Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12
Visar resultat 31 till 47 av 47

Diskussion: Identifiera chip, och dess funktioner?

  1. #31
    dragonslayer Guest
    problemet man kan få är om den tappar tiden och inte hittar originaldashboard.. då får man error 16 och då krävs en bios med err16fix eller en upplåst hårddisk med originaldashboard

    vid error 16 kan man inte boota på cd/dvd

    krachar hdd får du ju helt andra problem oxo... förståss... hittintills har man kunnat låna en kompis HDD (eller stoppat i originaldisken) för att ställa tiden.. eller för den delen köpa tjänsten hos någon

    värre för dig är nog om den inte gillar flashningen av bios (vilket ju i sådana fall löser sig genom att programmera om ditt befintliga chip i extern programerare eller att du skaffar ett "köpe" chip för ca 150:- )
    Last edited by dragonslayer; 2011-11-15 at 23:35.

  2. #32
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Jag får lura lite på det här. En standard BIOS låter i alla fall mig rädda situationen genom att stoppa i en ny disk och boota från skiva så länge klockan går rätt. Då är jag bara körd om både disk och klocka packar ihop samtidigt. Med tanke på att jag fortfarande använder min Amiga regelbundet så är det ju rimligt att förvänta sig att jag kommer använda Xboxen regelbundet om 10-15 år. Jag tänker inte förutsätta att grejerna fortsätter fungera utan problem hela tiden, så jag försöker förutse, och undvika eventuella problem. Helst tycker jag det låter som om jag skulle ha en BIOS som är klock-fixad, och bootar från en blank disk. Sen får jag lösa förvaringen på vad sätt jag kan, typ.
    B!

  3. #33
    dragonslayer Guest
    det finns andra problem med biosar med err16fix... ingenting som har autosave fungerar om klockan inte är ställd
    "klockbatteriet" är en 1F kondensator som håller klockan ca 2h när konsollen är strömlös...

  4. #34
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    det finns andra problem med biosar med err16fix... ingenting som har autosave fungerar om klockan inte är ställd
    Det är ju egentligen inte ett problem, allt jag vill är att det ska gå och rädda situationen och installera en ny disk, den får gärna fråga om datum det första den gör när den startar...

    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    "klockbatteriet" är en 1F kondensator som håller klockan ca 2h när konsollen är strömlös...
    Typiskt Microsoft. Alla andra använder en högeffektiv kondensator som kan hålla klockan med ström i ett par månader, ofta år, och de snålar och stoppar in en vanlig som laddar ur sig själv fortare än klockan förbrukar effekten... Ja, det borde man ju ha vetat ;- )

    Hur komplicerat är det att flasha xboxens egen BIOS med en "bootar alltid" mjukvara? Alternativet är ju en chipdesign med flera banker, eller ett mer avancerat chip, typ Xecuter 3, vilket ju får anses vara nästa steg.
    B!

  5. #35
    dragonslayer Guest
    problemet med err16 fix är att den då inte frågar om tiden...

    på två timmar hinner du stoppa i en ny disk och installera original dashboard
    skulle du inte hinna så är det bara att stoppa i den förra och ställa klockan på nytt

    1F är väl högeffektivt ? alternativet är väl ett batteri som i sådanafall skall tas om hand vid skrotning.. i 360 har dom skippat klockhållnings funktion helt

    för att flasha TSOP behöver du ett minneskort/usbadapter & litet usbminne och ett exploitible spel: mechassult eller 007 i original
    du har winbond så du måste flasha via linuxvarianten (evolution X kan inte flasha dom)
    lödkolv och lödtenn har du ju redan

    sabbar du en TSOP flashning så är det chip som gäller (det går att fixa med 27 wire homebrew chip)

  6. #36
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    på två timmar hinner du stoppa i en ny disk och installera original dashboard :)
    skulle du inte hinna så är det bara att stoppa i den förra och ställa klockan på nytt
    Tidsaspekten är ju inte problemet. Det som är problemet är ju att den dagen det är dags för att försöka hantera det här, är garanterat en dag när Xboxen varit nedpackad i förrådet i månader, elelr rent av år, pga någon flickväns inflytande.

