Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: PS3 Fat 60gig's fläktljud. Finns det nån fix??

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2002
    Från
    halland
    Inlägg
    44
    Respekt
    23

    PS3 Fat 60gig's fläktljud. Finns det nån fix??

    Jag har min gamla FAT kvar, och har alltid haft det där jetplanet i min fläkt.
    Har aldrig brytt mig mycket då maskinen i princip varit oanvänd. Men nu har jag börjat köpa lite gamla
    ps2 spel, och börjar irritera mig enormt på ljudet.

    Jag skruvade isär maskinen nu i helgen, och som jag misstänkte var där INGET damm alls i den (pga att den aldrig använts).
    Kylpastan på kretsarna när jag lyfte på plåten var lös, och runt chipen var den snustorr.

    Märkena i pastan visade på att där inte varit 100% kontakt mellan kylfläns och chip (jag vet hur det ska se ut så jag jobbat/hobby med
    elektronik nästan hela mitt liv). Rättare sagt så har det varit "bubblor" i kylpastan.

    Skulle gissa på att det endast varit ca 60-70% kontakt så jag tvätta av all pasta och la på ny i ett inte för tjockt lager.
    Dvs bara såpass som det ska vara, för tjockt så försvinner värmeledningsförmågan i pastan.

    Skruva ihop igen, och den låter likförbannat lika mycket.

    Min nätdel är en APS 227 och vad jag minns från nån sida jag hittat så är det en bra nätdel som inte blir så varm?
    Fläkten är en 19 bladig.


    Min fråga är nu, kom det fram nån gång vad det var för fel och vad man kunde göra åt det?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av drummelpicard Visa Inlägg
    Jag har min gamla FAT kvar, och har alltid haft det där jetplanet i min fläkt.
    Har aldrig brytt mig mycket då maskinen i princip varit oanvänd. Men nu har jag börjat köpa lite gamla
    ps2 spel, och börjar irritera mig enormt på ljudet.

    Jag skruvade isär maskinen nu i helgen, och som jag misstänkte var där INGET damm alls i den (pga att den aldrig använts).
    Kylpastan på kretsarna när jag lyfte på plåten var lös, och runt chipen var den snustorr.

    Märkena i pastan visade på att där inte varit 100% kontakt mellan kylfläns och chip (jag vet hur det ska se ut så jag jobbat/hobby med
    elektronik nästan hela mitt liv). Rättare sagt så har det varit "bubblor" i kylpastan.

    Skulle gissa på att det endast varit ca 60-70% kontakt så jag tvätta av all pasta och la på ny i ett inte för tjockt lager.
    Dvs bara såpass som det ska vara, för tjockt så försvinner värmeledningsförmågan i pastan.

    Skruva ihop igen, och den låter likförbannat lika mycket.

    Min nätdel är en APS 227 och vad jag minns från nån sida jag hittat så är det en bra nätdel som inte blir så varm?
    Fläkten är en 19 bladig.


    Min fråga är nu, kom det fram nån gång vad det var för fel och vad man kunde göra åt det?
    som du själv nämnde är det inte full kontakt, prova att böjja till bläcken som håller i kylningen så att det blir mer tryck, då borde det bli bättre kontakt, annars är det inte mycket du kan göra annat än att kanske byta fläkten eller nätdelen... låter det jätte mycket direkt från början eller går det gradvis uppåt? och hur känns skalet på maskinen när den når "max" där det börjar avta lite med volymen, att det liksom "fastnar" på en viss nivå...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2002
    Från
    halland
    Inlägg
    44
    Respekt
    23
    Jag ska köra lite mer med maskinen o se vad som händer. Den har gradvis gått upp i varv, även utan belastning.

    Vad du menar med skalet vet jag inte

    Just nu är utblåsluften på baksidan 46-47 grader och jag tror fläkten nu går på mittenläget (2 eller 3?).
    Har haft problemet innan att den till o med i idle gått upp på högsta läget efter drygt 20-30min.
    Last edited by drummelpicard; 2011-09-11 at 16:50.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Skal = plasten som sitter runt all elektronik kanske?!
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Liknande diskussioner

  1. Fläktljud Nu vs. Förr
    By dj79 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-06, 17:36
  2. Samma fråga här som på ps3, varför 60gig+??
    By bmansweden in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-29, 13:11
  3. PS3:or med högt fläktljud
    By Quader in forum Playstation 3
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 13:27
  4. PROBLEM: HJÄÄÄLP 60gig iBm probs??
    By oskarthekungen in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2002-12-10, 13:31
  5. Högt fläktljud
    By Xerxes in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-06-25, 19:12

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •