Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: e jag bara dum i huvudet?

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    23

Red face e jag bara dum i huvudet?

som jag har förstått så fixar messiah "fullskärm" på alla psx/ps2 spel.

men...

när jag kör igång ett par backup (psx PAL) så känns de att de går i 60 HZ som andra utlänska spel.
    Dessutom e det svårt att ursskilja mellan PAL och NTSC spel framförallt på ps2 inte psx!.

Vill veta om alla spel verkligen går i 60 HZ och hur man skiljer PAL/NTSC spel på ps2 inlött med messiah?

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

Om du kopplar PS2 genom en videoapparat och/eller ett SCART-uttag som inte stöder RGB-signal, är det möjligt att bilden blir svart-vit och/eller att den "hoppar" om spelet går i 60 Hz, vilket inte sker i 50 Hz.

Om du använder en tv som visar någon form av bild och/eller text på skärmen när du höjer/sänker volym m.m. är det möjligt att denna bild blir aningen *högre* i 60 Hz (eftersom 60 Hz innebär en lägre upplösning).

Med PSX-spel får man nästan alltid svarta kanter ovanför och nedanför bilden. Så om du inte ser några svarta kanter, är det troligtvis 60 Hz. (Jag har dock varit med om demoskivor som går i 50 Hz, och som *inte* haft svarta kanter vid menyn där man väljer demospel).

För PS2-spel finns det en inställning avseende bildformat: två alternativ avseende 3:4 (vanlig tv) och ett avseende widescreen-tv-apparater. Om du väljer 3:4 och "full", försvinner ofta de svarta kanterna, och det kan vara svårt att se skillnad på 50 och 60 Hz. Om du däremot väljer det andra 3:4-alternativet, bör du få svarta kanter som indikerar att spelet går i 50 Hz.

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    23

tack för inlägget ska testa genast :-)

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    23

när jag testade psx spel kunde man tydligt se skillnaden mellan ntsc och PAL spel. men när jag testade final fantasy 10 US (original) på 4:3 läge så fick jag svarta kanter under men inte riktigt mycket över.

Det hela ser väldigt PAL aktigt och väldigt högupplöst beror det här på messiah???

Snällllla hjälp..............

Registrerade
    May 2003
    Respekt
    0

Jag tror att FFX skall ha svarta kanter även i NTSC-versionerna, vilket sålunda innebär ännu större svarta kanter än normalt i PAL-versionerna. De svarta kanter som uppkommer av PAL/NTSC-problemet skall tillsammans ta upp 4/25 av höjden på tv-skärmen.

Registrerade
    Feb 2002
    Från
    Borlänge
    Respekt
    0

Ifall du har en lite nyare TV så kan man gå in på meny och kolla ifall det finns något som heter "färgton" ifall det finns så är det NTSC. Om inte är det PAL.

Registrerade
    Aug 2002
    Respekt
    23

på min sony tv har jag "färgton" och enligt min instr boken ska min tv klara både ntsc och PAL.

och jag tror Stefan du har rätt...

kanske vill square att spelaren ska få lite filmiskt upplevelse när man kör FFX genom att ha svarta kanter. eller så är jag helt enkelt dum i huvudet! :-)

Liknande diskussioner

1. Snälla, hjälp mig med mitt RGB-problem innan jag slår sönder mitt PS2!!!!
    By degas in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 01:51
  2. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  3. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13
  4. Jag är dum i huvudet. Vill du hjälpa mig?
    By Junior in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2001-05-13, 01:04

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner