Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 47

Diskussion: Identifiera chip, och dess funktioner?

  1. #1
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15

    Identifiera chip, och dess funktioner?

    Jag har, uh, ärvt, ett gammalt xbox. Det är chippat, och försett med "större" disk. Till chipet hör en dipswitch, med 2 brytare. Det är i dagsläget ungefär allt jag vet. Jag tänkte skaffa mig lite grundläggande information om vad som gäller, innan jag öppnar xboxen och försöker lista ut vad som gäller för switcharna, och chippets eventuella uppgraderingsmöjligheter. Nuvarande mjukvara är "Avalaunch 0.49.1" om det är det minsta relevant. (vilket jag misstänker att det inte är)

    Tack för att ni tog er tid att läsa mitt inlägg.
    B!

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Kan du ta bild på dip switchen?

    det finns flera chip som har sådant, vissa har dom för att byta mellan olika banker andra har det för att stänga av/slå på chippet/annan funktion
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Jag får nog öppna xboxen och försöka få till en bild på var den är inkopplad då, för själva switchen sitter i underkant på fronten, och där tror jag inte den säger så mycket. Jag ska försöka klippa ett par bilder i kväll.
    B!

  4. #4
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15


    Det syns lite dåligt, (inte alls) men den svarta kabeln ser ut att ha suttit på nVidia chipet där den ligger, fast är i dagsläget lös. Om det är en skada som uppstod när jag delade det hela eller om den varit lös en längre tid... Jag har inte testat det sedan jag delade det, eftersom allt är i delar för stunden.

    Dip-switchen ser ut att bara vara inkopplad på en sladd, två tåtar, alltså, bara en switch som används, och då gissar jag att det är on / off? Kan vara bra om någon bekräftar det...

    Om någon kan lista ut vad det är för chip baserat på den där bilden så kan jag kanske räkna ut vad jag ska göra som nästa steg, om något alls. Den där svarta lösa kabeln retar mig lite, av någon anledning. Kanske är ett fall av att man skulle gett fan i att pela med något som fungerade? (Jag gissar på att det är kört, och att jag kommer få testa om skiten fortfarande fungerar, lite på vinst och förlust)
    B!

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Ser ut som ett hemmabygge alltså inget direkt chip i sig... jao, du skulle nog inte pillat på det
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Någon som har idéer om var den svarta tåten kan ha suttit? Eller, snarare, någon som har idéer om var man ska sätta den i stället, eftersom prickarna på GPU'n är jag inte ens kapabel att se långt mindre faktiskt löda något mot. Nå, i all ärlighet, jag kan antagligen fästa tillbaka den sladden, men det känns inte som om jag kan svära på att den kommer sitta kvar, med tanke på att det verkar som om den släppte när jag lyfte bort HD'n. Inte heller skulle jag våga svära på att den bara får kontakt med det lilla jag ser av eventuellt lödtenn sedan tidigare. Med andra ord, om någon kan lista ut varför man har kopplat ett ben på chipet till ett ben på MCXP X3 till LPC.. 3? Om man kan lista ut varför, kanske man även kan lista ut ett bättre (lättare) ställe att koppla på sig för samma effekt. Helt klart är att det måste lösas om jag ska kunna använda xboxen, eftersom för stunden blinkar den ett par gånger med ringen runt eject knappen, för att sen blinka rödgrönt... Attans. I värsta fall får jag försöka peta tillbaka den där den ser ut att ha suttit, och om inte det fungerar, köpa ett nytt xbox med ett bättre chip i från början, för mina emulerings-behov. Tänker dock sitta här tills i morgon och hoppas någon kommer på något skitsmart.
    B!

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ett hemgjort chip som egentligen bara är en minneskrets kopplad direkt till LPC-bussen.

    Troligen är minneskretsen stor nog att rymma minst 2st 256K biosar.

    Då kan en dipswitch vara för att sätta på/stänga av chippet och den andra för att välja biosbank.

    När du flashar chippet så flashar du nog hela chippet rakt av, vill du ha två biosar måste du göra en fil av två biosar.

    För att veta hur stort chippet är måste vi se en bild på översidan av chippet så man ser vad det står för beteckningar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Mr_B Visa Inlägg
    Någon som har idéer om var den svarta tåten kan ha suttit? Eller, snarare, någon som har idéer om var man ska sätta den i stället, eftersom prickarna på GPU'n är jag inte ens kapabel att se långt mindre faktiskt löda något mot. Nå, i all ärlighet, jag kan antagligen fästa tillbaka den sladden, men det känns inte som om jag kan svära på att den kommer sitta kvar, med tanke på att det verkar som om den släppte när jag lyfte bort HD'n. Inte heller skulle jag våga svära på att den bara får kontakt med det lilla jag ser av eventuellt lödtenn sedan tidigare. Med andra ord, om någon kan lista ut varför man har kopplat ett ben på chipet till ett ben på MCXP X3 till LPC.. 3? Om man kan lista ut varför, kanske man även kan lista ut ett bättre (lättare) ställe att koppla på sig för samma effekt. Helt klart är att det måste lösas om jag ska kunna använda xboxen, eftersom för stunden blinkar den ett par gånger med ringen runt eject knappen, för att sen blinka rödgrönt... Attans. I värsta fall får jag försöka peta tillbaka den där den ser ut att ha suttit, och om inte det fungerar, köpa ett nytt xbox med ett bättre chip i från början, för mina emulerings-behov. Tänker dock sitta här tills i morgon och hoppas någon kommer på något skitsmart.
    B!
    Problemet du upplever kallas för "frag" och kan bero på flera saker, antingen att den inte slår av onboard chippet ordentligt (onboard bios) eller att den inte får all datan den behöver från kretsen...

    Varför köpa en ny box? det är bättre o bara skaffa ett riktigt chip isåfall och montera (det vill säga en färdig lösning specifikt för just Xbox, och inte en minneskrets som detta är)
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    dragonslayer Guest
    här är tutorial för installationen av ditt chip
    http://dwl.xbox-scene.net/~xbox/xbox...htmoddiags.zip

    edit.. direkt länk funkar inte
    http://www.xbox-scene.com/xbox1data/...kFJelxCKct.php

  10. #10
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Då kan en dipswitch vara för att sätta på/stänga av chippet och den andra för att välja biosbank.
    Man har nog valt att nöja sig med on / off, den enda kabeln till switchen stämmer med den funktionen enligt Dragonslayers länk.
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    För att veta hur stort chippet är måste vi se en bild på översidan av chippet så man ser vad det står för beteckningar.
    Jag är rädd att jag just nu inriktar mig huvudsakligen mot att få igång "chippet" igen. Tanken var att se om jag kunde få tag någon roligare dashboard, men för ett sådant projekt tror jag att jag helt enkelt börjar leta efter en annan box, som är utrustad med ett riktigt chip. Hittar jag inte någon sådan är det möjligt jag chansar på att min box fortfarande fungerar och köper ett riktigt chip från er.

    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Varför köpa en ny box?
    Enklare, och kostar troligtvis mindre än att jaga tag i ett vettigt chip, och mjukvara till chipet. Kostnaden inkluderar ju även blod, svett, och tårar.
    Ett köp blir ju inte "ny, "NY" utan ny, som i "annan"... Men först ska jag ju försöka få igång befintlig enhet. Nu vet jag i alla fall var det SKA sitta en sladd... Fan att det inte finns några alternativa platser/punkter bara. Tack Dragonslayer

  11. #11
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Jag vågar inte prova just nu, väntar på att en kladd lim ska torka/härda, vad nu kontaktlim gör. Jag städade ytan med tops och aceton, och fick fram en liiiten silverglimt. det kan jag hantera, tänkte jag, och sköt fast sladden med lite lödtenn. Tyvärr är tennet gammalt, och inte har jag något flussmedel i heller, så det tog två försök, men sen satt den i silverglimten. Jag vågade inte flytta skiten utan skvätte på en droppe kontaktlim med en gång. Blev det rätt, då fungerar det i kväll, blev det fel... Då har jag en död Xbox som reservdelar. Ni får gärna önska mig lycka till. Fungerar den, tror jag att jag siktar på att sälja / byta och sikta på ett med mer flexibilitet... Eller rent av en Jtag'ad 360. Det sista känns lite dyrt just nu, eftersom jag bara är intresserad av att ha det hela till emulering av klassiska konsoler... Ja, jag är nog lite dum i huvudet ;- )
    B!

    Edit
    Klockan är nu kvart över tre, och jag har testat enheten som hastigast. Det är synd att man ser så jäkla illa att man inte hade kunnat göra förarbetet, men när man kan gå efter den lilla glimten silver så var i alla fall färdigheterna med lödkolven bra nog, nu fungerar det igen. Får ta och fundera på vad man ska ta och göra med det här, det hade ju varit roligt att kunna emulera lite fler maskiner än vad den här orkar...
    Ni ska ha ett stort tack för visat intresse.
    /Edit
    Last edited by Mr_B; 2011-09-13 at 16:16.

  12. #12
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Relaterad fråga. Det sitter en 120GB disk i den här lådan, och nu när man rangerar ut p-ATA diskarna efter hand, har jag fått lite varierande storlekar över. Jag har stoppat dem i USB kabinet, och anslutit till min NAS, men det vore inte så dumt att stoppa en större disk i Xboxen, om jag bestämmer mig för att behålla den ett tag till. Eftersom jag inte är intresserad av att försöka lista ut vad det krävs för att stoppa ny mjukvara i "chippet", finns det möjlighet att kontrollera vilken storlek som stöds av befintlig mjukvara? (Orsaken till att jag inte vill ge mig in på vad som krävs för att uppdatera chippet... Jag är rädd för att röra det. Såg lite... otillförlitligt ut. Ingen större lust att få det att sluta fungera.)
    B!

  13. #13
    dragonslayer Guest
    vad har du för menysytem på den? har du evolution X.. då skall det finnas en sträng i evox.ini som kan härledas till en bios.. när du vet vilken bios som används kan man ta reda på hur mycket disk den kan ta...
    Äldre biosar kunde ha partitioner om max 128gb

  14. #14
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Allt jag egentligen vet är att den bootar till Avalaunch 0.49.1. Det känns som om även disk är en av de där sakerna jag helt enkelt ska "ge fan i" (alternativet är ju att byta disk, om jag förstått det rätt ska superdisc kunna göra den processen rätt enkel. Fungerar det inte med en större disk är det väll bara att byta tillbaka till den som sitter där nu?)
    B!

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Mr_B Visa Inlägg
    Allt jag egentligen vet är att den bootar till Avalaunch 0.49.1. Det känns som om även disk är en av de där sakerna jag helt enkelt ska "ge fan i" (alternativet är ju att byta disk, om jag förstått det rätt ska superdisc kunna göra den processen rätt enkel. Fungerar det inte med en större disk är det väll bara att byta tillbaka till den som sitter där nu?)
    B!
    Japp, det finns flera liknande skivor, med mindre "skit" på ;D Superdisc ligger det massa program på och emulatorer och skit... samt installerar den EvoX dashen
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Jag är som tur inte helt google handikappad, så jag lyckades lista ut att ***********, eller superdisc "borde" vara bra alternativ, där *********** ska vara det bättre, eftersom den är mer "up to date" (om man nu kan säga så om något som troligtvis inte fått en uppdatering på 3-4 år, minst.) men tyvärr hittade jag ingen *********** som gick att få tag i. bara en massa döda länkar. Så man tar vad man får tag i, typ. Men jag ska försöka "experimentera" med det i helgen, i mån av tid. Vädret verkar bli perfekt för sådana övningar. Regn, grått och tråkigt.

    Tack för att ni står ut, och ställer upp med er kunskap, när jag kommer dragande med gamla, och antagligen för alla andra, hyfsat ointressanta frågor.
    B!

    Edit
    *********** fick man tydligen inte skriva, så ni får gissa ;- )
    /Edit

  17. #17
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Nå, eftersom jag rotade runt i Xboxen i alla fall, så passade jag på att titta efter, "chipet" är en 2 Mbit krets:
    SST
    49lf020
    33-4c-nh
    0247036-a

    I teorin innebär det att jag kan borde kunna flasha med "alla" 256kB rom's för att få stoppat i något "nytt och up to date? (om man kan säga så om en mjukvara ingen gjort något med på snart 5 år..)
    Det borde även betyda att jag kan stoppa i lämplig mjukvara för större diskar, något som med dagens mjukvara riskerar att vara problematiskt. Eller inte, eftersom jag inte har listat ut något sätt att kontrollera vad där är för mjukvara i dagsläget.
    Edit
    Hittade en mjukvara kallad "xbox bios checker" (version 4.ob) och den hävdar att jag har Xecutor2 4983.06.
    Ser ut som om jag slösat bort min tid, den mjukvaruversionen ska vara förberedd för stora diskar, och jag hittar ingen nyare... ?
    /Edit

    Några rekommendationer för vad man ska stoppa i för någon mjukvara?

    Jag har för övrigt en flock diskar jag inte kan använda i mina datorer längre, 320- 750GB p-ATA, men frågan är vad som är vettigt att stoppa i Xboxen istället för dagens 120gb disk? Finns det gränser för vad som är praktiskt möjligt, vad som är lämpligt, osv?
    B!
    Last edited by Mr_B; 2011-09-19 at 18:02.

  18. #18
    dragonslayer Guest
    xbformater kan formatera diskar upp till 2tb

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Skall man ha större disk än c:a 500GB så måste man läsa på lite och se till att BIOS är konfigurerat rätt. Viktigt att BIOS isåfall är inställt på att faktiskt läsa partitionstabellen från hårddisken och inte använda biosets förprogrammerade värden. Annars fungerar inte xbformaters funktion att öka blockstorleken. Och ökar man inte blockstorleken så kan boxen inte adressera större partitioner än 512GB om jag inte minns fel. BIOS skall även vara rätt inställt beroende på om du även vill ha en G-partition eller ej.

    ...med reservation för att jag inte pysslat med xbox-partitioner på väldigt väldigt länge själv...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    dragonslayer Guest
    Xecutor2 4983.06
    är en bios utan stöd för g partition (7)
    .67 har både partition 6 & 7 (F & G)
    båda varianterna av 4983 har stöd för xbformaters storlekar

  21. #21
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Skall man ha större disk än c:a 500GB så måste man läsa på lite och se till att BIOS är konfigurerat rätt. Viktigt att BIOS isåfall är inställt på att faktiskt läsa partitionstabellen från hårddisken och inte använda biosets förprogrammerade värden.
    Låter som något man behöver ett mer avancerat chip än min cheapmod till.

    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Annars fungerar inte xbformaters funktion att öka blockstorleken. Och ökar man inte blockstorleken så kan boxen inte adressera större partitioner än 512GB om jag inte minns fel. BIOS skall även vara rätt inställt beroende på om du även vill ha en G-partition eller ej.
    Jag är inte helt hundra, men jag har fått för mig att storlekarna som gäller är 137GB för BIOSar utan LBA48 stöd, och 256GB för de med.

    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    ...med reservation för att jag inte pysslat med xbox-partitioner på väldigt väldigt länge själv...
    Kanske inte så attans konstigt eftersom det är historiska konsoler i nuläget. Jag tänker inte klandra någon, jag är hemskt tacksam för all hjälp.

    Som det ser ut just nu, tänkte jag satsa på en så stor disk som möjligt, vilket ser ut att vara en 720. Det ger drygt 520GB Xbox partitioner efter installation och konfigurering. de lediga 180'ish GB tänkte jag stoppa i en EXT3 partition, och se om jag inte kan mounta den, helt utan att "Xboxen" vet att den finns. Det skulle ge mig en Linux specifik partition för förvaring av grejer jag bara behöver komma åt när Linux är igång. Det hela är helt teoretiskt, jag har inte börjat prova mig fram än. Risken finns så klart att skapandet av EXT3 partitionen ställer till det med de andra partitionerna, All information om partitionerna måste ju ner i partitionstabellerna...
    B!

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ditt chip påverkar inte vad du kan göra för inställningar i bios. Med ett M8 bios så görs det med ett "bioskonfig" program i en PC där man kan ändra massor med parametrar, sedan flashar man biosfilen som skapas till valfritt chip.

    Det enda chippet påverkar är om man är begränsad till 256K biosar eller om man även kan använda sådana bios som kräver 512K
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  23. #23
    dragonslayer Guest
    chippet är bara bärare av biosen... chippet begränsar bara storleken på biosfilen här ... av Xecuter 2 bisoarna så är 4983 senaste på 256kb.. dom har även en 50 serie på 512kb som är senare
    50 serien är inte listad här men det finns ett antal andra biosar http://www.xboxscene.com/bios_retail.html

    137 & 256 gäller endast för standardformaterings programmet i tex evolution-X

    EDIT: hmm vi svarar samtidigt
    PS... stort hdd stöd benämns LBA48
    Last edited by dragonslayer; 2011-11-15 at 13:01.

  24. #24
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    Ditt chip påverkar inte vad du kan göra för inställningar i bios. Med ett M8 bios så görs det med ett "bioskonfig" program i en PC där man kan ändra massor med parametrar, sedan flashar man biosfilen som skapas till valfritt chip.

    Det enda chippet påverkar är om man är begränsad till 256K biosar eller om man även kan använda sådana bios som kräver 512K
    Jag har inte hittat de lite mer lyxiga och mycket konfigurerbara BIOSarna du pratar om till mitt stackars 256K chip. Det betyder nu inte att du har fel, bara att de efter alla dessa år gömmer sig förbaskat bra.

    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    137 & 256 gäller endast för standardformaterings programmet i tex evolution-X
    Aha. Jag trodde det rörde sig om begränsningar i FATX. Svårt med informationen så här långt efteråt. Men om ni har rätt, borde en 1TB disk med 2 512GB partitioner, plus de två inledande xbox default, fungera. Då slipper jag en specifik Linux partition, och alla funderingar runt hur det går att komma åt den. Jag inbillar mig att jag har en skiva med verktyg för att flasha till Xecutor2 4983.67, och om jag kombinerar det med xbformater, så borde jag vara i mål? Google hittar bara en massa konstiga grejer när man letar efter den dock. Ska rota igenom xbins, med lite tur finns den där. Om man petar in Xecutor2 4983.67, i mitt nuvarande system, hur stor är sannolikheten att den slutar boota då? All partitions info för den nuvarande disken borde ju vara korrekt, och därmed boota... (Egentligen borde det bara vara att fråga, bootar den inte från disk, in med Xecutor2 4983.06 igen och fundera vidare.)

    Än en gång, ni ska aha ett stort tack för ert otroliga tålamod, och att ni orkar dela med er av er kunskap så här långt efteråt.
    B!

  25. #25
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    ALLT finns på xbins ftp:n....
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  26. #26
    dragonslayer Guest
    Tyvärr finns inte Evo M8 biosarna på xbins (nått gammalt grubb mellan grupperna)
    IND configurerar du med konfigfil i rootern på hdd

    när du växlar från .06 till .67 system förlorar du det du har på F: ... C, E, X, Y & Z förblir intakta

    När du börjar att fylla den nya disken se till att installera original dashboard det första du gör...
    (den behöver finnas ifall konsollen skulle tappa tiden.... finns den inte får du error 16 ifall den tappar tiden) (lättlöst för dig eftersom du har en fungerande disk attr byta med förståss)


    EDIT: dom är tillbax
    /XBOX/Console Based Applications/bios/evolution-x/

    XBtools heter ett av biosredigeringsprogrammen har för mig att det är för xecuter2
    tror att ett annat heter evtools för evox m8+
    Last edited by dragonslayer; 2011-11-15 at 14:35.

  27. #27
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av Hansi Visa Inlägg
    ALLT finns på xbins ftp:n....
    Det är inte utan att jag tror dig, men man måste lyckas lista ut vad allting är. Det är ganska ont om dokumentation där. Kanske inte helt oväntat.

    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    när du växlar från .06 till .67 system förlorar du det du har på F: ... C, E, X, Y & Z förblir intakta
    Låter som en trist överaskning. Jag har iofs backupper på allt för närvarande, men det är definitivt bra att veta.

    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    När du börjar att fylla den nya disken se till att installera original dashboard det första du gör...
    Min tanke är att konfigurera disken, och sen helt enkelt byta bootmedia, för att starta från en förkonfigurerad skiva, det finns ju ett gäng, avsedda för "HD upgraderingar" som petar in allt möjligt blandat. Jag inbillar mig, möjligen felaktigt, att original dashboard borde vara med där, även om XBMC är vad den bootar till som standard?

    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    XBtools heter ett av biosredigeringsprogrammen har för mig att det är för xecuter2
    tror att ett annat heter evtools för evox m8+
    Jag tror jag har hittat rätt grejer. Det här kommer antagligen att sluta med katastrof, lukta kattskit, och se ut som en bilolycka, men jag har plockat ned grejer så jag tror jag kan prova mig fram med iND, Executor, och EvolutionX's BIOSar. Var det någon som sa något om för mycket fritid? Tur det är höst snart, kommer bli regn och trist väder i alla fall.

    XBpartitioner hittar jag, antar att det är vad du tänkte på DragonSlayer? Av den sparsmakade dokumentationen verkar den göra vad du säger den ska, så det är nog rätt.

    Det tar ett tag, väntar på dåligt väder, men jag är på "G" som det heter. Ska bara hitta rätt linux distro, och peta in en USB hub i chassit. (För anslutning av TGT & mus.) Men det får bli efter att det dåliga vädret ordnat så jag fått petat i den större disken.
    B!

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det du skall tänka på med det där chippet är att du får inga 2:a chanser...

    Om du inte har ett fungerande BIOS så boxen går igång med chippet aktivt så kan du inte flasha om chippet med något som fungerar eftersom boxen inte kommer starta.

    En del BIOS är också så känsliga att om det inte finns rätt filer på rätt plats på hårddisken så går det ej heller att starta från skiva. Speciellt om xboxen glömt bort vad klockan är, vilket den gör rätt fort om man inte har strömsladden i. Då vill boxen dra igång en funktion i dashboard på hårddisken för att fixa klockinställningarna, och med vissa bios blir boxen mycket kinkig då att boota från dvd-läsaren.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  29. #29
    dragonslayer Guest
    Jepp ...du har rätt det var XBpartitioner jag tänkte på.
    Innan du börjar labba med biosar ta reda på exakt vilken xbox version du har.
    tyckte jag skymtade en TSOP NAND i din bild så det borde inte vara en v1.6x i vart fall...
    vilket i sin tur betyder att du har många biosar att välja på.
    personligen har jag gillat Xecuter2 5035 & IND biosarna eftersom dom kan konfigureras med configfil på hdd

    men som Hansi säger.. du får ingen andra chans med det chippet så det måste vara en bios som funkar för din xbox version

  30. #30
    Registrerade
    Apr 2009
    Inlägg
    41
    Respekt
    15
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    Innan du börjar labba med biosar ta reda på exakt vilken xbox version du har.
    tyckte jag skymtade en TSOP NAND i din bild så det borde inte vara en v1.6x i vart fall...
    XBMC har ju en funktion för att visa spec's på hårdvaran, och förutsatt att den har rätt för sig, så är det en 1.4.

    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    men som Hansi säger.. du får ingen andra chans med det chippet så det måste vara en bios som funkar för din xbox version
    Fråga är då genast. Vad händer om disken slutar fungera? Är det en högriskare man kanske ska undvika? Finns ju inga garantier på att jag har en reservdisk, och möjlighet att konfigurera det hela "i framtiden". För att vara någorlunda garderad är det minsta som krävs att det fortfarande går att boota från CD/DVD, tror jag? Vilket kanske utesluter alla mer lättmodifierade BIOS'ar?

    I dagsläget är XboX, TV, Playstation, DVD spelare, Amiga och NAS kopplade till en UPS, så risken för att det ska bli strömlöst är ju ganska liten, men jag kanske växer upp någon dag. Osannolikt, men trots allt.
    B!

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Lite funderingar och Frågor om JTAG och dess funktoner.
    By RicoRehn in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2011-04-12, 10:48
  2. JTAG - Program och dess Funktioner
    By Swizzy in forum XBOX 360 - RGH / JTAG / XELL / XBMENU / XBR / LINUX / HDLOADER
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-20, 22:52
  3. D3-2 Identifiera?
    By magnufs in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-07, 19:26
  4. Identifiera Firmware på BenQ?
    By beeimages in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 21:34
  5. Identifiera mitt chip / Hjälp att starta
    By baginbox in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-29, 21:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •