Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Tidigare fungerande RGH-box strejkar, några förslag?

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18

    Tidigare fungerande RGH-box strejkar, några förslag?

    Sitter här med en polares Xbox (slim) som bär sig jävligt underligt åt efter att han försökt stoppa i en längre sladd för cpu_rst för att minska boottiden.

    Tydligen satt han hela kvällen igår, och lyckades få den att boota ett par gånger med en 50 cm lång sladd. Sedan kletade han smältlim på lödningarna, tejpade ner sladdarna, och satte ihop boxen, och plötsligt funkade den inte. I det läget ringde han och ville diskutera saken, och jag tyckte "pilla bort smältlimmet då, det kanske är konduktivt eller nåt", vilket han gjorde, och lyckades fördärva lödön för cpu_rst (FT4R2).

    Nu har vi suttit hela eftermiddagen/kvällen och försökt få ordning på det hela. Vi hittade snabbt en alternativ lödpunkt under X-clampen, och vi har satt tillbaka den ursprungliga sladden (som det funkade med tidigare) men vi kan inte få det att lira för allt i världen. När vi startar boxen lyser powerlampan och så, men boxen glitchar inte, och det kommer ett "pulserande" rytmiskt ljud, ca 3-4 pulser/sekund. Jag är rätt säker på att det är fläkten som gör ljudet.

    Lyssnar jag på min box (också den en slim), som fungerar som den ska, så gör den undefär samma ljud, med ett intervall på 5-6 sekunder tills den bootar. Jag antar att det resetglitchpulserna.

    Har läst en del om folk som råkat ut för samma beteende här, och då har flyttat runt kablarna och fått det att funka. Det är det vi sysslat med hela kvällen, att dra om kablaget på nya sätt, och löda om alla lödningar utifall att det skulle vara någon kallis någonstans. Har kontinuitetstestat det som kan testas mellan CPLD:n och en alternativ lödpunkt, och det är inte mer än någon ohms resistans, vilket är fullt rimligt med tanke på den klena kabelarean. Det torde alltså inte vara några fel på lödningarna. Men vad vi än gjort har vi inte kommit någonstans, och boxen gör samma pulserande ljud.


    Några förslag på vad det kan vara och eventuella åtgärder?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Har du testat montera en debug led på pin 15?

    Anode mot pin 15 och cathode mot GND
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Har du testat montera en debug led på pin 15?

    Anode mot pin 15 och cathode mot GND
    Det har jag inte. Smäller dit en led och testar vad som händer. Det behövs inga strömbegränsningsmotstånd eller nåt?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    OK, drog dit en led, och den tänds ej. Det sitter en C-mod (Digilent) i den där boxen, är det rätt pins du tipsade om, tänkte bara så du inte antog att det var någon annan glitchbräda? Glott runt lite på nätet och hittar ingenting om debugleds på sådana.

    Funderar på en annan sak också: mitt i området där lödön FT4R2 satt är det ett hål. Kan det möjligen vara så att det går en ledare ner till en kopparbana internt i moderkortet eller något, och att kopplingen till den är bruten i och med att lödön är bortsliten?

    I inlägg #11 i denna forumtråd antyds det att det skulle kunna vara på det viset. Har dock lite problem med slarvigt skriven forumtyska, så kan inte svära på att jag förstått det rätt.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Det är pin 15 på Diligent C-MOD2 och även kina kopiorna...

    att den inte blinkar indikerar att post_out signalen inte säger att den startar eller att du satt dioden åt fel håll...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det är pin 15 på Diligent C-MOD2 och även kina kopiorna...

    att den inte blinkar indikerar att post_out signalen inte säger att den startar eller att du satt dioden åt fel håll...
    Okej, då startar den inte. Dioden sitter åt rätt håll.

    Ska testa att trycka ner en kardel från någon lämplig sladd i det där hålet och ansluta den till kopparbanan som går från FT4R2 till den alternativa punkten imorgon.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Är det någon som råkar ha en redan öppnad Slim och en multimeter, som kan kolla om det ska vara elektrisk kontakt mellan FT4R2 och R4D4 (som tydligen ska vara en alternativ punkt)? Det borde vara det tycker man, men har ingen kontinuitet här, så misstänker att teorin om hålet jag beskriver i ett tidigare inlägg stämmer.

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av kaputnik Visa Inlägg
    Är det någon som råkar ha en redan öppnad Slim och en multimeter, som kan kolla om det ska vara elektrisk kontakt mellan FT4R2 och R4D4 (som tydligen ska vara en alternativ punkt)? Det borde vara det tycker man, men har ingen kontinuitet här, så misstänker att teorin om hålet jag beskriver i ett tidigare inlägg stämmer.
    Det är kontakt mellan dom normalt...
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det är kontakt mellan dom normalt...
    Jupp, gjorde om lödningen med kardel ner i hålet förbunden med tracen som går bort till altpunkten under X-clampen. Nu har jag kontinuitet mellan C-modens pol 40 och R4D4, och denna box låter som min box, dvs fläkten varvar till med ett intervall på 5-6 sekunder. Ett steg i rätt riktning

    Tyvärr totalvägrar den att glitcha, så det blir väl nästa steg i proceduren att försöka få ordning på. Antar att det hänger ihop med att det faktiskt är en bit kopparbana till bort till altpunkten, eller att det är annan resistans genom reparationens lödning. Om R4D4 är på "rätt" sida om lödningen relativt stället dit signalen ska kanske man bör hänga på cpu_rst-kabeln där istället, så man slipper köra signalen genom lödningen. Får göra lite efterforskningar.
    Last edited by kaputnik; 2011-12-01 at 12:37.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2006
    Inlägg
    207
    Respekt
    18
    Förresten, om någon råkar ha en slim som glitchar snabbt öppen, så skulle jag vara tacksam om vederbörande ville mäta resistansen mellan R4D4 och cpu_rst-pinnen på chippet så jag har någon referens. Ligger själv på 0,4 ohm nu, och vill veta om det är i rätt härad. Vill veta vad resistansen från chippet, genom kabeln, vidare genom kopparbanan på moderkortet upp till R4D4 bör ligga på.

Liknande diskussioner

  1. Wii poll förslag
    By glericus in forum Nintendo WII - Allmänt
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 17:30
  2. Har fungerat tidigare men inte nu!?
    By S40 in forum DUO-X2 support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-23, 09:06
  3. hjälp Min ps2 strejkar efter chippning av dou2 Se
    By axbard in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2005-07-04, 18:44
  4. Superdisc 3.4 eller ska man ta någon tidigare
    By Erka in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-03-28, 15:28

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •