Visar resultat 1 till 20 av 20

Diskussion: Jasper och Matrix

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2011
    Inlägg
    19
    Respekt
    0

    Jasper och Matrix

    Tjena, jag försöker få igång min jasper 16mb med ett matrix chip. Jag får endast svart skärm. Lödningarna ser bra ut. Har jag gjort något helt galet? eller är det svårt att sparka igång dom?. Läste någonstans att man får bättre resultat med slims om man förlänger kabel A som går till baksidan på en slim. Men på jasper är det ju kabel B och F som går därbak. tror ni jag ska förlänga någon av dessa kablar och isåfall vilken?

    // Ubbe

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av ubbe_p Visa Inlägg
    Tjena, jag försöker få igång min jasper 16mb med ett matrix chip. Jag får endast svart skärm. Lödningarna ser bra ut. Har jag gjort något helt galet? eller är det svårt att sparka igång dom?. Läste någonstans att man får bättre resultat med slims om man förlänger kabel A som går till baksidan på en slim. Men på jasper är det ju kabel B och F som går därbak. tror ni jag ska förlänga någon av dessa kablar och isåfall vilken?

    // Ubbe
    Man förlänger "CPU_RST" som är A oavsett om du kör slim eller phatt testa o förlänga den om du vill, vi har också haft stora problem med just jasper
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2011
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    ok, tack för svaret, jag ska prova det. Först måste jag dock lösa 0002 som dök upp. det här med glitchning är inte min grej

  4. #4
    Registrerade
    Sep 2011
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Sådärja, nu bootar xell. Jag använde 32cm kabel på A. Det funkade inte först. men eftersom jag kör awg30, så tog jag dubbla kablar på vcc och gnd. bootar på mellan 10 - 25 sek
    Last edited by ubbe_p; 2011-11-02 at 18:50.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av ubbe_p Visa Inlägg
    ok, tack för svaret, jag ska prova det. Först måste jag dock lösa 0002 som dök upp. det här med glitchning är inte min grej
    Du har kortslutning någonstans, kolla att du inte råkat brygga någonting extra vid någon punkt
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  6. #6
    Registrerade
    Sep 2011
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    Du läste inte mitt inlägg ovan va?

    Nu försöker jag hitta ditt program så jag kan installera massa roliga saker

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av ubbe_p Visa Inlägg
    Du läste inte mitt inlägg ovan va?

    Nu försöker jag hitta ditt program så jag kan installera massa roliga saker
    jodå, jag läste det, men utifall att någon annan får samma problem får dom en liten vägledning över vad som gått fel så slipper jag/andra svara på det senare

    anyways, mitt program hittar du på min server: http://whipland.no-ip.org/.downloads/release/
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2011
    Inlägg
    19
    Respekt
    0
    ok då förstår jag

    Tack för länken, och tack för all hjälp jag har fått!

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Detta är mitt första försök till en RGH och jag får inte heller min att gå igång.

    Läst ut NAND, skrivit image_00000000.ecc till NAND utan problem.

    Vid programmeringen av chipet så var jag tvungen att använda mig av en kabel med bara ett 3,3K ohm motståndet på VCC (BILD) för att få chipet igenkänt av Impact, med GliGli kabeln fick jag följande felmeddelande vid start: "do you have a BSDL or BIT file for this device".
    Jag lyckas till sist programmera chipet och det och verifieringar i programmet visar på att det är lyckat och att det är samma som .JED filen. Men när jag sedan väljer att ladda ner programmet från chipet till datorn så är den filen endast 27057 byte medan original .JED filen är 34804 byte. Jag misstänker att detta är boven i dramat då jag sett många på andra forum haft problem med just detta.

    När jag nu startar xboxen så går den igång utan bild och så surrar fläkten till lite extra 2ggr i sekunden, som ett hackande läte.

    Vad tror ni kan vara felet? Kan det vara ett dåligt programmerat chip?

  10. #10
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    den glitchar på tok för fort, det ska vara en gång var 5:e sekund ungefär, glitchar den 2 gånger i sekunden är något fel... Om det är en Jasper du håller på med är du inte ensam om att ha STORA problem med dom, vare sig du använder dig av C-Mod eller Matrix glitcher
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Okay, tack för svar. Ja det är en Jasper 256MB och ett Matrix chip.

    Är det glitcha den gör när fläkten ökar och sänker hastigt på det viset? För isåfall glitchar boxen ca 1ggr var 5e sekund när chipet är bortplockat (med det ecc modifierade NANDet).

    Är det där normalt med .JED filerna? Att filen man tar ut från chipet blir mindre än filen man innan kopierade in till det.

  12. #12
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av trasman Visa Inlägg
    Okay, tack för svar. Ja det är en Jasper 256MB och ett Matrix chip.

    Är det glitcha den gör när fläkten ökar och sänker hastigt på det viset? För isåfall glitchar boxen ca 1ggr var 5e sekund när chipet är bortplockat (med det ecc modifierade NANDet).

    Är det där normalt med .JED filerna? Att filen man tar ut från chipet blir mindre än filen man innan kopierade in till det.
    Inte tänkt så mycket på det faktiskt, vet bara att dom inte är samma

    Den ska inte glitcha alls när du bara har ECC i vad jag känner till, men ja... när fläktarna ökar hastighet en snabbis är det för att CPU'n resettar sig själv
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Nu har jag testat lite till.

    Med chipet ej installerat, chipet utan VCC och GND eller chipet installerat alla punkter utom A så händer samma sak: Boxen "glitchar" var 5e secund.

    Med chipet komplett installerat så "glitchar" boxen till en fast takt, ca 2ggr i sekunden. Utan DVD läsaren installerad så blinkar dioden på framsidan i samma hastighet. Med DVD läsaren installerad så lyser dioden med ett fast sken.

    Jag har på VCC och GND kablar från en dator PSU (=tjocka kablar) som nändes tidigare.
    Jag har även testat en 32cm AWG 30 kabel på punkt A.
    Ingen skillnad. Boxen "glitchar" 2ggr/sec.

    Någon som kan bidra med några tankar, funderingar kring detta? Jag börjat ta slut på idéer.

    Samt 3 frågor:
    Spelar det någon roll om man startar upp utan DVD läsaren installerad?
    Startar man Xell med eject eller med vanliga power knappen?
    Ger .ECC filen tillverkad med "ECC Glitch Generator V1.1" och Python skriptet samma funktion i boxen?

  14. #14
    dragonslayer Guest
    nån av jasper modellelrna funkar inte
    * Please note that Jasper with CB 6752 are not Glitchable even if the image was created

  15. #15
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    nån av jasper modellelrna funkar inte
    Det är fler än bara just den...

    Falcon med 5772 ska också vara "non glitchable" och en Zephyr version, minns dock inte siffrorna för den... men iaf
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av dragonslayer Visa Inlägg
    nån av jasper modellelrna funkar inte
    Den box jag försöker mig på är en Jasper CB 6750. Var hittar ni föresten informationen om vilka modeller som inte ska fungera?

  17. #17
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av trasman Visa Inlägg
    Den box jag försöker mig på är en Jasper CB 6750. Var hittar ni föresten informationen om vilka modeller som inte ska fungera?
    Google eller rättare sagt, IRC och snackar med folk som gör massa sådant här t.ex. utvecklarna
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Nu skäms jag lite... men jag känner ändå att om någon annan drabbas av samma problem som mig så är det bättre att berätta hur jag löste det.
    Jag hade helt enkelt lött C till fel pad, närmare bestämt den som är närmast texten C3B2 R4B24. Problem solved.

    Men om någon har lust att svara på mina andra 3 frågor vore jag tacksam.
    Spelar det någon roll om man startar upp utan DVD läsaren installerad?
    Startar man Xell med eject eller med vanliga power knappen?
    Ger .ECC filen tillverkad med "ECC Glitch Generator V1.1" och Python skriptet samma funktion i boxen?

  19. #19
    Registrerade
    Oct 2008
    Från
    Jordbro, Sweden
    Inlägg
    13 145
    Respekt
    43
    Citat Original inlägg av trasman Visa Inlägg
    Nu skäms jag lite... men jag känner ändå att om någon annan drabbas av samma problem som mig så är det bättre att berätta hur jag löste det.
    Jag hade helt enkelt lött C till fel pad, närmare bestämt den som är närmast texten C3B2 R4B24. Problem solved.

    Men om någon har lust att svara på mina andra 3 frågor vore jag tacksam.
    Spelar det någon roll om man startar upp utan DVD läsaren installerad?
    Startar man Xell med eject eller med vanliga power knappen?
    Ger .ECC filen tillverkad med "ECC Glitch Generator V1.1" och Python skriptet samma funktion i boxen?
    Spelar ingen roll vad gäller DVD eller ej

    Spelar ingen roll om du startar med eject eller power... går även med handkontrollen

    Det kan skilja sig lite, jag vet ärligt talat inte... personligen kör jag med Python scriptet
    Google is your friend!

    Om du tycker något jag skriver inte stämmer, skriv det! var inte rädd för att bevisa att jag har fel, jag bits inte, jag lovar! (Bara lite ibland...)

    Skriver jag "OSS" eller "VI" betyder det oftast: PSXCare

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    17
    Respekt
    0
    Får passa på att svara mig själv, då andra möjligen vill veta svaret på detta.
    Angående iMPACT och dess read-back funktion; att read-back .JED filen blir mindre än vad original .JED filen är behöver inte vara något konstigt eller onormalt och den ska fungera och glitcha ändå.

Liknande diskussioner

  1. Jasper köp i fysisk butik
    By superpalten in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 11:40
  2. Elite Jasper?
    By Drem in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 44
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 10:32
  3. 360 Pro (Jasper) i Eliteskal ?
    By Drem in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-31, 02:17
  4. JASPER (Ny version av XBOX 360)
    By int21 in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 37
    Senaste inlägg: 2009-03-09, 13:36
  5. Jasper, ljudnivå
    By Fruktmoasen in forum XBOX 360 - Allmänt
    Inlägg: 20
    Senaste inlägg: 2009-01-14, 16:43

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •