Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Byta interna original HDD till en ny 2.5" HDD, några frågor.

  1. #1
    Registrerade
    May 2010
    Inlägg
    37
    Respekt
    14

    Byta interna original HDD till en ny 2.5" HDD, några frågor.

    Hej, jag har en JTAGad box med en 20gb original HDD. Jag tänkte byta till en 1TB 2.5". Vad behöver jag föra över från original HDDn? Vill behålla mina saves, profiler osv. Är det endast Content mappen jag behöver föra över då? Hur ska jag formatera den nya HDDn? Hur lagar man Xbox1 kompatibilitet sen? Finns det någon gräns för hur stor den nya HDDn kan vara?

    Kommer att använda den med FSD 2.0 mest. Något speciellt jag behöver tänka på om jag vill använda den med NXE också? Någon formatering eller fil som behövs eller så.

    Tack.
    Last edited by Gfer; 2011-10-14 at 12:16.

  2. #2
    Registrerade
    Jul 2010
    Från
    Här & där
    Inlägg
    216
    Respekt
    14
    hej! För det första är det viktigt att du kollar att den nya disken inte är mer än 9.5mm hög, annars kommer du behöva modda ditt hdd-chassi.

    För att överföra rekommenderar jag att du kopplar in en USB-HDD och kopierar med t.ex XeXMenu, mellanlagra på USB-Disken och kopiera tillbaka sen när du har en ny disk. Finns massa andra varianter med, involverande FTP och transfer cable men iom att det bara är 20GB som ska överföras så har du säkert en tillräckligt stor usb-disk ellet kanske pinne.

    I vilket fall måste du komma ihåg att logga ut från din profil innan du börjar kopiera, annars blir filen låst och kommer inte med. Använder du just XeXMenu så ska du logga ut efter programmet startat, eftersom det brukar vara svårt att starta de om man inte är inloggad.

    Content mappen ska räcka för det du ville ha ja, om du inte har massa Xbox1 sparningar som du vill ha över också. Då ska du även kopiera mappen compatibility.

    När du fått i den nya disken så formaterar du den direkt i NXE (alltså microsofts dashboard) på din JTAG-maskin.

    För att fixa xbox bakåtkompatibiliteten så kör du partition fixer (sök på xbins, den kanske inte hette exakt så, minns inte riktigt)
    sen FTPar du in och laddar upp den hackade 5829 emulatorn till HddX: partitionen.

    Största hårddisk som supportas ska vara 2TB, det ska alltså inte va nåt problem idag såvida man inte kör SATA-modden och använder 3.5" disk.

    Följer du alla stegen kommer den funka utmärkt med både NXE och FSD. Jag har själv en 500GB/7200rpm som funkar klockrent!
    Last edited by anden1; 2011-10-14 at 12:31.

  3. #3
    Registrerade
    May 2010
    Inlägg
    37
    Respekt
    14
    Perfekt. Tack för svaret. Då vet jag vad jag ska göra.

    Det blir antingen Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB 8MB 1TB eller Western Digital Scorpio Blue WD10JPVT 8MB 1TB då.

    De är max 9.5mm i höjd. De ser väl bra ut?
    Last edited by Gfer; 2011-10-14 at 16:51.

  4. #4
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det bästa alternativet är att ta ett USB minne på 16GB, formatera det i 360'n som en minnesenhet och i 360 dashboarden helt enkelt köra transfercontent, då tar den sparningar och allting... däremot kommer du få kopiera ut FSD manuellt då den inte ligger som ett spel...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  5. #5
    Registrerade
    May 2010
    Inlägg
    37
    Respekt
    14
    Kör FSD från en extern hårddisk just nu och har alla spel och sånt där. Men tänkte uppgradera och sätta internt i 360n istället. Verkar smidigare.

  6. #6
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av Gfer Visa Inlägg
    Kör FSD från en extern hårddisk just nu och har alla spel och sånt där. Men tänkte uppgradera och sätta internt i 360n istället. Verkar smidigare.
    Ok, well, det bästa sättet att överföra alla sparningar och sådär är att gör som jag föreslog, speciellt i ditt fall eftersom du har en 20GB hårddisk, då kan du överföra ALLT som ligger på hårddisken på rätt ställen till ett USB minne med den officiella funktionen för att sedan återföra det till nya hårddisken, allting i en smidig process, du behöver inte hålla på med flera minnen eller upprepa processen då din 20GB hårddisk egentligen bara lagrar 13GB data, du kan som högst använda 16GB minne för 360 lagring, då spelar det ingen roll om det är en hårddisk eller ett usb minne, men jag skulle rekomendera att du INTE har något på enheten du inte vill förlora då det kan hända att den datan försvinner annars...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  7. #7
    Registrerade
    May 2010
    Inlägg
    37
    Respekt
    14
    Har inget USB-minne på 16gb dock. Tror jag kopplar i 20gb HDDn i datorn och gör en backup på den och för över filer från backupen till nya hårddisken via FTP eller så.

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-06, 23:54
  2. Inlägg: 47
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 21:50
  3. Några frågor innan jag köper en xbox 360 (till psxcare)
    By Fruktsoda in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 20:45
  4. "Formatera" Xbox med original settings?
    By 3mRy in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 09:56
  5. Några frågor om diverse mjukvara till xbox...
    By smajjl in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2004-02-18, 22:43

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •