Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Original Fläkt?

Registrerade
    Jun 2011
    Respekt
    14

Question Original Fläkt?

jag undrar om någon har specsen till Xenons Original fläkt ?
    Jag anser att original fläkten låter alldeles för mycket på 12v och kyler inte så speciellt bra..

Enligt talismoon, dem jämför med en av sina fläktar.
    Specifications (behind are the standard Xbox 360 fan specifications):

DC Power: 12V (at 5v) - Original Fan: 12V (at 5v)
    Current: 160mA - Original Fan: 250mA
    Speed: 4100RPM - Original Fan: 4600RPM
    Air flow: 46CFM - Original Fan: 29CFM
    Loudness: 38d(B)a - Original Fan: 41d(B)a
    Stämmer dessa siffror? Och skulle det göra någon skillnad att ersätta original fläkten med 2st 70mm fläktar?
    Och på talismoons siffror är det varje fläkt som har dem specifikationerna eller båda tillsammans?
    Tänkte mig 2 utav fläktarna längst ner här.. http://www.spirecoolers.com/main/pro...an.asp?size=70 skulle dem funka?

Tack
    Last edited by jonthe838; 2011-08-06 at 14:26.

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30

Lightbulb

Olika fläktar låter olika mycket bland originalen, allt handlar om tillverkare, kullager samt smörjning & bladens vinklar
    Vissa talismoonfläktar är inte tystare för att de byts mot originalfläktar men givetvis i de fall där originalfläktarna låter som jetplan så kan det göra skillnad.

Det du speat är skillnaden mellan talsimoons ( den vänstra Talismoon och högra original )

Talismoon Fan DC Power: 12V (at 5v) Vs. Original Fan: 12V (at 5v)
    Current: 160mA - Original Fan: 250mA
    Speed: 4100RPM - Original Fan: 4600RPM
    Air flow: 46CFM - Original Fan: 29CFM
    Loudness: 38d(B)a - Original Fan: 41d(B)a

De har inte varit så tydliga på den fronten nej

Alla 360 även slim är enligt mig felkonstruerade o underdimensionerade.
    Byta fläkt i en 360 tycker jag själv är lite lönlöst, bättre lägga pengar på en ny när den man har rasar istället.
    Enda undantaget är J-taggade maskiner, de vill man lägga krut på så de håller så länge som möjligt.
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Jun 2011
    Respekt
    14
    Jag har en jtaggad xenon och dt är därför jag vill göra allt för få den att leva längre.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Det största felet är egentligen placeringen av fläktarna, kolla i en dator t.ex. där sitter ALLTID fläkten direkt på kylflänsen, den sitter aldrig en bit bort, ja om man inte räknar med chassi fläktarna förstås, men fläktar som är till för att kyla processorn/kylflänsen sitter alltid direkt mot flänsen...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Jun 2011
    Respekt
    14
    det man borde göra är egentligen då att köra DVDn externt och slänga på extra fläkt på GPUn och en på CPUn? Jag har en liten 50mm framför CPU flänsen vet dock inte hur bra den är men den duger. Har sedan en 120mm fläkt på sidan som blåser in mot CPU kylflänsen och sedan original fläktarna..

Registrerade
    Jul 2006
    Från
    Någonstans i Stockholm
    Respekt
    30
    Det man borde göra med j-taggade maskiner är att man monterar dem i ett Lian-Li Chassi o vattenkyler
    / Pendragon

Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...

Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Jag har byggt en egen fläkttunnel av papp, lika höga på båda sidor med separata kanaler för CPU och GPU-flänsarna.
    CPUn har originalflänsen och GPUn har en 2a generationens CPU-fläns (dvd-spelaren får förstås inte plats i maskinen längre).
    Jag har två fläktar (motstånd som gör att de går på 7volt) monterade på varje fläns som blåser in luft mot flänsarna in i tunneln och ut på baksidan. Bak har jag Whisper-fläktar på auto-hastighet. Gallret är bortklippt och maskinen står med baksidan utåt i tv-bänken. :P

Jag har också tagit upp hål i skalet där fläktarna sitter så att de får fint med luft utifrån.

Maskinen idlar mellan 55-60 grader CPU och 39-40 grader GPU. Det går upp ca 2 - 3 grader när jag spelar ett tungt spel. Jag är rätt nöjd (med tanke på att det är en Xenon).
    Bra kylning och ingen förhöjd ljudnivå.
    Last edited by N!klas; 2011-08-08 at 00:49.

Registrerade
    Jun 2011
    Respekt
    14
    Citat Original inlägg av N!klas Visa Inlägg
    Jag har byggt en egen fläkttunnel av papp, lika höga på båda sidor med separata kanaler för CPU och GPU-flänsarna.
    CPUn har originalflänsen och GPUn har en 2a generationens CPU-fläns (dvd-spelaren får förstås inte plats i maskinen längre).
    Jag har två fläktar (motstånd som gör att de går på 7volt) monterade på varje fläns som blåser in luft mot flänsarna in i tunneln och ut på baksidan. Bak har jag Whisper-fläktar på auto-hastighet. Gallret är bortklippt och maskinen står med baksidan utåt i tv-bänken. :P

Jag har också tagit upp hål i skalet där fläktarna sitter så att de får fint med luft utifrån.

Maskinen idlar mellan 55-60 grader CPU och 39-40 grader GPU. Det går upp ca 2 - 3 grader när jag spelar ett tungt spel. Jag är rätt nöjd (med tanke på att det är en Xenon).
    Bra kylning och ingen förhöjd ljudnivå.
    Detta är vad jag skulle vilja göra men då jag inte vill riskera nått genom att byta ut flänsarna då jag inte är så rutinerad på sånt och bor i GBG så vet jag inte riktigt vad jag ska göra.. Min xbox idlar på ca 61 grader på fläktarna på 90% + extra fläkt framför CPU flänsen och extra inblås på sidan (mina egna fläktar är nästan helt knäpp tysta) och det är en xenon med papp bit på GPU kylflänsen och en inuti fläktkåpan så att GPU kylaren får mer fläkt.. Funderar på att byta ut de bakre fläktarna mot något tystare då min xbox låter som ett jetplan heheh xP

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Min låter som original. Innan hade jag två 120mm-fläktar i skalet men det gjorde mig galen. Att köra originalfläktarna på något annat än auto (eller max 50 - 60%) är inte aktuellt. Man undrar ju om boxen skall börja sväva..

Att byta ut kylflänsarna är inte så svårt om man vet vad man gör. Xclampsen kan vara lite svåra att få av (men man lär sig, hehe) och gör man fel så är det lätt att man repar moderkortet och det vill man förstås INTE göra. En bonus när man gör så är att man får enkel åtkomst till den gamla och typ torkade kylpastan som sitter på processorerna och på flänsarna. Den ska helst bytas ut i samma veva. Kjell har allt man behöver för att rengöra och även Arctic Silver 5.

Jag har öppnat och fipplat med flänsarna på snart ett tiotal boxar. I början var det nervöst...

Registrerade
    Jun 2011
    Respekt
    14
    Min låter som original. Innan hade jag två 120mm-fläktar i skalet men det gjorde mig galen. Att köra originalfläktarna på något annat än auto (eller max 50 - 60%) är inte aktuellt. Man undrar ju om boxen skall börja sväva..

Att byta ut kylflänsarna är inte så svårt om man vet vad man gör. Xclampsen kan vara lite svåra att få av (men man lär sig, hehe) och gör man fel så är det lätt att man repar moderkortet och det vill man förstås INTE göra. En bonus när man gör så är att man får enkel åtkomst till den gamla och typ torkade kylpastan som sitter på processorerna och på flänsarna. Den ska helst bytas ut i samma veva. Kjell har allt man behöver för att rengöra och även Arctic Silver 5.

Jag har öppnat och fipplat med flänsarna på snart ett tiotal boxar. I början var det nervöst...
    Okej men då får jag väl helt enkelt försökra lära mig xD ^^

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    36009 och 36015 på Kjell är bra att ha när du byter ut kylpastan.

Registrerade
    Jun 2011
    Respekt
    14
    36009 och 36015 på Kjell är bra att ha när du byter ut kylpastan.
    okej tack för tipset ! Var köper man en kylfläns billigast och borde man ersätta original fläktarna ?

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Citat Original inlägg av jonthe838 Visa Inlägg
    okej tack för tipset ! Var köper man en kylfläns billigast och borde man ersätta original fläktarna ?
    Här på PSXCARE. Hålen är ju placerade på ett visst sätt så det är original som du behöver.
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1346&xSec=93 på GPUn. Den på CPUn kan du låta vara kvar.

Borde och borde. Med facit i hand så hade jag kunnat behålla original. Jag köpte mig dock Whisper-fläktar. Man påstår att de är tystare men jag vet inte det jag..

Registrerade
    Jun 2011
    Respekt
    14
    Här på PSXCARE. Hålen är ju placerade på ett visst sätt så det är original som du behöver.
    http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1346&xSec=93 på GPUn. Den på CPUn kan du låta vara kvar.

Borde och borde. Med facit i hand så hade jag kunnat behålla original. Jag köpte mig dock Whisper-fläktar. Man påstår att de är tystare men jag vet inte det jag..
    Okej tack för tipset! På xbox scene så var det en snubbe som snacka om ett 60mm till 120mm fan mod men fattar verkligen inte vad han menar..
    http://forums.xbox-scene.com/index.p...post&p=4816493

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Sen är ju frågan om du ska sätta tillbaka x-clampsen (man diskuterar detta men alla verkar ha olika åsikter) eller byta ut det mot skruvar och brickor. M5x10mm och brickor M5 (finns på classe). En mellan skruv och moderkort och två mellan skruv och fläns. Jag har bytt.

Det verkar som att han snackar om någon fläkttunnel typ. Där du har 60mm till 120mm. En adapter typ :

Hittade en bild på en typ:
    60mm-80mm-80mm-120mm-uv-fan-adapter-4-cpu-hsf-1004-03-yahoong@54.jpg

Det kan nog se rätt... skit... ut faktiskt.

Mina fläktar som sitter på flänsarna går på 7volt (12 volt med motstånd från undersidan av moderkortet där strömmen kommer in) och de hörs knappt.
    Last edited by N!klas; 2011-08-08 at 02:13.

Registrerade
    Jun 2011
    Respekt
    14
    jag skulle ju kunna ersätta min 50mm fläkt mot en nyare lite starkare.. Får försöka få bort metall nätet eller vad man ska kalla det på baksidan så kanske mer luft kan ta sig ut..
    Tror jag såg någonstans en snubbe som satt på 2 st Artic cooling f8r på baksidan utav sin xbox istället för original fläktarna och det såg faktiskt rätt badass ut.. Fast han måste ha bytt håll för annars så blåser ju fläktarna in luft istället för att dra ut.. ^^
    Last edited by jonthe838; 2011-08-08 at 02:22.

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Jag jobbade inte så mycket för att få det snyggt. Vill bara att boxen ska hålla så länge som möjligt.

Så här har jag gjort:
    http://youtu.be/Cgx41Y-b2TM?t=1m15s
    Jag har dock inte modifierat fläkttunneln utan jag har byggt en helt ny (i papp som sagt) som är helt tät fram till flänsarna med hjälp av värmelim.

Registrerade
    Jan 2007
    Respekt
    19
    Bra exempel på någon som har... misslyckats när han skulle plocka bort xclampsen..
    http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=734183

Registrerade
    Jun 2011
    Respekt
    14
    Oj herre xP Nu blev jag aningen svettig heheh.. xD om man skär bort baksidan på xboxen och sågar bort metallen under och sedan sätter på fläktar på baksidan som suger ut luft.. Skulle det göra någon nytta?

Liknande diskussioner

1. Inlägg: 6
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 23:02
  2. Död fläkt
    By GNUTTEN in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2005-09-12, 12:58
  3. Fläkt
    By boogie in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-05-02, 19:07
  4. Fläkt?
    By MagnusXbox in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-02-23, 10:03