Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Värmning och YLOD

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    Värmning och YLOD

    Jag har själv lagat några PS3r med YLOD och de fungerar nu riktigt bra men jag undrar hela tiden vad det är man gör igentligen.

    Både på XBOX 360 (RROD) och på PS3:an ska man värma kretsar för att laga felet.
    Varför skall man göra detta?

    Visst fungerar det men man vill ju gärna veta varför, de kunde ju lika bra ha lagt till att man skall måla ett grönt streck med en penna på en viss krets och snurra det motsols 3 varv innan man skruvar ihop det.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Kretsarna är lödda mot kretskortet med s.k. BGA teknik. Små "tenbollar" som sitter under hela chippet/kretsen och ansluter det mot kretskortet. Istället för att ha ben runt två eller fyra sidor på chippet. Problemet är att det blir mekaniska påfrestningar när chippet och kretskortet värms upp så bga-anslutningarna släpper.

    När man värmer på så smälter tennet och man får kontakt igen.

    Tyvärr blir det lite "mcgyver" över denna typ av reparation, det mest seriösa alternativet är att löda loss chippet helt och byta ut alla lödbollar så man får fräscht tenn igen. Tyvärr är det en operation som kräver bra utrustning, en duktig operatör och tar tid. När konsollen bara är värd någon tusenlapp så kan man inte kosta på hur dyra reparationer som helst så "värma på chippen" lösningarna får helt enkelt duga.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Efter att ha öppnat kom det fram mer frågor.

    Är det GPU eller CPU som orsakar YLOD?
    Kan ju räcka med att värma en krets.

    De småkletiga bitarna som sitter på vissa kretsar leder de bort värme eller är de bara till för skydd?
    Finns ju vita och svarta.

    Dom där lödningarna sitter de under metallplattan (Den kylaren ligger emot)?

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av neggard Visa Inlägg
    Efter att ha öppnat kom det fram mer frågor.

    Är det GPU eller CPU som orsakar YLOD?
    Kan ju räcka med att värma en krets.

    De småkletiga bitarna som sitter på vissa kretsar leder de bort värme eller är de bara till för skydd?
    Finns ju vita och svarta.

    Dom där lödningarna sitter de under metallplattan (Den kylaren ligger emot)?
    YLOD orsakas av att någon del av hårdvaran är trasig, det går inte att ta reda på vilken exakt utan att testa sig fram (om du inte jobbar åt sony, dom har säkert något special verktyg dom kan koppla in någonstans på moderkortet och får fram felet den vägen) det e som RROD på Xbox 360, det betyder hårdvarufel, men 360'n har även ett felkods system som hjälper dig lokalisera vilket område felet ligger

    Dom där plattorna är för att leda bort värme...

    Lödningarna sitter under kretsen som sitter under plattorna
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Kan man förhindra eller försvåra YLOD med bättre fläkt och kylning?

Liknande diskussioner

  1. ylod 60gb ps3
    By anders1984 in forum Playstation 3
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 01:33
  2. Är röd blinkning samma som YLOD?
    By BigDaddyT in forum Playstation 3
    Inlägg: 12
    Senaste inlägg: 2010-12-16, 09:06
  3. Ylod 160Gb
    By feifam in forum Playstation 3
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-01, 22:20
  4. Ylod!!
    By skullface in forum Playstation 3
    Inlägg: 14
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 13:03
  5. Laga YLOD?
    By Omdulla in forum Playstation 3
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2010-02-12, 18:12

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •