Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: HDD-swap mellan två boxar, fräscha upp mitt minne

Registrerade
    Aug 2006
    Respekt
    20

HDD-swap mellan två boxar, fräscha upp mitt minne

Tänkte swappa hårddiskarna mellan två Xboxar. Den ena är en 1.1:a jag TSOP-flashat och VGA-moddat (dubbel bios), den andra är en 1.6:a med ett SmartXX LT OPX. Jag vill helst göra detta utan att behöva formatera/installera om drivarna, då det lär ta sin lilla stund att backupa och återställa ~300 GB spel över 100Mbitsnätverk :>

Är rätt säker på att bootpathen i bios pekar på samma fil, c:\xbmc\default.xbe på båda boxarna (jag sket stenhårt i Live även back in the days), och om det inte skulle vara så så är det ju en baggis att ordna. Jag kollar saken när det blir aktuellt att genomföra manövern. EEPROM-backups är förstås inga problem att fixa om jag inte redan har det liggandes (vilket jag bör ha om jag känner mig själv rätt), båda boxarna är ju moddade.

Mina egentliga frågor är som följande:

Hur gör jag detta på enklast möjliga vis? Räcker det med att låsa upp respektive drive i sina nuvarande boxar (det gick väl att göra i Evo-X?), swappa dem, och låsa dem igen mha samma programvara i deras "nya" boxar?

Är det möjligen ett bättre alternativ att istället boota respektive box från Slayers installskiva men i övrigt göra samma manöver? Vill minnas att det fanns en del tools för sådant på den.

Eller om jag är ute och cyklar helt nu (det var evigheter sedan jag rotade i en orignalxbox), vad finns det för lämpligare metoder? :>
    Last edited by kaputnik; 2011-10-31 at 15:59.

dragonslayer Guest
    lås upp hårddisken innan flytt så skall det inte vara något problem
    du behöver bara låsa dom om du skall köra original bios
    allt finns beskrivet här http://*****************************...****?f=27&t=56
    men dit får man inte länka ...

Registrerade
    Aug 2006
    Respekt
    20
    Mjo, vet att man inte behöver låsa dem, det enda jag skulle göra i originaldashen är väl att switcha video mode om jag inte råkar ha nån vm switcher installerad. Det är dock en principfråga

Hur äre med hddkey och sådant förresten? Kunde man boota upp från slayers skiva och ändra den, om det nu var nödvändigt? Och det gick att restora den direkt från eeprombackup på nåt vis har jag för mig. Var det från något xboxnative program, eller var det möjligen när man satt och mofflade runt i xboxhdm?

Ah crap, har verkligen blivit ringrostig på det här

Har ett ungefärligt hum om hur man gör, och troligen lossnar det när jag väl sitter där och pillrar med det. Är det specifikt om att swappa drives så vore jag dock tacksam om du ville pm:a mig länken för det fallet att det står något matnyttigt om just den saken, det torde ju vara okej tycker man.

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Det finns mer på Superdisc
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Aug 2006
    Respekt
    20
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Det finns mer på Superdisc
    Har alltid kört Slayers (eller ja, iaf nästan så länge som den funnits), men det kanske är dags att testa nåt nytt då. Vill det sig väl så blir det ingen omformatering, och då spelar det inte så stor roll vad jag kör. Problemet med de där skivorna annars är att de installerar en satans massa skit man inte vill ha om man kör standardinstallationen, och nånstans har jag en textfil med allt som ska slaktas/uppdateras efter en Slayerinstallation. Orka börja på ny kula och leta runt efter skit som Superdisc spritt omkring sig

Jaja har ju en vecka eller två att fundera på saken innan jag packat upp krysslådorna igen

Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Respekt
    44
    Woops, råkade skriva "mer" menade med... skriver för snabbt

Superdisc bygger på Slayers har jag för mig...
    Google is your friend!

Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Swizzy Visa Inlägg
    Woops, råkade skriva "mer" menade med... skriver för snabbt

Superdisc bygger på Slayers har jag för mig...
    Superdisc bygger inte på någon annan liknande skiva. När jag gjorde den så fanns det just då ingen annan liknande. Superdisc gjorde jag för att den skulle passa vår verksamhet i butiken, sedan har många andra gjort liknande diskar som passat andra ändamål bättre. Superdisc har en hel del små detaljer som förmodligen bara jag och de som använda den dagligen i butiken ens vet om att eller varför dom finns där :-)

Ett exempel är att det går att boota superdisc på två boxar med en korsad nätverkskabel mellan, och sedan starta två olika konfigurationer av en specifik dashboard som råkade ha de absolut bästa FTP-funktionerna från den tiden. De olika konfigurationerna hade bara en skillnad, det var olika IP-adress...så utan att behöva ställa in ip-adresser eller köra DHCP så kunde man snabbt och enkelt dra igång två boxar och börja kopiera filer mellan dom med ett optimerat FTP-protokoll som gav nästan 100% av den fysiska prestandan över ethernet...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Liknande diskussioner

1. Dela hdd mellan 2 boxar?
    By britneyspears in forum XBOX 360 - BANNED FROM LIVE
    Senaste inlägg: 2010-02-19, 16:22
  2. Byta hårdisk mellan boxar.
    By Postal in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2010-01-08, 08:29
  3. Byta dvd-läsare mellan två boxar?!
    By radicalzor in forum XBOX 360 - Allmänt
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 10:35
  4. Kontakten mellan boxar
    By mekholm in forum XBOX Nätverksspel / LIVE