (säger bara att det inte är någon skiva i)

    och i imgburn så står det "no media present" när jag sätter i tomma skivor för att bränna..


    någon som varit med om något liknande eller vet vad det kan vara för fel?
    Consoles: XBOX360 & Wii på 106" Grandview Velvet Cinema duk med Mitsubishi HC1100 projektor.
    Handhelds: iPhone 5 och iPad 2

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2007
    Inlägg
    607
    Respekt
    19
    Kolla så att alla kablar sitter som de ska. Jag antar att du menar brännaren du har i datorn..

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    Ja det är brännaren i datorn.

    Och jag har kollat så att kablarna sitter som de ska.
    Har även provat att uppdatera drivrutinerna, flashat om den (även fast jag hade senaste nec firmware 1.04) samt att jag provat avinstallera brännaren och installera den igen. Och provade även att installera om imgburn.

    Men än så länge har inget löst problemet.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    tog du bort någon sata drivrutin eller liknande innan du flashade?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    Ja, tog bort den för via-kortet som det stod i guiden att man skulle göra.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    Ja, tog bort den för via-kortet som det stod i guiden att man skulle göra.
    provat att återställa den?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    Hur gör jag det? Eller räcker det att avinstallera och installera om via-kortet?

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    Hur gör jag det? Eller räcker det att avinstallera och installera om via-kortet?
    precis
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    det hjälpte tyvärr inte. fler tips?

    edit:
    om det skulle bli så att jag måste köpa nya brännare så kan ni ju samtidigt tipsa om bra brännare
    det enda jag bränner är xbox360-spel så behöver ju egentligen bara funka bra det till det. (och kanske till att bränna wii-spel också då det händer när det inte funkar med usbloader)

    händer väl ibland (dock väldigt sällan) att jag bränner ut något program på cd (typ windows) eller någon musikskiva.
    Last edited by tqila; 2011-08-04 at 11:55.
    Consoles: XBOX360 & Wii på 106" Grandview Velvet Cinema duk med Mitsubishi HC1100 projektor.
    Handhelds: iPhone 5 och iPad 2

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Har egentligen ingen aning om det kan hjälpa, men jag skulle provat att flasha om den igen. Skulle mycket väl kunna blivit något fel när du flashade om den när du hade "fel" sata-drivrutiner vid förra omflashningen.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    hänger nog inte riktigt med hur du menar.

    1. brännaren är en IDE så skall inte ha något med vilka sata-drivrutiner man har (däremot är det konstigt att det står (ATA) i imgburn efter modellnamnet och det är jag osäker på om det gjorde innan det börja krångla)
    2. "fel" sata-drivrutiner var till mitt via sata-kort som jag flashar med så det har inget med brännaren att göra
    3. vi pratar om min brännare i datorn och inte läsaren i xboxet (ifall du missuppfattade) dvs jag flashade den igen (med samma fw som innan, dvs nyaste..) bara för att se om det kunde hjälpa



    men men, skadar väl inte att prova.. så får väl flasha brännaren igen och se om det gör någon skillnad. (tack gode gud för wol och remote desktop)

    EDIT:
    har nu flashat om.. igen. men funkar fortfarande inte.
    Last edited by tqila; 2011-08-04 at 12:17.
    Consoles: XBOX360 & Wii på 106" Grandview Velvet Cinema duk med Mitsubishi HC1100 projektor.
    Handhelds: iPhone 5 och iPad 2

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    hänger nog inte riktigt med hur du menar.
    1. brännaren är en IDE så skall inte ha något med vilka sata-drivrutiner man har (däremot är det konstigt att det står (ATA) i imgburn efter modellnamnet och det är jag osäker på om det gjorde innan det börja krångla)
    Jag utgick ifrån att det var en SATA-brännare du hade eftersom det diskuterades sata-drivrutiner som kunde orsaka felet. Du nämner inte någonstans att det handlar om en IDE.
    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    2. "fel" sata-drivrutiner var till mitt via sata-kort som jag flashar med så det har inget med brännaren att göra
    Se svar punkt ett.
    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    3. vi pratar om min brännare i datorn och inte läsaren i xboxet (ifall du missuppfattade) dvs jag flashade den igen (med samma fw som innan, dvs nyaste..) bara för att se om det kunde hjälpa
    Ja, det var datorns brännare jag menade att du skulle flasha igen, för det var väl den du hade slängt in 1.04 i?

    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    men men, skadar väl inte att prova.. så får väl flasha brännaren igen och se om det gör någon skillnad. (tack gode gud för wol och remote desktop)

    EDIT:
    har nu flashat om.. igen. men funkar fortfarande inte.
    Har också svårt att se varför sata-drivarna skulle störa din IDE-brännare...
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    1. brännaren är en IDE så skall inte ha något med vilka sata-drivrutiner man har (däremot är det konstigt att det står (ATA) i imgburn efter modellnamnet och det är jag osäker på om det gjorde innan det börja krångla)
    Det har att göra med att IDE egentligen heter ATA
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Hur gammal är brännaren du har förresten? Kan ju vara som du skriver tidigare att det är dags med en ny.
    Jag kör med samsung SH-S223B och den fungerar bra. Tror att de flesta av dagens brännare fixar det du behöver utan problem. Bara kombinationen skiv-märke/brännare som skall fungera.
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2002
    Inlägg
    510
    Respekt
    24
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det har att göra med att IDE egentligen heter ATA
    Nja, snarare PATA för paralell-ATA. SATA är Seriell-ATA
    Nes: Bryggad|Snes: SuperWilCard 32Mbit|N64: Dr64 256Mbit|Gamecube: Viperchip |Gameboy: GB Xchanger 64 Mbit|GameBoyAdvance: Advance Flashlinker 128Mbit|MasterSystem: Original |Saturn: Luckswitchswap|Dreamcast: Original|xbox: Flashad|Xbox360: Hitachi_iXtreme_v1.51, Jtag, Xbrebot, Xexmenu 1.1, 320GB int.HDD|Xbox360 Slim: 250GB Original|PS1: Chippad|PS2: Messiah-Chippad |PS3 Slim: 500GB, Kmeaw 3.55 CFW, multiMAN|PS3 Slim: 160GB, Senaste OFW|Vectrex, c64, Amiga och en massa andra: givetvis original

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    ok, ja men då är det inte så konstigt att det står ATA kanske

    det är en NEC DVD RW ND-3540A och den har ganska många år på nacken (tror den var relativt ny på marknaden när jag köpte den)

    jag bränner bara med verbatim (förutom musik-cd då då tar jag vad som finns billigt)
    skall man skaffa en SATA eller IDE brännare? (vad är den största skillnaden? och vilka nackdelar finns det?)
    Consoles: XBOX360 & Wii på 106" Grandview Velvet Cinema duk med Mitsubishi HC1100 projektor.
    Handhelds: iPhone 5 och iPad 2

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Game_Freak_se Visa Inlägg
    Nja, snarare PATA för paralell-ATA. SATA är Seriell-ATA
    Ja, men PATA brukar förkortas till ATA också...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    ok, ja men då är det inte så konstigt att det står ATA kanske

    det är en NEC DVD RW ND-3540A och den har ganska många år på nacken (tror den var relativt ny på marknaden när jag köpte den)

    jag bränner bara med verbatim (förutom musik-cd då då tar jag vad som finns billigt)
    skall man skaffa en SATA eller IDE brännare? (vad är den största skillnaden? och vilka nackdelar finns det?)
    Har du ON-Board SATA skulle jag rekomendera att du skaffar en sådan, det finns inte så mycket IDE (ATA/PATA) kvar på marknaden längre, lättare o få tag i en bra SATA brännare till bra pris än en IDE...

    SATA är dessutom en snabbare standard än vad IDE är, så det kommer funka bättre
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  19. #19
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    Om du menar på moderkortet så ja. Då har jag det. (där jag satt hårddiskarna. (har väl ett gäng lediga där)

  20. #20
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    Om du menar på moderkortet så ja. Då har jag det. (där jag satt hårddiskarna. (har väl ett gäng lediga där)
    Satsa på SATA isåfall, IDE/ATA är utdöende
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    ok.