    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    1F är väl högeffektivt ? alternativet är väl ett batteri som i sådanafall skall tas om hand vid skrotning.. i 360 har dom skippat klockhållnings funktion helt
    Om argumentet är miljö, är det ett otroligt korkat sådant. Innehållet i en så kallad superkondensator är minst lika viktigt att ta tillvara på som det från batterierna. Det skulle iofs inte förvåna mig om Microsoft använde sig av det argumentet. I gengäld är batteritiden inte mer än 2 timmar, sitter där inte en så kallad super-kondensator, utan en vanlig kondensator. (Det kan ju vara ett val man gjort för miljön. Microsoft måste ju inte ha varit korkade. De kan ju rent av ha haft en medveten strategi.) Skillnaden är ganska övergripande. En vanlig kondensator är gjord för att lämna spänning, fort. Det går att tömma en vanlig kondensator i en kort blixt, mot ett vattenrör eller något annat skoj. (Kanske inte att rekommendera dock) Så kallade superkondensatorer är framtagna för att vara en motsvarighet till laddningsbara batterier. De laddas på väldigt kort tid i jämförelse med batterier, men i jämförelse med vanliga kondensatorer är de långsamma sniglar. Stoppar man en superkondensator i en Amiga istället för klockbatteriet, håller den tiden i över en vecka. Och det är en taskig konstruktion med löjligt hög elförbrukning.

    Hittade den här bilden. Om det är den som förväntas vara till klockan, så är det definitivt en standard tingest, och förklarar varför klockan inte håller så länge. Det vore iofs en skitsak att stoppa i en vettig superkondensator för att hålla tiden, men även om man tar i klarar den något år som mest, jag är ganska säker på att jag vill ha en lösning som är idiotsäker, med tanke på att jag förhoppningsvis aldrig kommer "göra mig av med" Xboxen. Den kommer få vara med tills den slutar fungera, och det inte längre går att fixa. Om jag förebygger felkällor som inte kommer gå att reparera så har jag med mig den så mycket längre till mina (flick)vänners förtret. Jag använder ju, (och köper regelbundet grejer till) min Amiga fortfarande. Den har jag haft i 18 år, tror jag. Den som har mest grejer när han dör...? ;- )
    B!

  7. #37
    dragonslayer Guest
    bäst funktion får du med en bios utan err16 fix... den kommer då att fråga efter tiden då du har haft den i förådet i 18 år
    jag skulle tro att du skulle ha större problem att hitta en IDE disk om 18 år (du får ju bara err 16 ifall disken inte inehåller original dashboard eller har krashat helt, vid tidpunkten då den tappat tiden)
    Last edited by dragonslayer; 2011-11-18 at 09:20.

  8. #38
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    bäst funktion får du med en bios utan err16 fix... den kommer då att fråga efter tiden då du har haft den i förådet i 18 år
    Så länge disken fortfarande fungerar. Eftersom den rent av vägrar boota från skiva då, är jag tvärkörd om inte disken gör det.

    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    jag skulle tro att du skulle ha större problem att hitta en IDE disk om 18 år (du får ju bara err 16 ifall disken inte inehåller original dashboard eller har krashat helt, vid tidpunkten då den tappat tiden)
    Man skulle kunna tro det, men märkligt nog är det inte svårt att få tag i godsaker, nytillverkade, eller renoverade till Amigorna. Risken är snarare överhängande att någon håller på och kränger adaptrar mellan den dagens lagringsformat, och pATA.

    Nåväl, jag vet i alla fall att problemet finns. Funderar på om man kan hitta en err16 fixad BIOS och stoppa på moderkortet, och köra en vanlig på chippet. Det borde falla under kategorin hängslen och livrem, och vara enklast, eftersom jag inte har ett chip med flera banker. Tyvärr har jag inte rätt spel för att kunna göra det helt enkelt, så jag får forska lite där med. Kanske är billigare med ett riktigt chip, än spelet. ;- )
    Nackdelen med ett nytt chip är ju att jag måste plocka ut moderkortet. Fattas bara att den där jäkla sladden släpper igen.
    B!

  9. #39
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Mr_B Visa Inlägg
    Tidsaspekten är ju inte problemet. Det som är problemet är ju att den dagen det är dags för att försöka hantera det här, är garanterat en dag när Xboxen varit nedpackad i förrådet i månader, elelr rent av år, pga någon flickväns inflytande.
    Shit... Snacka om att man är synsk. Efter den här tråden så slutade det med att alla vännerna dumpade sina gamla XboXar på mig, och så småningom hamnade de i förrådet. Nyligen bar jag upp "min", (Som efter den här tråden blev en med "riktigt" chip, och av en slump är en v1.6'a.) och konstaterade att den inte längre fungerar, defekt PSU, varpå jag raskt bar upp alla de andra. Mest för att ta reda på om jag hade någon annan med rätt PSU, så jag kunde funktionstesta och se om det är värt att köpa ett nytt PSU.
    Det ledde till att jag ville versionsbestämma allihop, vilket i sin tur gav nya problem. Jag har en 1.4'a med ett tjusigt rött kretskortsbaserat chip, som vägrar boota. Error 16. Ok, lättlöst, kan tyckas. Märkligt att det inte finns en komplett dashboard på disken, men visst, det faller in i "shit happens" kategorin. Jag har ju fått enheten någonstans, så det är okänt vad den varit med om. Sitter en 160gB disk i, så någon har ju bytt, så långt är klart.
    Snodde disken från "mitt" XboX, och stoppade i den. Resultatet blev inte vad jag väntade mig... Error 05. Olåst disk. jag har provat bank 1 & 2, och bara för att, jag har provat enable / disable, inget ger önskat resultat. Är den här XboX'en reducerad till reservdels-enhet, eller finns det något som borde fungera för att komma runt det här? Eftersom "original" disken inte ger error 05 så kan man ju förutsätta att den är låst, men inte innehåller filerna jag behöver.

    Nå, om någon har funderingar, så här drygt 10 år efter det var en relevant konsol, får de gärna komma med förslag. Tack för er tid, och allt det där.
    Bild på chippet nedan:

  10. #40
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Om du har en SuperDisk kan du prova att starta med den, se om den hoppar igång från den skivan, det borde den göra om chippet är aktivt (D0 kopplad till ground, antagligen vad den grå kabeln som går till undersidan av moderkortet är till för)

    Finns det någon text på andra sidan av chippet? eller på bank selectorn?
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #41
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Om du har en SuperDisk kan du prova att starta med den, se om den hoppar igång från den skivan, det borde den göra om chippet är aktivt
    Det har jag inte, det är ju inte för sent att fixa dock. Det låg en "Slayers EvoX 2.6" i spelaren, som jag har testat med, utan bättre resultat. Jag ska försöka bränna ut en SuperDisk i eftermiddag och se om det fungerar bättre. Har 3.7 RC8 liggande, det borde fungera i så fall.

    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    (D0 kopplad till ground, antagligen vad den grå kabeln som går till undersidan av moderkortet är till för)
    Den svarta är kopplad till en kabelsko, och skruvad i jordpunkten där vid JTAG kontakten. Om den grå är jord, verkar det dumt att dra iväg den under moderkortet. Då hade det ju bara varit att brygga de båda Jag misstänker att det är något annat, men är inte insatt nog att våga skriva "Haha, du har fel" ;- )

    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Finns det någon text på andra sidan av chippet? eller på bank selectorn?
    På andra sidan av chippet sitter det en tjock svart dubbelhäftande tejp som jag inte vågat dra för mycket i. Blir det aktuellt ska jag trolla fram bättre redskap än mina tjocka fingrar. Bara orolig för att något som inte ska följa med tejpen bort väljer att göra det i alla fall.
    På det externa, röda kortet med 3 brytare, står det massor. Enable / Disable, Protect/Unprotect, Bank1/Bank2, men det du egentligen var intresserad av är antagligen "X2 Lite Ext"
    Jag återkommer med ett inlägg när jag haft en chans att gräva fram brännare, och hittat en skiva som funkar. Jag har MASSOR av tomma CD, men det är sämre med DVD'er... Så jag får leta lite.
    Tack för din hjälp så här långt.
    B!

  12. #42
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Mr_B Visa Inlägg
    Jag återkommer med ett inlägg när jag haft en chans att gräva fram brännare, och hittat en skiva som funkar. Jag har MASSOR av tomma CD, men det är sämre med DVD'er... Så jag får leta lite.
    Tack för din hjälp så här långt.B!
    Nå, det fungerade inte.
    Men rent teoretiskt, borde väl inte boxen klaga på att disken inte är låst, om chippet är aktivt, så det är kanske där man borde börja rota? Jag arbetade efter den teorin i alla fall, och verifierade att sladden på undersidan satt fast ordentligt, samt hade isär och tittade över alla kontakter. Det gjorde ingen skillnad det i heller.

    Däremot hade jag en v1.6 XboX till, så jag har transplanterat PSU't från det till den trasiga boxen, och verifierat att det funkar så långt. Så jag tror jag ska lägga pengarna som behövs för att köpa ett nytt och stoppa i. Spara reservdelarna till framtiden, så att säga. En ljusglimt i mörkret i alla fall, även om den här boxen vägrar samarbeta.
    B!

  13. #43
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Det lutar mer och mer åt att jag har 2 problem med den här XboX'en. Det ena verkar vara att chipet inte gör riktigt vad det borde. Åtminstone i teorin borde chippet göra att boxen skiter i om disken är låst eller inte. Och då borde den boota snällt på min fungerande, olåsta disk från v1.6 XboX'en, men det gör den inte. Med den disken klagar den på att disken är låst. Kan det vara en BIOS begränsning? Disken som har fungerat i den boxen är 160gB stor, den från v1.6'an är 250gB. En icke XboX konfigurerad, fungerande 200gB ger dock "bara" error 16.

    Med tanke på SuperDisc 3.7 rc8'a skivan, så har jag bytt dvd spelare till en jag har verifierat faktiskt läser skivan i min numera fungerande v1.6'a, men det händer fortfarande inget. Enligt tidigare teorier, så borde den ha bootat på skivan, så att jag kunde konfigurera 200gB disken.
    Och det för mig till "det andra" problemet jag nog har.

    Anledningen till att den inte bootar på sin egen disk... Den disken är nog död. Den spinner upp, men sen verkar det inte hända mer. Vilket ju skulle vara en bra förklaring till varför den inte hittar rätt grejer för att ställa in tiden. Om ingen har bättre ideer, så kommer jag nog peta i 200gB disken i min v1.6'a, och konfigurera upp den. Jag är inte riktigt säker på varför det skulle fungera bättre än 250gB disken som sitter i den XboXen nu, men jag tänker prova i alla fall. Ett beslut jag tog när jag kom på att disken som sitter i skulle kunna vara låst, och att den då är låst med fel kod, kan vara orsaken till "error 5". (Jag tittade dock efter med hjälp av SuperDisc 3.7 rc8, och som jag förstår texten under inställningarna så är disken inte låst.)
    Det är värt ett försök i alla fall. Det värsta som kan hända är att jag sitter framför datorn en stund medan XboX'en gör sin grej bakom ryggen på mig, och när det är klart, så fungerar det inte i alla fall. Jag sitter för mycket framför datorn i alla fall, så den stunden mer eller mindre... Knappast jordens undergång.
    B!

  14. #44
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Den klagar inte på att disken inte är låst om den laddar en alternativ dashboard, biosen på moderkortet har ingen större betydelse för om den gillar att den är låst eller inte (annat än att original bios bara laddar original dashboarden)

    D0 ska bara kopplad till Ground för att skippa onboard bios och istället ladda bios från LPC porten (där chippet sitter monterat) är inte D0 kopplad till ground är chippet inte aktivt

    Dvd'n bör starta bara du har en hackad bios på chippet, så startar den inte därifrån är det av 3 anledningar:

    1. DVD spelaren är trasig/har svårt att läsa skivan
    2. Chippet är inte aktivt (troligen ur funktion eller saknar någonting)
    3. Chippet har en original bios (mindre troligt, men möjligt)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  15. #45
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Har du error 5 så funkar inte chippet
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #46
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    D0 ska bara kopplad till Ground för att skippa onboard bios och istället ladda bios från LPC porten (där chippet sitter monterat) är inte D0 kopplad till ground är chippet inte aktivt
    Då kan vi ha hittat felorsaken. Jag är inte säker, men den här bilden verkar tala för att den grå sladden inte är ansluten till någonting...
    Jag vet inte riktigt om jag vågar, men en snabb "fix" är ju att löda en sladd mellan de 3 punkterna som den avbrända kopparbanan ska ansluta. Fast då uppstår ju frågan hur fan det har blivit så, är något felkopplat, eller kan någon (rent av jag?) ha gjort något med strömbrytarna på baksidan som orsakat det här?

    Det här är anledningen till varför man aldrig sätter heltäckande klisterlappar på baksidan av kretskort. Jag ska försöka få bort resten av klisterlappen, men jag tror att det viktiga redan syns.

    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Dvd'n bör starta bara du har en hackad bios på chippet, så startar den inte därifrån är det av 3 anledningar:

    1. DVD spelaren är trasig/har svårt att läsa skivan
    2. Chippet är inte aktivt (troligen ur funktion eller saknar någonting)
    3. Chippet har en original bios (mindre troligt, men möjligt)
    Jag tror på 2. Det är i nuläget en ganska säker gissning.

    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Har du error 5 så funkar inte chippet
    Era två inlägg tillsammans gjorde att jag bestämde mig för att koppla loss, och ta av klisterlappen, vilket mer eller mindre gav svaret i klartext. Jag misstänker att om det är något med brytarna på baksidam, OCH allting annat överlevt, så är det bara till att skarva ihop den trasiga kopparbanan för att väcka liv i boxen, men jag vet inte om man vågar vara så optimistisk.
    Det är antagligen så det blir lite längre fram, jag ska bara försöka bli av med mer klisterlapp först. Ska prova att "tvätta" bort den med T-röd. Inte helt optimalt, men fysiskt våld har jag konstaterat att det inte fungerar.

    Än en gång, ett stort tack för er tid.
    B!

  17. #47
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Nå, T-röd var effektivt, och den fysiska hanteringen verkar inte ha förvärrat situationen allt för mycket. Numera ser det ut så här:



    Som synes så har kopparbanan vidare blivit varm den med, men jag har kontrollmätt, och den är ok. Om kretsarna har överlevt är så klart okänt i nuläget. Under morgondagen tror jag att jag ska löda en kabel mellan de tre kontaktstiften för att ersätta de avbrända kopparbanorna. Men oavsett vilken kabel jag tar, så kommer den ha betydligt högre kapacitet än kopparbanorna den ersätter, så om felet som är upphovet till skadan kvarstår, så kommer något annat att gå åt. I det här läget känns det troligt att "något annat" är de redan synbart skadade kopparbanorna.
    För att minimera felkällorna, är min första tanke att helt enkelt inte ansluta kontakten som går till "X2 Lite Ext" kortet på utsidan, och se om det påverkar. Det känns ju som om det är något med brytarna som är den troligaste felkällan. Har ni några tankar på det?

    Jag misstänker att oddset för att chippet är en totalskada är ganska högt, och med 6 andra box'ar liggande, så blir den här då degraderad till reservdelsburk. Hade disken fungerat hade jag kanske kunnat softmodda systemet, men som det ser ut nu är det bara kostnader jag inte kommer vara villig att ta för att få igång just den här burken, om inte chippet går att återuppliva. Däremot tror jag att ni ska få sälja en "XBNÄTDEL" om ni kan få hem en, mycket för att utbytesversionen fungerar till alla mina modeller, så har jag en inför framtiden, som förhoppningsvis överlever boxarna...

    Än en gång, ni ska ha ett stort tack för er tid.

Sida 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande diskussioner

  1. Lite funderingar och Frågor om JTAG och dess funktoner.
    By RicoRehn in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 10:48
  2. JTAG - Program och dess Funktioner
    By Swizzy in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 22:52
  3. D3-2 Identifiera?
    By magnufs in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 19:26
  4. Identifiera Firmware på BenQ?
    By beeimages in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 21:34
  5. Identifiera mitt chip / Hjälp att starta
    By baginbox in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 21:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •