Google is your friend!
Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)
Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare
Vad skall spänningen vara på pinne 5 på kortet? Den pinnen som dioderna går till ifrån pinne 20 (3,3V) Vad blir framspänningsfallet. Jag är så kass på den teoretiska delen inom elektronik!
Edit: Framsteg!! Jag hade vänt på dioderna åt fel håll. Jag hade varit så "smart" och förberett det mesta innan så det skulle gå snabbt och smidigt när falcon väl var möjlig att glitcha. Jag seriekopplade tre dioder och drog en krympslang över för att skydda, sedan trodde jag att jag kom ihåg åt vilket håll de satt, men det gjorde jag tydligen inte.. Nu skall jag löda ihop allt igen och då borde det fungera. Jag återkommer strax.
Last edited by housepainter; 2011-09-26 at 13:33.
Ja, man får väl ta och be om ursäkt för sin dumhet. Det var dioderna som var problemet. Nu drar Xell igång på ca 5 sek. varenda gång! Nu skall jag sätta mig in i vad jag kan göra med boxen nu. Det blir nog till att kolla upp N64-emulatorn.
Tack för att du tog dig tid Swizzy!
Google is your friend!
Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)
Jag har letat och letat men jag hittar inget ställe där man kan köpa en usb-jtag kabel som passar till att skriva till kort som använder sig av RGH. Hittar endast diagram över hur man bygger en egen, men jag föredrar att köpa en.
finns det någon i sverige som säljer dessa?
Edit: Läste igenom denna tråd igen för att se om jag missat något. någon länkade till den här.
http://www.ebay.com/itm/New-Xilinx-F...item19c826b191
Last edited by ubbe_p; 2011-09-29 at 13:51.
du kopplar in den på stift som sitter på RGH chippet
Google is your friend!
Nu har jag inget RGH chip att kolla på, utan tittar endast på bilder på nätet. men jag ser inga stift på dessa kort, endast lödpunkter.
så alla hårdvaru produkter jag behöver är alltså:
1. RGH chip av valfri modell
2. Xilinix usb-jtag kabel för att programmera chippet http://www.ebay.com/itm/New-Xilinx-F...item19c826b191
3. nand läsare/skrivare (tex 360nandflasher)
Japp, och lite kabel då.... Xilinx USB-JTAG Kabeln där är designad för att sätta mot en stiftlist, så du får löda kablar till liknande... (om du inte köper en variant av chip med stiftlist...)
Google is your friend!
Ok! tack så mycket för svaren, du har hjälpt mig reda ut en hel del..
mycket att läsa på för en noob
tänkte köpa mig en matrix glitcher, eller finns det någon som rekomenderas? vad använder psxcare?
och den stora frågan då, var kan man få tag på dem, på deras hemsida finns de ju inga återförsäljare eller liknande...
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...
/ Pendragon
Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga våra medlemmar eller jag inte svarat på redan eller startat...
Eller klicka här så lär du dig Söka eller Googla!
Kan man boota upp tex. FSD med glitch hacket?
Inte ännu, det kräver att du har en patchad kernel du kan starta... och det finns inte färdigt fullt fungerande ännu... dom har lyckats starta en patchad kernel, men den funkade väl inte felfritt vad jag förstod, och vad är det för mening med att släppa något som inte fungerar som det ska utan strular väldigt mycket?
Google is your friend!
Tips: det tar sin lilla tid att stoppa i chippet, och det var i alla fall för mig första gången jag öppnade en slim, vilket ytterligare bredde på tidsåtgången. Hade du tänkt köra med något chip som finns på marknaden nu så är det lika bra att göra själva chippningen och testa så det funkar med Xell redan nu
Google is your friend!
LPC-H2148 ansluts enligt följande: http://pictures.xbox-scene.com/xbox3...55_Diagram.png
Undrar om det behövs några dioder eller motstånd när man gör anslutning för att läsa/skriva nanden?
Google is your friend!
Kanon! men om man skulle använda en LPT-kabel precis som på den första generationen av 360 konsolen när man läser/skirver nanden hur gör man då koppling till slim/trinty modekortet? har plöjt igenom hur många trådar som helst nu för att hitta ett kopplingsschema på hur man gör koppling med LPT-kabel för att läsa/skriva nanden till slim/trinty modekortet utan att hittat någon konkret fakta
Google is your friend!
Rent krasst sett så borde väl egentligen inte motstånden krävas, men jag skulle ju definitivt inte köra utan dem, då Xboxen och parallellporten säkerligen jobbar med olika spänningar. Nu är det väl kanske inte så kinkigt med spänningen som många tror när det bara är frågan om sådana här tillfälliga operationer (det är en helt annan sak om man vill ha problemfri kontinuerlig drift i flera år), men de där resistorerna är en jäkligt billig försäkring.
Det kan säkert funka utan dioden också, men då blir kraven på resten av kretsen/kablaget högre. Det är frågan om en switchdiod på serie med en signallina, så jag är utan att ha analyserat kretsen 99% säker på att dess uppgift helt enkelt är att "snygga till" signalen och få skarpa övergångar mellan hög och låg och därmed slippa massa problem relaterat till sådant. Kanske har också framspänningsfallet en praktisk funktion. Är signalen tillräckligt snygg redan utan den, så bör det dock funka utan.
Dioden och resistorerna kostar dock tops några kronor styck. Varför vara dumsnål och riskera att skada datorn eller xboxen genom att skippa resistorerna, eller att riskera korruption i dataöverföringen genom att skippa dioden.
har snackat lite med folket i #libxenon på EFNet och dom menar på att detta inte är bekräftat än, och att det inte nödvändigtvis har att göra med hacket, utan att det var microsofts plan sedan länge att kombinera HANA och Southbridge för att få ner tillverksningskostnad/strömförbrukning/RROD-risk. dessutom har maskinerna med det nya moderkortet ett tillverkningsdatum som är cirka en halv månad innan reset glitch hack släpptes, vilket gör det ännu mer intressant då GliGli inte ska ha haft någon kontakt med microsoft innan han släppte hacket till allmänheten.
Såja,
Nu går det att boota hackad kernel (och FSD) med RGH.
http://www.xbox-scene.com/
1 x Trinity RGH, 250GB. 1 x Trinity original, 4GB + 250GB HD.
Så om jag förstått det rätt så ger det nu att helt enkelt gå till (t.ex.) PSXCARE och be de installera ett RGH chip, fixar de då så att man kan boota in i någon form av dashboard, eller är det så enkelt att man bara pluggar in en hårddisk (funkar vilken hdd som helst på marknaden?) som man sedan installerar t.ex. FSD på och kopierar över back-uppade spel? Missar jag nått viktigt steg, och vad är fixat/installerat utöver självaste RGH chippet när man lämnar in den?
Du behöver bygga och flasha en modifierad image med själva "operativsystemet" som är kompatibel med RGH till boxens interna NAND-minne också. Det är ingen jättekomplicerad procedur, men det kräver en del prylar och lödning extra. RGH-chipets enda uppgift är att störa boxens bootprocess, så den slutar checka om koden den kör är signerad.
Bookmarks