    denna brännaren: http://www.dustinhome.se/samsung-dvd...uct/5010597713

    kan den bränna duallayer?
    tyckte det stod så rörigt.. dvd+-r står det (dubbla lager)
    men är det inte dvd+-DL som är duallayer?
    Consoles: XBOX360 & Wii på 106" Grandview Velvet Cinema duk med Mitsubishi HC1100 projektor.
    Handhelds: iPhone 5 och iPad 2

  22. #22
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  23. #23
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    den var ju bara dubbelt så dyr..
    Consoles: XBOX360 & Wii på 106" Grandview Velvet Cinema duk med Mitsubishi HC1100 projektor.
    Handhelds: iPhone 5 och iPad 2

  24. #24
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    den var ju bara dubbelt så dyr..
    jo, men den modellen vi har är testad, funkar... och du bör inte länka till produkter på andra siter som vi har motsvarande av...

    Du vet, det här är en butiks forum... vi vill ju sälja det vi har och länkar du till andra siter kanske folk köper där istället för från oss... och det är ju bara negativt för oss
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  25. #25
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    jo men det är jag med på, självklart vill ni inte att folk hänvisar till andra sidor.
    tänker inte ens på att det är ett "butiksforum".

    men det jag inte är med på är varför ni tar dubbla priset på en brännare som är av samma modell (och säger att det är för att den är "testad")
    och om någon köper från i detta fallet dustin istället så är det nog inte för att jag länkat utan för att det är billigare
    (finns ju t.ex prisjakt så det är ganska lätt att jämföra priser och välja något annat billigare ställe)

    och vill ni att folk ska köpa av er så kanske ni ska ha bättre priser? (på t.ex denna brännaren som vi diskuterar nu) ;P

    ingen vill ju betala 400 när man kan få den för 200


    jaja, tack för hjälpen/infon iaf.
    Consoles: XBOX360 & Wii på 106" Grandview Velvet Cinema duk med Mitsubishi HC1100 projektor.
    Handhelds: iPhone 5 och iPad 2

  26. #26
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av tqila Visa Inlägg
    jo men det är jag med på, självklart vill ni inte att folk hänvisar till andra sidor.
    tänker inte ens på att det är ett "butiksforum".

    men det jag inte är med på är varför ni tar dubbla priset på en brännare som är av samma modell (och säger att det är för att den är "testad")
    och om någon köper från i detta fallet dustin istället så är det nog inte för att jag länkat utan för att det är billigare
    (finns ju t.ex prisjakt så det är ganska lätt att jämföra priser och välja något annat billigare ställe)

    och vill ni att folk ska köpa av er så kanske ni ska ha bättre priser? (på t.ex denna brännaren som vi diskuterar nu) ;P

    ingen vill ju betala 400 när man kan få den för 200


    jaja, tack för hjälpen/infon iaf.
    Det kan bero på att dustin och andra butiker tar in tusentals, dom tar inte in typ 50~ utan dom kanske köper in 2000 vid ett och samma tillfälle, då får dom bättre pris som gör att dom kan sätta lägre summor... det e klart, vi kan sätta lägre priser också men då tjänar vi inget på det...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  27. #27
    Registrerade
    Jan 2008
    Inlägg
    171
    Respekt
    17
    ja det är ju sant, tänkte inte så långt
    Consoles: XBOX360 & Wii på 106" Grandview Velvet Cinema duk med Mitsubishi HC1100 projektor.
    Handhelds: iPhone 5 och iPad 2

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi är inte lika snabba på att ha rätt pris på pc-prylar som de renodlade pc-butikerna. När vi satte vårt pris var det ett helt normalt pris, sedan så har det väl gått ett år eller nåt och vi har inte bevakat det... Helt OK att säga till när våra priser blivit så fel, om vi inte adderar något extra värde till varan (t.ex. support) så skall vi inte lägga på 100% på priset...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. psp stängs / batteriet slutar funka
    By Nisselox in forum PSP - Playstation Portable
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 17:23
  2. Xbox360 problem efter flashning
    By Chris2k8 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 21:54
  3. Xbox 360 backups slutar fungera efter ett tag.
    By TheTrueMayhem in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 21:15
  4. spel slutar funka efter MSdash installerat
    By pilopiraten in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 18:54
  5. Slutar fungera efter 2 månader!!!
    By mikey_johansson in forum Aladdin Advance Support
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-05, 20:42

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •