Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Köpa Xbox 360 - vilken chip/mod ska man satsa på?

  1. #1
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    126
    Respekt
    20

    Köpa Xbox 360 - vilken chip/mod ska man satsa på?

    Hejsan,

    har tidigare haft två st Xbox 360 vid olika tillfällen, minns inte hur men dem var chippade så man kunde lira backups iaf - den sista jag hade fick jag boota med en bootdisk sedan gick det att köra nyare backups.

    Funderar på att skaffa xbox 360 igen nu och tänkte fråga om råd angående valet; vad ska man satsa på för bästa kompatibilitet nu och i närmaste framtiden? Någon form av flashning av dvd spelaren (igen)? Chip? JTAG?
    Syftet för min del är helt och hållet att lira multi-player couch co-op (offline) spel med en kompis, och gärna så man kan lira i princip allt som finns tillgängligt samt det som släpps i dagsläget.

    Vore tacksamt för tips, visst kan man säkert läsa på sig men det känns att det finns för mycket info och för många olika val att hinna med.

    //T

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    15
    Jag skulle rekommendera att du köper en slim 360 nu, ta den billigaste du kan hitta... hårddisken spelar ingen större roll om du kommer köra freeboot på den sen då du isåfall kan byta till vilken 2.5" SATA disk du vill.

    Sen inväntar du bara att någon släpper freeboot till reset glitch hack och skaffar det när det kommer ut, reset glitch hack chippen lär vara billigare vid det laget.

    Med detta kommer du kunna köra alla spel som släppts hittils och även alla framtida spel (det kan jag nästan lova dig, allt lutar åt att microsoft inte kan göra något åt reset glitch hack på existerande konsoler) utan problem offline. Troligen kommer du även kunna dual-boota konsolen med typ ett cygnos chip ifall du vill starta upp den i o-hackat läge för att köra på Xbox Live. Vi får helt enkelt se vad som dyker upp i framtiden
    Last edited by anden1; 2011-09-19 at 16:27.

  3. #3
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    126
    Respekt
    20
    Tackar för svaret, får läsa det en 5-6 ggr till samt googla lite så jag kanske förstår vad du menar

    Låter bra och slim 4Gb är relativt billiga (och har redan externa diskar, men läste någonstans att dem inte tar större än 36Gb?), men vad om jag vill komma igång med backuper rätt direkt?

  4. #4
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    15
    ursäkta om jag var otydlig på någon punkt.. vad var det som var förvirrande? jag förklarar gärna mer i detalj

    vad det gäller externa diskar och gränser så tror jag du tänker på att du kan formatera en usb-disk i dashboarden så att du kan använda den för att lagra savegames och installera spel på. då har du gränsen att du bara kan göra en max 16GB stor partition per disk.

    denna begränsning är dock irrelevant när du har en hackad konsol (JTAG eller reset glitch hack, när freeboot kommer) eftersom du kan installera spel på disken ändå när den är formaterad med FAT32-filsystemet, det är oftast det du får när du formaterar disken med en vanlig PC. så externa diskar kommer det inte vara några problem med om du vill ha dina spel där, och dom kan vara nästan hur stora som helst (max 2TB om jag inte minns helt fel)

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av anden1 Visa Inlägg
    när den är formaterad med FAT32-filsystemet, det är oftast det du får när du formaterar disken med en vanlig PC. så externa diskar kommer det inte vara några problem med om du vill ha dina spel där, och dom kan vara nästan hur stora som helst (max 2TB om jag inte minns helt fel)
    Vad tänker du på nu?? windows vill inte formatera en enhet i FAT32 om den är större än 36GB, därför finns Guiformat som löser det problemet det finns ingen övre gräns vad jag vet, 2TB är iofs största jag testat själv, men tror inte det finns någon direkt övre gräns
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    126
    Respekt
    20
    Hehe det var mest att jag inte har någon aning om vad "freeboot till reset glitch hack" är för något

    Det där om disken är alltså bara windows begränsning och inte boxens... bra det. Är väl samma som med PS3 då, men det går bra att fixa med specifika program att formattera större diskar med FAT32. Problemet är bara att dem inte klarar av filer >4Gb, men det kanske inte finns sådana på xbox 360 spel?

    När kan denna "freeboot till reset glitch hack" förväntas komma då? Är det något man kan göra själv eller måste boxen lämnas in för jobbet? Krävs det chip/lödning eller är det en firmware flash eller dylikt?

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av TePeL Visa Inlägg
    Hehe det var mest att jag inte har någon aning om vad "freeboot till reset glitch hack" är för något

    Det där om disken är alltså bara windows begränsning och inte boxens... bra det. Är väl samma som med PS3 då, men det går bra att fixa med specifika program att formattera större diskar med FAT32. Problemet är bara att dem inte klarar av filer >4Gb, men det kanske inte finns sådana på xbox 360 spel?

    När kan denna "freeboot till reset glitch hack" förväntas komma då? Är det något man kan göra själv eller måste boxen lämnas in för jobbet? Krävs det chip/lödning eller är det en firmware flash eller dylikt?
    Precis, well Freeboot är en hackad version av 360 dashboarden för att förklara det enkelt, Reset litch Hack är ju då det nya hacket som kom, för att kunna starta den här hackade versionen av 360 dashboarden lägger du ihop båda är det alltså en hackad 360 dashboard som är gjord för att funka med det nya hacket

    Ja, det är bara windows som begränsar dig... och nej det finns inga psel som har filer större än 4GB, spelen i sig brukar ligga runt 5GB/skiva, MAX 5.5GB tror jag det är

    Det är svårt att svara på när den kommer , folk arbetar på den du behöver lämna in den för att få ett "chip" installerat därefter kan du uppdatera det själv hemma med mjukvara
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    126
    Respekt
    20
    Ok tack, får hålla utkik.

    Vad är näst-bästa alternativ om jag vill kunna lira nu till helgen, så att säga?

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av TePeL Visa Inlägg
    Ok tack, får hålla utkik.

    Vad är näst-bästa alternativ om jag vill kunna lira nu till helgen, så att säga?
    Flash, då kan du köra spelen från DVD+R DL skivor
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  10. #10
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    126
    Respekt
    20
    Ok var och hämtade en flashad 360 av gamla sorten med 20Gb hårddisk och 2 kontroller - den är bannad men det spelar ingen roll, enda jag tänkte ha den till är att lira lite couch co-op splitscreen godis med en polare då och då.

    Jag vet inte riktigt vilken chip/flash den har (kan man kolla det på något sätt?), men den kräver activate.iso för nyare spel, så mycket vet jag. Hur är det med denna enhet, kan jag lira i princip allt ink nyaste backuper eller kommer jag få problem med det där AP25 eller vad det nu är jag har sett och läst lite om hit och dit? Går det att komma runt med någon patch innan man bränner backup till skiva eller måste man flasha om med senaste firmware för att kunna lira nyaste backuper?

  11. #11
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Du har iXtreme 1.6

    Du kan inte lira det senaste, det kräver att du har 1.9 eller senare... mitt tips; uppdatera så slipper du skivan och allting funkar från början

    AP25/AP26 får du problem med om du har en av dom läsarna, det är svårt att säga, du kan ha en Samsung, Liteon eller BenQ läsare... dom 2 senare har problem med AP25/AP26 och är mer vanliga nuförtiden tyvär... samsung maskinerna är ett utdöende släkte
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  12. #12
    Registrerade
    Jul 2005
    Inlägg
    126
    Respekt
    20
    Kan man uppdatera själv när man redan har en äldre version av iXtreme inflashad? Jag har hyfsat koll på det mesta dator-relaterad och har tidigare t ex lödat en chip i vår Wii samt softmoddat den när det blev möjligt, samt flashade min PS3 själv också med hjälp av en liten USB dongle - krävs speciell hårdvara för att flasha xboxen? Tror annars dem tar 400kr för flashning här i stan men det ligger på andra sidan stan och kan man slippa strul/kostnader vill man gärna det, givetvis. Finns guider på hur man gör, om det nu är möjligt att göra själv?

    Ska kolla om jag kan ta reda på vilken läsare jag har också - men visst blir man av med problem med senaste iXtreme oavsett vilken läsare man har? Eller måste man på något vis patcha de nyare spel ändå?

  13. #13
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av TePeL Visa Inlägg
    Kan man uppdatera själv när man redan har en äldre version av iXtreme inflashad? Jag har hyfsat koll på det mesta dator-relaterad och har tidigare t ex lödat en chip i vår Wii samt softmoddat den när det blev möjligt, samt flashade min PS3 själv också med hjälp av en liten USB dongle - krävs speciell hårdvara för att flasha xboxen? Tror annars dem tar 400kr för flashning här i stan men det ligger på andra sidan stan och kan man slippa strul/kostnader vill man gärna det, givetvis. Finns guider på hur man gör, om det nu är möjligt att göra själv?

    Ska kolla om jag kan ta reda på vilken läsare jag har också - men visst blir man av med problem med senaste iXtreme oavsett vilken läsare man har? Eller måste man på något vis patcha de nyare spel ändå?
    AP25 spelen måste man med vissa läsare patcha oavsett vilket

    Du kan flasha själv om du känner att du vågar det, det är en del man måste tänka på och alla datorer klarar inte av det rakt av, om du bara ska uppdatera lite då och då själv är det bättre att låta proffs ta hand om den processen och betala lite för det...

    Du måste t.ex.:
    1. Öppna konsollen och eventuellt även läsaren
    2. Koppla DVD'n till datorn samtidigt som du tar ström från konsollen (alternativt att du köper/bygger ett Connectivity kit för att strömföra direkt från datorn) om du kör första alternativet här (ström från konsollen) bör du även koppla ihop datorns chassi (på insidan någonstans där det INTE är färg ivägen) och konosllens chassi, detta för att minimera risken för jordfel som kan få förödande konsekvenser om man har otur...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  14. #14
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Lånar den här tråden lite. Blev akutsugen på ett xbox 360! Vet någon om freeboot till reset glitch hack är utvecklat än?

    Har googlat runt en hel del, men det är svårt att hitta seriösa sidor. Några tips?

    Och slutligen, när lösningen jag beskrivit ovan är tillgänglig, kommer det gå att köpa moddade basenheter från den här siten?

    EDIT: Hittade den här: http://www.elitemodscene.com/index.p...ated-to-v1010/ är den relevant?

    BTW, den lösningen som jag är ute efter ska kunna köra spel offline från en stor hårddisk.

    /Erik
    Last edited by gechu; 2011-10-16 at 22:05.

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av gechu Visa Inlägg
    Blev akutsugen på ett xbox 360! Vet någon om freeboot till reset glitch hack är utvecklat än?

    Har googlat runt en hel del, men det är svårt att hitta seriösa sidor. Några tips?

    Och slutligen, när lösningen jag beskrivit ovan är tillgänglig, kommer det gå att köpa moddade basenheter från den här siten?

    /Erik
    Det är påväg... sakta men säkert går det frammåt

    Vi kommer sälja JTAG:ade Xbox 360 slim när det går ja
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Sweet! Ni får du gärna registrera en intresseanmälan och höra av dig så fort ni har en lösning ni tror på. /Erik

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Verkar som om ny revisioner av hårdvaran är ute:
    http://translate.google.com/translat...26prmd%3Dimvns

  18. #18
    Registrerade
    Oct 2011
    Inlägg
    22
    Respekt
    0
    Hejsan!

    Är väldigt intresserad av Xbox 360 slim med RHG hack.

    Men tänkte höra om det funkar att skifta sin 360 hårddisk mellan en 360 med RHG hack och en icke modifierad 360 när man exempelvis vill spela på live?
    För skulle vilja kunna spela med samma spelprofil på båda boxarna om det nu är möjligt.

    //Yrr

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Yrr Visa Inlägg
    Hejsan!

    Är väldigt intresserad av Xbox 360 slim med RHG hack.

    Men tänkte höra om det funkar att skifta sin 360 hårddisk mellan en 360 med RHG hack och en icke modifierad 360 när man exempelvis vill spela på live?
    För skulle vilja kunna spela med samma spelprofil på båda boxarna om det nu är möjligt.

    //Yrr
    Kör med ett USB minne istället för att flytta hårddisken
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av gechu Visa Inlägg
    Sweet! Ni får du gärna registrera en intresseanmälan och höra av dig så fort ni har en lösning ni tror på. /Erik
    Ja det är bara å beställa i webshoppen nu :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

  1. Vart köpa bra och billigt Xbox chip??
    By 20lapp in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-17, 15:47
  2. Xbox LIVE / XbCONNECT / XboxLINK - vad ska jag satsa på?
    By x-ite in forum XBOX Nätverksspel / LIVE
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 20:58
  3. Köpa Xbox 360 - vilken som helst?
    By barbalander in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2007-12-02, 17:08
  4. Ska köpa xbox snart. VILKET CHIP?
    By aGGe in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2004-06-28, 20:34
  5. vilken dvd media ska man satsa på?
    By jompa in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-14, 23:36

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •